• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • kitkät

    Lavelii,
    Ja, visst kan du ha OSA-information på Informationskortet istället, bara det är väl synligt så att ingen missar det. Men ett hett tips, skriv inte OSA. Dom flesta vet inte vad OSA betyder. Skriv hellre något i stil med "Svar tas tacksamt emot så snart som möjligt, dock senast..." Hur långt före bröllopet tänker ni lägga sista svarsdagen?

    Pagnie,
    Det verkar vara jättefin fotograferingsplats. Jag har sett fotograferingar på andra brudpar som har fotats just där och det blir bra! Hur har det gått idag med hårförlängningen? Är du nöjd?

    goli,
    Jag måste nog hålla med Pagnie faktiskt. Är inte helt med på hur vinrött kom in i bilden? Jag trodde att ni, precis som vi, skulle ha genomgående aprikost tema - alltså så att brudgummens slips/kravatt samt näsduk är aprikos och aprikosa blommor såväl i lokalen som i brudbuketten. Men nu har jag förstått att ni ska ha aprikosa dekorationer i lokalen, men att brudgummen och du inte nödvändigtvis behöver matcha med det? 

    Även om jag tycker att det kan vara fint att "bryta av" med en annan färg, så tycker jag inte att aprikos och vinrött passar ihop i en och samma bukett! Aprikosa och ljuslila blommor kan säkert funka bra ihop, tillsammans med t ex vita blommor! Men om du ska ha vinrött så tycker jag att du ska ha vinrött med en neutral färg - vitt, beige eller champagne och absolut inte med aprikos.  Det känns som att det blir för rörigt - aprikos, lila, vinrött! 

    Min brudbukett samt tärnornas buketter kommer gå i färgerna aprikos och vitt. Även festlokalen kommer dekoreras med vita och aprikosa blommor. Vi vill liksom ha ett genomgående aprikost tema, med brunt och vitt. Men eftersom ni inte ha ett genomgående tema så funkar det som sagt med vinröd bukett, men jag tycker absolut inte att du ska blanda med ljuslila eller aprikosa blommor i buketten i så fall! Då är det finare med vinrött, vitt och grönt kanske? 

  • kitkät

    Däremot goli, så tycker jag absolut att du kan blanda olika blomsorter, bara dom matchar i färg! 
    Jag kommer ha pioner, avalanche-rosor, gerbaner och nejlikor! Ungefär som bilden nedan, men jag vill ha min bukett lösbunden: 


  • Lavelii
    Goli,

    Jag skulle nog också hålla mig ifrån aprikos om du ska ha vinrött, i din bukett. Men som jag sa innan så kan vinrött, lila och vitt vara fint! Får nog ändå säga att jag håller med Kitkät i att kanske ha neutral färg med det vinröda. Och det kan du väl ha? Då går du ju lite efter min florists tanke; att separera brudbuketten från resten (som då kommer vara ljuslila, aprikos, vitt som jag förstått?), vilket jag också kan hålla med honom om. Buketten behöver inte gå i samma tema som resten... däremot kommer jag hålla färgerna samma (creme/champagne) men då eventuellt bara ha kallor i min bukett. 
    Hur kommer det sig att det blev vinröd kravatt och inte aprikos? Förstår att du då vill fånga upp hans färg på kravatten i din bukett ju!

    Lavelii,

    Ja, det syns tydligt och de som inte kommer se det är ju gamlingarna som ändå inte kommer förstå inbjudan (mer än att det är en inbjudan typ!) så de får man ringa till ändå. Men det var en god idé att inte använda OSA. Vi funderade faktiskt på det och tänkte skriva "Svar senast..." men det kändes så märkligt på något sätt...så vi skrev OSA (men det har inte godkänts än så det kan ändras... ska fundera lite till). Vill ändå tro att de flesta vet vad OSA betyder...men vet att många inte gör det ju!
    Vi har satt ca 1 månad innan... 29 sept och gifter oss 26 okt. Det borde väl vara en lagom tid väl? Eller? Vad satte ni? 
  • Lavelii

    hahaha! Orkar inte med mig själv...gick på semester idag och tydligen så lämnade jag hjärnan inkl uppmärksamheten på kontoret... menade ju Kitkät så klart och inte Lavelii. Snacka om egenkär... Oskyldig haha!!

  • Mustikka

    Ojojojj här är det fulla rullen igen, Hej tjejer, nu har jag verkligen haft något varje dag att fixa. Det är så sjukt hur saker och ting bara ploppar upp utan att man ens tänker på det. Har från att haft ett filmteam bytt till ett annat idag och ska ha ett nytt möte med dem nya. Och farbrorn min ska följa med mig till Mona lisa för att stå vid min sida och nypa honom i örona om det behövs. Kan andas uuuuuuut. Phuuuuuh!

    Köpte smycken också. Måste rekomendera hallunda centrum för er som bor i stockholm, en butik där, den går inte att missa hade 70-90% på alla deras smycken. Köpte visserligen int e så mycket men fick med mig ett par örhängen till bröllopet och ett armband. Dessutom köpte jag bling bling smycken till svärmor, örhängen och halsband för 30 kr efter 90% rabatten. Värt ett besök dem har verkligen ALLA möjliga smycken.

    Goli  vad ljuvligt att du äntligen kan andas ut och börja en helt ny karriär. Så himla duktigt Grattis ännu en gång. Och ser här att du även hunnit med det ena och det andra, grymt jobbat tjejen. Bilderna ser vi framemot och din tårta fick mig att dräggla haha, älskar päron tårta. Gillade att ni faktiskt fick smaka på tårtorna =)

    Kitkät Visst är det häärligt att ha sin sagoklänning hemma??  jag kan inte sluta titta på min, haft på mig den vid 4 tillfällen bara för att kolla att den sitter fint och varje gång vill jag inte ta av den. Fast det kanske bara är jag som är lite knäpp som tittar på den nästan varje dag?!

    Lavelii Vad roligt vi hade också tänkt ha  Pachelbels låt till ingångsmusiken. Först hade vi tänk ha the wedding march men om de inte spelar den live så är den inte lika mäktig. Men utgångsmusik har jag inte tänkt på. Är det tråkigt att ha samma in och ut? kommer inte på en lika fin och harmonisk låt. Hmm =)

    Goli
    Att välja blommor är jätte svårt, jag tycker att man absolut kan blanda blommor, det gör jag med, fast jag fick mycket hjälp av min florist, dem är experter så fråga vad dem tycker passar bäst dem är oftast ärliga och har ett öga för sånt. Har dem ingen bild på olika buketter som har liknande färgtema som du vill ha? 
     

  • Mustikka

    Pagnie oj vilket fint ställe, vart är det? Vi tänkte fota oss i Taxinge slott. Lite opersonligt alla är där men det är så vackert och har alltid älskat stället. Vi åker till stockholmstadshus (tror )ag fotografen sa, där finns skydd och det är verkligen fina bilder på omgivningen utanför. 

    Laveli
    Angående OSA datumet så guess what! Av alla bjudna (syrianerna) så ringde 4 personer av ALLA! ingen läser kortet. Blev ganska sur när en granne som är bjuden redan slängt mitt kort, de trode bröllopet var i juni, typ den här helgen :S  Så tyvärr tror jag att många gånger så får man ringa upp. 
    Jag satte också en månad OSA datum, det borde vara tillräckligt tycker jag, då har man själv lite tid att ringa upp folk också om det visar sig att ingen ringer tillbaka.  

  • Pagnie
    goli skrev 2013-07-01 19:13:04 följande:
    Pagnie, det är absolut inget att be om ursäkt för. Du för förlåta mig eftersom det är jag som bara antar att du vet saker som jag inte ens har skrivit här, haha! Saken är den att när vi tänkte ha aprikos som färgtema så vet jag inte riktigt vad jag ens tänkte ang "färgtema". Vi har ju inga brudtärnor eller bestmen så det blir inte så mkt användning av ett tema. Sofreh aghden kommer ha mycket färger men dekoren i den är ljusaprikos och guld. Sen har vi ljuset i lokalen som är lite ljusaprikos men det kanske vi ändrar på allteftersom, ju mörkare det blir ute, desto mer kommer färgen synas i lokalen. Så vi får se. Men det har inte blivit mycket av det aprikosa, tyvärr.

    Men för blommorna i lokalen tänkte vi ha ljuslila, aprikos, vitt och lite gröna blad till. Sen när jag nämnde det vinröda så menade jag i min egen brudbukett som jag vill ska sticka ut från lokalens blommor samt matcha mannens klädsel. E ju så dålig på att förklara saker o ting så det är bra att du säger till. E förvirrad när det gäller vilka blommor jag ska välja till vad, känns allmänt rörigt just nu, tyvärr.

    Och vilket vackert ställe ni ska fotas på! Ligger det i Södertälje? Vi funderar på att överge Scandic hotel för fotografering om det skulle regna. E inte lika förtjust i det hotellet längre... Kanske får hitta ett annat hotell!
    okej men då är jag kanske med liiite mer. Men det låter som ett bra upplägg i sådana fall., och har du googlat på de färgerna och tycker det är fint så är det ju bara att köra.

    ja visst är det fint. nej det ligger nära lokalen. Allt är nära vår lokal du vet. vi vill inte flänga omkring riktigt. Haha ja vi var på hotellet och det och kollade i lördags med fotografen och hon hade såååå många bra idéer för fotografering så det känns jättebra. och det där stället i parken kör vi ju på även om det regna då det har tak. men nu hoppas vi ju på uppehåll.
  • Pagnie
    Mustikka skrev 2013-07-02 00:39:45 följande:
    Pagnie oj vilket fint ställe, vart är det? Vi tänkte fota oss i Taxinge slott. Lite opersonligt alla är där men det är så vackert och har alltid älskat stället. Vi åker till stockholmstadshus (tror )ag fotografen sa, där finns skydd och det är verkligen fina bilder på omgivningen utanför. 
    Det är i hagaparken. jättefint ställe och underbar omgivning. så vi hoppas på fint väder i alla fall så vi kan få en hel del fina bilder.
    Det är ju fördelen med detta stället med. finns skydd och det är sjukt bra.
  • Pagnie

    Så tjejer. igår var en heldag i stockholm och allt tog mycket längre tid än man trodde hela tiden. haha. håret skulle ta 2 timmar, tog 3 för jag har tydligen mycket hår. haha.
    Men vad bra det blev. älskar mitt nya hår. men jag måste säga till er att välja frisyr har varit det svåraste. jag har verkligen inte alls vetat vad jag velat ha. sjukt svårt. men nu blir det ändå en frisyr som jag känner får med allt jag varit ute efter. lite utsläppt, halvt uppsatt och fläta. mina tre favoriter. haha

    Före:



    Efter:


    Uppsättningen:


    Älskar mitt nya hår!!! Haha


    Och ja jag har lite suspekt hårgärg för att vara svensk. Jag är blond med röda toner i. haha. men nu blev det lite ljusare och ju längre sommaren går desto ljusare blir det. så lite udda är jag allt. haha
  • Lavelii
    Goli

    Såg denna bilden idag under min morgonritual (sträcka på mig efter mobilen, kolla mailen, nyheterna, instagram och facebook! haha). Kom iaf att tänka på dig... är det så här du tänkt dig? Färgmässigt menar jag? 
    Tycker det ser ljuvligt ut! Kunde inte riktigt se aprikos och lila framför mig innan...men tyckte det såg fint och sött ut!

Svar på tråden Orientaliskt bröllop