• daniiel

    Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

    Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

    Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

    Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

    Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51
    __________________________________

    Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • daniiel
    Lakinna skrev 2013-08-18 18:38:33 följande:
    Daniiel: Vill bara tacka dig (igen) för stöd och goda råd i klännings- och underkjolsdjungeln! Jag hade en fantastisk dag och kände mig vackrare än nånsin! Här kommer en bild där man ser klänningen bra :)
    Ett stort grattis till er! En underbart vacker brud i en fantastisk klänning :) Du ser ut som en prinsessa :)
  • daniiel
    Caledonia skrev 2013-08-18 19:59:39 följande:
    Hej Daniiel!

    Jag har kollat runt en del och främst varit inne på jenjenhouse och Light in the box. Men nu har jag kollat Dinobridals och jag är mycket mer förtjust i klänningarna som finns där. Dock tycker jag hemsidan är lite mer besvärlig. Vet du hur man gör om man vill be dem göra små justeringar (vill tex inte ha släp)?

    Jag har kollat lite extra på följande klänningar:
    www.dinobridals.com/discount-store-2013-new-d...
    www.dinobridals.com/discount-store-graceful-s...
    www.dinobridals.com/discount-store-faddish-tu...
    På dessa är oron att det tunna tyget överst kommer ha dålig passform. Och vilken underkjol bör man ha till dessa?

    sen är jag även sugen på helspets typ denna:
    www.dinobridals.com/discount-store-beautiful-...
    Vad säger din erfarenhet om klänningar i spets?

    Tack för hjälpen!
    Väldigt vackra klänningar. Dinobridal hör ju till ett av dom företagen som fått bäst omdömen här på BT och brukar leverera fina klänningar. Man ska ju dock ha i åtanke att det inte finns några garantier och att man inte ska räkna med att klänningen är mer lik bilden än ca 80-90%. En bra sak att tänka på kan vara snörning i ryggen, vilket ökar chanserna för en klänning som passar bra drastiskt. Änringar på klänningarna brukar man kunna skriva i en liten ruta en bit in i beställningen. Då skriver man korta meningar, tex "No train on the dress!". Det man kan göra sedan också, för att dubbelkolla, är att kopiera ordernumret, lägga in en länk till klänningen och skicka ett mejl där man skriver ändringarna igen och ber att få det bekräftat.

    Dinobridal har gjort några av dom vackraste kinaklänningarna i helspets, så personligen skulle jag våga beställa det av dom. Om man vill, så kan man mejla före och länka till klänningen man är sugen på och be att få se deras olika spetstyger och sedan välja själv vilket man vill att dom syr klänningen i :)
  • daniiel
    Cindy01 skrev 2013-08-23 22:53:12 följande:
    Sättet in min fråga här också, i hopp om att någon kan ge råd :) Nu bombarderar jag tråden ;) Men är riktigt hit och dit känner jag nu med klänningar. Den jag trodde mig va säker på att jag ville ha börjar blekna i mina ögon :/ Nu tror jag att jag har en vacker klänning som är så JAG. Och som jag tror skulle passa min figur bäst. Men nu undrar jag.... Klänningen skulle vara en kombination av två klänningar. Tror ni detta är möjligt? Har någon beställt så? Blev ni nöjda? När jag beställer klänningen isåfall, vilken av dom beställer jag? "Toppklänningen" eller "nedredelsklänningen"? Och var skickar man vilka förändringar man vill göra? Det skulle vara toppen och sash bandet från denna: www.dinobridals.com/discount-store-ball-gown-... Och nedredelen av denna: www.dinobridals.com/discount-store-absorbing-... Plus att jag vill ha med snörning i ryggen. (Förlåt för att det inte blir mellanrum. Skriver på iPad!!)
    Att kombinera två, eller fler, brudklänningar är inte ovanligt. Många klipper och klistrar ihop klänningarna och beställer via mejl. Tyvärr fungerar inte länkarna till klänningarna, så jag kan inte hjälpa dig att formulera något eller sådär, men mitt tips - beställ via mejl. Där skickar man då in bilder och skriver alla ändringar man vill göra, då får man ett pris av företaget och sedan lägger man en beställning via mejlen.
  • daniiel
    MajKlas2014 skrev 2013-08-24 21:29:40 följande:
    Hej!
    Undrar om du har en känsla av vilken sida som är bäst om man ska skicka in bilder på en klännig som inte finns  deras sortiment och få den uppsydd, Landybridal eller Dinobridal? Dinobridal verkar vara lite billigare, men många verkar väldigt nöjda med Landy... 
    Det är nog ganska hugget som stucket mellan Landy och Dino faktiskt. Landy är dyrare och tar ofta längre tid. Jag kan inte säga varken bu eller bä, utan du får gå på magkänsla :) Hursom, så finns det inga garantier.
  • daniiel
    stephelf skrev 2013-08-25 15:07:17 följande:
    Hej! Den här klänningen är jag otroligt sugen på att beställa till bröllopet, den är från landy bridal, jag är dock osäker på vad jag ska ha under (det är ju så mycket nytt man ska sätta sig in i nu till bröllopet!), så skulle verkligen uppskatta tips på vilken typ av underkjol jag kan ha till den : )  gärna från landy. 

    Jätte bra tråd! 
    En väldigt vacker klänning, ett mycket bra val :) Jag antar att du vill ha ungefär samma fall och vidd på den som det är på bilden? Jag tror att en underkjol utan några ringar skulle vara det bästa alternativet. Nu har tyvärr inte Landy någon sådan, men det går ju att välja en med och plocka ur ringen/ringarna. Tex den här www.landybridal.co/white-one-hoop-a-line-wedding-petticoat.html som har en A-linje form.
  • Jackie85
    Lakinna skrev 2013-08-18 18:38:33 följande:
    Daniiel: Vill bara tacka dig (igen) för stöd och goda råd i klännings- och underkjolsdjungeln! Jag hade en fantastisk dag och kände mig vackrare än nånsin! Här kommer en bild där man ser klänningen bra :)


    Wow vilken vacker klänning! Vart har du köpt den, är den specialanpassad?
  • Lakinna

    Jackie85 skrev 2013-08-26 12:31:55 följande: Lakinna skrev 2013-08-18 18:38:33 följande: Daniiel: Vill bara tacka dig (igen) för stöd och goda råd i klännings- och underkjolsdjungeln! Jag hade en fantastisk dag och kände mig vackrare än nånsin! Här kommer en bild där man ser klänningen bra :) Wow vilken vacker klänning! Vart har du köpt den, är den specialanpassad?Tack så mycket! :) Den är köpt på Dino och baseras på en klänning i deras grundsortiment som jag sedan bett om lite justeringar på. Se tråden: www.brollopstorget.se/Forum-16-81/m4314227.htmlOrginalklänningen är egentligen en Pronovia.   

  • Cammyr

    Hej daniiel, Hoppas att du kanske har mera koll än jag har börjat titta på klänningar och föll för denna www.callistabride.com/style.php&x=0&y=0 dom ligger på typ £1500 och det har jag inte råd med.:( Vart tror du jag kan hitta en liknande från någon bra och pålitlig sida? Jättetack för din hjälp

  • daniiel
    Cammyr skrev 2013-08-26 13:05:19 följande:
    Hej daniiel, Hoppas att du kanske har mera koll än jag har börjat titta på klänningar och föll för denna www.callistabride.com/style.php?sty=4190&x=0&... dom ligger på typ £1500 och det har jag inte råd med.:( Vart tror du jag kan hitta en liknande från någon bra och pålitlig sida? Jättetack för din hjälp
    Jag förstår att du föll för den, för den var väldigt fin :) Jag tror att både Landy och Dino kan göra ett bra jobb. Mitt förslag är att mejla in bilder på klänningen till båda företagen, fråga vad dom skulle ta för att sy upp den och fråga om dom kan skicka bilder på liknande klänningar som dom har sytt :) Ibland har dom inte bilder, men många gånger har dom det.
Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill