• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Lavelii

    Goli,

    Stort grattis igen! Trots missödet med frisören så är ni nu gifta!! Jag hoppas ni njöt till max. Även jag ser fram emot lite bilder och en lite resumé av dagen

    Kitkät,

    Nej, gud nej. Vi har träffat honom 2-3 gånger och sen dekoratören 1 gång. Dekoratören träffar vi två gånger till innan bröllopet och Afram 2-3 gånger. Fotografen träffar vi en gång, och sen Josef Özer och bandet 1 gång i oktober.
    That's it, hoppas jag! Har full tillit till dem, det är dock det upplägget Afram har hos sig. Han vill träffa oss regelbundet eller iaf ha telekontakt med oss. Och de jag vet som anlitat honom tidigare har sagt samma sak. Han vill ha koll och jag vill veta hur de tolkar mina önskningar. Därför vill jag gärna se deras dukningar, dekorationer osv. Har de tolkat mig rätt etc. Jag vill inte bara gå efter deras 100-tals bilder och peka på något och säga att det ser bra ut. Allt ser ju fantastiskt ut. Men jag har lite egna idéer med blommorna...hur jag vill att de ska fästas osv. Sen fick jag veta att de fått in nytt dekormaterial som jag vill kolla på osv.

    Nja, mobilen kommer min bror ta hand om. Min sminkväska kommer packas dagen innan, likaså kläder till hotellet. Min bukett och corsagen hämtar min fästman och hans bestman med sig när de kör från Södertälje (buketten finns i södertälje) för att möta upp oss för fotografering. Och det gör mig verkligen nada att han ser den innan jag ser den (någon hade en kommentar om det när jag sa detta till dem...). Min bror kommer köra mig till fotograferingen och ta med väskan som ska till hotellet. När vi är klara med fotograferingen så åker min fästman och bestman till hotellet och checkar in och lämnar av väskor. När vi har kommit så här långt och därmed är någon timme från vigseln så släpper jag allt för då är allt (som jag oroar mig för) på plats som det ska och det som inte är på plats är utom min kontroll ändå.  
    Så det är egentligen inte mkt jag känner kontrollbehov över ändå väl? haha... Det mesta kommer flyta på, det vet jag. Det är mest att man kanske inte tänker på i den stressade stund att mina extra skor ska med, min sminkväska osv... (var på bröllop igår och brudens extra skor hade glömts. Det var inte kul för henne efter någon timme på dansgolvet). Äh, anyway... det ordnar sig. Gifta blir vi oavsett om jag har sminkväska eller ej med haha...

    Jag vet att vi inte behöver något tillstånd, men Afram ger oss en lapp (vet inte vad det är för lapp?) eller något ändå utifall att så slipper vi dra med oss annat. Och man behöver sällan visa upp något ändå,som jag förstått det. Det är ju tillåtet att ta in ganska stora mängder sprit per pers ändå.

    AHA är en typ utav syrebehandling. Det peelar av död hud så att säga och fräschar till hyn. Ger lyster och "bleker" mörka ärr. Jag har några ärr på ena kinden som irriterar mig. Sen sägs det hjälpa mot rynkor osv också. Tur man inte fått det än men det arbetar förebyggande tydligen. Det sistnämnda kan kvitta dock, det är främst ärren jag vill ha bort. Enligt min hudterapeut så blir man röd första gången, men det lägger sig till dagen efter. Man brukar gå 6 behandlingar till att börja med. Jag kommer dock bara gå 4 för att det annars blir för tätt inpå bröllopet och ca 3-4 veckor innan bröllopet så rekommenderar hon varken peelande ansiktsbehandlingar eller andra "tunga" saker mot huden. Bara återfuktningsmasker och återfuktningskrämer samt ansiktsmassage (och det klassiska "massor av vatten!!").

    Ska ni/har ni gått på några behandlingar innan bröllopet? 

  • Lavelii

    Pagnie,

    Kan nästan förstå att det känns tomt, trots att jag inte varit i den sitsen än. Men det är ju som du säger, man har ju ALLTID något att göra i och med bröllopet. Men det ska bli skönt när dagen är kommen )

    Beställde faktiskt våra soffor på Mio idag. Jättesköna. Hoppas ni hittar något!

    Var har ni planerat att resa nu i Aug och Okt??

    Vill också kunna planerat sånt! Men vi har knappt planerat smekmånaden än!!! 

  • Pagnie
    Lavelii skrev 2013-08-04 21:07:23 följande:
    Pagnie,

    Kan nästan förstå att det känns tomt, trots att jag inte varit i den sitsen än. Men det är ju som du säger, man har ju ALLTID något att göra i och med bröllopet. Men det ska bli skönt när dagen är kommen )

    Beställde faktiskt våra soffor på Mio idag. Jättesköna. Hoppas ni hittar något!

    Var har ni planerat att resa nu i Aug och Okt??

    Vill också kunna planerat sånt! Men vi har knappt planerat smekmånaden än!!! 
    ja den dagen kommer ju snart. :D

    åh vad skönt. ja vi får se om vi hittar något i morgon.

    som det ser ut nu så kommer vi åka till paris i slutet av augusti men problemet är att det inte går något flyg på torsdag kväll vilket är tråkigt. Men vi löser det nog. om inte annat så tar vi det någon annan gång.
    Sen i oktober vet vi inte. först måste vi få godkänd semester båda två och sen blir det nog en längre resa om vi har pengar till det. vi vill gärna till sydamerika eller till australien och hälsa på R's morbror.
    jag vill ju gärna se machu pichu i peru. :D

    haha nej vi planerade inte ens vår smekmånad. vi bokade flygbiljetter tur och retur till tokyo veckan innan och sen flyget ner till okinawa och hotell där. men flyg därifrån och hotell någon annan stans hade vi inte bokat utan tog ju det som det kom. bokade flyget på morgonen från okinawa direkt på flygplatsen och bokade sen hotellet till kyoto när vi satt på flygplatsen i osaka precis innan vi skulle ta bussen till kyoto. haha.
  • Lavelii

    Pagnie,

    Vad mysigt med en liten trip till Paris. Har varit där en gång...dock bara över en dag. Hann med Louvren, Notre Dame, Triumfbågen och Eiffeltornet typ. Fick en kick när jag bodde i London och hade en ledig dag, så tog jag och en kompis tåget över en tidig morgon och tillbaka på kvällen. 
    Vill ge Paris en till chans dock. Gärna med fästmannen...tror Paris blir något helt magiskt med sin stora kärlek. Känns inte som en "weekend-med-tjejerna"-stad iaf. Vi får väl passa på då fästmannen har kusiner och en moster som bor där som man kan passa på att hälsa på. 

    haha...men ni visste iaf destinationen. Jag har kommit längre och längre ifrån Bahamas som smekmånad iaf. Lutar mer åt Aruba. Dock tycker jag man läser så motstridiga upplevelser om Aruba. Somliga säger att det är överskattat, dyrt för ingen anledning och inte speciellt fint. Och andra beskriver ett paradis, vackert och underbart ställe, förvisso dyrt men värt det. Och framförallt beskriver många det som en smekmånadsö. Har en del vänner som varit där som skriver under det sistnämnda. Så vi får väl kanske lita mer på dem än random negativa skriverier på nätet kanske?

    Jaja, återstår att se. Ska också ansöka om semester för det ju! Tror dock inte det bör vara några problem alls...

    Nu är iaf alla inbjudningskort klara. Och en del har getts ut. Annars tänkte jag börja skicka ut de nu i veckan och kommande vecka Ska bli spännande med OSA:t...Skrikandes 

  • Pagnie
    Lavelii skrev 2013-08-04 23:07:43 följande:
    Pagnie,

    Vad mysigt med en liten trip till Paris. Har varit där en gång...dock bara över en dag. Hann med Louvren, Notre Dame, Triumfbågen och Eiffeltornet typ. Fick en kick när jag bodde i London och hade en ledig dag, så tog jag och en kompis tåget över en tidig morgon och tillbaka på kvällen. 
    Vill ge Paris en till chans dock. Gärna med fästmannen...tror Paris blir något helt magiskt med sin stora kärlek. Känns inte som en "weekend-med-tjejerna"-stad iaf. Vi får väl passa på då fästmannen har kusiner och en moster som bor där som man kan passa på att hälsa på. 

    haha...men ni visste iaf destinationen. Jag har kommit längre och längre ifrån Bahamas som smekmånad iaf. Lutar mer åt Aruba. Dock tycker jag man läser så motstridiga upplevelser om Aruba. Somliga säger att det är överskattat, dyrt för ingen anledning och inte speciellt fint. Och andra beskriver ett paradis, vackert och underbart ställe, förvisso dyrt men värt det. Och framförallt beskriver många det som en smekmånadsö. Har en del vänner som varit där som skriver under det sistnämnda. Så vi får väl kanske lita mer på dem än random negativa skriverier på nätet kanske?

    Jaja, återstår att se. Ska också ansöka om semester för det ju! Tror dock inte det bör vara några problem alls...

    Nu är iaf alla inbjudningskort klara. Och en del har getts ut. Annars tänkte jag börja skicka ut de nu i veckan och kommande vecka Ska bli spännande med OSA:t...Skrikandes 
    ja men det verkar vara en underbar stad. vill gärna se hela staden men vi får se vad vi får tid till. största anledningen för vårt besök är ju disneyland. Vi testade ju i tokyo så nu måste vi ju testa paris också. vi är som två  förvuxna barn både jag och R. haha
    men jag vill ju gärna hinna med eiffeltornet och louvren i alla fall men vi får ju se. i Tokyo har dom dock ett större eiffeltorn än dom har i paris. dom ska tydligen vara värst i allt. så tokyo tower är eiffeltornet fast större. haha.

    hum ja det där är svårt. Man får ju överväge det bra med det dåliga men sen måste man ju tänka på att det beror på vart man åker också. det finns ju inte bara ett ställe där. sen beror det ofta på omständigheter.

    Ja det där med inbjudningar är ju intressant. folk är ju som dom är. men det löser sig säkert. :D
  • Lavelii
    Pagnie skrev 2013-08-05 09:54:07 följande:
    ja men det verkar vara en underbar stad. vill gärna se hela staden men vi får se vad vi får tid till. största anledningen för vårt besök är ju disneyland. Vi testade ju i tokyo så nu måste vi ju testa paris också. vi är som två  förvuxna barn både jag och R. haha
    men jag vill ju gärna hinna med eiffeltornet och louvren i alla fall men vi får ju se. i Tokyo har dom dock ett större eiffeltorn än dom har i paris. dom ska tydligen vara värst i allt. så tokyo tower är eiffeltornet fast större. haha.

    hum ja det där är svårt. Man får ju överväge det bra med det dåliga men sen måste man ju tänka på att det beror på vart man åker också. det finns ju inte bara ett ställe där. sen beror det ofta på omständigheter.

    Ja det där med inbjudningar är ju intressant. folk är ju som dom är. men det löser sig säkert. :D
    Haha... ja men sånt är ju roligt!!! Har bara varit på Disney World i Florida hittills. Nästa i Paris, men det får nog bli när man har småttingar, tror jag.

    Häftigt med Tokyo! Såg dina bilder i en annan tråd. Såg riktigt stort och maffigt ut. Så klart de ska vara störst med allt! haha...

    Ja, man får väl göra det. Jag snackade med fästmannen och han menade på att de flesta som man läser om som varit i Aruba har valt "billigare" alternativ, jämför landet med t ex Thailand osv...kompromissat med hotell tex för att det ska bli lite billigare, och då hamnar man utanför stränder som kanske inte är så himla fina etc. Sen klagar många på att maten är så dyr för att de jämför med Thailand... (har aldrig varit i Thailand, men är inte det en märklig jämförelse? Två helt skilda destinationer).
    Vi tänker ju verkligen smekmånad över det hela. Vi går all in och vill inte kompromissa med hotell, mat, bekvämlighet etc under den resan och sedan är vi ju välförberedda på att det inte är en "billig" ö. Som du säger, det beror väl ofta på omständigheterna. Vad åker man dit för, vad tror man att man kommer till osv... Någon klagade över att man får betala för solstolar nere på stranden liksom och var allmänt bitter över det.
    Aja, det ordnar sig. Ska bli skönt att komma iväg även om det blir i feb/mars...
  • kitkät

    Idag har vi varit och beställt min vigselring, så den blir klar 16/8 :) 
    Åh, jag längtar tills jag har den hemma och kan gå och titta på den när jag vill, men mest av allt så längtar jag tills jag får bära den på fingret bredvid min förlovningsring som känner sig ensam nu.

    Angående ansiktsbehandlingar så kommer jag nog inte hinna gå på något sånt, vi gifter oss liksom om mindre än 8 veckor(!). Om man ska gå på ansiktsbehandling så ska man ju gå några gånger med några veckors mellanrum, så det känns för tajt.
    Jag har också lite ärr i ansiktet efter acne, men dom syns knappt när jag har smink och när jag är solbrun så syns dom inte alls. Så mitt tips är att sola om man vill bleka bort ärren!  

