• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Viola
    kitkät skrev 2013-05-17 01:45:35 följande:
    Jag blir lite orolig när ni säger att det är SÅ viktigt att träffa dekoratören, men jag förstår inte riktigt varför det är så viktigt att träffa han? Kanske jag borde prata med George på Panorama och fråga om det, men vad jag förstått så är det via Panorama som vi tar dekorationen!
    Men här pratar ni om att träffa dekoratören flera gånger och gå igenom prover etc. Då blir jag lite orolig och tänker att det kanske är jag som är knäpp, men jag kommer verkligen inte på något som jag känner att jag vill ta direkt med dekoratören! Goli, jag hade heller aldrig hört talas om att man ska träffa en dekoratör, men det kanske är vi som har missat det bara! Haha.  

    Jag har ju tänkt att vi vill ha lokalen som den är, men jag vill ha andra gardiner (gillar inte dom som är nu, jag vill ha vita draperier istället) och det är ju Panoramas ansvar. Och så vill jag inte ha så mycket dekoration förutom på gästborden (typ lite ljus i kandelaber med blommor kanske) och såklart brudbordet! Brudbordet vill jag ha väldigt simpelt, jag vill inte ha massa krimskrams runtomkring! Lokalen är otroligt vacker som den är, så jag vill inte smycka ut den för mycket. Och då känns det inte som att jag behöver träffa en dekoratör för det. (Anledningen till att jag skriver "jag" är för att min fästman inte bryr sig ett dugg om dekoration). Eller vad tycker ni? Borde jag be om att träffa dekoratören ändå? 

    Pagnie,
    Vilken paraply har du köpt? Visa! 

    Goli,
    Har ni hört talas om IKEA HANDLA - kort? Det ansökte jag och brorsan om när vi flyttade till en gemensam lägenhet som studenter och behövde handla möbler på avbetalning. Vi hade inte heller någon inkomst, men det gick bra ändå. Och ingen behöver gå i god för en! Kolla upp det! Då får ni ett IKEA HANDLA - kort som ni drar när ni handlar era möbler, upp till 60 000 kr. Det är räntefritt i 6 - 12 månader, ni bestämmer, beroende på hur ni lägger upp delbetalningen! Det är riktigt smidigt att bara dra kortet när man handlar! Här kan du läsa mer om det: secure.ikea.com/ms/sv_SE/customer_service/han...

     
    Är det ett paketpris ni har fått av Panorama? Där blommor och dekoration ingår? Hos mig är det inte så, utan vår florist/dekoratär får vi välja själva och betalar honom, vi har valt en man som oftast brukar sköta dekorationen i den festlokalen. Som arrangören sa "om något går fel med det estetiska så är det dekoratören/florsiten som ska hållas ansvarig, går något fel med servitörerna eller maten så är det jag som är asnvarig". Något i den stilen...
  • Viola
    KätTungan uteFör att svara på din fråga så tycker jag att du ska träffa arrangören/dekoratören om du tycker att det behövs, du har ju redan gett direktiv på vad du vill ha till arrangören? 
  • Lavelii

    Lite snabbsvar här

    Men det behöver inte vara SÅ viktigt att träffa dem, om du VET att dina önskemål går från George till de som dekorerar? För jag antar att det inte är han även om det är han det går genom?

    I vårt paketpris "ingår" dekoratör/florist osv... Det är till Afram vi betalar och Afram betalar i sin tur till de olika involverade; fotograf, dekoratör, bröllopsbilar osv... Han har ett avtal med dem, där så fort vi betalar handpenning (till Afram) så har han (enligt sig själv) ett kontrakt med alla dessa där det står att de ska finnas till vårt förfogande (som jag antar att Panorama osv också har). Men Afram själv (såvida jag inte ber honom om råd/hjälp/stöd) sköter inte kontakten mellan oss. Han förmedlar deras uppgifter till mig... han kontaktar dem och ser att vi har kontaktat dem, och han håller kontakt med mig för att se att allt går rätt till och gör det inte DÅ tar han kontakt med de olika personerna. Om jag VILL så är det klart att jag kan säga till honom "sköt du allt", då gör han ju de.

    Men jag vill veta vilka alternativ jag har kring blommor, dukning osv... Jag vill kunna diskutera eventuella ändringar i deras "sätt" att duka upp borden (t ex massa flaskor sprit på bordet...som det brukar vara på våra bröllop) eller vilket centerpiece som ser bäst ut osv...

    Vill också kunna få upplagt olika alternativ med blomarrangemangen på borden... ser det finare ut med hög/låg vas, kandelabrar (det finns olika) osv...

    Så, jag tror väl att det har att göra med en själv egentligen... vilket "behov" man har. Behöver inte alls vara super viktigt att ha den kontakten, beroende på vad er arrangör säger också. Er verkar ju inte anse att det är superviktigt annars hade de nog sagt det till er också eller?

    Blir också lite fundersam i för sig... sätter jag för stor vikt vid det kanske?!?! Skrikandes

  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-05-17 01:45:35 följande:
    Jag blir lite orolig när ni säger att det är SÅ viktigt att träffa dekoratören, men jag förstår inte riktigt varför det är så viktigt att träffa han? Kanske jag borde prata med George på Panorama och fråga om det, men vad jag förstått så är det via Panorama som vi tar dekorationen!
    Men här pratar ni om att träffa dekoratören flera gånger och gå igenom prover etc. Då blir jag lite orolig och tänker att det kanske är jag som är knäpp, men jag kommer verkligen inte på något som jag känner att jag vill ta direkt med dekoratören! Goli, jag hade heller aldrig hört talas om att man ska träffa en dekoratör, men det kanske är vi som har missat det bara! Haha.  

