• Csve

    JUNIBRUDAR 2014, här träffas vi och planerar allt inför det stundande bröllopet

    Här tänkte jag att vi brudar som ska säga ja till våra älskade i juni 2014 kan samlas i en grupp för att prata av sig om allt från tidig planering, jobbiga släktingar, klänningsletande, dekoration, mat, tårta och allmänt skitsnack däremellan Alltid skönt att kunna prata med andra som sitter på samma ställe planeringen, fråga om tips & råd, svära över jobbiga saker och glädjas åt varandras lycka.

  • Svar på tråden JUNIBRUDAR 2014, här träffas vi och planerar allt inför det stundande bröllopet
  • Milli
    Junibrud2014 skrev 2013-08-27 22:40:32 följande:
    Efter en helg full av matlagning då jag stod för all mat på min pappas 60-års kalas med ca 60 gäster så har jag ändrat mig helt angående att fixa buffé själv. Men jag har inte heller lust eller pengar att pröjsa minst 15 000:- på catering, så jag och sambon bestämde oss för att vi köper smörgåstårtor från en cateringfirma (landar på under 3000 och gör en egen efterrätt (tänker mig pannacotta med hallon i portionsglas) och köper in bröllopstårtan!

    På fredag ska vi smaka på fyra olika varianter av deras smörgåstårtor (de gjorde ett undantag, annars kan man bara köpa hela tårtor men de gör bakelser så vi kan testa). :) 
    Ja de är mycket jobb om man ska göra allt själv. Hur många gäster skulle ni ha? Våran cateringfirma tar 115kr pers och för barn under 6år är de gratis och barn mellan 6-12år betalar halva priset så huvudrätten för alla (ca 90st, räknar med att vissa tackar nej) kommer kosta 9000. Sen skulle förrätten gå på ca 4000 för alla men vi tycker den är så lätt så vi bestämde att vi skulle göra den i förväg och frysa ner så är de inte så mycket jobb för oss när den dagen kommer, så totalt kommer de kosta oss 10000 för de 2 rätterna och tårtan gör jag ju själv :) Tycker de är värt dom pengarna för att inte behöva stå och laga allt själv :) Finns ju dom som faktiskt betalar 40-50000 också..
    (lägger in länken till min tårt & bakblogg ifall någon vill se de jag gjort) =)
  • Milli

    Nu har jag äntligen liiite tid över så jag kunde lägga in bilderna på datorn. Bad mannen ta kort i morses och jag har varken bh på mig eller knötit klänningen så den kommer sitta bättre när de är gjort. Vad tycker ni? Lite missvisande är den ju men den är ju såklart värd de 572kr (ink porto) som den kosta, man kan väl inte få så mycket bättre till den summan egentligen.. Var väldigt svårt att ta kort på dne då den blänker så ;)




  • LinaNordstrom
    Milli skrev 2013-08-28 17:40:18 följande:
    Nu har jag äntligen liiite tid över så jag kunde lägga in bilderna på datorn. Bad mannen ta kort i morses och jag har varken bh på mig eller knötit klänningen så den kommer sitta bättre när de är gjort. Vad tycker ni? Lite missvisande är den ju men den är ju såklart värd de 572kr (ink porto) som den kosta, man kan väl inte få så mycket bättre till den summan egentligen.. Var väldigt svårt att ta kort på dne då den blänker så ;)




    Klänningen såg ju lite annorlunda ut än på bilden men jag tror det blir fint när du får bort lite skrynklor och knyter ordentligt!
  • Milli

    Jo jag tycker den är fin och absolut till de priset men den var ju inte helt som på bilden och som jag föreställt mig så därför är frågan om man ska leta ny (kommer säkert bli likadant då att den inte är som på bilden) eller så får jag bara acceptera att de är som de är ;) Mannen kunde inte med att trä och knyta så därför blev de så, den ska ju också sys upp isf eftersom jag är så kort.. Men hur får man bort skrynklorna? Måste väl nästan ånga den isf men hur gör man de, kan man göra de själv eller måste man lämna in den isf? Den är ju inte direkt rak så strykjärn tror jag inte fukar så bra..?

  • LinaNordstrom
    Milli skrev 2013-08-28 19:47:05 följande:
    Jo jag tycker den är fin och absolut till de priset men den var ju inte helt som på bilden och som jag föreställt mig så därför är frågan om man ska leta ny (kommer säkert bli likadant då att den inte är som på bilden) eller så får jag bara acceptera att de är som de är ;) Mannen kunde inte med att trä och knyta så därför blev de så, den ska ju också sys upp isf eftersom jag är så kort.. Men hur får man bort skrynklorna? Måste väl nästan ånga den isf men hur gör man de, kan man göra de själv eller måste man lämna in den isf? Den är ju inte direkt rak så strykjärn tror jag inte fukar så bra..?
    Ja stryka med strykjärn blir nog svårt men hur man gör annars vet jag inte, kanske fukta och låta den hängtorka? Gardiner som jag inte orkar stryka brukar jag bara spraya vatten på så slätar dom ut sig själv. Fast jag ska kanske inte ge några råd eftersom jag inte har någon aning

    Jag är ju också inne på att köpa "kinaklänning" men är så himla rädd att bli besviken.
     
  • Csve

    Är det nån här som kommer ha tiara och slöja?
    Jag är lite inne på båda.. slöjan ska vara lång och fästas bak på huvudet isåfall.

  • Milli
    LinaNordstrom skrev 2013-08-28 20:06:35 följande:
    Ja stryka med strykjärn blir nog svårt men hur man gör annars vet jag inte, kanske fukta och låta den hängtorka? Gardiner som jag inte orkar stryka brukar jag bara spraya vatten på så slätar dom ut sig själv. Fast jag ska kanske inte ge några råd eftersom jag inte har någon aning

    Jag är ju också inne på att köpa "kinaklänning" men är så himla rädd att bli besviken.
    hmm ja de kanske går, får forska lite i de men tack för tipset ändå :)
  • Milli
    Csve skrev 2013-08-29 09:30:22 följande:
    Är det nån här som kommer ha tiara och slöja?
    Jag är lite inne på båda.. slöjan ska vara lång och fästas bak på huvudet isåfall.
    Jag ska ha både slöja och tiara. Har redan beställt de också. Beställde två slöjor så får jag se vilken de blir när de väl kommer. Den ena kosta 27kr och den andra 43kr inkl frakt och då har de ändå små diamanter i och givetvis helt nya :)
  • Csve
    Milli skrev 2013-08-29 10:04:52 följande:
    Jag ska ha både slöja och tiara. Har redan beställt de också. Beställde två slöjor så får jag se vilken de blir när de väl kommer. Den ena kosta 27kr och den andra 43kr inkl frakt och då har de ändå små diamanter i och givetvis helt nya :)
    Har oxå beställt en tiara! Kollade i brudbutiken i stan, 695:- för en sån tiara jag ville ha! Egentligen helt sjukt! Så det fick bli en beställning på ebay!

    kollar runt lite på slöja, men har inte hittat nåt än som känns bra. Vill ha en hyfsat enkel, annars tar den ju blickar fr klänningen..

    Ha du länkar till dina?
Svar på tråden JUNIBRUDAR 2014, här träffas vi och planerar allt inför det stundande bröllopet