• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Lavelii

    Kitkät,

    Ja, ofta är det i slutet av festen typ. Men har sett både och. Fast du har nog rätt, man vet ju att bruden redan planerat sånt innan. Aja, tar det som det kommer. Det är inte hela världen. 

    Slöjan är jättefin. Från San Patrick. Den ska ändras upptill dock. Tyckte inte om det överflödiga, hoppressade, tyget vid kammen. Men det är enkelt att få bort. Det är bara ett lager tyll. Det är de flesta långa slöjor som jag sett iaf. Även de tjocka. De är bara av annan kvalitet och mer ihop pressade för att se fylligare ut. Iaf av de jag sett Ska till butiken snart och kolla hur det går med klänningen  

    Jag har inte beställt något utanför europa vad jag kan minnas, men det borde väl vara samma princip som för edressit?? Det är väl en amerikansk sida? Där har du ju beställt. Eller hur funkar det, med tull och så? Förresten har tärnklänningarna kommit?? Hur blev dem? 

    Ska du ha någon sjal, bolero, päls över din klänning? Jag funderar på en pälssjal, inte så bred, men inte hittat någon fin vit. Och sen vet jag inte hur bra det gör sig till min klänning faktiskt. Sen tänker jag att man ärligt talat inte ränner ute direkt. Från bil till hem, till bil, till kyrka osv. Enda gången man är ute är ju vid fotograferingen och då ska jag ändå inte ha något över mig...  

  • kitkät

    Lavelii, 
    Jaha, då är det inte den slöjan som jag provade. Jag provade en från Pronovias. Får jag fråga hur mycket din slöja kostar?
    Jag ska ju få min slöja uppsydd av sömmerskan på White Birds, men hon kunde inte ge mig någon prisuppgift förrän hon har varit och kollat på tyll och sett vad det kostar först + arbetskostnaden.

    Tärnklänningarna har inte kommit ännu. Dom är ju specialbeställda, eftersom jag valde färg utifrån färgkarta så då tar det ca 2-3 veckor att sy upp dom. Men jag kan visa dom när dom anlänt! Hoppas det blir rätt nyans nu, svårt att få sig en uppfattning om färgen utifrån en färgkarta. 
    edressit har butik i Tyskland, England och USA. Men jag tror att dom syr upp i Kina faktiskt, och när jag har beställt därifrån tidigare så skickar dom paketet som en gåva, då slipper man tull etc.  

    Nä, jag ska inte ha någonting alls över min brudklänning. Vi gifter oss i slutet av sept och förhoppningsvis hänger lite av sommarvärmen kvar tills dess! Och sen som du säger, man vistas ju inte ute längre perioder och under fotograferingen får man väl bita ihop om det är kallt? 

    Alltså, visst är det otroligt vilken sommar vi har fått i år? Det har ju knappt regnat. I alla fall inte här i Örebro. Det är soligt och varmt varje dag. Det måste vara Sveriges bästa sommar någonsin? Jag har då inget minne av något annat år då sommaren har varit så bra vädermässigt. 
    Synd bara att jag jobbar natt, har missat hela sommaren!
    Jag hoppas att inte det vänder helt och hållet och istället blir regn varje dag i september. Haha.  

  • goli

    Lavelii, såg inte bilden med slöjan och klänningen förut. Visst är det du på bilden i din klänning? Hade jag valt en lång slöja hade det definitivt blivit en sån! Jättevacker, verkligen!

    Ja, nu är det ca 8 dagar kvar till vårt bröllop. Det sjuka är att jag var mer nervös inför Pagnies bröllop än mitt eget, hahaha! Är så utmattad att jag inte orkar vara nervös längre. Imorgon åker vi till Stockholm och då börjar alla förberedelser. Det enda stora vi har kvar är att fixa ihop ett flödesschema för kvällen. Och det är inte det lättaste! Så svårt att veta hur lång tid vissa saker kommer att ta, när alla gäster kommer att vara på plats osv. På tal om gäster, vet inte om jag skrev det innan. Men vi bjöd lite över 150 gäster och räknade med minst 140 st. Sen helt plötsligt sjönk det till 127. Nu har det gått upp till 150 igen. Folk som tackade nej i början har helt plötsligt tackat ja... OSA-datumet gick ju ut för länge sedan. Men nu gjorde det inget eftersom det var så många som backade ur i sista stund. Så ja... måste lägga om bordsplaceringen en aning... igen! Skrattande Fast på ett sätt är det skönt att hålla sig sysselsatt, får ju tiden fram till bröllopet att gå lite tidigare. Men samtidigt så känner jag mig inte riktigt redo.  Villl jättegärna gifta mig snart men känner mig helt utsliten! Hade behövt smekmånad innan bröllopet, för fasiken, hahaha!

    Kitkät, jag beställde min brudklänning från Kina och den betalade jag en fraktavgift för men ingen tull. Mammas klänning köpte vi från lightinthebox som vi trodde var i USA men tror att den oxå e i Kina... lite osäker på det faktiskt. Men den fick vi betala tull för, gick på ca 800 kr. Men det var den värd! Och mamma var jättenöjd!

    Mustikka, imorgon är det din tur! Du kommer antagligen inte logga in här innan dess men vill bara önska dig och din man lycka till och många många gratulationer till er! Hoppas att ni får en fantastisk och underbar dag!

  • Mustikka

    TJEJER JAG ÄR EN FRU <3<3<3<3<3<3

    Har haft så otroligt mycket att göra denna vecka men den gick så snabbt, jag kan inte förstå det att jag är nu en fru. Vår dag var fantastisk och varken jag eller min MAN (haha love the sound of it) stod still under bröllopet.
    Det blev många fel och mycket man glömt men man tänkte inte alls på det den dagen. Man är så lycklig och gladr att även det negativa var bra. Måste säga att jag var otroligt nervös och stressad innan vigseln, mitt hår ramla av under fotograferingen och min sko gick lite sönder, hade dem under vigseln men sen åkte dem av. Brydde mig inte mera om varken utseende eller skor, man flög på ljusa moln hela kvällen lång. 

    Mitt tipps är dock ÄT ordentigt den dagen och drick mycket vatten, även om man är stressad och inte känner matlust, jag blev så trött i kyrkan att jag mott slutet kände darrningar i benen. Men all gick bra tillslut.
    Viktigt är också att ge dirigering till alla som kan hjälpa till, t.ex. Någon fixar extra skor och tar med, någon fixar toalett artiklar, Vem tar med smink? Kläder till bruden och brudgummen efter deras hotellnatt osv. För sånt glömmer ni den dagen, man kommer vara så nervös att man inte riktigt hinner få med allt man fixat dagen innan.

    Sist och slutligen så kommer man känna sig som den lyckligaste personen i världen. Känslan är obeskrivlig och snart får ni uppleva samma rena lycka som jag och min älskade man gjorde haha :D 

    Snart är det din tur Goli :D Hur känns det???

     

  • Mustikka

    En bild från vår sagolika dag <3

    OCH I MORGON THAILAND. Vi ses tjejer om 3 veckor om inte jag smygskriver här innan Goli blir fru. Vill inte missa henne som prinsessa.


  • goli

    Mustikka, grattis till er! Åh vad roligt att höra att det gick bra trots håret och skorna. Men vad gör det när man får gifta sig med mannen i sitt liv! Och vilken vacker bild på er.ser så sagolikt ut! Själva håller vi på med de sista förberedelserna inför vår stora dag. Och det börjar bli väldigt pirrigt! Men det känns fortfarande overkligt! Hoppas att ni får en fantastisk smekmånad, passa på och njut så mycket ni bara kan!

  • Lavelii

    Mustikka,

    STORT GRATTIS!!!! Vacker bild!!!
    Vad kul att läsa om din dag. Hoppas ni får en underbar smekmånad i Thailand! Njut!!

    Är faktiskt också lite nervös för just det med darrningar, i klackar... :-/ Får ta till mig av vad du säger och äta under dagen. Min kusin har dock redan gjort det till sin uppgift att se till att jag äter; "För du kan fan bli otrevlig annars ju!!" hahaha...

    Iaf, stort grattis återigen!!! Kilililiiiiii... hahaha... )

  • Lavelii

    Goli,

    Tack så mkt! Är så nöjd med slöjan!
    Var och provade klänningen i fredags igen. Eller provade och provade... jag var så varm och hade fått världens skoskav (plus mensen på det) att när jag väl kom till butiken för att prova klänningen med skorna för första gången så drog jag den snabbt på mig och bad henne att inte knäppa den eller något. Ville bara se längden. Fötterna var svullna och skon gick nästan inte på. Men jag vet ju att de tom är en stl för stora! Var nästan helt hysterisk och tackade Gud att jag inte valt en varm månad till bröllopsdag och att jag inte ska ha min mens då (för då kvittar de om det är kallaste dagen på året!!). haha... Iaf, så var ändringarna hon gjort på klänningen jättefina och allt passade som det skulle.

    Mindre än en vecka kvar!!!! Som jag skrivit innan...jag ska på bröllop samma dag som du gifter dig. Kommer tänka på dig då definitivt!! Försök verkligen vila denna vecka, sov ordentligt och ät bra. Vi måste ta lärdom av vad våra brudar hittills rått oss till

    På tal om ändringar i gästlistan... Jag är så nervös inför vår gästlista och antalet. Vi har smått börjat dela ut kort. De vi delat ut till har hittills tackat ja (vi har gett dem personligen) men jag har ändå poängterat att de ringer eller smsar om några ändringar sker eller gärna bekräftar deras närvaro innan 29 sept. Jag tror vi kommer bli precis 400 som är vårt max antal, medan fästmannen tror vi kommer bli under 350 eftersom inte alla kommer komma.
    Men Jag kan inte ens säga på rak arm hur många som är bjudna. På min sida vet jag varenda en till namnet så det är lätt. Där är vi 210 inkl barn. 180 exkl barn (hoppas att folk inte väljer att ta med sina barn, om de är utanför släkten). På fästmannens sida har de a 80 familjer bjudna...svärmor räknar med att ca 2 per familj kommer. Sen har fästmannen ca 30 tal vänner. Allt som allt alltså ca 400 inbjudna. Men det är ju rätt riskabelt att förvänta sig att inte mer än 2 per familj kommer. Det är det jag är rädd för. Deras erfarenhet har förvisso varit 2 per familj men det kan ju vara en tillfällighet som gör att fler nu har möjlighet att komma och vad gör vi då?! (De allra flesta av dessa 80 familjer bor runt om i världen, det är det som gör att de tänker att "hela" familjer inte kommer utan enbart några representanter).
    Men iaf, vi får väl se. Jag har nämnt mina farhågor och jag hoppas att de har rätt i att en del faktiskt inte kommer och att många av de utanför släkten lämnar sina barn hemma. :-/

  • Lavelii

    Från ingenstans kom jag på Kitkät att du frågade vad slöjan kostade... Helt ärligt så har jag ingen aning så jag hoppas inte jag får en chock när notan ska betalas. Har förvarnat fästmannen att jag inte tänkte på att fråga vad slöjan kostade :-/ Men eftersom den andra jag provade var en Pronovias (La Sposa) och kostade ca 2000kr så misstänker jag att denna ligger i samma prisklass (Pronovias - San Patrick).

    Har dem börjat med din slöja än?

    Tärnklänningarna får du jättegärna visa när de kommit Jag är själv sugen på att beställa lite klänningar därifrån.

    Vad händer annars hos er tjejer? Goli, du har säkert fullt upp nu!
    Jag ska ta tag i att ringa dekoratören och boka möte med honom om ca 2 veckor och likaså med Afram. Sen 6-8 sept åker jag och fästmannen ner till Skåne och brorsan och fästmannen vidare till Tyskland för spriten.  

    Idag slog det mig att vi behöver nog ordna ett bord till bandet också...Undra om Afram och dem per automatik tänker på de också. Första bordet direkt i anslutning till scenen. Men frågan är om de räknas in då bland de 400 platser som är planerade?! (Ja vår gästlista kommer vara ett orosmoment till dagen D!)

    Btw, minns ni när jag berättade om släktingen som tyckte hon kunde ta med sin systerdotter som barnvakt? Hon hade mage nog att fråga min mamma när hon träffade på henne. Trots att jag sagt nej! Trodde min mamma skulle säga ja, antagligen. Men mamma var ödmjukt hård och sa nej. Vi har valt bort folk som vi vill ha där så ska hon komma med sin systerdotter!!! Blir arg ju!!! Sen säger hon; "Jaja, men då kanske min pappa får komma och hämta dem lite senare på kvällen" och även detta irriterar mig. För givetvis kommer inte hennes pappa bara komma och ta barnen och gå. Jag känner till dem! Och jag vill INTE ha hennes pappa där ens i 3 sekunder. Men samtidigt kan jag ju inte säga att han inte får hämta barnen... ufft! 

  • Pagnie

    Hej flickor!!!

    Nu har vi äntligen landat på svensk mark igen och det är så skönt. vi höll på att längta ihjäl oss efter dom där pojkarna här mot slutet. Men vi har i alla fall haft en helt underbar smekmånad och vi har verkligen fått ut sååå mycket utav den.
    Vi har verkligen njutit till fullo. Nu är vi hemma i några veckor och sedan på min födelsedag i slutet av augusti åker vi iväg igen som det ser ut. antagligen till Paris.

    Som det verkar så har i alla fall några utav er tjuvläst min blogg så ni vet väl i stora drag vad vi har gjort.
    Idag kom vi som sagt hem och nu ser vår lägenhet ut som ett kaos rent ut sagt. alla grejer från bröllopet ligger överallt. alla presenter och sen all packning från Japan. I morgon är jag ledig men sen sätter allt igång igen på onsdag. då är det bara att ta nya friska tag.

    Fick även några bilder från fotografen idag. Helt underbara. Älskar att vi har en fotograf som tog lite bakgrundsbilder också. han tog massa bra.









Svar på tråden Orientaliskt bröllop