• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Shamoo

    Jag ska ha orientaliskt tema på bröllopet.


    Jag skulle behöva ha hjälp med min Hennafest, (skapade en tråd om det).


    Skulle ni snälla kunna berätta vad exakt vad man gör, steg för steg samt vilken musik man ska ha.


    (Vi vill ha turkiskt tema på hennafesten)

  • Lavelii
    Shamoo,

    Vi kommer inte ha någon hennafest faktiskt. Skippar den av tidsbrist och för att jag i ärlighetens namn absolut INTE vill ha någon fest tätt inpå vår bröllopsfest och att ha en veckor innan eller så funkar inte med tid osv. Så jag kan tyvärr inte riktigt hjälpa dig.
    Men en hennafest, vad jag vet, är inte mer "speciell" än någon annan mer "vanlig" fest förutom själva den delen där man sätter den henna "tatueringen". Hur denna ritual går till vet jag inte riktigt. Man dansar lite med någon bricka, någon äldre (hans eller din mamma) gör blandningen och sätter på den på er på något vänster.
    Det är inte någon speciell musik eller så, vad jag vet. Det är valfritt vad du serverar osv. Min svägerska hade hennafest i USA och det var 3 dagar innan bröllopet och var i princip lika stort som bröllopet med live band, fantastiska dekorationer på borden, mer eller mindre lika mkt mat som på bröllopet etc. Så med andra ord, man gör nog lite som man vill och det som särskiljer hennofesten från andra är väl just den biten med "tatueringen" (och vissa väljer ju dessutom bort detta).

    Vet inte om detta var till någon hjälp alls. Men eftersom jag inte har planer på att planera en sådan fest själv så har jag inte brytt mig om att kolla vad som "ingår" eller så. Och hade jag bestämt mig för att planera en så hade jag planerat den som en lite finare "vanlig" fest, med meze och musik som jag tycker om helt enkelt
  • Lavelii
    Kitkät,

    Jag var förbi brudbutiken igår och skulle prova några hårsmycken. Passade på att fråga vad slöjan kostade då. 4500kr (!!!!!!!!!!!!). Helt sinnessjukt. Nu betalar jag ju inte det priset men ändå...hur fan kan en slöja kosta så mkt?!

    Tjejer,

    Igår fick vi äntligen nycklarna till vårt hem!!! Så skönt!!! Gick dit direkt efter vi varit på banken och mätte och hade oss. Sen iväg för att kolla på soffor, matbord etc. Hittat soffa! Sängen är beställd sen ett tag tillbaka. Matsalsmöbler är dock svårt. Hittar inget jag gillar. Får leta vidare.
    Sen ska vi i veckan ta dit någon som kan kolla på badrummet och ser om de kan renovera det Så kul!

    Sen bestämde fästmannen igår att han köper sin kostym ist för hyr. Så han kommer bara hyra kravatten och västen ist. Den sitter som juten på honom och han var ändå ute efter en ny svart kostym. Denna kommer han kunna ha länge. Och roligast av allt...kostymen kostar mindre än slöjan hahaha (fattar fortf inte hur det kan vara så dyrt!).

    Igår pratade jag med dekoratören. 13 augusti ska vi dit. Då ska han visa oss hur blommorna vi valt ser ut med kandelabrarna osv. Hoppas det blir fint så man slipper tänka mer på det.

    Ska ringa fotografen idag. Förhoppningsvis har han också tid den 13 aug. Så vi slipper åka fram och tillbaka så himla mkt.

    Mindre än tre månader kvar nu och ju mer jag tänker på det desto mer inser jag att tiden verkligen kommer gå så snabbt!!!

    Goli,

    All lycka till er imorgon och framöver. Misstänker att du inte kommer vara aktiv här idag (eller imorgon för den delen) men när jag är på bröllop imorgon så kommer jag definitivt tänka på dig!! Lägg dig tidigt idag (även om du nog inte somnar av pirrighet) så att du iaf vilar ut och får några timmars bra sömn. Imorgon är en lång och spännande dag!! Stort grattis i förskott!!
  • goli

    Flickor, imorgon är det dags för min del! Ledsen att jag inte har skrivit något på hela veckan men det har varit full rulle! Kan ni tänka er att fram till idag har folk ringt och lämnat återbud. Men det är ändå inte det värsta. Igår kväll fick jag samtal från hårsalongen och fick veta att min käre frisör Karam är sjuk och är i Libanon! !!!! Kan inte riktigt beskriva den känslan jag fick av att höra det och jag hoppas innerligt att ni ska slippa det. Krävde att de på salongen skulle hitta en bra ersättare och att jag ville ha en provuppsättning. Till slut hittade de en snubbe i Södertälje och idag fick jag min provuppsättning. Blev lite hafsigt men håller tummarna för att det ska bli riktigt bra imorgon. Men just nu skiter jag fullständigt i det där. IMORGON SKA JAG GIFTA MIG MED MIN ÄLSKLING! så overkligt det känns. Håll tummarna för mig imorgon att det ska vara slut på all otur för vår del. Lovar att ni ska få höra ALLT lite senare under veckan. Kram på er!

  • Pagnie

    Grattis Goli!!! Nu är du äntligen fru. välmommen till klubben. :D

    hoppas ni hade en underbar dag och att allt gick som det skulle. Har kollat din Fb men ingen verkar vilja lägga upp något så vi får vackert vänta verkar det som. Både jag och Rami har väntat ;)

    Vad jobbigt med frisören och är han i libanon så låter ju hela sjukdomshistorien som ren bull shit men hoppas det löste sig bra med den andra nu.

  • kitkät

    goli,
    Jag hoppas att ni fick en dag fyld av glädje, lycka och skratt, trots missödet med frisören! Tänk att du nu är gift och inte ska planera bröllop med oss längre. Jag hoppas dock att du hänger kvar. Jag skulle verkligen sakna dig annars. 

    Du får berätta allt! Och jag skulle gärna vilja se bilder på er två. 

    Grattis till bröllopet och må ni få ett långt och lyckligt liv tillsammans.  

  • kitkät

    Lavelii,
    Jaha, ni har bara träffat Afram två gånger hittills? Haha, jag trodde ni redan hade träffats sisådär tolv gånger. Och det var därför jag undrade, för jag förstod inte varför man måste träffa arrangören så många gånger. Men då är jag med! 
    Vi har också träffat arrangörerna två gånger och vi ska träffa dom två - tre gånger innan bröllopet. Det känns precis lagom! Även om jag har väldigt stora problem med kontrollbehov så känner jag verkligen ingen stress eller oro över den delen, jag litar på att dom kan sköta sitt jobb utan att jag behöver träffa dom ett tiotal gånger och gå igenom eller checka av varenda liten detalj. 

    Och på tal om kontrollbehov, du skriver att du inte vill delegera ut uppgifter till någon annan för att du vill ha kontroll över allt. Menar du då att du på bröllopsdagen vill åka ut själv och hämta brudbuketten och allt annat som måste göras dagen innan bröllopet eller på bröllopsdagen? 
    Nä, jag vill absolut inte tänka på att behöva göra något alls på bröllopsdagen. Vi kommer därför att delegera ut uppgifter till våra brudtärnor/bestmans, t ex någon som hämtar brudbuketten, någon som hämtar corsagen, någon som tar hand om våra mobiltelefoner ifall vi får samtal om ev. missöden! Det får dom vi litar allra mest på ta hand om åt oss! 
    Mitt råd till er är att göra samma sak, delegera ut uppgfter så att ni kan slappna av på bröllopsdagen. Det är verkligen ett råd jag har fått från ALLA brudpar jag har pratat med och det ska vi verkligen ta till oss!  
    Din sminkväska t ex kan du ordna dagen innan, du vet själv bäst vad den ska innehålla och packa ner den i väskan som ni ska ha till hotellet, sedan kan någon se till så väskan följer med! 

    Angående hotell så kommer vi antingen checka in mitt i natten när vi kommer eller så kommer min fästman checka in oss innan han åker till kyrkan. 

    Jo, jag ska ha underkjol men kommer sys på lite mer tyll upptill för att få lite vidd! Antingen så kommer min mamma göra det eller så ska min kompis som är sykunnig få det i uppgift! 

    Och ni behöver inget tillstånd för att hämta sprit från Tyskland, om ni blir stoppade så ska ni bara kunna visa att ni ska ha det för privat bruk, alltså bröllop. Vi kommer ta med vigselintyg, gästlista och kanske ett inbjudningskort. 

    Vad är AHA-behandling bra för? Jag är lite rädd för sådana behandlingar, tänk om man reagerar negativt och får utslag eller blir helt rödflammig? 

  • Pagnie

    ja tjejer det känns helt tomt nu utan bröllopet. Nu känns det lite som att "jaha vad ska man göra med livet nu då?"
    Det är en väldigt bra fråga måste jag säga. Men vi har inlett vårt nya liv med en tripp till ikea. Så nu har vardagsrummet fått sig ett riktigt ansiktslyft. Jättefint blev det. Men nu behövs dock en ny soffa. att det ska vara så svårt att hitta någon. Trodde det skulle vara enkelt men icke. Drömma går ju.

    så i morgon är det en tripp till Mio som gäller. Nu väntar vi spänt på att få våra bröllopsbilder och så också. sen ska vi framkalla och sätta upp på väggarna.
    Men hur som så kan vi ju inte inreda i all evighet. Så  vi planerar lite resor nu en till i augusti och en i oktober så får vi se vad som händer sen.
    Tänkte sätta igång med persiskan också.

    Hoppas det går bra för er med bröllopsplaneringen nu. Jag är faktiskt avundsjuk samtidigt som det är skönt. men som sagt det känns så tomt. man hade ju alltid något att göra annars.

Svar på tråden Orientaliskt bröllop