• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Pagnie

    goli: Ja alltså lite stressad och nervös är man väl måste jag erkänna. men det kommer nog bli ännu värre på den punkten skulle jag kunna tänka mig.
    men det kommer nog gå bra. osa har som sagt inte gått ut än och svarar dom inte kommer svärmor jaga dom så det går nog bra :D

    nope ingen aning. har ju inte henne på fb eller mejl heller. :S

  • Viola

    Hej tjejer!!

    Pagnie,
    Ja, du ska självklart göra så som du känner dig bekväm. Om du känner dig obekväm i slöja så kommer du se obekväm ut, och det förstör ju liksom hela upplevelsen tycker jag. Jag lär nog ta av mig slöjan till festen, för jag tippar på att jag kommer känna mig obekväm med en slöja under hela kvällen, och jag vill ha så lite att tänka på som möjligt. Men vi får se.  

    Lavelli,
    Guuuud så jag vet hur du känner, jag har stora problem med att hitta inbjudningskort som jag gillar. Jag, precis som du är ute efter något tungt. Jag hittade en brittisk sida som gjorde (bokstavligt talat) tunga inbjudningskort, då kortet var 2mm tjockt, haha, så pass tjock att den fick en "kant" och man kunde välja om man ville ha kanten i guld (som gamla böcker), ja, och guldfolierad text. Väldigt enkel, tung, inget krussidull. Det liknar de korten som Kate Middleton och Wiliam hade till deras bröllop, fick jag veta när jag googlade den typen av kort. Så otroligt dum som jag är, har jag tappat bort länken till sidan. Jag är så himla irriterad på mig själv och har försökt googla mig till den igen, utan att lyckas. Och det var så himla bra pris för vad det var GråterGråterGråterGråter Tror att det skulle bli runt 4000kr för 200 kort. Eller något liknande. Kan du inte lägga upp bild på stilen som du är ute efter? Förutom att det ska vara guldfolierat.

  • Viola
    Kitkät,
     
    Det där med att OSA i våra kulturer är lite av ett skämt.Obestämd ...Men jag tror det kommer gå bra för er, ni har ju liksom bjudit era närmsta så jag tror inte folk kommer strunta i att OSA. Det är väl mer när bröllopet blir enooormt, med massa gäster som man inte är speciellt nära med (skulle jag tro) som det lätt leder till att gäster inte prioriterar att OSA och OSA rätt, om du förstår vad jag menar. Att man OSAr att man kommer, men inte dyker upp tex.

    Hursom, så tror jag som sagt att ni förhoppningsvis inte kommer stöta på det problemet att ni måste jaga folk. 
  • Viola

    Jag har en för mig STOR NYHET! Jag skrev på kontrakt för en lägenhet igår!! Vi föll för den här lägenheten när den kom ut på Hemnet för 2 veckor sedan, jag ringde och bad om en förhandsvisning för jag visste att under de här 6-7 mån jag tittat så har enbart en lägenhet från det området i den här storleken varit till salu, så jag var aningen desperat. Hursomhelst vi gick på förhandsvisningen, la bud över acceptpris för att slippa budgivning, men säljaren blev girig och tackade nej. Hursomhelst så var det visning i helgen, och det var några par som var intresserade, men alla hade något problem, ett par hade inte fått okej från banken, ett par hade inte sålt sin villa, osv. Så vi la ett bud igår, med det villkoret att vi isåfall skriver på kontrakt på en gång, annars får det vara och vi lämnar det. Lite av en gambling för vår del, då vi VERKLIGEN ville ha den. Hursomhelst, det slutade med att vi en timme senare skrev kontrakt, och vi får tillträde i mitten på august. Det är en relativt nybyggd fastighet (2006), men vi lär nog göra lite uppdateringar innan vi flyttar in, så vi har gott om tid. AAAh, så himla skönt, det har känts som att jag har burit hela världen på mina axlar senaste veckorna pga det här med boende. Och jag var säker på att om vi inte skulle få den här lägenheten så skulle jag inte bli lika nöjd med något annat. Den har verkligen allt, sovrum, arbetsrum, bottenplan, uteplats, insynskyddad, den har sol från morgon till kväll, över 3 m i tak, öppen planlösning, 12 min in till stan, 5 min gångavstånd till mina föräldrar. Okej, okej, jag slutar nu...men vi är såååå kära i den. Haha, jag och min blivande är i total extas. Sorry för den utdragna texten....Men jag är så glad att jag brjade gråta igår efter att jag lagt på med mäklaren när han sa att säljaren accepterade vårt bud.

    Jag har däremot inte kommit någonvart vad gäller bröllopet...Jag inväntar fortfarande Pronovias 2014 som kommer nu i dagarna. Har jag tur så kanske Sara på White Birds har beställt lite mindre storlekar, så om jag gillar någon klänning kanske jag bara kan köpa den som finns i butik.

     

  • goli

    Viola, stort stort grattis till lägenheten! Vad kul att höra och vad skönt det måste kännas. Låter som en underbar lägenhet!

    Man är inte mer än människa och kan inte göra allt samtidigt, så bröllopsbestyren kommer ni också kunna fixa snart, så en sak i taget! Det här var ju riktigt stort så jag tycker absolut att ni ska ge det lite tid till att sjunka in och fira. Sen när det har lagt sig så kan ni ta tag i allt annat med ny energi!

    Blir jätteglad av att höra, stort grattis igen!!!

  • Viola
    Goli,

    Tack!!! Ni har på något sätt blivit som en ventil för mig, hehe. Så tack för stödet. Som någon av er sa "gud glömmer ingen", tror det var Kitkät, hehe, jag har burit det med mig lite.

    Hur har det gått med din fästmans kostym? Han var väl och provade den? Är den klar snart? Vi vet itne hur vi kommer göra med min blivandes kostym. Vi är lite inne på att sy upp vi med, men han flyttar hem om tre veckor, så vi vet inte om det hinns med inom den tidsramen. Och här i Sverige kostar det säkert tredubbelt, så då kan man likaväl köpa en lite finare kostym som är klar...Vi får se. Men jag tror han är inne på en blå/mörkblå tuxedo utan "svans".

    Så vad är er stausuppdatering? När flyttar ni hem till Sverige? har ni hunnit handla möbler? Minns att du nämnde att ni ska göra det.
  • kitkät

    Viola,
    Grattis till lägenheten! Jag vet precis hur det känns när en sådan tyngd lyfts från ens axlar! Och ja, det var jag som skrev det "Gud glömmer ingen", det bär jag alltid med mig för det är SÅ sant! Allt brukar alltid lösa sig, förr eller senare.


    Mm, OSA funkar inte riktigt som hos t ex svenskar. Dom som hittills har OSA:t är från min fästmans sida, dvs. svenskar. Problemet med många syrianer är att dom tänker "ja, men vi är självklara, vi behöver inte tala om att vi kommer". Men jag kommer se till så vi får svar från allihop, även dom som anser sig vara självklara, det har mitt kontrollbehov bestämt! Och som du skrev, vi har bara bjudit nära släktingar, så det ska nog inte vara några problem att få svar från alla gäster!
    Om det skulle vara så att några inte svarar i tid så blir det ändå inte många som vi behöver jaga!


    goli,
    Hur kommer det sig att ni inte bjudit alla dom gäster som ni vill bjuda, redan från första början? Er lokal är ju tillräckligt stor!


    Jag är faktiskt också orolig för Mustikka, hon har aldrig hållt sig borta så länge förut! Undrar om det har hänt något? Hoppas inte det!


    Ja goli, jag är också nyfiken. Hur har det gått med din fästmans kostym?


    I helgen så var ju jag och min fästman i Sthlm. Då var vi i en butik på Östermalm (kan verkligen rekommendera dom till er vars fästmän ännu inte ordnat klädsel, verkligen serviceminded och supertrevliga). Min fästman bestämde hur som helst att han ska ha jaquette, som han ska hyra från den butiken! Han vart så stilig i det! :)
    Vi kände att det var onödigt att köpa jaquette eftersom han aldrig nånsin kommer bära det igen efter bröllopet!

  • Lavelii

    Hallo tjejer!

    Först och främst, GRATTIS till lägenheten Viola!!! Gud, jag är nästan lite avis, fast väldigt glad för er skull!! En mindre sak att tänka på. Grattis igen!!!

    Ang. vårt letande... Ja, det måste kännas som ett hem! Och jag är petig med kök/toaletter framförallt! Har inga problem med att vi eventuellt får renovera för att få det som vi vill... sänker inte mina krav! Men till saken hör att vi inte direkt ser denna lägenhet (vilken den nu blir) som något jätte långsiktigt... vi tänker kanske 3 år framåt och sedan vill vi leta hus (om Gud vill!). Vilket gör att vi inte direkt söker vårt "drömboende" så att säga.
    Min fästman känner egentligen att han hade kunnat satsa på hus/radhus direkt men jag känner inte riktigt så än. Dels för att jag har betydligt högre krav på något jag förhoppningsvis ska bo i hela livet och dels för att det är ett större projekt (känns de som) att börja leta hus och att det ska ligga i område nära bra förskolor/skolor (jobbar inom skolan, så "tyvärr" har man en nästan alltför stor medvetenhet om hur det kan se ut på olika förskolor/skolor). Ja, det känns helt enkelt som ett lite för stort projekt när jag aldrig tidigare bott i staden jag ska bo i resten av livet (och dessutom planerar bröllop!).
    Detta innebär ju också att jag inte känner att jag vill att vi satsar alltför mycket i denna lägenhet nu. Uffft!!!! Men jag tänker faktiskt som Kitkät ändå... Gud glömmer ingen. Vissa dagar blir man bara mer frustrerad helt enkelt. Viola ahhhhhh!!!! Det låter precis som det jag föreställer mig i huvudet!!! Det jag letar efter men aldrig hittar här i Sverige!! TJOCKT papper, med en tung känsla utan massa skräp på haha!!! Åhhhh... hade velat ta foto på min svägerskas och lägga upp så ni ser hur jag menar...men får fråga henne först om det är ok. Hennes är gjorda i Turkiet. Vill inte ha dem som hennes MEN hade velat ha den kvaliteten på korten/kuverten osv. Å andra sidan så hade problemet med den typen av kort jag tänker i huvudet varit hur man postar dem?! Min svägerska fick mer eller mindre dela ut dem för hand (gav de till släkter som fick dela ut dem sinsemellan varandra)... Jag har inte den möjligheten här, och definitivt inte till de som bor i utlandet ju...
    Så därför har jag tänkt om lite... Calligraphen har ett kort som heter Cosmopolitan och ett som heter Golden pocket. En av de tror jag det blir. De kunde dock inte foliera våra namn/initialer på utsidan av korten (jäkligt tråkigt!!!) men man kan beställa "etiketter" med initialer och fästa på, så att kortet hålls stängt så att säga (du ser hur jag menar om du kollar upp dem) och sen tänkte jag att jag beställer något band som jag virrar runt två gånger och knyter till en rosett (tunnare guldigt band)...

    Och sist men inte minst... fästmannens klädsel. Han ska ha kravatt. (som det nedan, fast svart, denna är navy färgad). Egentligen vill han ha smoking. Han tycker inte om frack, jacquet och allt vad det är. Men detta komma passa honom, trots att han inte ser det själv just nu! Men JAG vet hahaha...
    Våra bröder (och eventuellt pappor) ska vara likadant klädda och ha smoking på sig, så då ville jag inte att han skulle ha det också. Han ska ju också sticka ut känner jag! Inte bestämt oss än för om han ska hyra eller köpa...men det blir på samma ställe som jag köpt min klänning

    Så ja... det var mitt bidrag för dagen... Blir nog tyst från min sida de närmsta dagarna. Min underbara familj kommer på besök så ska njuuuuta och bara umgås (och gå på bröllop imorgon!).
    Ha en trevlig helg tjejer!! Likt er hoppas jag att allt står bra till med mustikka!


  • Pagnie

    hej tjejer. sorry att jag inte är så där jätte aktiv nu. Jobbar natt den här veckan så jag är mer död än levande. har precis gått upp och klockan är 17.54. jävlar vad bra det känns. NOT! Men går på min sista natt ikväll och sen så är jag ledig äntligen.
    Dock är jag tokförkyld och har ont i halsen som fan. usch säger jag bara. kunde ju hitta något roligare nu när sommarn kommer. men jaja. jag får ta det för vad det är helt enkelt. Jobbar på.

    Var däremot på nyöppnandet av media markt idag direkt efter jobbet. vi fick med oss en tv hem faktiskt. inte helt planerat men det gör inget. känns jättebra. vi var på jakt efter en men tänkte köpa efter bröllopet. men nu blev det nu istället. dom hade så bra pris på den så vi var tvugna. Så äntligen fick vi en ny. den gamla sjöng på sista versen nämligen.

    Men ja där fick  ni lite livstecken från mig.
    Och jag ska försöka sätta mig ner och läsa igenom allt sen när jag får tid.
    MEN grattis till lägenheten Viola. :D

  • goli
    Viola och Kitkät, det går bra med fästmannens kostym! Lavelii, bilden du har lagt upp är nästan exakt det min fästman håller på att få uppsydd. Kostymen är i mörkblå färg, skjortan är elfenbensvit, västen är en annan variant av elfenbensvit fast i siden och kravatten är vinröd. Han har gått på ett antal provningar nu ooch den är långt ifrån färdig men shit vad stilig han e i sin halvsydda kostym! Han håller på att gå ner i vikt nu och skräddaren får sy in lite mer varje gång han går på provning, hahaha. Nästa provning är på tisdag så det ser jag fram emot.
    Som jag skrev innan så har han lite ångest över att han betalar så mkt för en skräddarsydd kostym men nu ser vi att den är så värd det. Han är inte typen som unnar sig lyxiga saker direkt, min älskade fästman. Så det är nog där skon klämmer. Jag tycker absolut att han förtjänar det och vet att han kommer bli supernöjd när den är färdig. Dessutom kommer han alltid kunna använda den här kostymen till andra events.

    Viola, det går bra med allt. Vi har inandlat det mesta på Ikea och hoppas på att allt ska vara levererat samma dag som vi åker upp till Sollefteå, dvs den 7e juni. Då kommer vi direkt till vår första gemensamma lägenhet och jag ser fram emot det så otroligt mycket! Den helgen kommer det att bli en massa pyssel och det ska bli kul att inreda vår lägenhet. Vi har ju inte ens sett den, hahaha! Bara på kort! Min bror hade sin placering där för ett tag sedan och han har varit på visning men inte vi. Roligt, va? I vanliga fall är jag ett riktigt kontrollfreak men jag har lärt mig att slappna av lite nu. Kanske för att jag är helt utmattad efter alla års studier! Skrattande Men saken är den att efter att ha bott i vår korridor nu i 6 år så har jag inga som helst höga krav på något. Vi har delat toa, dusch och kök med tjugo andra människor, vissa riktigt äckliga, vi har fuktskador i alla väggar och tak, vi har ett litet kylskåp med ett ännu mindre frysfack, myrstackar lite överallt och man vet aldrig vad som väntar en när man ska gå på toa. Så ja, ser fram emot vår lägenhet som fan, hahaha! Skrattande Ni då, hur ska ni göra med möbler osv?

    Kitkät, anledningen till att vi inte bjöd alla på en gång var inte pga att folk inte ska få plats, det är det inga som helst problem med utan det är ju mer det att det kostar en bra slant... Dessutom känner vi inte så där överdrivet många människor heller utan vill ha folk runtomkring som betyder något för oss. Men det kommer nog att fixa sig! Jag får helt enkelt ha tålamod! Vilket är lättare sagt än gjort, haha!

    Lavelii, ha det så roligt med din familj och ha det så kul på bröllopet!

    Pagnie, ta hand om dig o jobba inte ihjäl dig! Du får ta o kurera dig ordentligt och sova mycket! Krya på dig!

    Nu tjejer ska jag återgå till mitt plugg. Har tenta imorgon och om två veckor är det äntligen slut för min del! Skööööönt!!!
Svar på tråden Orientaliskt bröllop