• daniiel

    Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

    Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

    Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

    Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

    Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51
    __________________________________

    Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • Jackie85
    daniiel skrev 2013-09-05 19:56:59 följande:
    Vilken typ av underkjol beror lite på hur du vill att kjolen ska se ut. Vill du ha massor med vitt, en riktigt puffig ballgown, eller mer A-linje? Vill du ha med eller utan ringar? :)
    Nu vet jag tyvärr inte vad ballgown eller A linje betyder, men den klänningen jag valt skall stå ut lite mer än på bilden framtill, men behöver även något som gör att släpet får lite "puff", istället för att bara hänga efter på golvet...riktigt kass förklaring, men vet verkligen inte hur jag skulle kunna förklara det på ett bättre sätt... :/ 
  • daniiel
    Jackie85 skrev 2013-09-05 20:13:21 följande:
    Nu vet jag tyvärr inte vad ballgown eller A linje betyder, men den klänningen jag valt skall stå ut lite mer än på bilden framtill, men behöver även något som gör att släpet får lite "puff", istället för att bara hänga efter på golvet...riktigt kass förklaring, men vet verkligen inte hur jag skulle kunna förklara det på ett bättre sätt... :/ 
    Då är det mer en ballgown-siluett du är ute efter :) Samt en underkjol med släp!

    En sån här kanske? www.lightinthebox.com/sv/nylon-a-line-fullstandig-klanning-kapellet-taget-3-tier-slip-stil-brollop-underkjolar_p51952.html

    Den har 2 ringar, släp och tre lager tyll. Tyvärr vet jag inte vart man kan hitta en vidare underkjol med släp, jag vet inte om det finns. Det man kan göra, om man tycker att den inte ger tillräckligt med vitt, är att tråckla på lite tyll själv. Tyll är billigt och det är ingen avancerad sömnad alls :)

    Tänk dock på att en underkjol med ringar oftast inte är lika bekväm att sitta i och att en underkjol med släp gör att man inte kan hänga upp släpet senare på kvällen som många vill göra.
  • Cindy01

    Daniiel: han har tydligen beställt 2 klänningar. Den klänningen du länkade är den första hon beställde. Sen efter det beställde hon en till fast med lägre midja och annan spets. Jag kan missförstå men om man kollar datumen ;) Usch känns hemskt att prata om henne så här. Men hon hade ju en helt underbar klänning ;D

  • Jackie85
    daniiel skrev 2013-09-05 20:18:04 följande:
    Då är det mer en ballgown-siluett du är ute efter :) Samt en underkjol med släp!

    En sån här kanske? www.lightinthebox.com/sv/nylon-a-line-fullsta...

    Den har 2 ringar, släp och tre lager tyll. Tyvärr vet jag inte vart man kan hitta en vidare underkjol med släp, jag vet inte om det finns. Det man kan göra, om man tycker att den inte ger tillräckligt med vitt, är att tråckla på lite tyll själv. Tyll är billigt och det är ingen avancerad sömnad alls :)

    Tänk dock på att en underkjol med ringar oftast inte är lika bekväm att sitta i och att en underkjol med släp gör att man inte kan hänga upp släpet senare på kvällen som många vill göra.
    Tack så hemskt mycket :) 
  • daniiel
    Cindy01 skrev 2013-09-05 20:18:14 följande:
    Daniiel: han har tydligen beställt 2 klänningar. Den klänningen du länkade är den första hon beställde. Sen efter det beställde hon en till fast med lägre midja och annan spets. Jag kan missförstå men om man kollar datumen ;) Usch känns hemskt att prata om henne så här. Men hon hade ju en helt underbar klänning ;D
    Ja, men det stämmer ju! Du har helt rätt :) Hon visade ju upp den andra för inte så längesen alls i den här tråden, den hon hade på bröllopsdagen :P Nu är jag så fräck att jag lånar och lägger in hennes bild igen.


  • Cindy01

    Jamen då är jag nye helt ute och cyklar ;D Hoppas hoppas hon kikar in nått!!!! Skulle så vilja kolla med henne personligen om hon har nått råd. Jag har funderat och funderat och den klänningen känns alldelses rätt! Vet ni någon av butikerna i Stockholm som säljer just pronovia pergola klänningen? Jag har nämligen inte funnit just den, skulle så vilja testa den!!!

  • LinaNordstrom

    Har jag tänkt rätt att en klänning för 1700kr blir tullavgifter och moms ca 700kr? Vill ju inte få en obehaglig överraskning

  • Lakinna

    joj, har inte varit allt för aktiv här efter bröllopet (men trodde ändå jag kollat, men helt missat detta).Först och främst, TACK för alla fina ord om min klänning! Kände mig så otroligt vacker hela dagen!  Jag beställde först en klänning med endast snörning istället för dragkedja som ändring. Denna hade "hög" midja, fina spetsapplikationer och var kritvit. Tyvärr kände jag mig inte bekväm i den höga midjan så jag beställde en ny klänning.  Som ni hittat ovanför i de olika trådarna så bad jag om lägre midja (dropwaist), snörning i ryggen samt helt spetstyg. När den nya kom var jag helt såld!! Det är visserligen spetsapplikationer på denna också men de är mycket bättre sydda så det syns inte lika tydligt. Midjan är precis som jag ville ha den och den var inte fullt så kallt vit (dock sa jag ingenting vid beställning om färgen varken första eller andra gången utan beställde "as picture", så det visar bara att resultaten kan variera). Fick hela tiden snabb och bra respons från DIno.   Lägger lite bilder här under i ett separat inlägg (har tyvärr inte så många på denna datorn men lite kanske det kan hjälpa).  

Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill