• Bamsemums

    Fler som ska gifta sig Juli 2014?

    Det är fler som har skapat trådar om sin månad, tänkte göra samma sak Då jag inte har sett "min" månad här än. Så är det fler som ska gifta sig Juli 2014? Hur långt har ni kommit med planeringen och hur känns det? :)      

  • Svar på tråden Fler som ska gifta sig Juli 2014?
  • Kalejdoskop
    Fluff skrev 2014-01-23 16:06:08 följande:
    WOW! Jag är verkligen imponerad av att ni lyckas boka så mycket i förtid! Jag sitter och har känslan av att inte ha koll på något :)
    Och bokat brudbuketter och provuppsatt hår och allt, WOW!! Vad blir de för blommor? :) Där har jag själv inte en aning, vill nog ha lite åt droppformat håll på mig bukett, just för att jag är lång och tror att de passar :P
    Vilka underbara familjer ni måste ha som hjälper er :)

    Nervös på dagen är nog bara förnamnet ;) En av mina tärnor sa att vi fixar din nervositet med champange när vi sitter hos frissan innan och skrattade gott.

    Tack! Jag ska och prova klänning på lördag som är beställd, så ska bli intressant att se om kilona "syns" :)
    De borde gå utmärkt att få klänning justerad! De flesta butiker jag har pratat med verkar väldigt hjälpsamma och det låter inte alls som att det är några problem att sy in, jobbigare att sy ut säger de.
    Jag kollar efter en ganska enkel klänning, lite åt balklänning, jag gillar midjan man får :) Jag tror inte för mycket bling och detaljer passar den person jag är, så lite lagom bli nog bäst va de nu är hehe.
    Måste ändå vara underbart skönt att ha klänningen klar! Jag hoppas att jag hamnar där på lördag :D
    Ja, vi hade väl lite tur också, speciellt med frisörtiden. Jag ringde kanske en månad innan jul, mest bara för att kolla om det gick att boka tid i juli, och när hon hörde att jag inte kommer upp förrän 5 dagar innan så blev hon lite stressad och tyckte jag skulle komma in redan under mellandagarna :P Så totalt kommer jag göra två provuppsättningar innan dagen D, men bättre att det bli ordentligt gjort!

     


    Eftersom jag inte kan namnet på alla blommorna så lägger jag in en bild istället :) Den visade jag för floristen, och det skulle inte vara några problem att göra! Åh, droppformad är så fint, funderade på det ett tag, men det fick bli så här istället. Vilken färg är du inne på då? Jodå, de hjälper så gott de kan, det är uppskattat :)

    Åh, vilken härlig vän du har! Hoppas det är tillåtet på frisersalongen jag ska vara på, så ska jag tipsa min brudtärna om det ;)

    Åh, vad spännande! Vad är det för typ av klänning du ska prova? Eller menade du att det är den som är åt balklänningshållet? Förstår precis vad du menar med midjan, de ger en väldigt fin figur. Jag är helt rak i midjan och har varken höfter eller rumpa, så figursydd klänning a la sjöjungfru var ett big no no från början :P Har en a-linje klänning, det passar nog mig allra bäst. Hur kommer du ha i övrigt? Slöja eller inte? Vilka skor ska du ha osv? Åh, det hoppas jag med, håller tummarna! :D

     
  • swdnchick

    Tänk nu är det mindre än 6 månader kvar! Vi ska gifta oss den 18e juli. :)

    Kyrkan och festlokalen har varit bokade sedan innan sommaren. Min tärna hjälper mig en hel del med planeringen, eller hon håller koll på vad jag och min blivande make måste ta tag i. Hon har i flera månader mer eller mindre tjatat på att vi måste boka en cateringfirma. Jag har ju tyckt att det inte var så bråttom. Det finns ju liksom nästan 100 st i Göteborg. Men när jag för 2 veckor sedan började ringa runt till de företag som vi var intresserade av visade det sig att alla har semesterstängt i juli. Jag fick NEJ från 5 firmor på raken. Då började bröllopsstressen infinna sig! =/ Men vi hittade ett ställe som vi tycker verkar jättebra, vi var där och pratade med ägarinnan och fick ett jättegott intryck. Så nu har vi bokat catering! :)  Så himla skönt att kunna bocka av det från listan!

    Strax innan jul var min mamma och jag ute för att kolla på brudklänningar. Jag hade ju inte tänkt köpa en klänning där och då. Men det gjorde jag! När jag stod där med klännningen(!) och slöja/flor började min mamma gråta. Så himla fint var det! Vi visste båda två att det var den klänningen som jag skulle ha! Jag gav 4400 kr och är jättenöjd. Men nu ska jag bara gå ner ett par kilo så att den sitter perfekt, då den var lite tajt.

