• daniiel

    Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

    Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

    Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

    Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

    Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51
    __________________________________

    Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • daniiel
    Lakinna skrev 2013-02-10 20:42:52 följande:
    Fastnade på light-in-the-box väldigt länge, de har ju massor! Men har nu beställt den kjol du rekommenderade ovan, spännande att se skillnaden på klänningen med "rätt"underkjol Stort tack för hjälpen!
    Haha jo, där har jag också suttit bra länge och kikat och önskat :P Hoppas att underkjolen blir bra, men om den inte känns helt okej på en gång, så pröva ställa in ringvidden osv :)
  • daniiel
    julle79 skrev 2013-02-10 23:59:05 följande:

    Halloj!!


    Jag behöver lite hjälp vet inte hur jag ska formulera mig riktigt när jag ska skriva å fråga va de är längst upp på kläningen ovanför brösten längst upp ser ut som nått kostigt band eller nått. jag vill helst ha den lite högre upp å inte de där konstiga bandet eller va de nu är för nått å vad de fyller för funktin kanske resår elelr nått.


    klistrar me länken till kläningen fall att jag inte får me bilden...e lite dålig på de här.


    www.dinobridal.com/discount-store-simple-flat...


    Hej :)

    Klänningen är väldigt fin, originalet är ju en Pronovias Dulce från deras Fashion kollektion 2013. Det det "bandet" längst upp är tyg, förmodligen organza. Det är något återkommander i deras 2013 kollektioner och fyller ingen funktion förutom att vara dekorativt :) Vill du inte ha den kanten, så kan du skriva det, att du vill ha satin hela vägen upp istället.
  • julle79

    nu råkar jag spama lite...


    denna kläningen är gjord i Fabric:Satin,Tulle jag är inte så hemme i denna världen va innebär de för matreal??


    http://www.dinobridal.com/discount-store-simple-flat-chapel-train-wrinkled-princess-wedding-dress-in-2013-wd2013070-p-5261.html


    tulle förknippar jag me mormors gardiner


    hittade en kläning till som är liknande den är gjord i Fabric:Chiffon här är den.


    http://www.dinobridal.com/discount-store-sassy-square-neckline-wrinkled-chiffon-bridal-veil-in-2013-wd2013050-p-5259.html


     


    jag får ju för mig att chiffong är bättre å finare kvallitets matreal,,


    hmm svårt de här me å förklara... jag gillar överdelen på den första om man tar bort den rosetten i midjan, jag vill helst ha snörrad ibak tyckte mig läsa att de va dragkedja,


    På den andra gillar ajg nog nederdelen så skulle vilja kombinera ihop dessa två med överdelen från den första å nederdelen på den andra. ha snörad rygg och ingen sånn rosset i midjan.


    å slutligen undrar ajg va sjuton de där begie längst upp vid bobbsen är om de är nått slags resår eller va de är för nått, vill ju att de ska synas..


     


    hjälp


    å vad använder man under denna kläning så de ser fint ut..


    vet du vad orginalet kan heta eller vara för något?? för detta lär ju va en kopia på någont...tänkte om mans kulle kunna hitta liknadne i butik å prova för å se om de kan va en kläning för mig för e ju inte alls säkert de ser bra ut på mig för att de gör de på bilden...


    e nog lite kär i den första men osäker på vad de är för matreal i dom båda då jag inte är bekant me nått av dem.


     


    tacksam för lite råd

  • julle79

    åh visste inte alls va de var för nått du har ju sten koll Daniiel

  • daniiel

    Ingen fara :) Satin, tyll och chiffong är ju alla väldigt vanliga brudklänningstyger, även organza. Satinet är det lite tjocka, mjuka tyget som majoriteten av alla brudklänningar är gjorda i. Sedan finns det olika typer av satin också, silkes satin och polyestersatin. Även chiffong kan vara i silke eller polyester, den är ganska tunn och lite genomskinlig. Det vanligaste, även i brudbutiker här i Sverige, är polyester. Tyll är ju tyget som har små, små hål i sig och används främst på kjolarna. Spetsapplikationer brukar vara bra att fästa i tyllet. Inget av tygerna är finare än något annat, lyxigare alltså, utan tygerna har olika egenskaper och passar olika bra till olika typer av klänningar bara.

    Första klänningen är som sagt en Pronovias Dulce och den andra är en Pronovias Duarte från Glamour kollektionen.

    Båda klänningarna har en kjol i satin med tyll i flera lager över. Den enda skillnaden på kjolen på dom båda två är att den första klänningen, Dulce, har sk drop waist medan Duarte har en vanlig A-linje siluett där kjolen börjar i midjan. Även om det står chiffong i beskrivningen hos Dino, så är inte originalet i chiffong. Överdelen på den andra klänningen, Duarte, är också i satin med veckad tyll över och pärbroderi. Precis som överdelen på den första, Dulce, men den har inte veckad tyll och ett annat pärlbroderi. Båda har snörning i ryggen och det är bara att be om det, så får man det :)


  • PimPim83

    Jag väntar på min klänning som jag beställt från Landy och som skickades i förra veckan. Nu när jag kollar spårningsnumret står det att paketet finns i Göteborg och sen står det typ "hålls av tullen i väntan på att mottagaren ska betala tull och avgifter". Vet du vad som händer nu? Måste jag själv kontakta tullen för att betala eller tror du att de kontaktar mig???


  • PimPim83
    PimPim83 skrev 2013-02-11 05:29:39 följande:
    Jag väntar på min klänning som jag beställt från Landy och som skickades i förra veckan. Nu när jag kollar spårningsnumret står det att paketet finns i Göteborg och sen står det typ "hålls av tullen i väntan på att mottagaren ska betala tull och avgifter". Vet du vad som händer nu? Måste jag själv kontakta tullen för att betala eller tror du att de kontaktar mig???
    Hmm.... Nu verkar det som om klänningen är släpt av tullen. Antar att jag får en faktura på tull och moms då.
  • MoMo

    Kastar mig in för en fråga. Jag har mailat Landy för att kolla om de kan sy upp en "kopia" av en Mori Lee klänning som jag har fastnat för. Det skulle dom kunna göra men använda sig av liknande tyger vilket är förståeligt.
    Men nu kommer jag till den svåra biten.
    Vad ska jag månne ta för storlek? Jag vet vilket strl jag skulle haft med originalet och när jag jämför deras sizechart med varandra så är det lite som skiljer dock så är min midja väldigt omarkerad och därför när jag måttar så är jag inte ens i närheten av varken originalet eller Landys midjemått på den storleken. Jag har dock provat klänningens original och då var storleken större alldeles för stor men var det även i midjan så jag verkar ju ändå kunna ha normalstorleken.
    Frågan är ju nu om jag ska ta en custommade eller om jag ska välja deras originalstorlek (som dessutom har lite tillgodo mot Mori Lees midjemått)? Hur hade ni tänkt i min situation?
    Jag är rädd att jag måttar fel och så blir den på tok för stor i midjan.

    Klänningen som jag provat var väldigt arbetad med pärlor och spets och tyll och gud vet allt, vågar man beställa ens en kopia av klänningen eller tror ni att dom kommer att kunna få den väldigt lik originalet? Exakt likadan fattar jag att den inte kommer att bli men jag letar efter en klänning som ger mig samma wow-känsla som den jag provade.

    Vore toppen med tankar från er som har erfarenhet från dom och gärna om ni själv bett dom göra en kopia efter foton.

  • MoMo

    Och! en extra koll- hur långa är ni som beställt klänningar? Jag är 1,67 och tycker att jag borde kunna ha en standardstorlek även på längden- men Ella tyckte att jag skulle ta en custommade även för detta...

Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill