• mille88

    Ska ha dansk/svenskt bröllop skulle behöva lite inspiration

    jag är dansk och min blivande är svensk, kommer att bli mest svenskar på festen men också en hel del danskar. har ni några tips på hur jag får danskarna och svenskarna inte att vara så spända mot varandra. 

    har ni möjligvis en liten roliga ordlista jag hade kunnat använda i festprogramet så hade det varit jätte bra  

  • Svar på tråden Ska ha dansk/svenskt bröllop skulle behöva lite inspiration
  • sanzan

    Vet du om den danska bordsplaceringen skiljer sig från den svenska?

  • mille88

    Vet bara att på honnörbordet blandar man inte familjen så på mannens sida hans familj och på min sida min familj Men det gör man ju som man vill

  • Tilda93

    Vi kommer bara ha bordsplaseringen på honnörsbordet, det blir vi brudparet, och våra föräldrar :)
    Hur har ni det på honnörsbordet?

    Ska ni även ha så ni ska ställa er på bord och stolar och pussas, även underbordet?
    Jag har sagt till den danska sidan att det går tyvärr inte, då jag känner mig lika vig som ett kylskåp i klänningen ;)


  • Tilda93

    Vi har färgtemat Vitt, rött och svart :) , min klänning är vit och röd ( underkjolen och väskan är röd, slöjan och boleron vit , eller ja ivory (stavas?):D )

    Har ni prov dukat än? :) , eller vet ni hur ni vill ha det? :D


  • mille88

    Ja har lite svårt att få ihop honnörsbordet Min sida pappa, mamma,mammas nya man och mormor Men min sambos sida är lite svårare hans mamma, hans bror,(hans pappa har gått bort) hans äldsta syster och en till vet inte vem vi ska sätta där (han har inga mor eller farföräldrar Dukningen har jag inte riktigt tänkt på min mamma ansvarar för det faktiskt och blommorna till bordet Jag vet att där är köpt vit duk, rosa löpare speglar till ljusen servetter i rosa, grönt och vit

  • sanzan

    Jag vet inte heller riktigt hur vi ska göra med honnörsordet. Jag har ingen pappa, inga syskon, mina mor och farföräldrar är bortgångna. Min blivandes mamma och pappa lever inte tillsammans. Mamman är ensam och pappan har en ny. Sen har han bröder som vi inte vill ha vid det bordet och en mormor. Jag funderar på att ha vår marsalk som är en väldigt nära vän till oss mellan mig och min mamma till bordet. Vad tror ni om det?

  • mille88

    Det ska ju vara personer som står en nära så jag tycker att det kvittar om familjen eller nära vänner :)

  • sanzan

    Det blir att fundera på. Vad gör ni nu eller vad är nästa grej i planeringsdtadiet? Känns som att det har gått på grund lite här nu med bröllopsplaneringen

  • Tilda93

    Vi har bestämt tid för vigseln. Bokat tid med prästen, hittat en ny lokal vid kyrkan som bara kostar 1000 kr. Kollat upp pris för tårtorna, i morgon ska jag beställa min vigselring. Och så har vi bokat ett band för 3000 kr :) Ska beställa en röd underkjol och en ivory färgad bolero när jag får min lön :) Vi har inte så mycket kvar att fixa Hur långt har ni kommit?


  • sanzan

    Min klänning och underkjol hänger här hemma. Kyrka och lokal är bokat. Brudföljet är tillfrågade. En musikansvarig har vi också klart med. Bröllopstårtan gör våra barns bedstemor. Jag har varit i några blomsteraffärer och bett om pris på blommor till oss. Mina och våra döttrars smycken är klara. Min vigselring har vi köpt och min blivande vet vilken han vill ha så den ska bara beställas. Bordsdekorationer och "placeringskort" är också klara. Nu kom jag på en sak, Mille88, det finns ju något som heter Guff? Sånt rosa kladdigt som man kan ha på glass i Danmark. Vet du hur länge sånt kan stå och om man kan göra själv?

  • Tilda93
    sanzan skrev 2012-12-14 19:56:53 följande:
    Min klänning och underkjol hänger här hemma. Kyrka och lokal är bokat. Brudföljet är tillfrågade. En musikansvarig har vi också klart med. Bröllopstårtan gör våra barns bedstemor. Jag har varit i några blomsteraffärer och bett om pris på blommor till oss. Mina och våra döttrars smycken är klara. Min vigselring har vi köpt och min blivande vet vilken han vill ha så den ska bara beställas. Bordsdekorationer och "placeringskort" är också klara. Nu kom jag på en sak, Mille88, det finns ju något som heter Guff? Sånt rosa kladdigt som man kan ha på glass i Danmark. Vet du hur länge sånt kan stå och om man kan göra själv?
    Oj, ni har kommit en bit också ju :)
    Hur mycket har ni kvar?
    Vad ligger eran budjet på? :)

    Själv har vi:
    *Underkläder till oss brudpar.( fin strumpor osv)
    * Underkjolen, och boleron som snart ska beställas
    * Alkoholen
    * tåtorna fixar svågers flickvän.
    * vi har kollat ut blombuketterna och pris- 1500:-
    * Vi har köpt allt till inbjudningskorten men ska fixa dem när vi har bestämt oss för vilken lokal vi ska ha :)
    * Blommorna till borden
    * All alkolfria alt så som kaffe , läsk osv.
    *nya lakan till sängen istället för hotellnatt ( vi har budjet bröllop :)
    * lavendel och ris till riskastningen.

    Det är typ det som är kvar, och sen ska vi fixa med ljusen som ska stå på borden :)

    Har ni inga bilder på era kläder/skor osv? :) Roligt att se hur andra har tänkt :)
  • mille88

    Har aldrig gjort guff faktiskt tycker inte om glass så det blir inte så mycket sånt här hemma. Det som är klart är : Min klänning :) :) Sambons frack Tärn, bestmen kläder Kyrka Lokal Mat Och igår kom mina inbjudningskort så det är bara lite små fix på dom så kan jag skicka iväg dom snart

  • Tilda93
    mille88 skrev 2012-12-14 22:40:49 följande:
    Har aldrig gjort guff faktiskt tycker inte om glass så det blir inte så mycket sånt här hemma. Det som är klart är : Min klänning :) :) Sambons frack Tärn, bestmen kläder Kyrka Lokal Mat Och igår kom mina inbjudningskort så det är bara lite små fix på dom så kan jag skicka iväg dom snart
Svar på tråden Ska ha dansk/svenskt bröllop skulle behöva lite inspiration