• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • kitkät

    Ursäkta att det inte blir några radbrytningar, det blir så när jag skriver på jobbets dator. Men inlägget ovan är både till Pagnie och Lavelii. Pagnie, jag har skrivit till dig också mitt i texten! :)

  • goli

    HEJ FLICKOR!!!! Nu är jag en gift kvinna, hahaha!

    Kan börja med att säga att det blev en fantastisk dag och ännu mer fantastisk kväll! Ska försöka ge en sammanfattning av allt som hände:

    Gick upp väääldigt tidigt för jag var så nervös och hade så mycket fjärilar i magen. Gjorde mig iordning lite till den borgerliga vigseln, körde lite enklare stil med en kort aprikos/beige klänning och en vit blomma i håret. Sedan promenerade vi alla ner till slottet vid Edsviken och vädret var helt underbart. Vi vigdes på gräsmattan utanför Edsbergs slott, hade med mig finskor men det slutade med att jag stod där barfota, var så skönt, hahaha! Vi hade pratat med vigselförrättaren innan om att vi ville säga några ord själva och jag hade försökt förbereda mig och skriva ner ett tal men det gick inte. Var alldeles för svårt att få ner alla känslor på en papperslapp. Så jag bestämde mig för ett spontantal. Bara det att vår vigselförrättare är ganska virrig av sig och glömde det! men det gjorde inget, vi skrattade ganska mycket åt det.

    Sen tog vi några kort och efteråt bar det snabbt av mot Stinsen för håruppsättningen. Och jag måste bara säga att killen som fixade mitt hår, Gabi, från södertälje var SÅ JÄKLA DUKTIG! Jag blev supernöjd över min uppsättning, så grymt mycket bättre än Karams uppsättning. Så där kunde jag pusta ut ordentligt. Visade sig att Karam tydligen skulle göra lite "förbättringar" på ansiktet och det slutade upp med infektion och svullet ansikte... Så tack för det, Karam! Visade ju sig bli en fördel för mig!

    Sen blev det en snabb lunch (sushi, mmmmmm!) med min älskade killkusin som var ett rejält stöd för mig den dagen. Bästa brudtärnan jag kunnat tänka mig! Skrattande Efter det blev det dags för sminkning. Och jag måste säga att Mimmi på MUS i Stinsen var fantastisk! Jag fick precis den sminkningen jag ville ha, en naturlig sminkning som ändå syntes. Så grym hon är och att hon lyssnade på exakt hur jag ville ha det...

    Sen bar det av hemåt vilket blev lite krångligt etersom alla var där, även min då blivande make... så jag fick ringa innan och be honom gå in i något rum tills jag var out of sight... Blev påklädd av min mamma och sen fick jag komma ut o träffa min älskling. Det var ett riktigt fint ögonblick! Han blev så glad av att se mig och jag fick många komplimanger. Då blev jag lugn, hahahaha, för jag vet att han var så orolig över att jag skulle vara för hårt sminkad eller att håruppsättningen skulle vara för mycket mm.

    Sen åkte vi till Ulriksdals slott för porträttfotografering, hade två underbara killar som fotograf och filmare och jag väntar med spännng på att få se bilderna!

    Klockan var ungefär 18.20 när vi åkte till lokalen för sofreh aghd och jag måste bara berätta att ända fram till det ögonblicket fick vi återbud från folk. Vilka idioter människor kan vara alltså! Men jag säger bara att det var deras förlust! När vi kom in i lokalen var det som att kliva in i en dröm. Det var sagolikt vackert! Så underbart! Jag kunde knappt tro mina ögon! Gick runt och hälsade på folk och alla var så glada, fick träffa en av mina bästa vänner som jag inte hade träffat på över 8 år! Den symboliska vigseln vi hade vid sofreh aghd var jättefin och det var nära flera gånger att jag började gråta men jag lyckades hålla mig. Men mot slutet kom min kusin fram till mig och räckte över sin mobil och då såg  jag att min mormor och moster som inte hade kunnat komma hade fått följa allt via videosamtal. då brast det verkligen för mig! Men säger bara tack Mimmi för den vattenfasta mascaran. Efter sofrehn åkte vi iväg i vår underbara porsche panamera. Min bror körde och min killkusin/brudtärna följde med. vi snodde med oss en flaska bubbel oxå som vi tänkte ta med oss till en park någonstans. vi hittade ingen park utan hamnade utanför ett äldreboende, hahaha! Det skrattade vi åt länge... Där stod vi framför en vacker fontän, skålade och fick äntligen hålla våra tal för varann. Vid åttatiden ungefär åkte vi tillbaka till lokalen och då var de flesta gäster där (fanns vissa som kom riktigt sent, typ strax före middagen). vi fick gå runt o hälsa på de nya gästerna och sedan blev det lite dans. Det bästa var att vi var före vårt schema!!! Sen kom talen från våra underbara föräldrar och min bror höll ett tal och uppträdde. Han sjöng If I used to love you (daniel lemma) och hans vän kompade på gitarr. Sååå fint!

    Vid nio serveradse maten och jag var helt förundrad över att allt gick så enligt schemat. Personalen var super och vi fick en personlig servitör som passade upp på oss HELA tiden och han var så jäkla bra! Han skämde bort mig rejält, vi behövde inte lyfta ett finger. Kan säga att det inte var det lättaste att gå upp och sedan sätta sig i min stora klänning. Maten serverades och det var supergott men jag var så spänd att jag inte kunde äta något alls. Och medan jag satt där vid honnörsbordet började jag känna kallsvetten tränga fram och jag käände mig spyfärdig. Kunde inte andas och klänningen kändes för tajt och jag trodde seriöst att jag skulle svimma framför alla gäster. kom på i det ögonblicket att jag inte hade fått i mig ngt vatten på hela dagen. Ali, vår personliga servitör var där direkt och fyllde på glas efter glas efter glas tills jag mådde bättre som tur var. Tror inte ngn märkte något! Glad

    Sen hände det tyvärr en grej. Märkte att vår hovmästare Elias kom och hämtade min man som följde med honom ut i köket och jag förstod direkt att något var på tok. när han kom tillbaka försökte jag pumpa honom på info men han ville inte oroa mig och sa hela tiden att det var löst osv. Tills lut fick jag äntligen veta vad det var, att vi hade ingen tårta. !!! Visade sig att iom att Danny bytt företag som levererar tårtor (vi hade fortf det förra företaget, Cafe Boulevard) så hade de bestämt sig för att jävlas. De hade ringt samma kväll och sagt att det inte skulle bli ngn tårta. Danny hade försökt fråga varför de ville straffa brudparet och snubben hade bara sagt att: bruden kan väl få gråta ut mot din axel... Så Danny bad min man att via google försöka hitta en snarlik tårta så han skulle kunna sätta ihop en ny och det gjorde han! Vetefan hur det gick till men han fixade det! Jag måste säga att jag tog nyheterna förvånansvärt lugnt. Antar att inget var så illa som dubbelbokningen, hahaha!

    Hursomhelst så flöt kvällen på jättebra (förutom ljudteknikern som var en riktig idiot, han hade fått all info om vad som skulle göras men kunde inte leverera, mitt under festen går han också o börjar mixtra med ljuset från ingenstans och jag tänkte vafan håller den snubben på med?)

    Men servicen var så fantastisk, Ali var helt underbar och bäst av dem alla var vår käre hovmästare Elias! Tjejer, jag vet inte hur jag ska beskriva honom för er! Så otroligt professionell (Lavelii, din moster tror jag det var, hade helt rätt om honom. Han var en klippa, så lugn och tålmodig och fick alla att må så bra. En 23-årig kille med så mkt erfarenhet trots sin unga ålder och så ödmjuk och god. Jag och min fästman klickade med honom direkt och tack vare honom var kvällen så sjukt organiserad!

    Tårtan kom och den var jättefin, vi körde knivdansen med lite förvirring då o då men det skrattade vi åt bara. Vi fick champagne och vi drack våra mojitos och överraskade min man med en bit cheese-cake. Säger bara tack, Mustikka för den idén. Min man älskar cheese-cake och blev lite besviken över att det inte gick att fixa en cheese-cake tårta men han blev så glad av överraskningen!

    Vi dansade heeeela kvällen fram till klockan tre! Det var ganska många som gick vid ett/halv två-tiden men en del stannade kvar och v hade så otroligt roligt! Det var verkligen att sagolikt prinsessbröllop som överträffade alla våra förväntningar! Är så sjukt trött just nu, har inte sovit ordentligt i en vecka snart men befinner mig i ett konstant lyckorus. Och nu är jag äntlgen gift med mannen i mitt liv och kan kalla honom för min make! Tror att jag kommer få lite bilder imorgon, lovar att lägga upp dem så snart jag kan!

    Hoppas att allt går bra för er och ursäkta mitt långa inlägg! Passa på att fråga saker, om ni vill ha tips på do's and don'ts. Kan säga en sak bara och det är att det var väldigt jobbigt med en lång slöja till en klänning med kristaller. Slöjan fastnade hela tiden och åkte ner flera gånger, till slut så tog jag bort den. Och halvvägs in i  kvällen så slängde jag av mig skorna, var så skönt att springa omkring barfota! Plus att underkjol rekommenderas verkligen, annars hade jag varit helt orörlig... Skrattande kramar till er alla från en lycklig nygift brud!

  • kitkät

    Åh, goli så roligt att höra från dig. Så spännande att läsa om er dag, ville inte att det skulle ta slut! Kändes som att läsa en saga. Jag hoppas att vår dag också ska flyta på så bra som er dag gjorde!

    Du får gärna berätta lite mer om vad vi bör tänka på!


    Hur känns det nu? Känns det tomt utan all planering eller mest skönt att det är över?

  • Lavelii
    Goli,

    Vilken underbar resumé av dagen! Man blir ju så glad när man läser det (trots missödet med tårtan...vilket svin! Men det löste ju sig!!).
    Min moster har koll hon!! Vad bra att ni var nöjda. Ibland tänker man ju när andra rekommenderar vissa folk att de är "partiska" för att de känner varandra osv. Men jag är glad att det inte var fallet med Elias utan att han verkligen levererade!!
    Så bra att de gav er en personlig servitör. Det har Afram också lovat oss. Plus att våra föräldrars bord också ska ha vars en egen. Vill verkligen ha det som du beskriver det, inte lyfta ett finger den kvällen haha...

    Hursomhelst, underbart att läsa om er dag! Stort grattis och all lycka till er. Lämna inte oss nu!!
    Ser med spänning fram emot bilder
  • Lavelii
    Kitkät,

    Ja, det är så jag tänker också angående glasen. Vill ha det placerat vid varje plats. Inte att folk ska behöva sträcka sig mot sidorna efter vilket glas de vill ha. Eller att bara de som vill ha vin får ett vinglas. Förvisso kanske de blir mkt onödigt glas på bordet, då vissa kanske inte dricker vin osv. Då kanske de tar upp onödig plats? Får konsultera Afram i det... han brukar vara rak på sak och säga om det funkar eller ej. Vill ju inte att borden ska se överfulla ut med tomma glas och det kanske är svårt för servitörer att ränna runt och kontrollera vem som druckit ur vad och sen plocka bort. Å andra sidan var jag på bröllop i helgen (faktiskt svensk/syrianskt) och de hade flera glas vid varje plats. Såg inte stökigt ut.

    Ang, linneservetter så har jag sett det på ett bröllop. Vet att Afram har det beroende på vilket paketpris man väljer. Så det ska vi ha. Och sedan, som er, de andra tryckta servetterna till dessert. Kolla med Panorama, jag skulle inte alls bli förvånad om dem har det. Tror till och med att jag varit på bröllop där och sett det?

    Vad roligt med festprogrammet!! Kommer bli riktigt uppskattat. Speciellt med två olika kulturer. Det kommer ju vi skippa... renodlat syrianskt bröllop kan nog inte staplas upp i ett festprog tror jag. Känns som saker sker när de sker, så länge jag kan tur och ordningen på det  som ska ske så är jag inte så petig med tiden. Dessutom har vi alldeles för många på festen som inte talar svenska och en del är inte jättebra på engelska heller, så vilket språk printar man de i liksom. 400 häften där kanske bara 200 faktiskt förstår känns onödigt. Annars har jag funderat på ett häfte med lite bilder på oss och lite berättelser om oss. Finns ju en del på hans sida som jag inte träffat och tvärtom. Får se med det...

    Drinkmeny tänkte vi dock ha. Vi ska ha ca 5-6 drinkar som vi kommer döpa till något finurligt som folk kan beställa i baren. I samband med det tänkte jag på andra sidan printa menyn till maten. Ska beställa såna trekanter som vi placerar en på varje bord.

    Tårtan tänkte jag också runt 00.30-01.00. Eftersom vår vigsel är sent, så vill jag inte ha tårtan tidigare än 00.00 iaf. Absolut inte.

    Ang. de med musiken... jag tror inte du behöver oroa dig. Många band är idag vana vid att komplettera varandra på ett bra sätt. Bröllopet som jag var på i helgen hade syriansk sångare och sedan spotify (tror jag...fanns iaf ingen DJ) och det var ingen som kände att det blev hackigt eller så. Banden brukar ju ta sina pauser och då spelar djn och bandet var de som avslutade kvällen här med.
    På min kusins bröllop så spelade bandet mer eller mindre ända fram till tårtan, sen tog en DJ över och spelade 1-2 h och sedan bandet igen. Men ni kanske vill ha det jämt fördelat i tiden??

    Då får jag ta mig en titt på etsy igen. Har aldrig handlat från ebay, så jag har ingen aning hur det funkar. Shoppar jag online så shoppar jag gärna från direkta shoponline sidor...mest för att jag inte förstår mig på dessa ebay, etsy, tradera och allt vad det heter haha...
    Jag vill gärna ha ett stort hårsmycke...nästan lite större än de jag länkade till. Eller iaf att de är lite längre, så att de syns i sidan.
    Tänkte du sätta dit hårsmycket efter du tagit av slöjan eller ha den tillsammans?
  • Lavelii

    Och det där med underkjol som Goli sa håller jag med om. Provade min klänning häromdagen med skorna men skippade underkjol för att jag bara skulle testa snabbt. Hade ALDRIG gått att gå eller röra sig normalt utan en underkjol med stålring. Min ska inte vara stor men ska definitivt ha en. Annars hade skorna fastnat osv.

    Och vad roligt att du överraskade honom med cheese cake Goli. Har själv tänkt göra en liknande grej. Min fästman har ju sitt fotbollslag som han älskar. Så när vi skär i tårtan och tar en tugga och sedan sätter oss vid våra platser så ska det ligga en specialgjord mini tårta på hans plats med lagets logga på tänkte jag. Fick idéen av Afram när han berättade att en tjej hade bett dem karva in en logga på hennes mans favvolag i en melon som var satt som dekoration vid fruktbordet. Det var det första som syntes när de kom in i lokalen och han hade blivit så glad.
    Så jag hoppas att det ska gå att fixa

  • Lavelii
    Goli,

    En fråga...denna Gabi från södertälje...du råkar inte ha några kontakt uppgifter till honom? Jag försöker hitta frisörer till mina svägerskor i USA och vill ha någon duktig!!
    Tänkte eftersom du var så nöjd så kunde jag kolla om han var tillgänglig den dagen
  • Pagnie

    grattis goli. vad underbar er dag verkade. tänkte verkligen på er heeela dagen :D

    tjejer jag måste bara fråga. är det någon mer än jag som funderat på om veckans par är mustikka? stämmer ganska bra med allt. finland, 27/7 och svensk kille?

  • kitkät

    Pagnie,
    Jo, det är Mustikka och hennes make! :)
    Jag vet att han heter Oskar, det har hon sagt förut och det hade jag inte glömt, för min blivande man heter också Oskar!

    Vet ni något som är lite roligt? Jag var inne på min kompis Facebook häromdagen (jag har ingen egen Facebook, så jag brukar logga in på hennes för att snoka på folk) och då var det någon av hennes Facebook-vänner som hade lagt upp bilder från Mustikkas bröllop. Jag förstod att det var Mustikka för att det var en syriansk tjej och en finsk kille, bröllopet var den 27/7 i Mona Lisa.
    Snacka om att alla syrianer känner varandra typ.
    Så jag kan skryta med att jag har sett bilder från deras bröllop och jag måste säga att hon var strålande vacker! Jag brukar vanligtvis inte gilla prinsessbakelseklänningar, men hennes satt perfekt på henne!  

  • kitkät

    Lavelii,
    För att förtydliga så kommer vi inte ha ett exakt tidsprogram för när saker och ting ska ske, men på ett ungefär kanske, t ex när brudparet anländer till festlokalen, när tårtan skärs etc. Men vi har inte bestämt om vi ska ha med något sådant eller inte, vi får se! Det blir ju svårt att uppskatta tiden för olika moment. Jag kan tänka mig att tiden drar iväg mer än vad man tror och det blir svårt att hålla ett specifikt tidsschema! 
    Vi kommer inte ha ett festprogram för varje gäst, det blir för många. Vi kommer istället ha ett festprogram stående på varje bord :)

    Vi kommer nog skära tårtan vid senast 24.30, känns alldeles för sent annars, speciellt med tanke på att vår bröllopsfest kommer starta när dom flesta syrianer har sina vigslar. Haha. 
    Men jag tänkte fråga en sak. Du nämnde att du var på ett svenskt/syrianskt bröllop i helgen. Tänkte du på hur dom la upp musiken? Vi vill att live-bandet ska spela större delen av festen - alltså i början och i slutet. Och att Djn ska spela någonstans i samband med tårtan.
    När tog dom fram tårtan? Och hur länge hade dom Spotify på? Tog livebandet någon paus, förutom vid middagen och när Spotifylistan var i gång? 
    Vore jättegulligt om du kan ge mig lite fingervisning på hur dom hade det!
    Vi tänker att när vi kommer in till festlokalen så ska livebandet spela, sen under middagen ska Djn spela lite lugn musik, och brudvalsen.  Därefter ska livebandet ta över, och spela i några timmar fram till tårtan. Därefter vill vi att Djn ska spela i typ en timma. Och sen får live-bandet avsluta. Men det känns som det blir för tajt om vi ska ha tårtan kl 24.30. Vi får nog kanske snarare ha tårtan kl 24.00? Då kan Djn spela under tiden som vi skär tårtan, medan alla sätter sig ner och äter tårtan (lugn musik) och sedan rocka dansgolvet i någon timma. Då kanske klockan är 01.30. Eller? Hur lång tid tar det från det att brudparet skär tårtan tills det blir dans igen? 
    Och sedan får livebandet avsluta sista timmen!  

    Ursäkta om jag krånglar till det, men försöker verkligen få ihop det. Jag är medveten om att det blir svårt att göra upp ett exakt tidsprogram, men vi vill ändå veta på ett ungefär för att kunna tala om för Djn och livebandet hur vi har tänkt. Vi vill också kunna tala om det för våra bestmans så att dom kan sköta kontakten med Djn och livebandet under festen ifall det behövs.  

Svar på tråden Orientaliskt bröllop