    I början av december skickade vi ut våra Save-the-date kort. Inbjudningar bör man ju skicka tidigast 6 veckor innan, men vi vill att folk ska planera in vårt bröllop i deras semester.  Vi har inte ens börjat fundera på hur inbjudningarna ska se ut.

    Vi måste fixa porslin och dukar för det finns inte i lokalen. Någon som vet var man kan hitta dukar till runda bord i Göteborg??

    Min syster är fotograf och ska ta alla korten, så det slipper vi boka. Vi vet också att det kommer bli jättebra bilder för hon är jätteduktig och har verkligen öga för fina bilder.  Min svägerska som är frisör ska fixa min frisyr, men hon kommer fram tidigast 2 dagar innan bröllopet. Det känns ju lite stressigt, att inte veta hur min frisyr kommer se ut förän dagen innan.

    Jag har börjat träna på gym nu också, ska försöka träna 3 dagar i veckan. Vill ju kunna känna att jag är jättevacker på vår dag.

    Vi håller på att bestämma vad vi ska ha ta för efternamn. Han vill inte ha mitt, och jag vill inte ha hans -sson namn. Därför ska vi ta ett släktnamn, men har inte bestämt vilket ännu. Är det någon annan som ska göra samma sak?

  • Fluff
    Kalejdoskop skrev 2014-01-23 17:09:06 följande:
    Ja, vi hade väl lite tur också, speciellt med frisörtiden. Jag ringde kanske en månad innan jul, mest bara för att kolla om det gick att boka tid i juli, och när hon hörde att jag inte kommer upp förrän 5 dagar innan så blev hon lite stressad och tyckte jag skulle komma in redan under mellandagarna :P Så totalt kommer jag göra två provuppsättningar innan dagen D, men bättre att det bli ordentligt gjort!

     


    Eftersom jag inte kan namnet på alla blommorna så lägger jag in en bild istället :) Den visade jag för floristen, och det skulle inte vara några problem att göra! Åh, droppformad är så fint, funderade på det ett tag, men det fick bli så här istället. Vilken färg är du inne på då? Jodå, de hjälper så gott de kan, det är uppskattat :)

    Åh, vilken härlig vän du har! Hoppas det är tillåtet på frisersalongen jag ska vara på, så ska jag tipsa min brudtärna om det ;)

    Åh, vad spännande! Vad är det för typ av klänning du ska prova? Eller menade du att det är den som är åt balklänningshållet? Förstår precis vad du menar med midjan, de ger en väldigt fin figur. Jag är helt rak i midjan och har varken höfter eller rumpa, så figursydd klänning a la sjöjungfru var ett big no no från början :P Har en a-linje klänning, det passar nog mig allra bäst. Hur kommer du ha i övrigt? Slöja eller inte? Vilka skor ska du ha osv? Åh, det hoppas jag med, håller tummarna! :D

     
    Va skönt med engagerad personal! Då känner man att man kommit rätt. Ringde min tänkta salong och henne jag pratade med va hur trevlig som helst, ville att jag skulle komma förbi när vi va i stan så dom fick klämma och känna på håret och höra min önskan :)

    Den där buketten va superfin!! Det hänger lite där nere ser det ut som så det blir väl lite "droppformat"?
    Jag har inte tänkt mig något alls än när det gäller blommor eller färg i buketten, kommer kanske sen när jag valt klänning.
    Vi har ett "någonting blått" tema

    Jag ska prova en a-linje formad klänning sen får vi se vad dom har hemma :)
    Jag skullev vilja ha en midjelång slöja men vet inte hur det blir med håret, har inte bestämt de heller ännu, kanske blir hela kittet haha, hur ska du göra? :)

    Skor har jag inte provat ännu, men de blir nog ett par bekväma skor med lite klack :) Har några skotokiga vänner så jag får nog hjälp med detta när klänning är vald :)
    Är lite längre så de verkar lite svårt att hitta klänning som blir lagom lång, så kanske inte kommer bli nån klack alls.

    Har du alla detaljer och tillbehör klara?
  • Fluff
    swdnchick - Jag tror att du ganska enkelt borde kunna googla fram dukar och porslin i Gbg. Har inte cateringfirman porslin och linne?

    Jag tror att vi kommer skicka ut våra inbjudningar 3 månader innan så i Mars redan, vi vill ha OSA iaf 6 veckor innan bröllopet, absolut senast 4 veckor innan.

    Jag kommer behålla mitt efternamn som "mellannamn" och ta han blivandes efternamn. :)
    Men det kan nog vara väldigt vanligt idag att båda byter till något.
  • Kalejdoskop
    Fluff skrev 2014-01-23 20:25:37 följande:
    Va skönt med engagerad personal! Då känner man att man kommit rätt. Ringde min tänkta salong och henne jag pratade med va hur trevlig som helst, ville att jag skulle komma förbi när vi va i stan så dom fick klämma och känna på håret och höra min önskan :)

    Den där buketten va superfin!! Det hänger lite där nere ser det ut som så det blir väl lite "droppformat"?
    Jag har inte tänkt mig något alls än när det gäller blommor eller färg i buketten, kommer kanske sen när jag valt klänning.
    Vi har ett "någonting blått" tema

    Jag ska prova en a-linje formad klänning sen får vi se vad dom har hemma :)
    Jag skullev vilja ha en midjelång slöja men vet inte hur det blir med håret, har inte bestämt de heller ännu, kanske blir hela kittet haha, hur ska du göra? :)

    Skor har jag inte provat ännu, men de blir nog ett par bekväma skor med lite klack :) Har några skotokiga vänner så jag får nog hjälp med detta när klänning är vald :)
    Är lite längre så de verkar lite svårt att hitta klänning som blir lagom lång, så kanske inte kommer bli nån klack alls.

    Har du alla detaljer och tillbehör klara?
    Verkligen! Dessutom visade det sig att hon bor ca 2 km från byn där jag växte upp, så det var himla roligt att hon kände till den :) Jaså, vilken trevlig en! Sånt blir man glad av, och då vet man att man får bra service. Du kommer alldeles säkert bli supernöjd :) 

    Ah, det har du rätt i, har inte tänkt på det förut :) Vi får väl se vad floristen hittar på! Ja just det, så var det. Kanske nånting blått då :) Vad ska din fästman ha för kläder, om han börjat tänka på det än? 
    Ok, vad roligt! Så himla spännande :) Jag är nästan lite ledsen att jag redan valt ut klänning, hade kunnat prova klänningar i flera veckor :P Det är bara så magiskt. Fast just den känslan som jag fick när jag provade min klänning och expediten satte en slöja i mitt hår och både jag och min kompis började snyfta, den får jag ju inte igen :) 

    Åh, precis som jag tänkt, midjelång slöja. Den första expediten satte i mitt hår var klockren, midjelång med små pärlor på här och där. Så den ska jag köpa senare! Jadu, egentligen borde jag nog inte ha slöja med tanke på min frisyr (stor med många "snurror" med långt löshår som hänger ner i lockar), men det finns inget annat alternativ för min del, jag är rätt traditionell av mig :) 

    Jaså, hur lång är du? Jag är väldigt kort istället, 154 cm, men klänningar kan ju iallafall kortas ner. Däremot lär jag inte kunna sälja vidare min klänning om jag nu skulle få för mig det nån dag :P Så bra att du har vänner som kan sånt där, det är ju guld värt! Jag köpte ett par skor innan jag valde min klänning, vilket var ett misstag.. skorna var kritvita och min klänning är benvit, eller ivory kanske det kallas? Så de passar inte.. så kom jag på att jag hade ett par vita öppna läderskor med kilklack som jag fått av nån kompis, tydligen dennes kompis mormors gamla skor, så det är ju mitt nånting gammalt :) Ska bara piffa till dem lite iom att de har några år på nacken. 

    Jag har allt klart utom slöjan faktiskt. Jag och min blivande var ute med några vänner för två veckor sen och det paret gifte sig i juni förra året, så jag frågade om hon hade koll på var man kunde köpa väskor. Det hela slutade med att jag hittade min bröllopsväska på 70 % rea och ett halsband med pärlor och strass som jag ska ha som hårsmycke. Jag vägrar tiara då det ger mig huvudvärk, så till slut kom jag på att ett halsband går ju faktiskt lika bra :D oj vad jag skriver nu, du får ursäkta... :) 
    Har du köpt något än, eller väntar du tills klänningen är klar?
  • Malin91
    swdnchick skrev 2014-01-23 18:32:24 följande:
    Vi håller på att bestämma vad vi ska ha ta för efternamn. Han vill inte ha mitt, och jag vill inte ha hans -sson namn. Därför ska vi ta ett släktnamn, men har inte bestämt vilket ännu. Är det någon annan som ska göra samma sak?
    Vi kommer ta ett släktnamn.. Vi har nog bestämt oss för mormors mammas efternamn, men jag förstår ju inte riktigt hur det där funkar.. Vad är "tillåtet" att ta? Hittade här på bröllopstorget att:

    "Kravet för att byta till ett gammalt släktnamn är att det ska ha burits i rakt nedstigande led i minst två generationer. Det ska ha funnits i släkten senast inom fyra generationer."

    Blir lite förvirrad vad det betyder? Får jag då ta min mormors efternamn, som fler i släkten innan henne också haft som efternamn?
     
  • Julibrud2014
    Svartsocka skrev 2014-01-16 11:57:51 följande:
    För oss har allt gått i rasande takt, men det är rätt skönt, för nu är det inte så mycket kvar. M2B kosym med tillbehör, tärnklänningar och marskalkernas kläder, tårta och proväta menyn, annars är det så gott som klart!

    Köpta även min brudklänning i december med alla tillbehör. Största problemet just nu är underkläder, jag har redan köpt lite olika, en jätte dyr bh som jag tänker ha, och egentligen hade jag tänkt ha en shaping-body, men den är inte sexig för 5 öre, inte särskild bekväm heller för den delen, så köpta ett par sloggy och ett par spetstrosor... hur tänker ni angående undekläder? Sexigt till bröllopsnatten redan under brudklänningen, bekväma, funktionella?

    Slänger även in en bild på min klänning ifall någon behöver lite inspiration :) 


    Oj vilken fin brudklänning! Den där är helt i min smak!
  • Julibrud2014

    Här har det hänt en hel del sedan jag var inne och tittade senast. Det har varit stressiga dagar för oss när vi har lämnat in bygglov (vi ska ju börja bygga i vår också förutom bröllopet) och dessutom mailat ut ritningar för att ta in offerter. Jag förstod nog att det skulle bli stressigt med både bygge och giftermål på samma gång men jag insåg nog inte riktigt HUR stressigt det skulle bli.

    Jag har ändå tur som har en hel del familj och kompisar som hjälper mig. I veckan fick jag de flesta inbjudningskorten tillverkade. En kompis skulle fixa hemsida åt mig för information så vi sätter inte med den i inbjudningskorten.

    Toastmadame/toastmistress har lovat styra upp programmet under festen och hjälpa till med programbladet. Mamma tar hand om hela matbiten med bokningar av personal och bordukar, porslin o.s.v.

    Vi har bokat transport för oss själva från kyrkan till lokalen. En kompis pappa har en svart  Cadillac från 1945 och han har också lovat att köra oss.

    Stora funderingen just nu gäller efternamnet. Jag kan inte bestämma mig. Min M2B vill inte byta och egentligen vill inte jag heller byta men vi skulle vilja ha samma. Jag har både långt förnamn och efternamn och hans efternamn är 11 bokstäver så att ta dubbelnamn innebär ett jättelångt namn... Trodde det skulle ge med sig ju närmare bröllopet vi kommer men det känns lika ovisst ännu.

  • Julibrud2014

    Nu skriver jag mycket på raken här men idag är min "planera bröllop" dag.. Kom på en till sak som jag gärna skulle vilja ha lite tips och inspiration kring och det är bröllopstårtan. Vilken typ av tårta och hurdana smaker har ni tänkt er?

    Jag har mailat ut för offerter till 5 olika bagerier men de har bara gett pris per bit inte gett alternativ på vad man kan ha för typ av tårta. Får väl maila igen

  • Blivande frugann
    Julibrud2014 skrev 2014-01-26 20:28:50 följande:
    Nu skriver jag mycket på raken här men idag är min "planera bröllop" dag.. Kom på en till sak som jag gärna skulle vilja ha lite tips och inspiration kring och det är bröllopstårtan. Vilken typ av tårta och hurdana smaker har ni tänkt er?

    Jag har mailat ut för offerter till 5 olika bagerier men de har bara gett pris per bit inte gett alternativ på vad man kan ha för typ av tårta. Får väl maila igen
    Ett tips som jag sett i en annan tråd är att beställa tårta på ICA Maxi eller liknande som har eget bageri. Någon hade även fått låna tårtställning av dem just för att de köpte tårtorna hos dem! Tycker det låter jättebra! Fast jag vill ha cupcakes, hm det har inte de bagerierna vad jag vet. 
Svar på tråden Fler som ska gifta sig Juli 2014?