     Men Lavelii, vad vill ni göra på er smekmånad? Vill ni bara sola, bada och ta det lugnt eller åka ut på äventyr, se sevärdheter etc? Det styr ju också valet av resa, beroende på vad man är ute efter! Och har ni kollat hur vädret är i Aruba runt den perioden som ni tänkt åka? 
    Vad jag har fått för mig är att det inte finns så mycket att göra på Aruba förutom att sola och bada! Men jag kanske har fel?
    Vårt val föll på Mauritius för att det är sol och värme året om, det finns mycket att göra förutom att sola och bada, hotellen har bra standard (inte som i Thailand, då ett fyrstjärnigt hotell är som ett svenskt tvåstjärnigt), maten i Mauritius hyllas, det är en paradisö men något billigare än Maldiverna. Och så ligger det i Afrika, det är exotiskt. Haha. Nu har vi ju inte varit där ännu, men jag kan ändå tipsa er om att kika lite på det alternativet också, om det låter intressant!
    Vi kommer bo på tre olika fyrstjärniga hotell (en vecka vardera) på fina stränder, två hotell är med frukost och ett är med halvpension (frukost och middag). För hotellen betalar vi sammanlagt strax över 20 000 kr. Och för flyg tur och retur två personer strax över 20 000 kr också. Det finns så klart billigare/dyrare flyg och hotell. Det beror helt på när på året man vill åka och hur man vill bo. 

    Pagnie, om ni är ute efter möbler så kan jag tipsa om RS i Örebro! Vi kommer köpa lite möbler därifrån! Just när det gäller soffor så har dom massor att välja mellan! Mer eller mindre hela butiken är fylld med olika soffor och soffgrupper. Och om man ändå inte hittar något man gillar så har dom ett märke som heter Scapa och precis som det låter så får man skapa sin egen soffa, precis som man vill ha den. Med divan, utan divan, hur många sits, hur armstöden ska se ut, färg på tyget, myshörna eller inte, lösa eller fasta kuddar etc. Och det är inte ens dyrt! Så det är mitt tips till er! :) 

  • kitkät

    Pagnie, jag har en fråga angående band till såpbubblor. 
    Hur många såpbubblor hade ni och hur många meter band gick det åt? Vi har 96 såpbubblor men jag vet inte alls hur många meter som kan tänkas behövas för att knyta en rosett runt. 

    Och när vi ändå är inne på såpbubblor, hur gjorde ni; delade någon ut dom eller fick gästerna ta själva?  

  • Lavelii

    Kitkät,

    Vår smekmånad kommer kombineras med några dagar i new york också. Så just i Aruba vill vi bara sola, bada, äta god mat och hänföras av vacker natur. Hyra bil, åka runt och se ön också så klart, se ruiner, grottor, åka undervattensbåt, gå på spa etc. Sen ska de ha väldigt bra lite exklusivare shopping... så bara sola bada är det inte, vad jag förstått av vad jag läst och hört av folk som varit där. Men som sagt, relaxa, sola, bada och njuta tillsammans. Det är primärt vad jag tänker på när jag tänker på smekmånad.
    Vädret ska det inte vara några problem med. Det är sol och varmt hela året. Regnar sällan och väldigt lite, och enligt resebyråer och info på nätet är regnet knappast märkbart även om oturen skulle vara framme. Det var detta som gjorde att jag valde bort Bahamas...vädret är tydligen inte lika stabilt där utfrån vad jag förstod. Så det får bli Bahamas en annan gång. Sen har fästmannen redan varit där så vi vill upptäcka något nytt. Dominikanska republiken tänkte jag med. Men där har han också varit. Så nej... :-/

    Låter underbart med Mauritius, och totala kostnaden var inte alls farlig. Ni kommer få det underbart där!! Och lyckos er som kan vara borta 3 veckor!! Jag tror inte jag kan/vill ta mer än 2 veckor semester, då jag vill ha kvar minst 3-4 v till sommarn eftersom vi har planer då... Hoppas jag jobbat in plustimmar till smekmånaden dock, så kan jag ta ut de med i samband också.

    Ang. blekning av ärr... solen hjälper ja ibland, om inte det förvärrar och mörkar till ärren i takt med att resten av huden blir mörkare också (har inte direkt acne ärr...så mina mörkare partier blir mörkare av solen). Men undviker helst att sola ansiktet för mkt, finns massa andra nackdelar med det. Till bröllopet tänker jag inte sola ansiktet alls. Hoppas på att min MUA ska vara så pass duktig att hon kan sminka dit en fejk bränna ifall det behövs.

Svar på tråden Orientaliskt bröllop