• Sara1991

    Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)

    Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)

  • Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)
  • passionsblomman
    passionsblomman skrev 2013-06-02 13:42:06 följande:
    Kika i mitt galleri så finns det några exempel på rosor i lila toner. Du ser namnet på dem om du pekar på bilden.
    Det finns alltså en egen mapp som heter "rosor", ett exempel är
    Memory Lane som ser ut så här:

    Memory Lane.jpg
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Sara1991
    lenuz skrev 2013-06-02 13:33:46 följande:

    Hej Sara.


    Jag vill gärna ha lila rosor i min droppformade bukett, tillsammans med vita liljor och eventuellt prärieklocka. Jag har varit hos en florist som visade mig det enda alternativ de hade till lila rosor, vilken jag tyckte var med rosa än lila.


    Har du något förslag på lila rosor?


    Så nu är jag hemma igen :) Här kommer några förslag :)


    Cool water. Är lite varmare i tonen och är den mörkaste av dessa. Detta är min favorit :) tycker den har en väldigt härligt lila färg .


    Faith . Är lite ljusare lila och nästan ljust rosa. Men väldigt fin oc har en väldig vintagekänsla.


    Memory Lane . Väldigt fin , älskar att den skiftar lite i färg . De ger ett fint liv i buketten


    Silverstone. Är ljus och lite åt den blåare tonen.


    Och sist men inte minst så har du Ocean Song . Lite mörkare och den som har mest blått i sig.

    Hoppas någon av dessa var vad du hade tänkt dig :) finns så klart oändligt många sorter men dessa är de vanligaste som inte ska vara större problem att hitta :)
  • Sara1991
    amerika skrev 2013-06-02 07:32:36 följande:
    Finns det pioner alldeles i början av maj? Eller får man hålla till godo med ranunkler? (som iof oxå är superfina!)
    Hej :)

    Jag skulle nog säga att de beror lite på säsongen , iår har de i allmänhet varit en ganska trög vår på grund av vädret och till följd av det så har många blommor blivit försenade och där ibland pionerna. Så har de i alla fall varit i butiken där jag jobbar . Normalt sätt så har butiken kryllat av pioner i maj men iår så är de först nu senaste veckorna som vi fått tag i dem och priserna är fortsatt höga :( mellan 45- 85  beroende på sorter. Nu jobbar jag dock i stockholm så längre söderut i landet så är priserna troligen lite bättre. Men förhoppningsvis så ser säsongen bättre ut nästa år och då bör pioner inte vara någon fara :) Men håll fortfarande dörrarna öppna för andra fina blommor ifall att pioner skulle vara svårt :)
  • Sara1991
    HannaM skrev 2013-06-01 22:55:30 följande:
    Kan du säga något ca-pris på vita dahlior i augusti?
    Karlskronamamman
    Hej :)

    Prissättning är som sagt väldigt svårt då alla butiker räknar individuellt beroende på inköpspris , andra utgifter osv. Priserna här i stockholm är helt andra än vad de ligger på mer söderut i landet . Så för att få ett mer exakt pris just för din ort så skulle jag prata med den lokala floristen , dem har säkert stenkoll :) Hos mig kostar den mellan 20-40 :- ung beroende på storlek och sort :)
  • Maria466
    Sara1991 skrev 2013-06-02 15:08:10 följande:
    Så nu är jag hemma igen :) Här kommer några förslag :)


    Cool water. Är lite varmare i tonen och är den mörkaste av dessa. Detta är min favorit :) tycker den har en väldigt härligt lila färg .


    Faith . Är lite ljusare lila och nästan ljust rosa. Men väldigt fin oc har en väldig vintagekänsla.


    Memory Lane . Väldigt fin , älskar att den skiftar lite i färg . De ger ett fint liv i buketten


    Silverstone. Är ljus och lite åt den blåare tonen.


    Och sist men inte minst så har du Ocean Song . Lite mörkare och den som har mest blått i sig.

    Hoppas någon av dessa var vad du hade tänkt dig :) finns så klart oändligt många sorter men dessa är de vanligaste som inte ska vara större problem att hitta :)
    Den sista rosen var vacker. Då kommer jag med en liknande fråga, finns det olika champangefärgade rosor också?
     
  • Sara1991
    Chariot skrev 2013-06-01 21:21:14 följande:
    Det vet jag inte, beror på om det är snyggt eller inte Solig kan absolut tänka mig om det passar
    Mamma till Alexander
    Här kommer lite bildförslag :)





    Något som jag gillar att göra om man bara vill ha en väldigt enkel bukett är att ta samma färg men att blanda storlekar , som den första bilden . Ger ett mkt elegant intryck men ändå lite spännande och annorlunda :)
  • passionsblomman

    Ett tips rent forummässigt: Citera inte hela bildinlägg en gång till med alla bilder i full storlek! Det blir oändligt svårlästa trådar när man gör så, eftersom samma bilder då återkommer igen och igen och igen! Det blir hopplöst att följa trådar med mycket bilder i annars.
    Vill man hänvisa till en viss bild, kan man med fördel citera, klippa bort allt man inte måste ha med i citatet och sedan klicka på bilden och dra ner den i storlek. Så här tillexempel:


    Sara1991 skrev 2013-06-02 15:08:10 följande:


    Och sist men inte minst så har du Ocean Song . Lite mörkare och den som har mest blått i sig.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Sara1991
    Sara1991 skrev 2013-06-02 15:08:10 följande:
    Så nu är jag hemma igen :) Här kommer några förslag :)


    Cool water. Är lite varmare i tonen och är den mörkaste av dessa. Detta är min favorit :) tycker den har en väldigt härligt lila färg .


    Faith . Är lite ljusare lila och nästan ljust rosa. Men väldigt fin oc har en väldig vintagekänsla.


    Memory Lane . Väldigt fin , älskar att den skiftar lite i färg . De ger ett fint liv i buketten


    Silverstone. Är ljus och lite åt den blåare tonen.


    Och sist men inte minst så har du Ocean Song . Lite mörkare och den som har mest blått i sig.

    Hoppas någon av dessa var vad du hade tänkt dig :) finns så klart oändligt många sorter men dessa är de vanligaste som inte ska vara större problem att hitta :)
    Självklart :) Men champagne är en ganska svår färg och därför finns de inte så många i just den fäger . De är en sån hårfin gräns mellan vit , creme , champage och aprikos :)


    avalanche peach


    talea


    vendela .

    Hoppas någon var åt de hållet du tänkt dig :)
  • passionsblomman
    Maria466 skrev 2013-06-02 15:20:06 följande:
    Den sista rosen var vacker. Då kommer jag med en liknande fråga, finns det olika champangefärgade rosor också?
     
    Rosor är by far den största gruppen av blommor i snittvärlden och det finns HUR många sorter som helst, vissa försvinner till förmån för nya och det pågår hela tiden framkrosning av nyheter-alla odlare vill ju såklart gärna bli den som får fram en ny storsäljare!

    Just för att läsbarheten i trådarna blir så dålig med tusentals bilder direkt i tråden, har jag valt att lägga en del sortbilder i mitt eget galleri-där finns ett litet urval av exempel på vad man kan hitta- och när det kommer till färgtoner, så är det en god idé att kika lite och se vad det är man själv menar-för jag lovar dig att jag hör många varianter på vad man anser är champange, creme, aprikos...

    Slutligen ska man alltid kolla med sin florist och få hjälp att få veta vilka sorter just deras grossister arbetar med. Alla har sina favoriter och som sagt dyker det nu och då upp helt nya saker.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Madicken

    Hej igen! Undrar lite om solrosor. Vill ha det som dekorationsblomma, men när är det säsong för dom? Det är väl sensommar? Obestämd

Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)