• Boringbrick

    IBS

    Finns nog en sån här tråd, men har för mig att den är några år gammal så jag kör. 

    har haft ordentligt jobbiga magproblem sen kanske ett halvår tillbaka, efter att ha varit hos läkaren ett antal gånger för utredning så hittar vi inget särskilt, så nu har jag  princip fått diagnosen IBS (+ oro/stress mage för tillfället). 

    Jag vet att jag i alla fall lider väldigt mycket av min IBS, så det finns nog fler som gör det.

    Så jag tänkte att detta kunde vara en "stöd" grupp. Där vi kan stötta, ge råd, "gnälla" lite om vi behöver det. :) 

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-14 18:35
    Ni med liknande magproblem som inte är IBS, är absolut välkomna in i tråden också. Krångel mage som krångel mage ;)

  • Svar på tråden IBS
  • MissHH

    Va skönt att middagen gick bra!! Ja de är bättre att äta lite o sakta än mycket o snabbt . Man vill ju inte riskera magont just vid sånna tillfällen!! De där me magandningen verkade intressant! De ska ja testa nån gång! Hade behövt de i lördag då vi gifte oss! Magen va i uppror men lugnade ner sig strax innan ja skulle in i kyrkan!! :) Kramar

  • Boringbrick
    MissHH skrev 2012-11-26 09:27:05 följande:
    Va skönt att middagen gick bra!! Ja de är bättre att äta lite o sakta än mycket o snabbt . Man vill ju inte riskera magont just vid sånna tillfällen!! De där me magandningen verkade intressant! De ska ja testa nån gång! Hade behövt de i lördag då vi gifte oss! Magen va i uppror men lugnade ner sig strax innan ja skulle in i kyrkan!! :) Kramar
    Åh, va roligt!! Hur gick det?? Vilken tur att den lugnade ner sig då! :) Du får gärna berätta om din(eran) dag om du vill! :)  Grattis till dig och din man! ;)         

    Jag tycker att magandningen fungerar hyfsat faktiskt, helt klart större effekt än vanlig andning, så det man ska göra är nog egentligen att lära sig att andas så hela tiden, så blir man inte lika påverkad av stress osv, ;) 
  • MissHH

    Tack så mycket!! Vi hade en underbar dag!! Dagen innan sov min man hos våran toastmaster o ja hade mina 3 tärnor här. Vi band blommor, la ansiktsmaskar på varann o drack vin. Ena tärnan fyllde år då oxå så hade köpt tårta till henne o lite presenter!! :) På bröllopsmorronen så kom min kusin hit som är frisör. Hon sminkade mig o fixade mitt o tärnornas hår! Kl 14.00 började vigseln så strax efter kl 13.00 åkte vi till kyrkan! Ja bytte om där. Hela morgonen hade ja varit jätte nervös o kändes som om ja skulle svimma men 5 min innan de va dax blev ja jätte lugn! :) vigseln va jätte lyckade, överraskade min man me att en kompis syster sjöng Sonja Aldens du är allt o tårarna rann nog på dom flesta! :) fotografering efteråt ( höll på att frysa ihjäl :) ) de blev brudskål i lokalen, middag, svärfar höll tal, ja kastade buketten, min man kastade strumpebandet, de blev tårta o sen dans. :) kl 23.00 åkte vi äntligen till hotellet, vi tog me oss alla presenter o kort, vi satt i sängen me champagne o choklade o öppnade allt tillsammans! Hela dagen va helt underbar o lyckad, allt gick verkligen till så ja tänkt mig o föreställt mig i månader!! :) Men nu kommer bakslaget! Slarvat me mat o dryck hela förra veckan, stressad o varit nervös. Mår illa så fort ja äter nåt o så måste ja på toa på en gång! Magen är verkligen i uppror!! Så nu måste ja verkligen tänka på vad, hur o när ja äter. På lördag ska vi på stort event me mat o dryck så bäst att vara i topp skick då! :) Kramar

  • Boringbrick
    MissHH skrev 2012-11-27 07:44:22 följande:
    Tack så mycket!! Vi hade en underbar dag!! Dagen innan sov min man hos våran toastmaster o ja hade mina 3 tärnor här. Vi band blommor, la ansiktsmaskar på varann o drack vin. Ena tärnan fyllde år då oxå så hade köpt tårta till henne o lite presenter!! :) På bröllopsmorronen så kom min kusin hit som är frisör. Hon sminkade mig o fixade mitt o tärnornas hår! Kl 14.00 började vigseln så strax efter kl 13.00 åkte vi till kyrkan! Ja bytte om där. Hela morgonen hade ja varit jätte nervös o kändes som om ja skulle svimma men 5 min innan de va dax blev ja jätte lugn! :) vigseln va jätte lyckade, överraskade min man me att en kompis syster sjöng Sonja Aldens du är allt o tårarna rann nog på dom flesta! :) fotografering efteråt ( höll på att frysa ihjäl :) ) de blev brudskål i lokalen, middag, svärfar höll tal, ja kastade buketten, min man kastade strumpebandet, de blev tårta o sen dans. :) kl 23.00 åkte vi äntligen till hotellet, vi tog me oss alla presenter o kort, vi satt i sängen me champagne o choklade o öppnade allt tillsammans! Hela dagen va helt underbar o lyckad, allt gick verkligen till så ja tänkt mig o föreställt mig i månader!! :) Men nu kommer bakslaget! Slarvat me mat o dryck hela förra veckan, stressad o varit nervös. Mår illa så fort ja äter nåt o så måste ja på toa på en gång! Magen är verkligen i uppror!! Så nu måste ja verkligen tänka på vad, hur o när ja äter. På lördag ska vi på stort event me mat o dryck så bäst att vara i topp skick då! :) Kramar
    Det låter som en underbar dag för er, vad skönt att du slapp magproblem och kunde njuta av dagen :) 

    Ja, det blir ju så, man får betala för det i efterhand..suck, hoppas att magen hämtar sig fort då ;) 
    Nu har du ju bara skrivit här, men måste säga att du verkar som en väldigt trevlig person :) 

    Kramar! 
  • Boringbrick

    Hej! 
    Hur går det för er alla där ute med era magar?  

    Jag har tack och lov börjat hitta rätt, äter bättre, långsammare och oftare så får inte "panik-tarm" lika ofta, har dessutom gått ner runt 4 kg på kuppen, vilket är både positivt och negativt. Glad

  • Boringbrick

    När jag fyllde år för ca. 2 månader sen så gav min pojkvän mig en upplevelse i present, eller rättare sagt sa att jag ska få en överraskningsdag, men eftersom jag verkligen mådde dåligt då så har det inte blivit av ännu. Det vore ju trevligt att få göra det, men känner mig inte fullt redo ännu. Dessutom vill han inte alls svara på några frågor jag ställer om det, han vägrar att ens svara på om det finns toaletter där vi ska vara, och som ni alla säkert håller med om så är det ju kanske viktigt information för oss med krångelmage. Och så är ju planering en ganska viktig del för att kunna må så bra som möjligt, och överraskningsdag hänger ju inte ihop med planering för min del.. :P 

    Hoppas att jag snart kan få uppleva min lilla överraskningsdag, och då gärna utan problem. :)

    Hur går det för er alla? Någon som har bröllop nu i december? :)

  • starmaja

    Nu är jag tillbaka igen, varit lite mycket på senaste :)

    Boringbrick:
    I dagsläget är jag allergiskt mot ägg och nötter. Men när jag var mindre så var det bra mycket mer. Jag är oehört tacksam att jag hade föräldrar som verkligen kämpade och höll mej på strikt diet så mycket av mina allergier växte bort. Det ska bli spännande att beställa bröllopstårta utan ägg och nötter + att min sambo är laktosintolerant. Vi ska og vara glada om någon överhuvud taget tar sej an uppgiften, he he

    Någonstans på vägen så har jag utvecklat en spyfobi. Det gäller både när andra spyr och panik  över att jag själv ev får kräksjuka, matförgiftning etc. När jag väl är i en situation så jag måste spy så blir det såklart ganska ångest laddat men man kan ju inte hålla tillbaka. Är jag ute sent på kvällen så blir det att jag hela tiden har stenkoll på alla andra på nattbussen. Ser nån ut att må dåligt så byter jag plats. Det värsta är små barn för som märker man inte på samma sätt om dom är på väg att må dåligt. Helt plötsligt så spyr dom ju bara. Jag vet att KBT är en väldigt bra metod för att häva en sådan här fobi. Men efter att ha googlat runt lite så har jag förstått att det tillslut går ut på att man ska dricka sk "kräksirap" och då tyckte jag att så mycket påverkar det mej ju faktiskt inte; he he Fobin som pratar.
    En sak som jag däremot ahr gjort är att jag har genomgått hypnos för att bli av med min fobi. Och det var riktigt häftigt. Först gick jag en gång på "session" som varade i säkert 2½h. En hel del blev bättre efter det det men inte allt. Så jag fick komma tillbaka en gång till, vi löse då ännu fler knutar men jag kan känna att lite sitter kvar. Funderar på att gå tillbaka igen.

    Hur medveten är din pojkvän om  dina magproblem? Om han  vet om det borde han väl kunna säga att du kan vara lugn det kommer finnas en toalett i närheten. 

  • Boringbrick
    starmaja skrev 2012-12-07 19:38:02 följande:
    Nu är jag tillbaka igen, varit lite mycket på senaste :)

    Boringbrick:
    I dagsläget är jag allergiskt mot ägg och nötter. Men när jag var mindre så var det bra mycket mer. Jag är oehört tacksam att jag hade föräldrar som verkligen kämpade och höll mej på strikt diet så mycket av mina allergier växte bort. Det ska bli spännande att beställa bröllopstårta utan ägg och nötter + att min sambo är laktosintolerant. Vi ska og vara glada om någon överhuvud taget tar sej an uppgiften, he he

    Någonstans på vägen så har jag utvecklat en spyfobi. Det gäller både när andra spyr och panik  över att jag själv ev får kräksjuka, matförgiftning etc. När jag väl är i en situation så jag måste spy så blir det såklart ganska ångest laddat men man kan ju inte hålla tillbaka. Är jag ute sent på kvällen så blir det att jag hela tiden har stenkoll på alla andra på nattbussen. Ser nån ut att må dåligt så byter jag plats. Det värsta är små barn för som märker man inte på samma sätt om dom är på väg att må dåligt. Helt plötsligt så spyr dom ju bara. Jag vet att KBT är en väldigt bra metod för att häva en sådan här fobi. Men efter att ha googlat runt lite så har jag förstått att det tillslut går ut på att man ska dricka sk "kräksirap" och då tyckte jag att så mycket påverkar det mej ju faktiskt inte; he he Fobin som pratar.
    En sak som jag däremot ahr gjort är att jag har genomgått hypnos för att bli av med min fobi. Och det var riktigt häftigt. Först gick jag en gång på "session" som varade i säkert 2½h. En hel del blev bättre efter det det men inte allt. Så jag fick komma tillbaka en gång till, vi löse då ännu fler knutar men jag kan känna att lite sitter kvar. Funderar på att gå tillbaka igen.

    Hur medveten är din pojkvän om  dina magproblem? Om han  vet om det borde han väl kunna säga att du kan vara lugn det kommer finnas en toalett i närheten. 
    Okej, helt förståeligt! Tack för ditt svar :) 
    Lycka till med tårtan då får jag väl säga ;) ägg och laktosprodukter finns ju i det flesta bakverk, så förstår att det blir krångligt!

    Har som som sagt egna fobier, så jag vet ju hur det påverkar. Låter som en jobbig fobi eftersom det är precis som du säger svårt att hindra om man är sjuk liksom. It makes a little sense också faktiskt, det är ju faktiskt varken trevligt eller skönt att spy eller se någon spy. KBT är ju en rätt bra grej verkar det som, fast håller ju med dig om att "kräksirap" inte låter särskilt mysigt, inte gärna något man ställer upp på valfritt. Men kanske kan du så småningom gå tillbaka dit någon gång och avsluta :) Lycka till med det, vet att det är svårt att möta fobier!

    Han är nog rätt medveten om dem, så många gånger som han har behövt vänta på mig efter bio, eller springa med mig för att hitta en toalett(stackars honom). Ja, jag försöker få det ur honom, får väl tjata vidare kanske. 

    Hur medveten är din blivande/ sambo om din IBS och spyfobin? 
  • Boringbrick

    Nu börjar jul och nyår börja närma sig med stormsteg! Har ni här inne några tips att dela med er av vad gäller snäll julmat? ;) 

Svar på tråden IBS