• MissMa­nic
    Äldre 11 Apr 09:38
    153351 visningar
    792 svar
    792
    153351

    Vi som gifter oss i Maj 2014

    Hur långt har ni kommit i planeringen? Har ni börjat köpa något än eller hur gör ni? Vad ligger er budget på och det roliga, har ni bestämt var ni ska åka på smekmånad?

    Vi har kommit ganska långt, alla som ska bjudas är färdiga, vittnen är klara, min klänning är inte inköpt men ska köpas så snart som möjligt, men jag köper skorna först då affären byter skomodeller rätt ofta så vill jag vara säker på att jag kommer få den modell jag vill ha.
    Brudbuketten kommer vara vit/rosa liljor med 2 vita rosor och lite grönt i.

    Så med tanke på hur långt vi kommit så skulle vi kunnat gifta oss nu i maj om det inte vore för pengarna. Vi har satt en maxbudget på 10.000 då vår ekonomi är rätt stram och vi kommer ha ett typ knytis eller vad man ska kalla det, alternativt beställa från catering men att gästarna får betala för maten själva.

    Bröllopet blir borgerligt och kommer troligtvis att ske på Borås arena då vi båda är hängivna Elfsborgssupportrar så vårat färgtema vad gäller dukning och tårta kommer att gå i gul/svart! 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-11 09:40
    Jo jag glömde, smekmånaden blir en weekend till Prag eller Wien

  • Svar på tråden Vi som gifter oss i Maj 2014
  • Äldre 9 Oct 06:23

    veronica84 skrev 2013-10-09 06:08:44 följande:Jag är däremot ingen vett och etikett tjej och följer "regler" så ;) Jag vet inte ens om det finns speciella platser för brudens resp brudgummensfamilj att sitta på i kyrkan. Tycker att det känns bra stelt då. Men vi ska å andra sidan bara bjuda 20 gäster. Jag planerar så som jag och min sambo vill ha det på vårt bröllop, så att vi blir nöjda med allt :)  24:e maj 2014Etiketten är ju bara en hjälp som man kan ta till om man vill :) Jag använder mig av det för att underlätta för mig och mina gäster :) Jag behöver inte "hitta på" bordsplacering, klädkoder, inbjudningstext, talordning osv för 85 st gäster utan kan ta en färdig "mall".   Samma för mina gäster. Många av gästerna är vana vid många stora tillställningar och vet bland annat att man alltid ska bära frack vid kvällsbröllop om ingen annan klädkod ges osv. Medans andra gäster mycket väl skulle komma i jeans om ingen klädkod ges ;) För vår del så kvittar det om gästerna kommer i jeans men för att undvika att någon känner sig felplacerad så skriver vi klädkod.Jag tycker inte att man måste följa etiketten men jag ser inte heller den som något som gör en tillställning stel. För oss med många gäster från olika samhällsklasser så är vedertagna etikettsregler en stor hjälp :)

  • Äldre 9 Oct 06:24

    Varför kommer inte min styckesindelning fram i inlägget??

  • Äldre 9 Oct 07:17

    Vi är precis färdiga med våra save the date kort så nu ska de bara skickas i väg. Det blir spännande att se hur alla reagerar för ingen av gästerna vet om att vi ska gifta oss Glad

  • xMaria­x
    Äldre 9 Oct 09:03

    Jag känner mig jätteledsen! Vi har hoppat fram och tillbka angående fotograf, men häromdagen hittade vi en som vi verkligen ville boka men fick svaret att hon redan är uppbokad... Så nu vet jag inte hur vi ska göra.. Leta vidare efter annan fotograf? Strunta i fotograf?


    24 Maj 2014
  • Äldre 9 Oct 12:32

    jeanettejohansson: Vet inte, men mina citeringar blir oxå knasiga bland. Vet ej om det beror på olika webbläsare eller datorer ;)
    Från min surfplatta kan jag aldrig citera andra och det är så drygt! Så där läser jag bara och svarar en annan gång när jag sitter vid stationnära datorn :)

    Nej är man så många gäster som ni ska ha, så hjälper det nog till en hel del med vett och etikett.
    Jag skrev valfri klädsel, men hoppas väl på lite finare än jeans och tunika ;)

    Sen har jag endast gått på ett bröllop i hela mitt liv och därför har jag ingen aning om vad som ska finnas, eller hur det ska göras på ett bröllop! Kanske kommer att glömma massor?! ;)

    xMariax. Vad hade ni tänkt från början? Kan du inte be någon vän att fota om du inte har lust att leta vidare? Jag förstår att man tappar orken när det strular till sig. 

    brittlousie: Spännande :) Hur funkar STD-korten? Skriver man typ "boka in er det datumet" och sen hälsningar från vem som skickat? Eller skriver man att det gäller ett bröllop?

