• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Lavelii
    Pagnie

    det blev riktigt bra!! Jättefint! Hur känns det? Känns det märkligt? I hårbotten? 
    Vill också ha sånt svall!! haha... men med clips Solig 
    Jättefint ställe för fotografering också! Måste också börja kolla efter det...

    Mustikka

    Pachelbel Canon in D är jättefin! Dock tycker jag personligen inte att den passar som utgångsmusik. För mig så känns den superrätt som ingångsmusik, då jag får en känsla av tidlöshet, harmoni plus en och annan glädjetår (haha!) men som utgångsmusik känns den inte bra, då känns den helt plötsligt lite mer sorgsen på något sätt. Men det är ju min känsla. Vi kör på Mandelssohn som utgång... den känns mer "nu är vi gifta!!", för mig

    Vi är ganska beredda på att ringa upp folk men jag är rätt säker på att de flesta faktiskt kommer höra av sig. Utom de äldre, och vi har inte bjudit många äldre. De flesta jag bjudit från min sida t ex är folk jag regelbundet träffar, där de flesta ordnat bröllop inom de senaste åren själva och vet just dessa grejjer med OSA osv... Men visst, sen kan folk glömma datumet för det. Alla lever ju sina liv och ringer man inte direkt så är det lätt hänt att glömma just OSA datumet eftersom man främst lägger datumet för bröllopet på minnet. Men vi får se...det ska bli intressant att se haha... Jag är mer spänd inför att se hur stort bortfallet blir (för något bortfall kommer det definitivt bli!).

    Funderar nu på att ändra OSA datum till mitten på september...vad tror ni tjejer? Troligtvis skickas korten ut slutet på månaden (behöver egentligen bara godkänna korrekturen nu...det såg riktigt bra ut!), då har dem augusti och halva september på sig... 1,5 månad borde räcka egentligen tycker jag, eftersom de flesta inbjudna vet om bröllop och datum/plats redan.
    Eller? Kanske lika bra bara låta det vara 29 sept. det spelar ingen större roll egentligen för mig ju eller för planeringen... förvirrad.com haha 
  • goli

    Tjejer, tack för alla råd angående blommor! Det blev lite tokigt med det vinröda, ja. Men när vi var i tygaffären och kollade efter tyg för kravatten så hade de inget i aprikos. Och det vart lite stressigt, hade ingen tid att leta efter andra affärer. så det fick bli vinrött. Men det gör inget, hade ändå velat ha annorlunda färger i min bukett. Så nu tänker jag lyssna på era råd och ha vinrött kombinerat med vitt och cremefärgat. Vad tycks om det?

    Lavelii, vad söt du e som tänker på mina blommor, haha! Visst funkar det med ljuslila och aprikos? Det låter ganska gräsligt från början men när man väl har sett det så. Det är likt bilden som jag tänkt mig fast med ljusare aprikos och ljusare lila, så det blir fortfarande ganska milda färger!

    Pagnie, vad bra det blev med extensions! Och vvad fint det blev med flätat och uppsatt! Vet du, ända sedan jag såg bild på dig första gången på fb så tänkte jag mig dig i flätat hår till bröllopet! Tycker att det verkligen är din stil och det passar dig jättebra! Har du funderat något på att ha flätan lite mer på sidan? Tror att det oxå skulle passa dig jättebra.

    Kitkät, har du valt alla blommor till din brudbukett än? Do tell! Flört

    Mustikka, tack så mycket! Och ska säga dig att det var riktigt kul att smaka på tårtorna och det rekommenderar jag alla att göra! Håller tummarna för dig och hoppas det går bra med din farbror hos dem på Mona Lisa! You go, girl! Skrattande

    Hahaha, Lavelii, vad rolig du e som skriver inlägg till dig själv! Så där kunde jag oxå göra i början här på tråden, då var vi ju bara 3 pers som skrev här o när de andra inte var inloggade fick jag skriva till mig själv när jag blev uttråkad, haha! Skrattande

  • kitkät

    Lavelii,
    Vi gifter oss 27/9 och valde att ha sista svarsdagen 16/8, alltså exakt 6 veckor innan bröllopsdagen!
    4 veckor räcker nog gott och väl också, men om man vill ha längre tid på sig att ordna med det sista (som måste vänta tills man vet exakt hur många som kommer), så kan det vara bra att ha lite extra tid tillgodo. Räkna också med att ALLA kanske inte svarar i tid och då måste man jaga dom, vilket också kan ta lite tid! 

    Mustikka,
    Vad tråkigt att så få OSA:t från ditt håll! Skrev ni "OSA" på korten eller "Svara senast"? Jag tror faktiskt inte att många vet vad OSA betyder, inte ens svenskar. Det märker man på olika trådar här på BT. 
    Hur många gäster bjöd ni sammanlagt och hur många har nu tackat ja/nej (efter att ni jagat dom)? 

    Pagnie,
    Du har jättefin hårfärg! Jag gillar't!
    Hur går det med allt nu, är allt klart? Du måste berätta mer! 

    goli,
    Som sagt, det kan vara jättefint att bryta av lokalsdekorationen med en annan färg i brudbuketten, men jag tyckte det lät tokigt att ha orange, lila och vinrött i en och samma bukett! 
    Jag skrev ju ovan att jag ska ha pioner, nejlikor, avalanche-rosor och gerbera i blombuketten (aprikosa och vita blommor). Läser du inte vad jag skriver, kvinna? Skrattande 

  • kitkät

    Och nu ett inlägg inriktat till er allihop! 

    Jag sitter och glor på inspirationsbilder för vardagsrum och sovrum etc. Det jag funderar på är vilka accentfärger man ska ha i rummen? Jag älskar färgkombinationen ljus turkos/gammelrosa. Det är lantligt och så mjukt, harmoniskt. 
    Jag vill ha ljus turkos eller snarare ljusljus grön (aquafärg) i badrummet. Och i sovrummet vill jag ha turkos också. Men blanda olika nyanser av turkos så det inte blir "platt". 
    Anledningen till att jag skriver "jag" är för att min blivande man skiter fullständigt i färger etc.

    I övrigt så kommer alla möbler gå i brunt och vitt!

    Vad tror ni om det? Blir det konstigt att ha liknande färger i alla rum? Eller är det tvärtom harmoniskt? 

    Hur ska/har ni inreda/inrett i era hem? 

  • Pagnie

    Lavelii det känns väldigt ömt i hårbotten faktiskt. det kommer göra det några dagar sa hon och det är ärligt talat väldigt ovant även fast vi bara förlängde med ca 1 dm. men det gjorde sitt kan jag säga. Ja det var skönt att hitta det stället. passar perfekt. Goli ja jag tycker också det. helt perfekt blev det. Men fläta på sidan är jag faktiskt rätt allergisk emot så det blir rakt faktiskt. tycker det ser konstigt ut bara annars. Kitkät tack så mycket. den är lite speciell. :D

  • Pagnie

    För att svara på kitkäts fråga som ni alla kanske vill veta så skriver jag ett separat inlägg. Vi har det mesta klart faktiskt. vi befinner oss i dalarna nu och tar det lite lugnt innan allt sätter igång. Vi ska här få hjälp att skiva på placeringskorten. Plus att jag kommer göra mina lösögonfransar här på torsdag fick jag en tid. Igår träffade vi som sagt fotografen och då blev det även bestämt att han skulle göra en eldshow utanför lokalen efter tårtan och det har vi fått klartecken om idag från olles krog att vi får göra. denna fotografen har fått uppgiften att följa efter R' under förmiddagen och sedan ska han vara vimelfotograf. På olles fick vi bekräftat med tårta och alkohol och han skulle försöka fixa chokladbottnar till tårtan plus vit chokladmousse och hallon. R blev nedröstad av mig, svärmor 1, svärmor 2, svärmor 3 för han ville ha jordgubb. Dj:n var jättebra och hade många bra idéer. vi har spikat en del låtar nu och vi har ett bra schema för kvällen. pratade med kantorn idag också. och som jag tror mustikka skrev så ska vi också ha pacelbels canon in D som vi ska ha som ingångsmusik. hittade den när en tjej la upp länken i en tråd här på bt för någon månad sedan och jag verkligen älskar den. Som utgångslåt har vi ju he's a pirate från pirates of the caribbean och kantorn sa att han kan spela den på orgel. fy fan (ursäkta språket) vad glad jag blev då. kommer bli grymt. hämtar R's kläder nästa torsdag och min underkjol. vigselprogrammen är klara och bordsryttarna. måste fixa noghl också. Måste även fixa naglarna någonstans. men det är inte panik känner jag. i morgon kommer allt folk från iran. så när vi kommer hem från dalarna blir det fullt upp. Det största som är kvar nu är bordsplaceringen. Och persiska vigselbordet löste sig ju eftersom dom hämtar ALLT från iran. helt underbart. ja det var nog det mesta. som sagt vi har det mesta klart redan men det är småsaker kvar. men vi är rätt lugna.

  • goli

    Hahaha, Kitkät! Skön du e! Klart jag läser dina inlägg! Fast jag skrev antingen vinrött, vitt och ljusaprikos eller vinrött, vitt och ljuslila. Gällande färgerna som du skrev om till er lägenhet, kan inte du lägga upp bilder med de färgerna? Pagnie, shit! Om 9 dagar! Det är ingenting ju! Åh vad spännande! Börjar själv få lite panik över hur lite tid det är kvar till vårt bröllop.

  • Pagnie

    Haha ja det går sjukt snabbt. Börjar bli nervös på riktigt nu. Helt galet. Börjar nästan bli lite rädd. Haha. lite rädd för att alla ska kolla på mig en hel dag. Men det går nog bra. gifter mig ju med en bra man. då blir allt bra.

  • Lavelii

    Hallo tjejer!!
    Pagnie snart är det ju verkligen dags!! Alla kommer kolla på dig ja och du kommer ha världens bästa stöd vid din sida; din andra hälft! Kommer bli grymt!b
    Kitkät, håller med goli. Kan du lägga upp bilder? Just gammelrosa är jag också förtjust av. Eventuellt i kombination med mintgrönt. Så himla kul med inredning. Har hittat lite olika tapeter jag fastnat för. Sitter dock på iPaden och kan inte lägga in nu...

Svar på tråden Orientaliskt bröllop