• Anonym (arg)

    Hans jobb förstör

    Behöver ta ut mina känslor lite för att inte gå och säga något dumt till min älskling. 

    Jag är arg och ledsen på hela situationen... Hans jobb förstör vårt förhållande. Helt enkelt: hans arbete tar all hans tid och all hans kraft. 

    Hjälp? råd? tips? förståelse?

    Någon som har lust att diskutera och lyssna på gnäll?  

  • Svar på tråden Hans jobb förstör
  • Anonym (arg)
    Anonym (Lilla frugan) skrev 2012-11-30 11:36:27 följande:
    Jag har också en man som jobbar alldeles för mycket. Och med för mycket menar jag inte bara att det är tråkigt för mig, utan att det också tydligt går ut över hans hälsa. När han väl är hemma är han stressad och frånvarande, han hinner inte med träningen och äter dåligt och får lite kulmage och orkar mindre, och han har svårt att sova och klagar ibland på att han har ont i hjärtat när han lägger sig för att sova. Både hans mamma och jag försöker få honom att förstå att han inte kan åta sig fler saker än han faktiskt kan göra, men han hävdar hela tiden att det bara är just nu (vilket delvis stämmer, hans arbetsbörda pendlar mellan för mycket och åt helvete för mycket) och att han bara behöver bli bättre på att planera och jobba effektivare så kan han göra allt på mindre tid.

    För min del är det oftast ok, jag har ett väldigt stort behov av egentid och tycker det är skönt att få skrota omkring i en tyst lägenhet och göra vad jag vill när jag inte jobbar. Men periodvid gör han INGENTING av hushållsarbetet (trots att han normalt sett är väldigt bra på att ta ansvar och göra sin del och rentav gillar det) utan sveper bara in, äter, sover, plockar matlådor ur frysen och lämnar en röra av disk, apelsinskal och tvätt efter sig. Dessutom är han då helt oemottaglig för frågor om den gemensamma planeringen, när han kommer hem vill han varva ner och blir arg om jag försöker ta upp frågor om vår gemensamma planering och ekonomi, eftersom såna frågor stressar honom. Det gör att jag känner mig extremt ensam de perioder det är som värst. Jag handlar, lagar mat, diskar, gör matlådor åt oss båda, och som tack får jag "prata inte med mig!".

    Men! Så här är det bara när han har sina mest intensiva jobbperioder. När han inte har det är han angelägen att vara delaktig, ta sin del av ansvaret hemma, och ta sig tid att göra saker tillsammans med mig. För det mesta vet jag att om jag säger till på allvar att en viss dag och tid behöver jag faktiskt ha honom där, då tar han ledigt och ser till att vara där.  Och även när det är så här skitjobbigt så är han medveten om att det inte är schysst, och han ber om ursäkt när han går över gränsen för att han är trött och stressad.

    Jag skulle nog inte i längden orka leva med någon som ALLTID jobbade och aldrig var hemma. Det blir ju som att vara ihop med en låtsaskompis.

    Visst kan man älska sitt jobb och/eller att göra karriär, och man kan välja att lägga i stort sett all sin vakna tid på det. Men då kanske man också blir tvungen att välja bort att ha en relation, eftersom en relation kräver tid. Man bör definitivt inte skaffa barn om man inte är beredd att förlägga en signifikant del av sin tid och uppmärksamhet hos barnen. För små barn finns du nämligen inte om du inte är där. Det står var och en fritt att välja att vara gift med jobbet, men det funkar inte så bra att vara bigamist.

    Och till skillnad från vad Anonym (jobbaholic) tror så ÄLSKAR jag mitt jobb, är väldigt engagerad och satsar mycket på att utvecklas och ta mig an nya utmaningar, och jag tjänar rätt bra. Men jag älskar också min man, mitt hem, mina vänner och mina intressen, och mitt liv skulle inte kännas fullständigt om jag inte också la tid på dem. Och relationer kräver tid och närvaro för att överleva.

    Jag har en närstående som jobbade bort en jättefin sambo. Hon tröttnade på att aldrig träffa honom i vaket tillstånd. Jag förstod henne fullständigt.
    Skönt att vi är flera! Hoppas det blir bättre för er snart också! :) Lagom är alltid bäst skulle jag säga. 
  • Juli2013

    Jag har ett liknande problem med min sambo - men ändå helt annorlunda. Han är borta 5 månader nu via sitt jobb, och jag måste acceptera att det kommer hända lite då och då under vårt liv tillsammans, om det är honom jag vill ha.


    Det är förstås fruktansvärt jobbigt, speciellt nu när jag sitter med bröllopsplanering själv, men ändå känner jag att det nästan är bättre att han är borta "helt" och sedan är närvarande när han väl är hemma. Jag gör mina egna rutiner och hålle rmig sysselsatt och livet rullar på, blir lite rutin. Blir också kvalitetstid när han väl är hemma.


    Men visst är det fruktansvärt att tillbringa så mycket tid utan sin älskade, jag känner däremot att jag inte kan kräva av honom att han ska arbeta med något annat, då det betyder så mycket för honom.


    Men jag förstår att det är en helt annan sak för dig, om man känner sig bortprioriterad, och det är så hela tiden och utan att man ser något slut på det, att det har blivit mer av en livsstil - då måste man sätta sig ner och prata, jag tror att du inte har något annat val än att förklara för honom precis vad du känner.

  • Anonym (arg)
    Juli2013 skrev 2012-11-30 19:37:32 följande:

    Jag har ett liknande problem med min sambo - men ändå helt annorlunda. Han är borta 5 månader nu via sitt jobb, och jag måste acceptera att det kommer hända lite då och då under vårt liv tillsammans, om det är honom jag vill ha.


    Det är förstås fruktansvärt jobbigt, speciellt nu när jag sitter med bröllopsplanering själv, men ändå känner jag att det nästan är bättre att han är borta "helt" och sedan är närvarande när han väl är hemma. Jag gör mina egna rutiner och hålle rmig sysselsatt och livet rullar på, blir lite rutin. Blir också kvalitetstid när han väl är hemma.


    Men visst är det fruktansvärt att tillbringa så mycket tid utan sin älskade, jag känner däremot att jag inte kan kräva av honom att han ska arbeta med något annat, då det betyder så mycket för honom.


    Men jag förstår att det är en helt annan sak för dig, om man känner sig bortprioriterad, och det är så hela tiden och utan att man ser något slut på det, att det har blivit mer av en livsstil - då måste man sätta sig ner och prata, jag tror att du inte har något annat val än att förklara för honom precis vad du känner.


    Tack för svar! :) 

    Jobbig situation ni har, förstår att det är svårt när han är borta. Alla situationer har väl sina för och nackdelar antar jag. 

    Ja, det blir lätt så att man känner sig bortprioriterad.. han säger alltid att jag är hans "prio 1", men jag tror att han vill att jag ska vara det, snarare än att jag faktiskt är det. Han tycker ju väldigt mycket om sitt jobb och han vill lyckas med det, men jag tror att han inte har fått ihop det än- jag menar att få ihop en karriär med livet utanför arbetet. Han är ju än så länge rätt ung, så förhoppningsvis så kan han hitta en balans innan vi börjar vårt liv tillsammans. 

    Tack för att du delade med dig av dina tankar och erfarenheter. Lycka till med bröllopsplaneringen! 
  • Juli2013

    Men om du känner att han åtminstone menar det när han säger att du är hans nr 1, dvs att han verkligen vill det, så har ni ju en bra utgångspunkt. Det kunde ha varit värre, vissa killar vill bara ha någon som står i bakgrunden som man kan komma hem till när man behöver, och de förstår inte att ge den uppskattning som partnern behöver och förtjänar.
    Det låter som att ni har en bra utgångspunkt - men du måste berätta för honom hur du känner, en nödvändighet för att ni ska kunna bygga en framtid tillsammans! Att lyssna på varandra och göra sitt bästa för att förstå varandra och hur den andra känner, i båda riktningar, det är nog en grundsten i ett förhållande :)


     


     


     

  • Anonym (arg)
    Juli2013 skrev 2012-11-30 22:22:47 följande:

    Men om du känner att han åtminstone menar det när han säger att du är hans nr 1, dvs att han verkligen vill det, så har ni ju en bra utgångspunkt. Det kunde ha varit värre, vissa killar vill bara ha någon som står i bakgrunden som man kan komma hem till när man behöver, och de förstår inte att ge den uppskattning som partnern behöver och förtjänar.
    Det låter som att ni har en bra utgångspunkt - men du måste berätta för honom hur du känner, en nödvändighet för att ni ska kunna bygga en framtid tillsammans! Att lyssna på varandra och göra sitt bästa för att förstå varandra och hur den andra känner, i båda riktningar, det är nog en grundsten i ett förhållande :)


     


     


     


    Tack, du gav mig ett nytt perspektiv att tänka ifrån :) 
  • Anonym (arg)

    Måste gnälla av mig lite: Min pojkvän stannade på afterwork igår, när vi pratade så sa han att han skulle stanna kanske 2 timmar, så fram till 00 ungefär. Det slutar med att jag inte alls får tag på honom förrän kl. 03:30 ungefär.. Till detta hör att vi inte har träffats på en vecka och att de har julfest på hans jobb idag, så det betyder ju att vi förmodligen inte kan ses idag heller.. Så jag känner mig helt enkelt oprioriterad. Rynkar på näsan

  • Frida87

    Min blivande man jobbar väldigt mycket och har gjort det genom hela vårt förhållande. Han har en karriär som är otroligt viktig för honom och han har stora mål i framtiden. När vi började dejta så jobbade han lika mycket som nu men vägrade prata om sitt jobb med mig när han kom hem (han är uppväxt i ett hem där man inte skall prata om jobb när man kommer hem). Jag å andra sidan är uppvuxen med en familj som driver ett medelstort bolag och där alla pratar om jobb (både mamma, pappa, kusinen, jag och min bror har jobbat i företaget) både under och efter jobbet.

    Jag hade väldigt svårt i början för att han spenderade så mycket tid på jobbet och sedan inte ville berätta om saker som hände där. Så då sa jag bara rakt ut att det här funkar inte... du får berätta vad du håller på med och vad du gör om dagarna för annars känner jag att jag missar nästan hela ditt liv. Sagt och gjort. Nu pratar vi om hans jobb väldigt mycket. Vi diskuterr även planer, förändringar och mål inför framtiden för både hans och min karriär.

    Han jobbar mycket men vi får mycket tillbaka i och med högre levnadsstandard och andra upplevelser.
    Vi har också blivit skickade utomlands p.g.a. hans jobb för andra gången... första gången 2 år i Tyskland (jag var bara där ett år då jag samtidigt studerade på universitet i Sverige) och nu till Mexico också på 2 år.
    Jag försöker se det positiva i att ha en hårt arbetande man... han verkar heller inte må dåligt av det utan tvärtom det ger honom ökat självförtroende när han känner att han är på topp i sitt jobb.

    De positiva sidorna tycker jag är ekonomin, möjligheterna till utveckling och resor, min man får bättre självförtroende och älskar sitt jobb samt att jag gillar att han är så ambitiös, intelligent och duktig.

    Klart att det är trist ibland när man är själv men jag tycker att vi har bra kvalitetstid när vi är tillsammans istället :).

    Hoppas att det blir bättre för er som inte gillar när männen är borta mycket.  Jag tror att det bästa är att prata om situationen och vilken typ av förändring ni vill skall ske. 

