• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Lavelii

    Kitkät,

    Ingen fara alls!! Krya på dig!! Vet du, jag är faktiskt så himla trött på allt detta planerandet. Jag känner att jag inte orkar mer! All oro, allt spring, alla möten, alla detaljer, allt oro kring osa osv... Jag längtar så jäkla mkt till den stora dagen och vill att den ska komma nu så att man kan ha vackra minnen och återgå till en normal vardag där inte varenda vakna sekund upptas av bröllop!!!

    På allt detta så åkte min bror in på sjukhus igår också för att opereras "akut"... och jävlar vad  ont det gör att vara så här långt bort från familjen när sånt här händer. Detta har gjort att jag definitivt inte har tänkt på att ringa frisörer. Det är ju verkligen sekundärt. Men det är bra med brorsan nu!

    Iaf, jag var missnöjd med allt ju. Framförallt hur oprofessionellt hon arbetade. Verkligen. Jag förklarade för henne direkt att jag har lite ärr på kinden som jag vill ska döljas. Och detta måste döljas med en ordentlig primer och conceler samt att jag har en tendens att få påsar under ögonen när jag ler och de vill jag dölja (och jag vet att det går för jag kan göra det själv och min kusin är grym på att dölja sånt!). Hon nickar med huvudet som om hon förstod...men varken primer la hon (viktigast för att ett smink ska hålla ju!!), ingen conceler...utan smetade på foundation direkt bara. Puder la hon under ögonen ifall att ögonskugga skulle falla så att det är lätt att få bort det men glömde (?) lägga puder på resten av ansiktet. Hon påstod att den foundation hon använde behövde ingen conceler...men jag SER ju själv att den inte täcker så som jag vill och säger det till henne. Jag bryr mig inte till vardagen, men på bröllopet så vill jag helst inte se några ärr. Och jag vet att jag överdriver, för på foto ser man sällan de ändå...låter som att jag har värsta ärren och så är det inte...Men känslan när jag kollade mig i spegeln med den basen hon la var samma känsla som när man jobbat hela dagen och det har varit varmt och flottigt och sminket likaså.
    Ögonen blev katastrofala för att jag inte anser att hon behärskar tekniken man behöver för att lägga skuggor så att de flyter ihop med varandra. Istället såg det ut som att jag själv med skakig hand lagt ögonskugga (är värdelös på just den biten och avstår därför från det!).
    Jag talade om för henne att jag vill ha eyeliner...men som suddas ut lite (ville ju ha lite sotade ögon...) Hon lägger världens mest tunna eyeliner, flytande, vattenfast... det går ju liksom inte att sudda ut?????

    Framförallt var jag missnöjd med känslan. När min kusin sminkar mig så VET jag att när jag kollar mig i spegeln så har hon framhävt mina ögon så otroligt vackert (slår aldrig fel. Får så mkt komplimanger för de!). Hon ramar in mina läppar vackert. Hon highlightar inte bara under ögonbrynen, utan kindbenen, näsbenet och precis vid hårfästet på pannan. Och framförallt älskar jag att jag varken ser eller känner mig spacklad när hon sminkar mig, utan bara otroligt vacker. Och så ska jag känna på min dag!!

    Håret... tja... framsidan blev bra. Vilket gör att jag hade kunnat stå ut med baksidan om sminket faktiskt också var bra. Men håret baktill va mer eller mindre bara en boll...med lite slinger korsade tvärsöver varandra.

    Hursomhelst... tycker den bild du visade på uppsättningen va jättefin! Jag har en bild på en framsida som jag vill ha... ska ladda upp när jag kommer hem ikväll eller imorgon.

  • Lavelii

    Vi har två av varje (video och film) i vårt paket. Helt klart värt det. En uppsättning var...en som följer mig och en som följer honom. Vi bokade en tredje fotograf också men ångrade oss sedan. Får räcka med två.


     


    Vi ska också ha kandelabrar, i kristall... men jag har också gått och sneglat på andra centerpieces... t ex en liknande den du har på bild här. Tycker den är jättefin och jag hade lätt kunnat tänka mig ha så men personligen så tror jag att jag kommer sakna kandelabrar... det höjer mysfaktorn och så är det ju höst då dessutom.
    Men tycker helt klart att det är ett fint alternativ. Utan den spegeln... har sett andra speglar som är väldigt fina dock. Speciellt när man har massa ljus...det reflekterar jättefint!

  • kitkät

    Tråkigt att höra om din bror, hoppas det inte är något allvarligt! 

    Oj, det var illa. Konstigt att hon inte kan grunderna om hon nu är makeupartist. Ulrika la en jättebra bas, fuktkräm anpassad för fet hy, primer, mineralpuder och sedan "highlitade" hon som du sa, kindben, näsryggen, pannan etc. Hon arbetade verkligen in mineralpudret och hon sa att vi skulle köra utan foundation, eftersom pudret lägger sig på huden som foundation när den har fått ligga ett tag och arbeta sig in i huden. Och jag tyckte det kändes mycket bättre än att ha flytande foundation också, det kändes inte lika kladdigt och som en kaka på ansiktet. 
    Som sagt, jag sov med sminket och det satt som en smäck även morgonen därpå och jag kände mig inte alls lika kladdig och glansig som jag brukar efter ett tag med smink. 
    Jag har också ärr på kinderna och förstår precis vad du menar med att man inte vill se dom, speciellt inte på bröllopsdagen! 

    Jaha, har ni två filmkameror och två fotografer som ingår i ert paket? Vad bra!
    Vi har ju bara en fotograf och en filmkamera i vårt paket, men vi la till en extra filmkamera! Men två fotografer hade bara varit överflödigt för oss, då vi bara är 200 gäster. 
    Och dessutom har vi bokat två svenska fotografer som arbetar ihop, som ska ta porträttbilder på oss efter vigseln. Jag gillar inte den syrianska fotostilen när det kommer till porträttbilder! 
    Och utöver dom så ska min kompis man, som arbetar som fotograf, ta med sin proffskamera och fotografera oss från morgon tills festen är slut. Han har inte fotat så mycket bröllop och frågade om han fick äran att agera fotograf på vårt bröllop (för att kunna ha med det i sin portfolio), och vi tackade så klart ja! :) 
    Så vi får två fotografer + två filmkameror till hemma, vigseln och festen. Och sedan två fotografer till porträttfotograferingen! Det blir nog bra :) 

    Angående centerpieces på borden så tycker jag att det är svårt, jag har ju varit fast besluten att ha kandelaber, för som du säger är det mysigt! Men om man har såna som jag visade ovan så blir det ju också mysigt, det är ju ljus i vaserna med vatten plus ljuslyktor på borden! Det blir lite annorlunda kanske också? Det kommer vara dämpad belysning i lokalen och så kommer alla bort lysa med alla ljus! 
    Men du som verkar ha liknande smak som mig, tycker du att det jag visade ovan är "för mycket"? 
    Det roliga är att jag i min inspirationsmapp på datorn har sparat en bild på en liknande centerpiece (blommer i vas med vatten och ljus i) men jag trodde inte att Panorama hade något sånt! Så när jag såg detta blev jag intresserad. Kanske ska köra på det, jag gillar också att det är ljuslyktor på borden, det blir också väldigt mysigt med dämpad belysning! 

    Hur gick det för er på mötet idag? 

    Du jag måste fråga, du skrev i ditt tidigare inlägg att du inte bor nära familjen. Bor du själv i en annan stad? I vilken stad bor du i? Samma stad som din fästman? Och vart bor dina föräldrar? 
    Jag bor ju inte heller nära min familj, jag bor ju i Örebro och mina föräldrar bor i Stockholm. Jag flyttade till Örebro 2005 för att plugga, pluggade i 6 år, och min bror efter och pluggade också när han hade tagit studenten, så vi bodde ihop. Men nu flyttade han hem till föräldrarna igen för 6 månader sen, så det känns tomt! Som tur är bor min fästman i samma stad! :)
     

  • Lavelii

    Tack! Han återhämtar sig nu. Han ska gå på lite fler undersökningar men läkarn menade att det inte är något farligt men att de ändå vill göra undersökningar för att utesluta helt enkelt.

    Ja, alltså jag var faktiskt väldigt chockad. Jag tvättade av mitt smink och hade glömt min egen fuktighetskräm och påtalar detta för henne... hon sminkar rakt på ändå. Det är en sak om hon säger; "ok, men fuktkräm är viktigt så att vi tänker på de till bröllopsdagen..." Då visar hon iaf att hon faktiskt är medveten om det och ger mig känslan av att hon kan sitt jobb. Men näpp... och som sagt ingen primer, nothing! Tur för henne att hon inte kletade ut flytande foundation för det klarar inte jag av. Använder MAC puder"foundation" till vardags. Den täcker inte men den är bra och behaglig till vardags.
    När jag påtalade för henne när hon var klar att jag fortfarande inte trivs med basen och vill täcka ärren mer (jag tänker ju då på conceler under) så säger hon; "Ja, ok jag förstår. Jag kan ju lägga på ett lite tunnar lager till av foundation"...va?! Sa nej direkt. Det om något gör att man ser kakig ut i ansiktet.
    Usch, blir verkligen irriterad när jag tänker på det. Och så långsamt och osäkert hon jobba, förvisso väldigt lugn, men för lugn nästan. Hade ju fått panik på bröllopsdagen. haha...
    Och det värsta är att hon är dyrare än Ulrika Gedin, som ÄR bättre! Jag förstår fortfarande inte VAD det var som gjorde att jag i den stund valde att gå vidare med henne och inte Ulrika. Jag tror jag "lockades" av det faktum att hon sa att hon bott och jobbat i Paris faktiskt. Och sen när jag väl valde henne så reflekterade jag inte mer över det utan tänkte mer "skönt nu har jag fixat det!".

    Har faktiskt mailat Ulrika och har kontakt med en syriansk frisör också... får se om Ulrika är ledig fortfarande och den syrianska frisören får kanske ta hand om mamma och svägerskorna. Eller tvärtom.
    Många av de syrianska frisörerna är upptagna eller så "kan vi klämma in dig antingen 7 på morgonen (innan annan brud) eller 12 på dagen (efter annan brud)". För tidigt och för sent.

    Jag tycker absolut INTE att det är för mkt. Absolut inte! Tvärtom, jag tycker det ser mer avskalat och rent ut. Tro mig, efter att man sett vilka centerpieces som existerar idag med massa krimskrams som hänger i form av plast "kristaller" och täcker halva bordet samt gör att folk knappt ser varandra och inte kan kommunicera, så har man insett ännu mer att less is more.
    Afram har något liknande detta som jag är sugen på faktiskt (även om jag vet att det blir kandelabrar till slut haha). Det är också olika storlekar glasvaser/glascylindrar som de fyller med typ kristaller eller glaskuber och antingen använder de ledljus och trär i valfri blomma/blommor eller så trär de i blommor och har blockljus eller liknande mot toppen. Tycker det är jättefint!

    Något jag funderat mer och mer över är träkvistar, som centerpiece eller bakom honnörsbordet. Såg en på instagram idag (laddar upp sen) med typ hängande mindre glasskålar/kuber och i dom stearinljus. Såg väldigt höstigt och fint ut ju! Hmm, svåra beslut detta!
    Ska träffa dekor igen i oktober för jag kunde inte bestämma mig igår för färger osv. Brudbuketten har jag ändrat mig om också... Blir inte en boll av orkidéer och inte heller en boll av kallor. Blir nog, rosor, kallor, liljor (och orkideer tror jag det var). Olika nyanser av vitt/creme. När jag såg den buketten så kändes den mer levande på något sätt än bara rosor eller någon annan blomma.
    Hur ska din va?

  • Lavelii

    Förresten, tänk på med kandelabrar deras höjd. Jag var ju på det bröllopet förra helgen och det var faktiskt störigt när man försökte kommunicera med de tvärsöver bordet. Man fick böja sig eller höja sig liksom för att kunna se varandra. Vet inte om det stör dig men något att tänka på kanske för jag tänkte inte direkt på det innan.

    De kandelabrar vi ska ha som är i kristall är lite högre såg jag igår så det blir inte störande på samma sätt.

  • Lavelii

    Ah, glömde svara på det sista

    Min familj bor i Malmö. Och jag bor nu i Nyköping. Fick jobb här efter min utbildning (tog examen HT 12 och flyttade hit VT 13). Sökte aktivit jobb här i trakterna eftersom min fästman bor och har företag i Norrk. Så det är där vi kommer bo och jag får pendla mellan norrk-nyk.
    Så han är relativt nära mig ju och det är skönt! När brorsan åkte in så blev jag ju tokig här och fästmannen kom ju direkt. Det känns tryggt. Annars hade jag nog inte orkat bo så långt från familjen. Det är otroligt tomt! Speciellt att inte träffa lillebror varje dag, det gör absolut mest ont av allt! Det är ju dessutom bara vi två.
    Bodde i London i 3 år (2006-2010) och pluggade...och det funkade eftersom man visste att förr eller senare så ska jag hem igen. Älskar London men visste från dag ett att jag inte skulle bo eller fastna där resten av livet haha
    Vad pluggade du?

  • kitkät

    Pagnie, vart håller du hus?
    Jag visste väl att du skulle försvinna när du gift dig. Kom tillbaka!
    Berätta om hur det går med inredningen! :)


    Lavelii, har du fått svar från Ulrika?
    Och kom ihåg att bara för att jag kände mig nöjd med henne, så behöver inte det betyda att du kommer göra det!
    Men just sminket var hon duktig med tycker jag. Hon fick till en bra bas som höll! Frisyren fick vi ju inte till riktigt, eftersom jag varken hade någon bild på hur jag ville ha det och inte kunde bestämma mig när hon gjorde olika provuppsättning. Hon gjorde ca fyra olika uppsättningar innan vi gav upp. Det var inte det att dom inte var fina, men jag kunde inte bestämma mig för hur jag ville ha det. Om du ska göra ditt hår hos henne, så visa henne gärna bild på hur du tänkt dig ungefär!


    Jag börjar faktiskt mer och mer tänka om angående kandelaber och är ganska säker på att jag vill ha det jag visade ovan istället! Och jag tänker mig att istället för spegeln, så kan man strö lite rosblad i aprikos och vitt runt vaserna och placera några ljuslyktor på.
    Men då är frågan, vad ska man välja för blommor i vaserna? Roser kanske bara blir konstigt, det måste ju vara lite mindre blommor, eller?
    Och angående brudbukett. Min brudbukett kommer bestå av vita och aprikosa avalanche-rosor, vita pioner, vita och aprikosa gerbera, vita och aprikosa nejlikor samt en annan sort småblommor, för att fylla ut buketten litegrann. Buketten ska vara "lösbunden", om du förstår vad jag menar? Alltså inte så stramt bunden och rund, utan mer vild och slarvig! :)


    Kan inte du visa bild på honnörsbordet som du pratar om, med kvistar etc? Det låter fint!


    Jag har pluggat till beteendevetare och sedan också till behandlingsassistent! Men jag är beteendevetare i grunden, huvudämnet är sociologi/socialpsykologi.

  • Pagnie

    haha inte alls jag är kvar. Ta det lugnt nu Kitkät. :D
    jag lovade att inte lämna er.
    har bara haft en hektisk jobbvecka men nu har jag ledigt i två dagar. Så nu ska jag försöka göra lite nytta. känns just nu mest som att man sover bort tiden. Är så sjukt trött och sover fram till elva på dagarna. även fast man lägger sig 12 senast.
    Men jag antar väl att jag behöver det kan jag tänka mig.

    Nu känns det mest som att man försöker hitta någon slags vardag i det hela. fyller år nästa helg så försöker hitta på vad vi ska göra.
    vet inte om vi ska åka till paris eller om vi avvaktar med det till vår semester vecka 44. fick ju en upplevelse i bröllopspresent så funderar på om vi ska ta och köra den på min födelsedag. vi får se i alla fall.

    Gud vad ni diskuterar allt mellan himmel och jord.
    Väldigt synd att du inte var nöjd med sandra lavelli. Men jag tror inte hon är bra på att sminka annat än blonda skandinaver. speciellt inte syrianer för det är en helt annan liga. Det verkar ju uppenbarligen så. Jag var ju jättenöjd med sminket. kände mig som en prinsessa bara grunden var lagd. håret däremot är jag chockad över att hon ens kunde få till det som hon gjorde och att det höll. Mitt hår är hemskt. du vet så där typiskt skandinaviskt. men mycket gjorde nog av löshåret. däremot så hade jag gjort om det så hade jag nog skippat slöjan. Det tuffsade ju till håret rätt mycket.
    Men som någon av er sa så bryr man sig inte om håret efter vigseln. allt det där bara försvann.

    Lavelli föresten. du är medveten om att vi bor rätt nära varandra va? hade ingen aning om att du bodde där. :D

  • Lavelii

    Kitkät,

    Innan jag fått svar från Ulrika så hade jag kontaktat Charbel och Lorenzo preliminärt. Ulrika hade inte möjlighet och skulle inte heller haft möjlighet att fixa min mamma, plus 3-4 till (bland annat mina svägerskor). Hon rådde mig till att kontakta Melissa (mellose) men henne har jag pratat med tidigare och hon kunde bara fixa mig om jag åkte till hennes salong. Det ville inte jag.
    Hursomhelst, Lorenzo är bokad. Han fixar mig, mamma, mina svägerskor och blir vi fler så kommer Charbel efter den brud han hade att fixa. Syrianer kan ju hår, så är det ju bara så nu är jag lugn igen!
    Tror absolut att Ulrika kommer fixa det fint på dig nu när du fått en lite klarare idé över vad du vill ha. Man ser på hennes portfolio att hon vet vad hon pysslar med! Har också en känsla av att hon faktiskt övar mer på just uppsättningar...speciellt när hon vet att en kund vill ha på ett visst sätt.
    Så kändes det INTE med Sandra. Trots att jag ändå skickat flera bilder på uppsättningar och även skickat en bild på mig själv i en sminkning jag ville utgå från... Men men...

    Ang. centerpiecen... det finns ju olika stl på rosor? Kanske funkar med någon mindre? De har ju rosor i ena vasen väl eller är det inte det? Kallorna tycker jag var riktigt fina. Låter som en bra idé att stör rosenblad på bordet ist. Jag hade också skippat just den spegeln.
    Din bukett låter fin och jag håller med med att inte ha en så stramt bunden bukett. Det var det som gjorde att jag inte ville ha enbart rosor eller enbart orkideér (plus att orkideér konserverade inte blir så himla fina). Det känns mer levande med lite olika blommor, med olika snitt så att det inte bara blir en stram boll liksom. Däremot är jag osäker på om jag vill ha liljor. Är det inte dem som doftar så otroligt mycket? Fick en bukett för ett tag sedan med liljor och jag klarade inte av att ha de hemma. Mådde illa av doften. Tror att de va liljor.
    Förvisso kommer jag inte direkt dofta på min brudbukett liksom men fick en liten aversion för de blommorna haha...

    Pagnie,

    Ja, så kanske de är. Fast jag tycker att en vettig bas ska man kunna lägga på vem som om man är utbilda MUA. Sen att man kanske inte har superkoll på vilka färger som bäst passar en osv är en annan sak. Men som sagt, det är min upplevelse bara. Hon gör ju uppenbarligen ett bra jobb enligt många andra. Men jag trivdes inte i varken hennes extremt långsamma sätt att arbeta eller hennes sminkning/hår.
    Kanske för att jag blivit sminkad flera gånger förut och har ett hum om vilka steg som brukar tas i en sminkprocess? Ingen aning. Men det är ju tur då att man har provtillfälle   

    Nej, det hade jag ingen aning om!! Sörmlandsbo eller Östergötare?
    Hur går det nu med inredningen?

  • Lavelii

    Kitkät jag ska ladda upp bilderna jag lovar. Har besök hemma av min väninna så när jag väl kommer från jobb så glömmer jag bort datorn. Men det kommer...

Svar på tråden Orientaliskt bröllop