• daniiel

    Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

    Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

    Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

    Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

    Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51
    __________________________________

    Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • venne

    Hej! Funderar på den här från millybridal.com 
    www.millybridal.com/a-line-v-neck-white-appliques-crystal-lace-yarn-ruched-satin-floor-length-wedding-dress-p-431.html

    Tror ni en sdan ser bra ut när den görs via dem? Tänker en del på den där brochen. sen tänkte jag ha snörning där bak för passformens skull, brukar det bli bra när man ändrar en design så? Jag har skrivit till dem men inte fått svar. Vd för sorts underkjol ska man ha till och var köper man den?

    Dessutom undrar jag om måtten, för det står att jag ska fylla i "hollow to hem", men inte hollow to floor. Blir inte det fel på en lång klänning?  

    Fattar inte var jag fyller i gällande ändringarna i själva beställningen heller. Förlåt för mina tusen frågor *haha* 

  • daniiel
    venne skrev 2013-05-01 21:57:15 följande:
    Hej! Funderar på den här från millybridal.com 
    www.millybridal.com/a-line-v-neck-white-appli...

    Tror ni en sdan ser bra ut när den görs via dem? Tänker en del på den där brochen. sen tänkte jag ha snörning där bak för passformens skull, brukar det bli bra när man ändrar en design så? Jag har skrivit till dem men inte fått svar. Vd för sorts underkjol ska man ha till och var köper man den?

    Dessutom undrar jag om måtten, för det står att jag ska fylla i "hollow to hem", men inte hollow to floor. Blir inte det fel på en lång klänning?  

    Fattar inte var jag fyller i gällande ändringarna i själva beställningen heller. Förlåt för mina tusen frågor *haha* 
    Milly brukar vanligtvis vara bra, men jag tycker ändå att du ska mejla bilder på klänningen till Landy och se vad dom skulle ta för att sy upp den. Tyvärr har Milly haft en del problem senaste tiden. Dom svarar bland annat inte på mejl alltid, förseningar på klänningar och dom "tappar bort" klänningar i frakten. Därav tipset om att vända sig till Landy också. Originalet är ju en Rosa Clara (Two by Rosa Clara Canada Style 111 om jag inte har helt fel).

    Det ska nog inte vara några problem med att få den med snörning och det kommer förmodligen att se bra ut :) Och när det gäller underkjol, så beror det ju lite på vilken vidd du vill ha på kjolen och ifall du vill ha en med ringar eller utan ringar. Här nedan är några underkjolar som jag tror skulle kunna funka till klänningen.
    www.lightinthebox.com/Nylon---Tulle-Floor-length-Wedding-Petticoat--8836-_p67705.html
    www.lightinthebox.com/gorgeous-nylon-medium-fullness-slip-floor-length-women-wedding-petticoats_p384023.html
    www.lightinthebox.com/stain-taffeta-with-lace-a-line-3-tiers-full-length-slip-style-wedding-petticoat_p427988.html

    Och ja, det är "hollow to floor"-måttet du ska ta för att få rätt längd på klänningen om du ska ha en golvlång klänning. Då blir ju "hem" samma mått som "floor" så att säga.

    Var man exakt fyller i ändringar vet jag inte, någon annan vet säkert dock. Det brukar vara någon sida in i beställningen. Jag brukar dessutom skriva ner ordernumret och ändringarna i ett mejl, bara för att dubbelkolla och få det bekräftat att dom förstått ändringarna.
  • venne

    Tack så hemskt mycket för hjälpen!! Ska fråga landy istället då.

  • venne

    Hej igen!
    Nu har jag ett nytt problem. På Landy fanns det ju 3 klänningar som jag inte lyckas välja mellan!
    Kan ni inte komma med lite åsikter, tankar och sådär..? Kanske är det någon som är mindre smart att välja om man tänker på passform osv? Här är de!

    www.landybridal.co/wedding-dresses-a-line-v-neck-chapel-train-white-001580034005.html

    www.landybridal.co/wedding-dresses-a-line-v-neck-brush-train-champagne-001570034009.html

    www.landybridal.co/a-line-v-neck-floor-length-champagne-wedding-dress-001550037002.html 

  • daniiel
    venne skrev 2013-05-02 20:09:20 följande:
    Hej igen!
    Nu har jag ett nytt problem. På Landy fanns det ju 3 klänningar som jag inte lyckas välja mellan!
    Kan ni inte komma med lite åsikter, tankar och sådär..? Kanske är det någon som är mindre smart att välja om man tänker på passform osv? Här är de!
    www.landybridal.co/wedding-dresses-a-line-v-n...
    www.landybridal.co/wedding-dresses-a-line-v-n...
    www.landybridal.co/a-line-v-neck-floor-length... 
    Jag förstår att du fastnat för dom, jättefina alla tre :) Då kommer ju frågan hur du ser ut? Vad du har för kroppsform? Har du varit i någon butik och prövat liknande klänningar?
  • venne

    Jag är ca 1,60, 50 kg (alltså en storlek 34) men rätt schyst figur om jag får säga det själv. Brösten är C-kupa. Är rätt så ljus i hyn, blå ögon och håret är typ kastanjebrunt. 

    Nope, jag har inte provat och lär inte göra det heller. Friskt vågat hälften vunnet? Nä men vi gifter oss redan i slutet av sommaren och jag vill se till att beställa helst igår ifall det blir några problem.  

  • daniiel
    venne skrev 2013-05-02 20:50:37 följande:
    Jag är ca 1,60, 50 kg (alltså en storlek 34) men rätt schyst figur om jag får säga det själv. Brösten är C-kupa. Är rätt så ljus i hyn, blå ögon och håret är typ kastanjebrunt. 

    Nope, jag har inte provat och lär inte göra det heller. Friskt vågat hälften vunnet? Nä men vi gifter oss redan i slutet av sommaren och jag vill se till att beställa helst igår ifall det blir några problem.  
    Vad har du för kroppsfigur? Timglasformad med höfter och byst? Mer päron? Breda axlar? Såna saker påverkar ju också vilken modell av klänning som kan passa bäst.

    Hehe jag prövade inte heller några klänningar före och jag tycker det gick rätt bra ändå ;P
  • venne

    Bra fråga, svåt att svara på själv tycker jag, men någonstans mellan timglas och päron tror jag. Har både tuttar och höfter men lite mer höfter tror jag. 

  • venne

    Enligt maken to be här så är jag inte större nånstans, utan ungefär jämnfördelad. Så timglas då?

  • daniiel

    Axelband, som du valt, breddar ju axlarna lite. Axelbanden på den andra klänningen breddar axlarna ganska mkt, så det beror ju lite på hur man vill framhäva/dölja vissa saker. Har man som jag, ganska breda höfter och smala axlar, är en sådan klänning bra för att ge lite mer balans och ta lite fokus från höfterna. Dom andra två klänningarna, som är V-ringade, är dock bättre där. Själva V-ringningen brukar ju hjälpa att förlänga överkroppen.

    Den första klänningen är inte lika snäv ner över höfterna, utan är tight i midjan och faller sedan mjukt över höfterna. Det brukar också vara ganska smickrande om man har något bredare höfter än önskat så att säga. Den andra klänningen är en sk. drop waist, där den är tight en bit ner över höfterna och sedan börjar kjoldelen. Den framhäver ju höfterna och kan kännas lite tight och obekväm att sitta i, alla upplever det ju olika. Samma sak med tredje klänningen.

    Det är lite hugget som stucket tycker jag. Alla klänningarna kan bli bra.. eller inte bra. Det beror ju på vad du vill ha också. Vill du ha spets eller volanger?


Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill