• Sara1991

    Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)

    Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)

  • Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)
  • passionsblomman

    Förutom det Sara redan sagt om möjligheterna att bygga en bra form med en sk "handbunden" bukett (ibland kallas den "lösbunden" och inget av orden är egentligen optimalt, men betyder alltså "utan hållare" i teknisk bemärkelse.) vill jag gärna tillägga ett par saker:

    Det har blivit en trend med dessa buketter med själva stjälkarna som "handtag". jag är 100% säker på att det mest beror på att man fått infon att det är billigare. Jag tcyker det är lite synd på själva hantverket och resultatet, eftersom väldigt många av de buketter jag ser är otroligt mycket klumpigare, tyngre och  otympliga än de skulle varit i en hållare eller gjorda i stiftteknik. Faktiskt ofta skitfula dessutom.
    När man lär sig brudbinderier i utbildningen, är det inte spiraltekninken som i presentbinderi man jobbar med och när jag började jobba var det fortfarande sällsynt att bunta ihop massor av blommor till en tät kvast och sedan stå med ett "handtag" av stjälkar som bruden knappt når runt med fingrarna.

    Det är också rent oekonomiskt många gånger, eftersom färre antal blommor skulle räckt om man kunnat placera ut dem i en hållare, jobba med luft (som är gratis) och dessutom få en lättare bukett som har en helt annan balans i handen. Även när den ska vara kompakt och rund.
    Förutom det, så hålls blommorna vattenförsörjda i en hållare vilket också kan vara en fördel.
    Så jag tycker ni ska diskutera det här med tekniken med er florist närmare vid beställning istället för att definitivt ta ställning till det själva i förväg. Det kan ju tilläggas att det finns gott om andra tekniska lösningar för både helhet och detaljer, och jag tror nog att det är bäst att lämna dem till hantverkaren-prata om hur resutltatet ska kännas istället!
    Varje bukett har sin bästa lösning--och det är troligt att floristen har något att tillföra där. Om den är duktig.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    blivande brud skrev 2013-05-30 23:59:53 följande:

    Som tärnbuketter funderar jag på enbart liljekonvalj, vad tror du en sådan skulle kosta?


    Jag gifter mig den 7 juni nästa år, finns det chans att liljekonvaljen går att plocka då?


    Ska du köpa konvaljer av florist, kommer det att vara fråga om odlade sådana och då är det en väldigt exklusiv (men underbar) blomma. Det är vanligare som brudbukett, just på grund av kostnaden. Du får räkna med mellan 700-1000 kr för en bunt på 25 stjälkar beroende på vart i landet du bor. Men, du får tag i dem året om och de är sagolika!

    Ska du plocka dem själv så sent, så behöver du nog bo mer norröver än söderut. Men, som Sara sa, så beror det ju helt på våren. Nu blommar konvaljerna som vackrast här i Småland-men det är sent i år!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Maria466

    Den här tycker jag är sååå vacker. Men skulle vilja ha den med samma f'ärg på rosorna som på bilden samt gullvivor och liljekonvaljer  istället för de blommorna på bilden. Kan det bli bra?


  • Sara1991

    Maria 466 : ja jättefin bukett :) kul med en droppformad :) har du varit i kontakt med en florist angående gullvivor ?:) skulle föreslå att du pratar med dem innan du planerar för mkt , ifall de skulle vara så att de inte finns och att du då måste tänka om :)

  • Madicken

    Maria466, fin bukett!

    Men sara1991, vad tror du en handbunden bukett med rosor, och nån lilja eller 3 skulle kosta? Jag har noll koll. 

  • Sara1991
    Madicken skrev 2013-05-31 22:12:31 följande:
    Maria466, fin bukett!

    Men sara1991, vad tror du en handbunden bukett med rosor, och nån lilja eller 3 skulle kosta? Jag har noll koll. 
    Beror lite på storlek, vilka rosor man väljer osv men skulle tippa på ung  800 - 1000 :-
    Borde inte vara mer än så om du inte vill ha en väldigt stor bukett eller väldigt exklusiva rosor :) , men den från bilden jag visade borde ligga i den prisklassen :)
  • Sara1991
    Chariot skrev 2013-05-31 13:20:08 följande:
    Hej! Kul att du fixat en sån här tråd och hjälper till Solig

    Vad finns det för (billigare) varianter (buketter) om jag vill ha röda "sammets" rosor? {#emotions_dlg.flower}
    Tack på förhand
    /Kram Josefine
    Mamma till Alexander
    Hej :)

    Vad menar du när du säger sammets rosor ? är de tygrosor du syftar på då ?:)
  • Madicken

    Ja, va trevligt! Kommer bli nåt enkelt,ingen stor.
    Tack för hjälpen! 

  • Sara1991
    HannaM skrev 2013-05-31 14:10:01 följande:
    Hej.
    Är ute efter en rund bukett enbart med olika vita blommor den 17 augusti.
    Har du några förslag och gärna bilder? 
    Karlskronamamman
    Hej :) En blomma som jag tipsar om till dem som gifter sig i augusti är min personliga favorit Dhalian. Den är helt underbart vacker och speciellt under denna månad då den har sin högsäsong. Den finns i massor av olika färger och modeller , även i vitt :)  Jag tycker även att den är väldigt mångsidig och fungerar lika bra till yviga ängsbuketter som till tighta eleganta rosbuketter. Helt enkelt en toppenblomma :)






    Där hade du lite bilder på dahlian och även två fina vita buketter med dahlia :)

    OM jag gifter mig i augusti så är den ett givet val :)
  • Maria466
    Sara1991 skrev 2013-05-31 22:00:26 följande:
    Maria 466 : ja jättefin bukett :) kul med en droppformad :) har du varit i kontakt med en florist angående gullvivor ?:) skulle föreslå att du pratar med dem innan du planerar för mkt , ifall de skulle vara så att de inte finns och att du då måste tänka om :)
    Nej inte än. Gifter mig ju nästa år så jag tror det hinns med Flört.  Blir det så att jag får tänka om så ska jag iaf utgå från den buketten
Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)