• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • kitkät

    Lavelii,
    Min fästman avskyr också att klä upp sig i kostym etc, han känner sig obekväm i det. Men just till bröllopet så känner han också att han vill vara speciell i en extra fin outfit! Och till min förvåning så kände han sig bekväm och glad i sin jaquette! :)
    Han har sagt till sina bestmans att dom inte får vara lika uppklädda som han, just för att han ska känna sig speciell, och att han ska köpa några storlekar för stora billiga Dressman-kostymer till dom, så att han verkligen sticker ut! Haha.


    Oj, kostar det så mycket med slöjor? Det hade jag ingen aning om. Jag tänkte nog snarare att dom kostar några hundralappar! Och jag som vill ha två slöjor, en lång och en kort! Men men, vad säger man? Man gifter sig bara en gång.


    goli,
    Mm, det är inte lätt att köpa möbler till en lägenhet man aldrig var i, vi har ju samma dilemma. Det är svårt med mått och så, vi vill ju ha en divansoffa, men vi vill inte att det ska bli för trångt om divanen är för lång t ex. Men nu har vi i alla fall fått måtten på rummen, så då vet man på ett ungefär hur det kommer bli.
    Vi har också tänkt precis som er, att vi handlar dom viktigaste möblerna; soffor, matbord, säng, soffbord etc. Och sen så tar vi allt det andra vartefter. Vi tycker om inredning och har inget emot att dra ut på det, handla lite i taget och införa något nytt till lägenheten då och då istället för att ta allt på en gång. Det är kul att ha det som ett längre projekt!
    Vi får nycklarna till lägenheten den 1 sept, men vi flyttar inte in förrän vi har gift oss, så vi har en månad på oss att få alla möbler på plats etc. Vi var förbi och tittade på husbygget igår, fan vad fort det går. Nu har dom hunnit få upp husen i alla fall, alltså själva skalen eller vad man ska kalla det! :)

    Pagnie,
    Nä, jag vill inte ha spets på slöjan, eftersom min brudklänning är helt i spets så skulle det bli kaka på kaka. Annars tycker jag att det är fint med spets-slöjor.

  • kitkät

    Föresten, idag är det exakt 4 månader kvar till vårt bröllop! :)
    Om exakt 4 månader, vid den här tidpunkten så befinner jag mig på vår bröllopsfest och jag är en gift kvinna. Haha.

    Nu kan vi skicka in hindersprövningen! Wohow!

  • Pagnie

    hej flickor. skönt att ni alla går framåt med allt. känns som att det är mycket som är på väg att förändras för oss alla faktiskt. ska bli jätteroligt att se vart vi alla står om ett år faktiskt. kommer bli galet.

    just nu längtar jag bara såååå mycket efter semestern. vill bara gifta mig och sen ta det lugn och ha det bra. kommer bli jättebra tror jag. längtar så till  japan och allt också.

    Men måste bara säga att usch vad seg jag känner mig nu. är såååå trött, jag har verkligen haft stora problem att vända tillbaka dygnet efter mina nätter förra veckan. tur att jag inte la några nätter i sommar. det hade jag verkligen inte klarat.
    men först nu så längtar jag till nästa vecka. nästa torsdag för att vara exakt. då åker vi till dalarna i fyra dagar och bara tar det lugn. ska bli såååå skönt. sen är det sista rycket innan semestern. känner att stressen börjar ta ut sig på oss båda.

    Men i morgon har vi möte med dekoratören igen. känns jättebra att vi ska kolla på alla blommorna och se hur det blir. ska äntligen få se hur min brudbukett kommer bli.

  • kitkät

    Pagnie,
    Vad skönt att åka bort några dagar och bara slappa!
    Haha, det är lite roligt att du ojjar dig över några nätter när jag har jobbat heltid natt sedan i mars och kommer fortsätta med det hela sommaren - och jag trivs jättebra med det! Tänk vad olika man kan vara Glad 
    Men jag håller med dig, man blir slut och trött på ett helt annat sätt, eftersom det inte går att ta igen det på samma sätt när man går miste om nattsömnen! 

    Åh, vad spännande för dig att träffa dekoratören! Kan inte du ta kort på hur din blombukett kommer se ut och visa oss? Om du vill såklart!

     

  • goli

    Pagnie, håller med dig om att det är väldigt jobbigt att arbeta nattpass, är själv en person som verkligen inte klarar mig bra utan nattsömn. Tror det beror på att jag för några år sedan jobbade nattpass väldigt mycket och ofta, tror jag slet ut mig rejält då. Haha, och så vill jag bli akutläkare!!! Lycka till med det liksom!

    Kitkät, vad skönt att slippa stressa med inredningen och ha en hel månad på er att fixa allt! Vi kommer komma hem till kaos, tror jag! En massa tunga Ikea-kartonger överallt. Vi kommer inte ens vara där när de levererar så jag hoppas verkligen inte att de bara slänger in allt på varandra i hallen eller något. Kommer bli tungt för fästmannen med sitt diskbråck ocha för min nacke efter olyckan. Men håller tummarna för att det ska gå bra!

    Kitkät, kan man skicka in hindersprövningen 4 månader innan? Trodde att den bara är giltig i 2 el 3 månader..?

  • goli

    Kitkät, 4  månader kvar!!! Och du som ville skjuta upp bröllopet ännu längre fram, hahaha! Skrattande

  • Pagnie

    kitkät - ja jag ska försöka komma ihåg det. :D
    ja jag jobbade ju natt hela förra sommaren men det gick jättebra då. vet faktiskt inte hur jag gjorde det men det var bättre på alla sätt och vis då.

    goli - ja men det kan nog vara så. jag jobbade ju som sagt så förra sommaren men då var jag ju färsk sköterska och inte helt slut efter att jobba ett år.

  • kitkät

    Jag ringde till White Birds nyss och frågade om dom hinner sy klart min klänning till den 4/6 eftersom jag ska till Sthlm då. Men dom har så många klänningar som ska sys nu och eftersom jag inte angav något specifikt datum när jag var där sist, så hinner dom tyvärr inte med min klänning till dess. Vad dum jag är, jag har ju vetat att jag ska åka till Sthlm i två veckor nu, jag borde hört av mig direkt och sagt att jag kommer så att dom hade märkt min klänning med ett deadline-datum! Men men. Nu får jag hitta ett nytt datum snart som jag kan åka till Sthlm! 

    Men jag tänkte fråga er, om man ska beställa en slöja - hur lång leveranstid brukar det vara? Är det någon som vet? Det är väl inte flera månader, som med klänningar? Pagnie, vill du sälja din slöja annars? Haha. 

    Nä, vi har inte skickat in hindersprövningen ännu. 

     

Svar på tråden Orientaliskt bröllop