• Anonym (Tiffanys)

    Försäkra dyr förlovningsring?!!!

    Hej... Hur har ni gjort med lite dyrare ringar när det kommer till försäkringen? Vi ska åka och hämta våra ringar från Tiffanys i London. Min förlovningsring kommer att kosta 134.000 :- och vigselringen 40.000 :- (makens 15.000 alla ringar kommer att inhandlas därifrån. Vill ju självklart försäkra dom...hur har ni andra gjort?

  • Svar på tråden Försäkra dyr förlovningsring?!!!
  • Anonym (Tiffanys)

    Tack! Jag älskar ringarna...asså, jag tycker inte dom är så pråliga... jag valde dessa för att jag personligen tycker att en enstensring med en carat är så klassisk, elegant och tidlös. Kommer ju vilja att den går i arv sedan, typ till vårat framtida barnbarn när hon ska gifta eller något sådant.

    14 Juni 2014 =) gifter vi oss!

    Vet att vi är ute i god tid, men det blir ett relativt stort bröllop, eller, jag vet inte vad stort är för många, men 150 st personer blir vi iaf, och det är så mkt planering....finns så mkt att tänka på! Vårat fest-häfte tex ska innehålla en gästpresentation utav varje gäst. och bara DET tar ju hundra år...så jag har börjat lite smått med det så att man inte stressar sedan. Tiden går ju sååååå himla fort faktiskt, så lika bra attt börja i god tid!

  • Anonym (Tiffanys)
    Dalatösen skrev 2012-12-06 16:18:12 följande:
    Åh! Underbart vackra! Tack för att du delar med dig!
    Tack så mycket Kommer va sååå roligt när man äntligen får ha på sig dom så att alla ser att man TILLHÖR någon! Jag älskar verkligen familjelivet och att känna att man hör ihop men en person <3 Bästa känslan i världen!
  • November2013

    Precis så tänkte jag när vi valde vigselring, jag hittade en antik ring som jag blev förälskad i. Drömmen är att något barnbarn i framtiden skulle vilja bära den. Gillar även känslan av något som känns lite unikt, precis som jag känner att min relation till min m2b är. =)

    Men jag håller med, din är stilren och kommer förbli vacker år efter år.

    tiden springer iväg, vi började 11/5 år i förväg, men de måste man nästan när man planerar i Stockholm
    ska ni gifta er i london? 
    150 personer är ett hyffsat stort bröllop, vi kommer ha ungefär 85 gäster.
     

  • Anonym (Tiffanys)
    November2013 skrev 2012-12-06 17:08:25 följande:
    Precis så tänkte jag när vi valde vigselring, jag hittade en antik ring som jag blev förälskad i. Drömmen är att något barnbarn i framtiden skulle vilja bära den. Gillar även känslan av något som känns lite unikt, precis som jag känner att min relation till min m2b är. =)

    Men jag håller med, din är stilren och kommer förbli vacker år efter år.

    tiden springer iväg, vi började 11/5 år i förväg, men de måste man nästan när man planerar i Stockholm
    ska ni gifta er i london? 
    150 personer är ett hyffsat stort bröllop, vi kommer ha ungefär 85 gäster.
    Hahaha nej vi kommer gifta oss i Stockholm! Men den närmaste tiffanys finns i London!
  • November2013

    haha okej! =)
    Ett Londonbröllop hade jag inte tackat nej till dock, har bott där av och till.

    Va kul, en till Stockholmsbrud!
    Svårt att hitta en lokal för 150 gäster? 

  • Annamolly

    Du har likadan forlovningsring som jag!! :)

    Bra val Flört

    (Fast min sten ar mindre och jag har guld, inte platina). Jag har fatt massor av komplimanger for hur stenen ar infattad som i en "krona". Det ar manga juvelerare som sager att dom gor en "Tiffany setting" men nar man tittar narmare sa ser man att det ar sana fina sma detaljer pa originalet.

    (Lite off-topic men jag tyckte det var roligt...)


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Anonym (Tiffanys)
    November2013 skrev 2012-12-06 17:14:08 följande:
    haha okej! =)
    Ett Londonbröllop hade jag inte tackat nej till dock, har bott där av och till.

    Va kul, en till Stockholmsbrud!
    Svårt att hitta en lokal för 150 gäster? 
    Tanken att ha bröllopet utomlands har inte ens slagit mig då jag inte vill be gästerna att spendera pengar på flygbiljetter och hotell...plus att vi älskar stockholm! Att hitta lokal för 150 pers var inte svårt tycker jag...Vi har tittat på Winterviken, operaterassen och grand hotel...inget spikat, kollar fortfarande på menyförslag och sådant.
    Annamolly skrev 2012-12-06 17:22:21 följande:
    Du har likadan forlovningsring som jag!! :)

    Bra val Flört

    (Fast min sten ar mindre och jag har guld, inte platina). Jag har fatt massor av komplimanger for hur stenen ar infattad som i en "krona". Det ar manga juvelerare som sager att dom gor en "Tiffany setting" men nar man tittar narmare sa ser man att det ar sana fina sma detaljer pa originalet.