  • xMaria­x
    Äldre 9 Oct 12:37

    Från början skulle vi inte ha fotograf, men jag har ångrat mig och känner att det är viktigt för mig att få fina foton, så jag letar vidare just nu.. I värsta fall ber jag en vän


    24 Maj 2014
  • Äldre 9 Oct 14:22

    Veronica84. Vi skrev att vi skulle gifta oss och vilket datum och att inbjudan och mer detaljer kommer senare. För vi har vissa som kommer långt ifrån och vissa som har svårt att få ledigt från jobb, och då är det bra med en förvarning
    xMariax. Vad tråkigt med fotografen. Hoppas ni hittar någon annan. Vi har inte börjat kolla än, tänkte det är så långt kvar. Men man kanske skulle kolla upp det snart så man inte står utan 

  • Äldre 9 Oct 18:51

    Vi skrev: "Save the date. Den 24 maj 2014 gifter vi oss på xxx. Malin & X. Inbjudan och annan information kommer senare." Vi hoppas att så många som möjligt vill stanna över natten vilket var en av anledningarna till att vi skickade std.


    24 Maj 2014
  • amerik­a
    Äldre 10 Oct 08:43
    xMariax skrev 2013-10-09 09:03:45 följande:
    Jag känner mig jätteledsen! Vi har hoppat fram och tillbka angående fotograf, men häromdagen hittade vi en som vi verkligen ville boka men fick svaret att hon redan är uppbokad... Så nu vet jag inte hur vi ska göra.. Leta vidare efter annan fotograf? Strunta i fotograf?
    Åh vad tråkigt!! Leta vidare tycker jag!! Det finns många duktiga därute, någon ska ni kunna hitta! Eftersom du fotar själv så är det viktigt för dig, du kommer inte bli nöjd annars.
    jeanettejohansson skrev 2013-10-09 06:24:25 följande:
    Varför kommer inte min styckesindelning fram i inlägget??
    Du kanske skriver från mobilen eller en surfplatta? Då blir det ingen styckesindelning här på BT av någon outgrundlig anledning...
    brittlouise skrev 2013-10-09 07:17:22 följande:
    Vi är precis färdiga med våra save the date kort så nu ska de bara skickas i väg. Det blir spännande att se hur alla reagerar för ingen av gästerna vet om att vi ska gifta oss Glad
    Åh vad spännande!!! Sådär kommer det att bli för oss oxå, det är inte så många som vet att vi ska gifta oss!
     
    24 maj 2014
  • amerik­a
    Äldre 10 Oct 08:54

    Nu i oktober ska vi skicka ut någon slags blänkare på facebook och/eller sms om att spara datumet 24 maj bla bla bla. Vi har många långväga gäster som kommer att behöva ordna med övernattning, så det känns mest sjysst att låta dem veta i god tid.

    Inbjudningarna skickar vi i mars och sista svarsdatum är 20/4 för efter det ska vi åka till Tyskland och handla alkohol (den resan är redan bokad). 

    Däremot är gästlistan långt ifrån klar! Vissa gäster är självklara, medan det är riktigt svårt med andra. Jag skulle gärna bjuda många vänner så det inte bara blir ett släktkalas, men jag inser att jag inte har så många vänner som jag vill bjuda på ett bröllop! Kollegor, skolkamrater, föräldrar till barnens kompisar är inte direkt sådana jag bjuder på mitt bröllop, även om vi träffas och umgås och har trevligt ihop. Som det ser ut just nu så är det ca 40 släktingar och 15 vänner, inkl barn. Och så tycker jag att det känns svårt med vänner eftersom min fästman inte känner alla som jag ev skulle kunna tänka mig att bjuda och då vill jag inte bjuda dem. Plus att hans vänner inte finns i Sverige och även om de blir bjudna, är det inte troligt att de kan komma. 

    Hur ser det ut för er andra?


    24 maj 2014
Svar på tråden Vi som gifter oss i Maj 2014