• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • kitkät

    Och ja, jag instämmer angående underkjol. Jag har också en underkjol med en stålring nederst och det skulle aldrig funka utan underkjol! Klänningen bärs inte upp lika snyggt och den hamnar mellan benen när man går! :) 

    Och jag glömde fråga dig Lavelii, om ni ska ha linneservetter. Är dom inte för tjocka för att vika snyggt? Jag vill nog kanske ha någon fiffig vikning, typ något sånt: 





  • Lavelii

    Pagnie,

    haha...jag tänkte samma sak när jag såg veckans par. Och så fick vi bekräftat då att det var hon ))

    Kitkät,

    Enligt de bilder jag sett hittills från Hallunda så verkar det inte ha varit några problem med någon annorlunda vikning på linnedukarna. Har sett att de gör lite olika. Ska dock se till att få detta bekräftat på tisdag när vi träffar dem. Vill också ha något lite annorlunda och inte bara det vanliga "triangeln" eller vad man ska kalla det haha...

    Ska absolut berätta hur deras fina bröllop var.
    De gjorde faktiskt en annorlunda entre. Istället för att börja med bandet, så började de med att dämpa ner ljuset lite och så pumpades det ut sån rök (inte riktigt min grej dock) och de kom in till sin första låt och dansade. Så de hade inte den "stora" entrén med bandet. Och efter deras låt hade spelats så satt de på en till lugn låt och fick upp andra att dansa. Sedan satt de sig ner och maten serverades (spotify i bakgrunden). Därefter satt bandet igång och spelade i några timmar. 
    Sedan tog de en paus och då var spotify igång kanske 1 max 2 timmar och sedan tog bandet över och spelade till slutet. Bandet tog, vad jag minns, en lite längre paus och sedan en lite kortare (återigen Spotify då). 
    Vill minnas att tårtan kom vid 24 +- 30 min.

    Man tror man har koll på tiden men det har man inte märker jag... Deras vigsel startade kl 17 och de var i lokalen runt 18.30...folk började röra sig hemåt efter tårtan. Främst de svenska gästerna men även några syrianska. Känns som det är då folk brukar börja röra sig hemåt. Lite på grund av det vill jag inte ha tårtan för tidigt. Känns som folk tar det som "tack för att ni kom-gå nu!" haha... Vet att det inte är så såklart. Men ja, resten gick vid 2 tiden. 

    Fråga gärna mer om det är något du undra...jag tänker kanske inte på de detaljer du tycker är viktiga. Så ask away  

  • Lavelii

    Just det, själv tårt-skärandet och tiden... det känns som det är väldigt olika. En del band spelar ju under själva skärandet och sen när man skålat så fortsätter de spela iaf någon låt tills tårtbitarna är serverade och då brukar brudparet dansa och alla andra. Sedan tar de en paus... hur lång vet jag inte. Ska fråga. Jag vill inte ha en alldeles för lång paus dock. 

  • Lavelii

    Pagnie,

    Jag måste fråga. Angående Sandra Elizah.
    Är så nervös inför min provsmink/hår. Speciellt hår. Jag är så nojig över att hon kanske inte kommer klara av den typen av uppsättning jag vill ha...då jag kommer vilja ha något lite mer avancerat. Jag har skickat bilder till henne och hon har sagt att det ser bra ut.

    Men måste fråga...du var ju nöjd med henne. Det tror jag att jag kommer bli också. Speciellt med smink. Du hade ju halvuppsättning...fick du känslan av att hon klarar av lite större heluppsättningar? Var hon noga när hon jobba? Kändes hon erfaren?

    Massa frågor men får lite ångest. Alla undrar varför jag bara inte valt en av "våra" för att fixa hår, eftersom de "vet" vad vi "menar" när vi säger bruduppsättning. Jag håller dock inte med för jag vill inte gå runt och se ut som alla andra brudar (alla syrianska brudar ser mer eller mindre likadana ut i mina ögon). Men jag förstår vad de menar när de säger att syrianer/libaneser/etc ofta vet hur de ska fästa vårt typ utav hår etc... 

    Helt enkelt, vad var din feeling? Sorry för märkligt formulerat inlägg!! 

  • goli

    Kitkät, måste erkänna att det känns lite tomt att det är över nu. Det är tur att jag har smekmånaden att se fram emot annars hade det varit riktigt trist. Fast samtidigt så är det skönt att kunna slappna av och njuta av att det är över, mest för att det gick bra. När vi planerade schemat för kvällen var jag riktigt orolig över att det skulle bli sent med allt och att vi skulle hamna back. Men det blev snarare tvärtom. Vi hade t ex planerat in 2timmar för buffén eftersom vi fick det rådet av Danny och Elias. Och under maten skulle djn spela lugn musik. Men ungefär en och en halv timme efter att maten serverats var en del färdiga och djn frågade om det var ok att han började spela lite dans musik igen. Och då fick vi en halvtimme extra dans! Det jag försöker säga är att de här människorna är proffs och kan känna av situationen under kvällen. Så länge ni planerar in de stora grejerna och de får veta på ett ungefär när ni tänkt er vad kan de alltid improvisera. Lavelii, ska ringa imorgon och försöka få tag på hans kontakt uppgifter. Klippte mig på en annan salong idag som har samma ägare som där jag fick håret uppsatt. Fick veta att gabi bara kör med håruppsättningar och att det är därför han är så duktig. Meddelar dig så fort jag vet och imorgon ska ni få se lite bilder. Pagnie, hur är det att komma tillbaka till vardagslivet igen? Saknar du all bröllopsplanering?:)

  • kitkät

    Tack goli och Lavelii för er hjälp med tidsplanering. Det är inte lätt alltså. Jag förstår ju att man inte kan planera allt till punkt och pricka, men ett ungefärligt schema vill jag få ihop i alla fall. Det är tur att vi ska på bröllop nu på lördag, då kan jag försöka tänka på dom sakerna - t ex hur lång tid tar middagen, när skärs tårtan etc. ´
    Det som blir krångligare för oss är att vi har både Dj och liveband, så vi måste försöka få ihop det på ett bra sätt så det inte blir "hackigt".


    Men jag tänkte på en sak Lavelii, du skrev att dom hade tårtan någongång vid 23.30-24.30. Dukades all mat av då eller vill folk fortsätta äta efter den tiden ändå?
    Vi vill att all mat dukas av när desserten/frukten serveras på borden. Men jag är lite orolig att folk ska vilja fortsätta äta meza, men det tror jag inte dom gör ändå. Folk har ju då ätit från kl 18, då dom anländer till lokalen, så jag tror inte någon fortfarande är hungrig efter kl 24.00 och tårtan, eller hur?


    Lavelii, har du bilder på håruppsättningar som du vill ha? Om hon sagt att det ser bra ut, så fixar hon det! Annars hade hon sagt det. Hon vill ju inte förstöra sitt rykte och få en missnöjd kund, antar jag. Försök att vara lugn i ditt beslut nu. Jag håller med dig, jag valde en svensk stylist just för att inte se ut som alla andra syrianska brudar med en jättestor bowlingklot-liknande-uppsättning på huvudet. Alla har så! Jag förstår inte hur man kan tycka att det är snyggt, det ser ju inte normalt ut!

  • Lavelii
    Goli,

    Tack så himla mycket!!
    Satt igår i världens längsta konversation med min svägerska och planerade. Vi vill ju gärna fixa oss tillsammans. Min mamma, svärmor, svägerskor och ena svägerskans dotter...Därför behöver vi nu samla ihop lite stylister. Det går inte med bara en på flera personer. Men ska även kolla med min stylist (om jag är nöjd med henne) ifall hon har några kontakter som hon i så fall kan ta med sig... (finns en del kusiner från utlandet som också vill få håret fixat och mostrar som mest bara vill föna till det fint). Så nu är det en del att ta itu med.
    Lite svårt med tanke på att alla bor utomlands och inte kommer hit förrän några dagar innan bröllopet. Men det ska nog gå Kitkät,

    Jag håller med Goli... De är professionella och har nog jobbat på detta sätt tidigare. Jag tror inte du behöver oroa dig för att det ska bli konstiga avbrott eller hackigt. Som Goli sa, de känner av. Min kusin hade DJ, plus två liveband (gifte sig med en kille från annan nationalitet, så de ville också ha ett liveband) och DET kan jag tala om för dig var ett pussel att få ihop. När spelar den ena och den andra och DJ. Men det gick så jäkla bra. De synkade riktigt bra. OCH banden (från vår sida Josef Özer...ja vår släkt älskar honom hahaha) var duktiga på att känna av när de gjort sitt och de andra kunde ta över...de signalerade på något sätt till varandra. Slutade med att folk hade roligast och dansade mest till vår musik faktiskt så Josef spelade mest under hela kvällen. Ingen sida klagade och alla hade trevligt.
    Min kusin som gifte sig i maj hade också liveband och dj...inget hackade där heller. Det har aldrig hänt att jag varit på bröllop där man haft båda (och idag har många båda, iaf de bröllop jag varit på) och man känt att det blivit märkligt eller något.
    Du kanske ska prata med bandet och DJn. Antar att de är välinformerade om att ni ska ha båda? Tror de kommer tala om för dig då att du inte behöver oroa dig och att de kommer överens sinsemellan varandra hur de ska göra för att uppfylla dina önskningar.

    Nej, de dukade inte av mezen. De dukade av den kalla mezen men lät den varma mezen vara kvar. Folk åt fortf under kvällen. Ligger det framme så äter folk, så brukar det vara. Sen om man saknar det för att man tar bort det vet jag inte riktigt? Jag kommer inte be dem ta bort den varma mezen. Det blir lite som nattamat. Frukttallrik låg på bordet hela kvällen. Likaså den här blandtallriken med fetaost, sucuk, gurka osv (den kommer vi inte ha på vårt...tycker den tar onödig plats och ser inte rent ut på bordet). Annars tycker jag att de var jätteduktiga på att duka av tallrikar osv efterhand så att det inte såg proppfullt ut på bordet som det ibland gör.

    Ang uppsättningarna. Jag har skickat flera bilder till henne och hon har kommenterat att det ser bra ut och blir nog toppen. Så jag HOPPAS ju innerligt att hon verkligen hade varit ärlig om hon känner att det är något hon inte behärskar... I värsta fall använder jag henne för smink och sen får jag stressleta en frisör (har en i åtanke...) och i värsta värsta fall så har jag så jäkla många frisörer i släkten att jag gråter ut hos en av dem (som förvisso är bjuden på festen men behöver liksom inte stressa på morgonen med att få sig själv i ordning då vår vigsel är så sent). Så egentligen är jag lugn med hår också. Har grymma folk kring mig som erbjudit att fixa också....mest att jag inte vill stressa andra den dagen när de också är bjudna till bröllopet.

    Men ja, jag förstår inte heller hur de kan tycka det ser fint ut. Allas hår ser likadant ut... tupperad lugg och, som du sa, bowlingklot där bak. :-/
  • goli

    Kitkät, vet inte om jag skrev detta tidigare men vi hade ju både liveband och dj och det funkade jättebra. Vi placerade dj, liveband och foto och filmkillarna vid samma bord och då kunde de kommunicera sinsemellan och de synkade allt jättebra! Så tänk på det och oroa dig inte, de är proffs! Det enda viktiga är att se till att ljudkillen är bra för det hade vi otur med, han var en riktig idiot! men vår dj och livebandet var så pass erfarna att de fixade det riktigt bra!

    Tjejer, när det gäller håruppsättning så kan jag säga att jag kände exakt likadant. Nu hade jag ju chansen att gå på 2 olika provuppsättningar med 2 olika frisörer. Karams uppsättning var ju väldigt enkel och då tyckte jag att det blev bra. Men inombords så tvekade jag lite för jag hörde om alla gäster som skulle gå till frisören och fixa håruppsättningar och då blev jag orolig att min kanske inte skulle synas så bra. Men det var ändå okej. Sen fick jag Gabi som frisör och det blev ngt helt annat! Det kändes mycket mer som en bruduppsättning. Jag var oxå emot bowlingklot och tupering MEN det man inte tänker på just då är att det ska ju gå ihop med allt annat också som t ex den stora klänningen, så det SKA ju synas, plus att man är ju ändå bruden som ska vara lite mer än alla andra. Så jag fick ett klot och  tuperat men den uppsättningen kändes mycket bättre än Karams uppsättning. Sen är ju provuppsättningen just till för att man ska förklara hur man vill ha det. Då kan man ju tona ner det lite. Gabi t ex hade en annan uppsättning precis före mig och det var en svensk brud. Det var en enklare uppsättning men shit så fint det blev. Och jag vet att det är lättare sagt än gjort men ibland måste man bara koppla av och överlåta saker och ting till proffsen. Jag kände dagarna innan att jag hade väldigt lite kontroll över allt men på något sätt kändes det skönt att bara slappna av och låta någon annan ta över. Ska lägga upp bilder nu så får ni själva jämföra. Så nu kommer jag outa mig här på BT, hahaha!

  • Pagnie
    Lavelii skrev 2013-08-06 20:31:17 följande:
    Pagnie,

    Jag måste fråga. Angående Sandra Elizah.
    Är så nervös inför min provsmink/hår. Speciellt hår. Jag är så nojig över att hon kanske inte kommer klara av den typen av uppsättning jag vill ha...då jag kommer vilja ha något lite mer avancerat. Jag har skickat bilder till henne och hon har sagt att det ser bra ut.

    Men måste fråga...du var ju nöjd med henne. Det tror jag att jag kommer bli också. Speciellt med smink. Du hade ju halvuppsättning...fick du känslan av att hon klarar av lite större heluppsättningar? Var hon noga när hon jobba? Kändes hon erfaren?

    Massa frågor men får lite ångest. Alla undrar varför jag bara inte valt en av "våra" för att fixa hår, eftersom de "vet" vad vi "menar" när vi säger bruduppsättning. Jag håller dock inte med för jag vill inte gå runt och se ut som alla andra brudar (alla syrianska brudar ser mer eller mindre likadana ut i mina ögon). Men jag förstår vad de menar när de säger att syrianer/libaneser/etc ofta vet hur de ska fästa vårt typ utav hår etc... 

    Helt enkelt, vad var din feeling? Sorry för märkligt formulerat inlägg!! 
    haha jodå jag tror inte du behöver vara oroligt. hon visste vad hon höll på med. första gångerna så var det ju slarvigare så klart men på bröllopsdagen var jag jättenöjd. och det med tanke på att jag har sjukt svårt hår att jobba med för jag har ingen spänst i det och det är allmänt konstigt. ditt hår å andra sidan är nog en fröjd att jobba med kan jag lova.
    Och det säger jag ur en frisörsynvinkel. jag hatade att sätta upp hår som mitt men hår som ditt var en fröjd.
    men hur som så tror jag inte att du behöver vara orolig. hon var jätteduktig. och du ska ju göra en provuppsättning snart så då får du ju se hur hon jobbar.
    Och sminket. ojoj jag tycker hon var jätteduktig med det. kände mig vacker bara av att hon la dit foundation och puder.
    Hon gjorde precis som jag ville, typ som att hon verkligen läste mig.
Svar på tråden Orientaliskt bröllop