    (Lite off-topic men jag tyckte det var roligt...)
    2013.06.22 Samos, Grekland
    Nej men vad rooooligt! Nu blir jag ännu mer övertygad om att jag valde rätt!!
  • stormhelen
    Anonym (Tiffanys) skrev 2012-12-06 16:10:00 följande:
    klart jag kan lägga ut en bild...än så länge är det bara från tiffanys hemsida, men i februari när vi hämtat dom kan jag lägg upp nya på hur dom ser ut i verkligheten. Vi var och valde ut dom i butiken i London men båda mina och min m2bs måste justerar storleksmässigt plus graveras. Här kommer iaf lite bilder:


    Övre bild: Förlovningsring


     


     


     


     



    Vigselring

     



    M2Bs förlovnings/Vigselring.

     


     


    Jätte fina ringar. De passar super bra ihop och ser välbalanserade ut tillsammans.


    Bra val tycker jag! Solig


     


    Det viktigaste av allt oasvett priset på en ring är att man själv trivs i dden ringen man ska ha. Man ska ju bära den LÄNGE och varje dag.


     


    Jag håller med November 2013, att du ska känna att du kan dela med dig av bilder och sådant det finns många som uppskattar det och tycker att det är roligt att se bilder på hur planeringen framskrider, vilka val man har gjort osv. Det är både roligt och inspererande! Några av mina favorittrådar är visa din klänning, visa din ring och visa din bröllopsfrisyr. Alltså trådar med mycket inspererande bilder i. Solig


     

  • stormhelen
    Anonym (Tiffanys) skrev 2012-12-06 16:51:38 följande:
    14 Juni 2014 =) gifter vi oss!

    Vet att vi är ute i god tid, men det blir ett relativt stort bröllop, eller, jag vet inte vad stort är för många, men 150 st personer blir vi iaf, och det är så mkt planering....finns så mkt att tänka på! Vårat fest-häfte tex ska innehålla en gästpresentation utav varje gäst. och bara DET tar ju hundra år...så jag har börjat lite smått med det så att man inte stressar sedan. Tiden går ju sååååå himla fort faktiskt, så lika bra attt börja i god tid!

    Haha, mitt motto är att man aldrig kan vara för tidigt ute. Jag älskar att planera. Så då är det ju bra att man är samhällsplanerare. haha. =P


     


    Det där med en kort presentation av varje gäst var en kul grej! Det kanske är något jag "snor" av dig. Solig Jag ska iaf pressentera det för min m2b.

  • Anonym

    Det var jag som knorrade förut, nu är jag tillbaka. Jag vet att det är en dålig egenskap att vara avundsjuk, missunsam eller vad man nu vill kalla det, men som någon sagt så sticker det tyvärr i ögonen när folk skriver ut såna för mig extrema summor. Jag ville inte göra TS ledsen och är ledsen om det blev så, men jag uppfattade det som skryt och tände till på det. Självklart lägger folk precis så mycket eller lite pengar på sina bröllop som de vill, vi blir alla lika gifta ändå. Jag har haft en dålig dag och ber om ursäkt. Kanske skäms jag lite över hur liten budget vi har till vårt bröllop, och därför känner jag mig hotad av folk som redovisar sina lyxiga ringar och/eller bröllop. Det vanligaste är väl att folk inte skriver ut summorna ifall det rör sig om så pass mycket, men om det krävdes i det här fallet så gjorde det väl det. Jag ska sluta klaga.

  • Chicita

    En tanke (alltså plantera en tanke) till er som ska ha gästpresentationer. Flört

    Det är så lätt att haka upp sig på yrke.
    "Brudens bror - jobbar på bank" - typ

    Och sen kommer man till den där arbetslöse (även om det är ytterst tillfälligt för den personen) eller någon långtidssjukskriven osv.
    Och om man då omnämner alla med deras arbete i presentationen så blir det så väldigt tydligt att dom här sticker ut.
    Så min rekommendation är att man beskriver alla med en hel mening, och att man fokuserar mer på personlighet, intressen och vilken relation man har till brudparet - än på yrken.

    Här finns lite tankar och även förslag. Jag har länkat till den gamla tråden i trådstarten
    www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m4203952.html 

    Säg till om ni vill ha hjälp också Glad 

  • stormhelen
    Chicita skrev 2012-12-06 19:59:45 följande:
    En tanke (alltså plantera en tanke) till er som ska ha gästpresentationer. Flört

    Det är så lätt att haka upp sig på yrke.
    "Brudens bror - jobbar på bank" - typ

    Och sen kommer man till den där arbetslöse (även om det är ytterst tillfälligt för den personen) eller någon långtidssjukskriven osv.
    Och om man då omnämner alla med deras arbete i presentationen så blir det så väldigt tydligt att dom här sticker ut.
    Så min rekommendation är att man beskriver alla med en hel mening, och att man fokuserar mer på personlighet, intressen och vilken relation man har till brudparet - än på yrken.

    Här finns lite tankar och även förslag. Jag har länkat till den gamla tråden i trådstarten
    www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m4203952.html 

    Säg till om ni vill ha hjälp också Glad 

    Bra tips att tänka på Chicita.


    Jag hade inte tänkt att man skulle presentera deras yrken (man kan ju fråga om det är okey att man gör det innan, om man nu nödvändigt vill göra det), utan kanske typ något som "Bla bla är syster till bruden. Tidiagre i sin ungdom höll hon på med tyngdlyftning och har varit svensk mästarinna. Idag är hon sambo och stolt mor till deras gemensamma dotter. Tillsammans har de även ett bonus barn från hennes sambos tidigare äktenskap."

  • Anonym (Tiffanys)
    Anonym skrev 2012-12-06 19:57:39 följande:
    Det var jag som knorrade förut, nu är jag tillbaka. Jag vet att det är en dålig egenskap att vara avundsjuk, missunsam eller vad man nu vill kalla det, men som någon sagt så sticker det tyvärr i ögonen när folk skriver ut såna för mig extrema summor. Jag ville inte göra TS ledsen och är ledsen om det blev så, men jag uppfattade det som skryt och tände till på det. Självklart lägger folk precis så mycket eller lite pengar på sina bröllop som de vill, vi blir alla lika gifta ändå. Jag har haft en dålig dag och ber om ursäkt. Kanske skäms jag lite över hur liten budget vi har till vårt bröllop, och därför känner jag mig hotad av folk som redovisar sina lyxiga ringar och/eller bröllop. Det vanligaste är väl att folk inte skriver ut summorna ifall det rör sig om så pass mycket, men om det krävdes i det här fallet så gjorde det väl det. Jag ska sluta klaga.
    Det är helt ok att ha en dålig dag, och som jag skrev förut så var det verkligen inte meningen att göra någon upprörd. Jag vet inte ifall du läste det, men jag förklarade i mitt tidigare inlägg att det är mina svärföräldrar som kommer att stå för bröllopet och allt som tillkommer, dvs ringarna. Vi skulle egentligen åka till thailand bara min sambo och jag, och gifta oss på stranden, enkelt och romantiskt. MEN när hans föräldrar fick höra detta insisterade dom på att stå för fiolerna eftersom dom har det väldigt bra ställt ekonomiskt och ville vara med och fira då det är deras enda barn. Detta är ju något vi inte hade räknat med, därav thailand idén. Även min föräldrar (även jag är en det enda barnet) blev väldigt ledsen över att vi skulle göra detta själva så vi bestämde att ta emot hjälpen utav mina svärföräldrar. Att ha ett drömbröllop är ju något som de flesta drömmer om, så givetvis blev vi super glada. Jag ska vara ärlig, det är en dröm att få ha ett bröllop man bara trodde man skulle få drömma om...MEN...som jag sa till min sambo en gång när jag vaknade en lördagsmorgon: att få vakna bredvid dig varje dag och känna sådan här lycka och kärlek gör mig till världens rikaste människa. Alla här på BT som ska gifta sig, gud så lyckligt lottade vi är att ha hittat en människa som älskar en oavsett vad och villkorslöst! Tillräckligt mycket för att vilja spendera en hel livstid med en och lova detta inför våra vänner och familj! DET är det som är det värdefulla....det kan varken den dyraste ringen, eller den vackraste klänningen från vera wang mäta sig med! Men självklart, blir man erbjudet en fin ring och ett fint bröllop på ett silverfat så är det klart att man tackar ja, och DET är väl inget man ska behöva må dåligt över eller bli anklagad för....
  • Anonym (Tiffanys)

    stormhelen skrev 2012-12-06 20:17:05 följande:

    Bra tips att tänka på Chicita.


    Jag hade inte tänkt att man skulle presentera deras yrken (man kan ju fråga om det är okey att man gör det innan, om man nu nödvändigt vill göra det), utan kanske typ något som "Bla bla är syster till bruden. Tidiagre i sin ungdom höll hon på med tyngdlyftning och har varit svensk mästarinna. Idag är hon sambo och stolt mor till deras gemensamma dotter. Tillsammans har de även ett bonus barn från hennes sambos tidigare äktenskap."


