• daniiel

    Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

    Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

    Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

    Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

    Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51
    __________________________________

    Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • Limba
    Limba skrev 2013-02-03 14:39:01 följande:
    Hej! Alltså det här med olika material i klänningen.. Taffeta= prasasligt? Eller? Sett att folk skriver om "bridal satin", vad är bäst och ska man be om bridal satin istället för taffeta?
    Menade naturligtvis om taffeta är PRASSLIGT 
  • daniiel
    Limba skrev 2013-02-03 14:39:01 följande:
    Hej! Alltså det här med olika material i klänningen.. Taffeta= prasasligt? Eller? Sett att folk skriver om "bridal satin", vad är bäst och ska man be om bridal satin istället för taffeta?
    Taffeta = taft (polyester) är ett ganska glansigt och lite prassligt tyg, ja. Bridal satin 395 (polyester) är den typen av satin som främst används till brudklänningar och är ett lite kraftifare och mjukare tyg. Satinet som används till tex tärnklänningarna brukar vara lite tunnare, bland annat därför som priset brukar vara lägre. Vilken typ av tyg beror lite på modellen av klänning samt vad man föredrar såklart :)
  • Limba

    Tack daniiel, nu blev jag lite klokare Solig
    Ahaa då är det säkert bridal satin i min jag fick hem, jättefint tyg med tyngd! 
     

  • daniiel

    Ser nu att även jag stavar som en kratta idag ;) hihi

    Vissa typer av draperingar och veck är svåra att göra i satinet, eftersom det är så pass tjockt. Därför lämpar sig taften bättre till sånt ibland. Många tycker också om taftens "krispighet" och det är ju också ett vanligt tyg för brudklänningar. Det kan dock ibland, som tex glansig organza, se lite plastigt ut på bilder. Speciellt med blixt. I verkligheten upplevs det dock inte riktigt lite glansigt.

    Men ja, satinet som används till brudklänningar brukar kännas väldigt lyxigt mjukt och ha bra tyngd :)


  • Emsofia

    Hej!


    Jag har tänkt att beställa en klänning från en kina-sida men har haft svårt att hitta en kjol jag tycker om.
    Jag vill ha en A-linjeformad klänning men tycker oftas att kjolen ser för stor/vid ut för min smak.
    Därför undrar jag om det är möjligt att tex ta bort något lager tyg efter att man har fått hem klänningen för att göra den lite mindre "utstående"?

  • daniiel
    Emsofia - Det finns ju A-linje klänningar med lite snävare kjol också. Du kan ju googla och se om du hittar någon du gillar och sedan få en likadan uppsydd. Om du inte hittar rätt i ordinarie sortimentet hos något företag alltså :) Kika också under alla kategorier, tex sheat/column/empire också, för ibland lägger dom inte riktigt alla klänningar helt rätt :P Men ja, sedan spelar ju även eventuell underkjol en viss roll gällande vidden på klänningen, så där kan man ju anpassa lite.
  • lillasofie

    daniiel, jag har en underkjol utan ringar, med 8 lager tyll. Om det blir för mycket med 8 lager, kan man bara klippa bort nåt lager då, eller förstör det hela kjolen?

  • daniiel
    lillasofie skrev 2013-02-03 20:08:37 följande:
    daniiel, jag har en underkjol utan ringar, med 8 lager tyll. Om det blir för mycket med 8 lager, kan man bara klippa bort nåt lager då, eller förstör det hela kjolen?
    Tycker man att det blir för puffigt, så är det bara att gå lös med saxen :) Klipp dock inte mer än ett lager i taget utan att pröva underkjolen med klänningen igen!
  • lillasofie
    daniiel skrev 2013-02-03 20:11:36 följande:
    Tycker man att det blir för puffigt, så är det bara att gå lös med saxen :) Klipp dock inte mer än ett lager i taget utan att pröva underkjolen med klänningen igen!

    Härligt Tycker du man ska ta lager underifrån, eller nåt i mitten? Det understa är ju väldigt litet menar jag.


     

Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill