• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • kitkät

    Vi tänker likadant, på smekmånaden vill vi sola och bada, slappa vid stranden, åka på olika sevärdheter och äventyr... Vi vill inte ha en hektisk smekmånad. Men vi kunde inte bestämma vilken del av ön som vi vill bo på så vi valde tre delar - norr, öst och väst! 

    Ja just det, Aruba ligger utanför orkanbältet, så det är liten risk för regn. Det har jag också läst!  

    Nä, det var inte så farligt med 40 tusen kr för flyg och hotell. Vi räknar dock med att resan allt som allt kommer gå på ca 70 000 kr. Det beror på hur priserna ligger till på ön! Vissa säger att det är dyrt och andra säger att det är överkomliga priser, så vi får se! Det är i alla fall billigare än Maldiverna eller Bora Bora.

    Och nu till något helt annat.. Jag börjar få smått panik över saker som vi har kvar att ordna! Jag har fortfarande inte något hårsmycke eller någon slöja. Slöja ska jag fixa nu när jag åker till Stockholm, på torsdag. Men jag hade velat ha det klart redan! 
    Jag har hittat ett hårsmycke som jag gillar men jag har ingen lust att betala massa moms och tull - det fraktas från USA eller Kanada.

    Hur tänker ni angående dukningen? T ex hur vill ni ha servetterna? Vilka glas ska varje gäst? Har ni några inspirationsbilder? 

    Vet du vad jag kom att tänka på nu Lavelii? Det är bara jag & du kvar som är ogifta nu. Viola också visserligen, men hon verkar inte hänga här längre! Så nu får jag och du stå ut med varandra bara, åtminstone tills jag gifter mig. Men jag kommer nog hänga kvar en hel del efter också! 

     

  • Pagnie
    Lavelii skrev 2013-08-05 10:25:30 följande:
    Haha... ja men sånt är ju roligt!!! Har bara varit på Disney World i Florida hittills. Nästa i Paris, men det får nog bli när man har småttingar, tror jag.

    Häftigt med Tokyo! Såg dina bilder i en annan tråd. Såg riktigt stort och maffigt ut. Så klart de ska vara störst med allt! haha...

    Ja, man får väl göra det. Jag snackade med fästmannen och han menade på att de flesta som man läser om som varit i Aruba har valt "billigare" alternativ, jämför landet med t ex Thailand osv...kompromissat med hotell tex för att det ska bli lite billigare, och då hamnar man utanför stränder som kanske inte är så himla fina etc. Sen klagar många på att maten är så dyr för att de jämför med Thailand... (har aldrig varit i Thailand, men är inte det en märklig jämförelse? Två helt skilda destinationer).
    Vi tänker ju verkligen smekmånad över det hela. Vi går all in och vill inte kompromissa med hotell, mat, bekvämlighet etc under den resan och sedan är vi ju välförberedda på att det inte är en "billig" ö. Som du säger, det beror väl ofta på omständigheterna. Vad åker man dit för, vad tror man att man kommer till osv... Någon klagade över att man får betala för solstolar nere på stranden liksom och var allmänt bitter över det.
    Aja, det ordnar sig. Ska bli skönt att komma iväg även om det blir i feb/mars...
    ja det var riktigt häfigt faktiskt. kan gärna åka dit igen. men först har vi en rad andra resmål som ska bockas av listan.

    ja men folk är som dom är. så är det med japan också. dom säger att det är dyrt och visst är det de om man jämför med thailand men alla vill inte till thailand och jämför man med sverige så var det inte så farligt. lite billigare men ändå rätt lika.
  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-08-05 15:54:47 följande:
    Pagnie, jag har en fråga angående band till såpbubblor. 
    Hur många såpbubblor hade ni och hur många meter band gick det åt? Vi har 96 såpbubblor men jag vet inte alls hur många meter som kan tänkas behövas för att knyta en rosett runt. 

    Och när vi ändå är inne på såpbubblor, hur gjorde ni; delade någon ut dom eller fick gästerna ta själva?  
    oj gud vilken fråga. det där kan jag nog inte ens svara på för det har jag ingen aning om. vi hade 144 st och jag vet faktiskt inte hur många meter band vi använde. jag köpte massa band från ebay. tror jag köpte 25 meter eller något så exakt hur mycket jag använde vet jag inte.

    svärmor delade ut dom innan kyrkan.
  • Pagnie

    lavelii

    en sak jag kom på bara om ni ska hyra bil när ni är utomlands. Kom ihåg att ni måste fixa ett internationellt körkort för att få hyra bil utomlands. Vi kom på det några dagar innan men hann i alla fall fixa det. :D bara ett tips för annars kan det bli jobbigt

  • Lavelii

    Kitkät,

    Ja man hör en massa olika om kostnader osv. Har all förståelse för att alla inte tänker att de kan/vill gå all in på sin smekmånad. Men just såna saker som "dyr mat" etc är jag så less på att läsa. Skriv hellre om det var bra mat haha! Nej men, som sagt, man tar ju reda på vart man åker och avgör ju sedan om man tycker att det är värt det eller ej.

    Ang. hårsmycke, så har inte jag heller hittat något! Och likt dig så har jag också hittat några men de skickas också från USA eller liknande och har skyhög fraktkostnad och sen det här med tull osv!! Ångest!!
    Hoppas det går smidigt med slöjan! Förstår dock att du vill ha den redan. Har du fått se någon skiss eller så på den de ska sy upp?

    Jag har inga direkta bilder för dukningen...det ska vara linnedukar och jag vill att de sätter ett vinglas vid varje plats samt vanligt glas. På de senaste bröllop jag varit så sätter de inte ut vinglas på varje plats eller vanliga för den delen heller av någon anledning. De sätter glasen vid hörnen och sedan drickat (läsk/sprit) vid hörnen också. Krångligt att förklara. haha... Men iaf, jag vill ha minimalt med sprit och läsk på borden, men fästmannen vill iaf ha vodka, whisky och något till på borden. Och läsk lär vi bli tvungna att ha, funkar inte att servitörerna ska springa och serva 400 gäster med precis allt ju. Men vinet ska de servera.
    Sedan är det nog inte så mkt mer med dukningen av porslin jag kan lägga mig i faktiskt. Det är ju meze direkt när man kommer in, så det är ju uppdukat med assietter. Dubbla uppsättningar bestik vill jag också ha. Och glaskaraff till vattnet. Irriterar mig på platskarafferna som en del ställer fram. 

    Vi kommer beställa servetter också med våra namn folierade men de tänkte vi använda till dessertbordet.

    Hur tänker du? Har du några bilder? Ska ni ha menyer?

    Ja, snacka om att jag kommer känna mig helt ensam efter ditt bröllop haha...får sitta och diskutera med mig själv här då i en månad. Såvida inte Viola dyker upp igen!! KOM TILLBAKA VIOLA!!!

    Jag hittade ett helt ok paraply för några dagar sedan...tror du inte jag glömt var jag hittade det i all stress!!!! Ska försöka leta upp det och sen länka. Minns att du också var ute efter en ju.

     

  • Lavelii

    Pagnie,

    Tack! Men är det verkligen så? Min fästman är ofta i USA t ex och brukar köra där? Är han lite kriminell nu alltså? hahaha... Nej men det ska jag tänka på iaf. Lika bra göra det för att vara på säkra sidan hur som helst. 

  • Lavelii

    Kitkät, måste fråga. Visst har du handlat på Etsy? Är det inte samma där? Höga fraktkostnader och tullavgifter? Jag förstår mig inte på denna sida alltså haha...

  • Lavelii

    www.etsy.com/listing/127830453/alcira-bridal-hair-comb-white-or-ivory&ga_search_type=all&ga_includes%5B0%5D=tags&ga_page=4&ga_search_query=wedding+hair+accessories&ga_facet=wedding+hair+accessories&ga_view_type=gallery

    www.etsy.com/listing/117891437/bridal-hair-comb-pearl-hair-comb-bridal&ga_search_type=all&ga_includes%5B0%5D=tags&ga_page=22&ga_search_query=wedding+hair+accessories&ga_facet=wedding+hair+accessories&ga_view_type=gallery

    Två hårsmycken som är helt ok. Den sista tyckte jag kunde varit mer maffig men ändå med lite mindre pärlor. Svårt det här... :-/

  • kitkät

    Pagnie,
    Såg du vad jag skrev till dig ovan angående möbelbutiken i Örebro? Du kanske missade det!


    Lavelii,
    Jag sitter på jobbet nu, så jag har inga bilder här, men på min dator hemma har jag lite bilder på dukningar.
    Men jag tänker att varje gäst ska få ett vinglas, ett kombinerat öl/sprit/vattenglas samt ett whiskyglas. Eller?
    Jag vill också ha linnedukar eller tjockare servetter, men jag har inte frågat om dom har linneservetter. Jag vet inte om jag har sett det på något syrianskt bröllop, har du?
    Vi ska också ha dessertservetter med våra namn på till desserten.
    Vi ska ha ett festprogram vid varje bord. I det festprogrammet så ska menyn framgå samt kanske program för kvällen så att gästerna vet när vad ska ske (speciellt dom svenska gästerna som inte har en aning), sen ska vi skriva lite annat kul, t ex kanske kulturella skillnader mellan syrianer och svenskar (humoristiskt), barncitat om äktenskap, "doz doz kilililili"-ramsan så att svenskarna kan hänga med (fick det tipset av en annan syriansk tjej faktiskt som också gifte sig med en svensk, här på BT samt några tackord till dom som hjälpt oss att förverkliga vårt bröllop. Tanken är att det ska vara lite humoristiskt och kul att bläddra i medan man väntar på brudparet!


    Jag och min fästman satt igår och försökte skriva ett tidsprogram för dagen/kvällen och det var inte så lätt att få ihop det för festen. T ex när sätter vi oss ner för att äta middag, när går vi upp och dansar brudvals, när skär vi tårtan? När kommer ni skära tårtan ungefär, Lavelii? Det jag tycker är viktigt är att det inte får bli för sent, men inte för tidigt heller. Jag vill i alla fall att när tårtan serveras så ska all mat/meza ha dukats av från borden. Då ska det bara vara frukt, pannacota shots och cupcakes på borden! Alltså bara sötsaker! Alla bröllop som jag varit på så har all meza varit kvar på borden när tårtan serverats och jag tycker faktiskt inte att det ser bra ut. På så sätt vill jag ha som på svenska bröllop, när desserten serveras så avdukas all mat!
    Men vi tänker att vi skär tårtan vid 00.30, är det lagom tror ni?
    Vårt största problem är att få in Djn som ska spela på någon lämplig tidpunkt under festen, vill ju inte att det ska bli för hackigt så att bandet spelar en kort stund och sedan Djn och sedan bandet etc. Vi vill hellre att bandet spelar en bra stund först och att Djn spelar i samband med tårtan. Men då blir det bara en kort stund kvar sen till när bandet ska spela. Vi vill i alla fall att bandet avslutar festen!


    Pagnie, kan inte du berätta lite om när saker och ting skedde på ert bröllop? T ex när anlände ni till lokalen, när satte ni er ner för middag, när dansade ni brudvals, när skar ni upp tårtan?


    Jag gillade det sista hårsmycket, från Balunz. Men synd att den är så stor! Jag vill nog inte ha så stor. Jakten fortsätter! Du får gärna tipsa mig om fler sidor!
    Har faktiskt aldrig beställt något från etsy, men fraktkostnader och ev. tull beror helt på om du beställer från en amerikansk säljare eller en europeisk. Det är ju som ebay, alltså en samlingsplats för olika företag/säljare så det går inte att säga något generellt!

Svar på tråden Orientaliskt bröllop