    Här kommer lite exempel på hur/vad jag skrivit. Man behöver inte ta med yrken på alla, finns ju mkt annat man kan skriva om




    Sandra: brudens maid of honour. Hårt arbetande kvinna på ett multimiljon bolag inom stålindustrin där hon visar sina skills . Intressen: renovera och inreda bostäder. Ogillar skarpt: rysch pysch, rosa och gulligull. Sunt furnuft och hälsosam inställning till livet är de bästa egenskaperna på denna fenomenala kvinnan. Sambo med Jonas och deras två katter.


     Jonas: intelligent ingenjör som för tillfället jobbar som konsult. På fritiden ägnar sig denna norrlänning åt att planera temafester med sin sambo. Träffar gärna sina vänner och spekulerar kring ifall det kommer en tredje Jägarna, och i så fall, vilken roll skulle han möjligtvis kunna få i den? Sambo med Sandra och deras två katter.


    Bruden: älskar att dansa och laga mat samtidigt. Tycker att livets alla svåra frågor kan besvaras med ett enkelt svar som är lösningen på allt: CHOKLAD! Är galet förälskad i brudgummen och ser gärna till att kyssa honom så ofta hon bara kan. Är nu en stolt tagare utav efternamnet ----


     Rita: brudens moster. En kvinna i hennes bästa år som dessutom är en riktigt snygg liten pingla. Har städmani och det är alltid prydligt och rent hemma hos henne, vilken tid på dygnet man än kommer på besök. Har ett humör som en berg och dal bana, men besitter mängder utav kärlek även om hon lyckas dölja det väldigt väl. Gift med Peter.


     

  • Anonym (Tiffanys)

    Tänke sätta in en bordsplacering i mitten utav häftet med nummer så att man kan se vart alla sitter. Så att jag kommer sätta nummer framför namnet på den personen jag beskriver så att man kan se vart denna sitter =)

    Vi kommer faktiskt inte ha ett traditionellt hunörsbord eller vad det nu heter, med våra föräldrar utan väljer att sitta min våra bästa vänner och maid of honor och bestman. Vi kommer inte heller separera paren utan tycker att man ska få sitta tillsammans.

  • Annamolly
    Anonym skrev 2012-12-06 19:57:39 följande:
    Det var jag som knorrade förut, nu är jag tillbaka. Jag vet att det är en dålig egenskap att vara avundsjuk, missunsam eller vad man nu vill kalla det, men som någon sagt så sticker det tyvärr i ögonen när folk skriver ut såna för mig extrema summor. Jag ville inte göra TS ledsen och är ledsen om det blev så, men jag uppfattade det som skryt och tände till på det. Självklart lägger folk precis så mycket eller lite pengar på sina bröllop som de vill, vi blir alla lika gifta ändå. Jag har haft en dålig dag och ber om ursäkt. Kanske skäms jag lite över hur liten budget vi har till vårt bröllop, och därför känner jag mig hotad av folk som redovisar sina lyxiga ringar och/eller bröllop. Det vanligaste är väl att folk inte skriver ut summorna ifall det rör sig om så pass mycket, men om det krävdes i det här fallet så gjorde det väl det. Jag ska sluta klaga.
    Det har ar en av mina favoritsaker med BT. Mogna diskussioner dar man visar sjalvinsikt och oppenhet, och vagar erkanna att man haft fel. Du skrev anonymt och kunde ha struntat i att fortydliga, men det gjorde du inte. Det kanns som att vi tar ansvar for vad vi skriver har. Lat oss fortsatta med detta, sa BT inte blir som familjeliv dar de skrivs en massa hemskt anonymt.
    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Paris 111202

    Jättefina ringar, love them! Jag var också på Tiffanys i London och provade runt lite innan jag bestämde mig för en annan ring från Ole Lynggaard, men om det inte blivit den var din (enstensring) min andra kandidat!


     


    Ang försäkring så har jag också trygg hansa där jag har tecknat en sk specialförsäkring (tror jag betalar 1600kr/år), som inte gick att teckna förrän jag hämtat ut ringen och fått värderingsintyget från butiken. Därefter väntade en handläggning på två månader (trots att jag fått info om att det skulle ta ca två veckor), vilket i mitt fall nästan blev kris eftersom vi skulle åka utomlands och gifta oss (det löste sig dock ett par dagar innan avresa, pjoo! =) ). Men jag ser att du ska gifta dig i Sverige och har gott om tid från leverans av ringar till bröllop så det går nog bra. Men ett tips är iallafall att skicka in papprena till trygg hansa direkt.


     


    Lycka till med allt!

Svar på tråden Försäkra dyr förlovningsring?!!!