  • Anonym (arg)

    Tack för svar allihopa! :) 

    Nu efter att ha pratat om jobbsituationen ett antal gånger så har han äntligen insett att det kanske inte fungerar att ha det såhär i längden. Så han har sagt att han ska jobba månaden ut och sen kanske söka nytt arbete om det inte har blivit bättre då. Känns jätteskönt att han sa så, för det har påverkat honom, mig och hans föräldrar. Så han tycker ju att det är jobbigt på alla plan just nu, men inser att en stor del av det beror på hans arbete. I slutändan så betyder hans familj och jag + vår framtid tillsammans mycket mer än ett jobb för honom.  Glad

    Frida87: Vad skönt att ni ordnade upp det där med att prata om jobbet, för det blir ju så när de jobbar mycket att de lever halva sitt liv på arbetet. Jag håller med dig, vill också gärna höra om hans arbetsdag - får ibland pressa det ur honom dock då han bara berättar i korta drag. Hur känner du om att flytta runt pga hans arbete?  
    Ja, självklart får man ju ofta tillbaka i högre levnadsstandard osv, men det är ju inte värt det om resten påverkas negativt, skönt att så inte verkar vara fallet för er. :)  

    Är jättestolt över min älskling som gör så bra ifrån sig, men det är som sagt inte värt det när allt annat kommer i andra hand. :)

  • Stina Oscarsson
    Anonym (arg) skrev 2012-12-05 00:47:00 följande:
    Tack för svar allihopa! :) 

    Nu efter att ha pratat om jobbsituationen ett antal gånger så har han äntligen insett att det kanske inte fungerar att ha det såhär i längden. Så han har sagt att han ska jobba månaden ut och sen kanske söka nytt arbete om det inte har blivit bättre då. Känns jätteskönt att han sa så, för det har påverkat honom, mig och hans föräldrar. Så han tycker ju att det är jobbigt på alla plan just nu, men inser att en stor del av det beror på hans arbete. I slutändan så betyder hans familj och jag + vår framtid tillsammans mycket mer än ett jobb för honom.  Glad

    Frida87: Vad skönt att ni ordnade upp det där med att prata om jobbet, för det blir ju så när de jobbar mycket att de lever halva sitt liv på arbetet. Jag håller med dig, vill också gärna höra om hans arbetsdag - får ibland pressa det ur honom dock då han bara berättar i korta drag. Hur känner du om att flytta runt pga hans arbete?  
    Ja, självklart får man ju ofta tillbaka i högre levnadsstandard osv, men det är ju inte värt det om resten påverkas negativt, skönt att så inte verkar vara fallet för er. :)  

    Är jättestolt över min älskling som gör så bra ifrån sig, men det är som sagt inte värt det när allt annat kommer i andra hand. :)
    Har inte varit med i tråden tidigare, men va bra att ni har pratat om det och att han är villig att anpassa sig. Jag har själv jobbat mycket många gånger, har också svårt att släppa jobbet när jag kommer hem. Om jag inte märkte att jag mådde dåligt av det eller om ingen sa till mig skulle jag kunna jobba bara + sova. Men märker ju direkt jag jobbar mindre att jag mår SÅÅ mycket bättre. Men det är svårt att se det när man i är det. Sen är det ju såklart olika för alla. Men om man ska ha en relation med någon är det ju ett givande och tagande.. Om man inte bara ska ha en relation med sitt jobb får man också prioritera andra saker.
  • Anonym (arg)
    Stina Oscarsson skrev 2012-12-05 01:56:33 följande:
    Har inte varit med i tråden tidigare, men va bra att ni har pratat om det och att han är villig att anpassa sig. Jag har själv jobbat mycket många gånger, har också svårt att släppa jobbet när jag kommer hem. Om jag inte märkte att jag mådde dåligt av det eller om ingen sa till mig skulle jag kunna jobba bara + sova. Men märker ju direkt jag jobbar mindre att jag mår SÅÅ mycket bättre. Men det är svårt att se det när man i är det. Sen är det ju såklart olika för alla. Men om man ska ha en relation med någon är det ju ett givande och tagande.. Om man inte bara ska ha en relation med sitt jobb får man också prioritera andra saker.
    Ja, det känns jätteskönt :) Lagom är för det mesta bäst, eller hur? :) 
  • Frida87
    Anonym (arg) skrev 2012-12-05 00:47:00 följande:
    Tack för svar allihopa! :) 

    Nu efter att ha pratat om jobbsituationen ett antal gånger så har han äntligen insett att det kanske inte fungerar att ha det såhär i längden. Så han har sagt att han ska jobba månaden ut och sen kanske söka nytt arbete om det inte har blivit bättre då. Känns jätteskönt att han sa så, för det har påverkat honom, mig och hans föräldrar. Så han tycker ju att det är jobbigt på alla plan just nu, men inser att en stor del av det beror på hans arbete. I slutändan så betyder hans familj och jag + vår framtid tillsammans mycket mer än ett jobb för honom.  Glad

    Frida87: Vad skönt att ni ordnade upp det där med att prata om jobbet, för det blir ju så när de jobbar mycket att de lever halva sitt liv på arbetet. Jag håller med dig, vill också gärna höra om hans arbetsdag - får ibland pressa det ur honom dock då han bara berättar i korta drag. Hur känner du om att flytta runt pga hans arbete?  
    Ja, självklart får man ju ofta tillbaka i högre levnadsstandard osv, men det är ju inte värt det om resten påverkas negativt, skönt att så inte verkar vara fallet för er. :)  

    Är jättestolt över min älskling som gör så bra ifrån sig, men det är som sagt inte värt det när allt annat kommer i andra hand. :)
    Jag vet att många tycker att flytta runt biten är jobbig... Många av mina vänninor tycker att jag är smått galen som ger upp mitt vanliga liv hemma för ett liv med honom ute i världen.

    Visst är det jobbigt ibland.. framför allt när han jobbar mycket och det kanske har hänt något. Vred knät ur led i förra veckan och ligger just nu sängliggande hemma hela dagarna (inte roligt men sista dagen idag). Men han ställer alltid upp och åker ifrån jobbet om det har hänt mig något eller jag behöver hjälp så det känns ändå bra. Han finns alltid där för mig (något som mina tidigare pojkvänner inte alltid ens klarade av på hemmaplan).

    Annars tycker jag att det är roligt. Min man säger att han kunde inte ha hittat en bättre fru eftersom jag älskar nya upplevelser, utmaningar, kulturer och att lära mig nya språk. Han skulle dock ha valt att stanna och ta ett vanligt jobb i Sverige om jag hade velat det men jag vill att han skall få göra det han drömmer om och så länge jag får utmaningar och utveckling av min karriär, så tycker jag bara att det är kul. Jag vill inte vara en bromskloss för honom.

    Sedan är vi väldigt tighta (trots att vi har haft långdistans först 3 månader och sedan 5 månader vid två olika tidpunkter). Vi har dock sagt att nu blir det aldrig mer långdistans för det tär väldigt på förhållandet tycker vi båda.  Men vi älskar att umgås och man får väldigt mycket fritid med varandra när man bor i ett nytt land. Vänner och familj tar ju inte lika mycket av ens fritid även om det för oss har varit förvånansvärt lätt att hitta nya vänner och bekanta på alla ställen vi har bott. 

    Nej jag är väldigt nöjd... nöjd över att vara förlovad till den bästa mannen jag någonsin har träffat och nöjd över att bara vara 25 år och att jag redan har bott i 3 länder samt pratar 4 språk. Man får ut väldigt mycket av att bo i andra kulturer... en helt ny förståelse för andra människor, invandrare i sitt eget land och svårigheterna med att vara helt ny i ett land osv. Nej jag rekommenderar det varmt till alla. Sedan gör det saken lättare att hans företag hjälper oss med att betala hus, bil, skola (om vi hade haft barn) och mycket andra kostnader. 
Svar på tråden Hans jobb förstör