• Anonym (Tiffanys)

    Försäkra dyr förlovningsring?!!!

    Hej... Hur har ni gjort med lite dyrare ringar när det kommer till försäkringen? Vi ska åka och hämta våra ringar från Tiffanys i London. Min förlovningsring kommer att kosta 134.000 :- och vigselringen 40.000 :- (makens 15.000 alla ringar kommer att inhandlas därifrån. Vill ju självklart försäkra dom...hur har ni andra gjort?

  • Svar på tråden Försäkra dyr förlovningsring?!!!
  • Annamolly

    TS: Ja, det ar ganska vanligt dar jag bor ocksa (London), och det ar definitivt inte bara overklassmanniskor som har en karat pa fingret. Jag tror inte det ar sa manga i Sverige som koper sadana, det kanske ar darfor vissa tycker det ar sa overdrivet (det ursaktar definitivt inte deras kommentarer). I Sverige har man ju av nagon anledning slata ringar nar man forlovar sig. 

    Jag vet hur lessen man kan bli nar andra domer ens val. Min mamma blev helt chockad nar hon fick veta priset pa min brudklanning (13,000 Svenska kronor). Hon bara gapade och sa: Nu har jag val hort fel, du menar val 1300 kronor! Men sa bor hon i ett hus som ar nastan betalt, sa hon har knappt nagra utgifter och klarar sig pa valdigt lite. Jag bor i den dyraste staden i Europa, dar man har hogre utgifter men ocksa hogre inkomster. Alla har olika livsstil och olika situation! 

    Ta inte at dig, det ar oftast jattebra stamning har pa BT, inte som det hemska familjeliv dar folk bara anonym-trollar nufortiden.  


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Yourstruly

    Ni som tycker det är så vansinnigt kanske borde komma ihåg att en diamantring består, pengarna finns liksom kvar! Man har inte köpt något där pengarna är förbrukade, man har placerat sina pengar i en ring. Så löjligt att inte tänka ett steg längre...!!

  • Yourstruly

    Min brudklänning kostade 25000 och DET är möjligtvis mer vansinne men en ring tappar inte sitt värde!

  • GustavB

    Snark, alltid ska det vara någon som blir illa berörd av vad andra lägger sina pengar på. Är det så jäkla svårt att hålla sinna anonyma, totalt onödiga och småsinniga kommentarer för sig själv? Har någon råd och lust att köpa en dyr ring, en dyr klänning eller lägga en halv mille på partyfavors så låt dom göra det, var GLAD att dom har möjligheten ... För att svara på frågan, jag var tvungen att göra en svensk värdering på min fästmös förlovningsring. Funkar utmärkt och går rätt fort att göra t ex på Kaplans i Sthlm. Sen får du teckna en tilläggsförsäkring då det rör sig om summor över 50 000, man brukar också behöva öka på värdet på hemförsäkringen beroende på vad ni har nu förstås, så den premien går också upp. Hemförsäkringen ska täcka din mans ring då den inte är lika dyr. Dessa vilkor gäller iaf för Länsförsäkringar. ... Lycka till.

  • Anonym (Tiffanys)
    GustavB skrev 2012-12-06 10:30:22 följande:
    Snark, alltid ska det vara någon som blir illa berörd av vad andra lägger sina pengar på. Är det så jäkla svårt att hålla sinna anonyma, totalt onödiga och småsinniga kommentarer för sig själv? Har någon råd och lust att köpa en dyr ring, en dyr klänning eller lägga en halv mille på partyfavors så låt dom göra det, var GLAD att dom har möjligheten ... För att svara på frågan, jag var tvungen att göra en svensk värdering på min fästmös förlovningsring. Funkar utmärkt och går rätt fort att göra t ex på Kaplans i Sthlm. Sen får du teckna en tilläggsförsäkring då det rör sig om summor över 50 000, man brukar också behöva öka på värdet på hemförsäkringen beroende på vad ni har nu förstås, så den premien går också upp. Hemförsäkringen ska täcka din mans ring då den inte är lika dyr. Dessa vilkor gäller iaf för Länsförsäkringar. ... Lycka till.
    Äntligen ett riktigt svar! Tack GustavB. Ok, ska ringa våran hemförsäkring idag och kolla vad som gäller! Man får ju med ett certifikat från Tiffanys och kvitton osv, trodde att det skulle räcka, men då behöver vi alltså få den värderad i en butik här i Svea? Det visste jag inte....tack ännu en gång för ditt svar!
  • Louva
    GustavB skrev 2012-12-06 10:30:22 följande:
    Snark, alltid ska det vara någon som blir illa berörd av vad andra lägger sina pengar på. Är det så jäkla svårt att hålla sinna anonyma, totalt onödiga och småsinniga kommentarer för sig själv? Har någon råd och lust att köpa en dyr ring, en dyr klänning eller lägga en halv mille på partyfavors så låt dom göra det, var GLAD att dom har möjligheten ... För att svara på frågan, jag var tvungen att göra en svensk värdering på min fästmös förlovningsring. Funkar utmärkt och går rätt fort att göra t ex på Kaplans i Sthlm. Sen får du teckna en tilläggsförsäkring då det rör sig om summor över 50 000, man brukar också behöva öka på värdet på hemförsäkringen beroende på vad ni har nu förstås, så den premien går också upp. Hemförsäkringen ska täcka din mans ring då den inte är lika dyr. Dessa vilkor gäller iaf för Länsförsäkringar. ... Lycka till. 

    Vi ska också kolla med hemförsäkringen :)
  • Anonym (Tiffanys)

    Jo, jag pratade med våran hemförsäkring (trygg-hansa), och det stämmer att min M2Bs ring ingår i hemförsäkringen, och det gör även min vigselring eftersom den ligger under 50.000 Kr. Men däremot måste vi lägga till en tilläggsförsäkring på förlovningsringen vilket kommer kosta 1.200 kr / år. Och det räckte med ett certifikat från Tiffanys, vilket betyder att vi behöver inte få den värderad igen här i Sverige.

  • PimPim83
    Anonym (Tiffanys) skrev 2012-12-06 11:45:57 följande:
    Jo, jag pratade med våran hemförsäkring (trygg-hansa), och det stämmer att min M2Bs ring ingår i hemförsäkringen, och det gör även min vigselring eftersom den ligger under 50.000 Kr. Men däremot måste vi lägga till en tilläggsförsäkring på förlovningsringen vilket kommer kosta 1.200 kr / år. Och det räckte med ett certifikat från Tiffanys, vilket betyder att vi behöver inte få den värderad igen här i Sverige.
  • Chicita

    Bra svar av GustavB angående värdering och försäkring. Och vad bra att du fick svar från försäkringsbolaget TS, så att ni inte tar några chanser ifall något händer med ringarna Glad

    Jag skulle dock vilja inflika två saker i debatten...
    1/ Jo det händer faktiskt lite då och då att det klankas ner på de som inte väljer tillräckligt "dyra" ringar/ brudklänningar/ middagar.
    För ett tag sen (kanske ett år sen) så var det till och med någon som startade en tråd angående det här med "löjligt billiga ringar" och talade om att man inte borde få gifta sig om man inte la mycket pengar på ringar och massa sådana saker. Det blev nästan lynchstämning mot de som inte la minst 30.000:- på sina ringar eller där festen kostade under 200.000:-.
    Enligt den personen var det också så att en ring inte kunde vara fin om den var billigare än 30.000:- då skönheten satt i priset och inte i utseendet...

    2/ Samtidigt ser jag inte varför de som har råd inte skulle få handla dyra ringar, kosta på sig klänningar för 100.000 eller vad dom nu vill lägga pengarna på. Och varför det ska vara så fult att säga att man gör det...
    Vi är ju alla här för att vi vill ha en trevlig dag utifrån våra egna förutsättningar.
    Men generellt kan man se det som att de som inte vill eller kan spendera så stora summor, har större behov av råd och spartips, än de som kan välja vad dom vill utan att direkt behöva fundera på kostnaden har av råd om andra saker. Och av den anledningen är fokus mer på spartips här på BT.
    Därför kan en sån här tråd sticka lite i ögonen på de som inte spenderar så mycket pengar och det känns lite som "haha långnäsa- jag kan lägga mer pengar på en av mina ringar än ni kan på hela ert bröllop". Oavsett om det är menat så eller inte.

    Personligen tycker jag att alla har lika stor rätt att vara här, oavsett hur plånboken ser ut, hur gammal man är, vem man gifter sig med eller annat...
    Och jag ser ingen anledning att vara dum och elak bara för att man har olika budget mot någon annan. Och då menar jag i båda riktningarna.
    Att läsa mellan raderna och tolka in andra meningar än vad som faktiskt står - säger mer om den som tolkar - än om den som skrev. 
    En stor anledning till att man skriver ut priset i en sån här tråd, är för att det finns pristak i olika försäkringar. Och att vissa saker är ok upp till en viss summa, men sen gäller andra regler.
    Så utan att veta priset så skulle nog de flesta råden varit "det ska gå på hemförsäkringen"...

    Min vigselring kostade ca 8600:- och det är dyrt för mig. Inte för att jag inte skulle kunna lägga mer pengar på ringen om jag ville. Men jag använder inte så mycket smycken, så för mig skulle det bara kännas otäckt att ha något så dyrt på fingret. Om jag var van vid att ha smycken, kanske hade relativt dyra smycken (äkta stenar osv) till vardags annars, så skulle det nog vara mer värt och jag skulle nog ha satsat mer på ringarna.
    Som det är nu så har jag fått min drömring, för den har en underliggande betydelse för mig och maken som inte går att köpa för pengar.
    Man har olika prioriteringar och olika värderingar.
    Det viktigaste är att dom stämmer med den man gifter sig med. 

    Så jag avslutar med mitt favoritcitat:
    "om ni inte har något snällt att säga - säg inget alls"
     

  • snowstars

    Här har vi ju också ett exempel på hur anonymitetsfunktionen missbrukas - till att kasta glåpord.


     


    För övrigt håller jag med om att ALLA får vara här oavsett om man lagt en miljon dollar eller tre kronor på sin förlovningsring. Jag tycker dock att det är lustigt att de som ska försvara att man lägger mycket pengar på en ring i sin tur klankar ner på de som väljer att inte lägga mycket pengar på sin ring. Som Chicita säger: det finns ingen anledning att vara dum mot någon som har en annan budget än en själv, oavsett om den är högre eller lägre.

Svar på tråden Försäkra dyr förlovningsring?!!!