    Jag har ju tänkt att vi vill ha lokalen som den är, men jag vill ha andra gardiner (gillar inte dom som är nu, jag vill ha vita draperier istället) och det är ju Panoramas ansvar. Och så vill jag inte ha så mycket dekoration förutom på gästborden (typ lite ljus i kandelaber med blommor kanske) och såklart brudbordet! Brudbordet vill jag ha väldigt simpelt, jag vill inte ha massa krimskrams runtomkring! Lokalen är otroligt vacker som den är, så jag vill inte smycka ut den för mycket. Och då känns det inte som att jag behöver träffa en dekoratör för det. (Anledningen till att jag skriver "jag" är för att min fästman inte bryr sig ett dugg om dekoration). Eller vad tycker ni? Borde jag be om att träffa dekoratören ändå? 

    Pagnie,
    Vilken paraply har du köpt? Visa! 

    Goli,
    Har ni hört talas om IKEA HANDLA - kort? Det ansökte jag och brorsan om när vi flyttade till en gemensam lägenhet som studenter och behövde handla möbler på avbetalning. Vi hade inte heller någon inkomst, men det gick bra ändå. Och ingen behöver gå i god för en! Kolla upp det! Då får ni ett IKEA HANDLA - kort som ni drar när ni handlar era möbler, upp till 60 000 kr. Det är räntefritt i 6 - 12 månader, ni bestämmer, beroende på hur ni lägger upp delbetalningen! Det är riktigt smidigt att bara dra kortet när man handlar! Här kan du läsa mer om det: secure.ikea.com/ms/sv_SE/customer_service/han...

     
    ja det är nog en smaksak helt enkelt. vill du träffa honom gör du det och känner du inte att det är nödvändigt så behöver du nog inte. Vi valde ju stolsöverdrag, rosetterna, brudbordet vilka blommor vi ska ha på och hur bakgrunden ska se ut, vi bestämde hur centerpieces skulle se ut på alla borden då vi valde höga martiniglas med gelekuber i botten och ledlampor sen blommor ovanpå och sen ett blockljus i mitten. sen bestämde vi även hur vi ville ha dekorationerna i kyrkan och även vilka buketter tärnorna ska ha och även min och sen corsagerna till killarna och även blommorna som männen i närmsta familjen får.

    Vi gick bara igenom det lite löst när vi pratade sist och nu när vi träffas igen så har han med prover på allt så vi ser hur alla blommor blir tillsammans osv.

    Detta beställde jag så får vi se hur det blir. :D

  • Viola
    Lavelii skrev 2013-05-17 10:31:44 följande:
    Lite snabbsvar här

    Men det behöver inte vara SÅ viktigt att träffa dem, om du VET att dina önskemål går från George till de som dekorerar? För jag antar att det inte är han även om det är han det går genom?

    I vårt paketpris "ingår" dekoratör/florist osv... Det är till Afram vi betalar och Afram betalar i sin tur till de olika involverade; fotograf, dekoratör, bröllopsbilar osv... Han har ett avtal med dem, där så fort vi betalar handpenning (till Afram) så har han (enligt sig själv) ett kontrakt med alla dessa där det står att de ska finnas till vårt förfogande (som jag antar att Panorama osv också har). Men Afram själv (såvida jag inte ber honom om råd/hjälp/stöd) sköter inte kontakten mellan oss. Han förmedlar deras uppgifter till mig... han kontaktar dem och ser att vi har kontaktat dem, och han håller kontakt med mig för att se att allt går rätt till och gör det inte DÅ tar han kontakt med de olika personerna. Om jag VILL så är det klart att jag kan säga till honom "sköt du allt", då gör han ju de.

    Men jag vill veta vilka alternativ jag har kring blommor, dukning osv... Jag vill kunna diskutera eventuella ändringar i deras "sätt" att duka upp borden (t ex massa flaskor sprit på bordet...som det brukar vara på våra bröllop) eller vilket centerpiece som ser bäst ut osv...

    Vill också kunna få upplagt olika alternativ med blomarrangemangen på borden... ser det finare ut med hög/låg vas, kandelabrar (det finns olika) osv...

    Så, jag tror väl att det har att göra med en själv egentligen... vilket "behov" man har. Behöver inte alls vara super viktigt att ha den kontakten, beroende på vad er arrangör säger också. Er verkar ju inte anse att det är superviktigt annars hade de nog sagt det till er också eller?

    Blir också lite fundersam i för sig... sätter jag för stor vikt vid det kanske?!?! Skrikandes
    Hallåj!

    Jag tror mycket handlar om hur petig man är med exakt vad man vill ha och hur detaljinriktad man är. Jag känner att jag kanske är ganska petig, detaljinriktad, velig och lite jobbig (haha), så jag misstänker att mycket är det som avgör antalet gånger jag kommer träffa floristen/dekoratören.
  • kitkät

    Jo, dekoration/blommor ingår i paketet. Dom enda blommorna som jag valt bort från paketet är som sagt min brudbukett och tärnbuketterna.  

    Det är som Lavelii beskriver, vi har ju valt olika tjänster och är fria att kontakta dom olika företagen om vi vill. Annars så sköter George kontakten med dom, då tar vi allt via honom! Och även om det inte är George personligen som sköter dekorationen så känner jag inte att jag måste träffa dekoratören personligen. Men självklart, om jag ber George om det så får jag kontaktuppgifterna till denne.
    Jag blev lite orolig först när ni allihop skrev att det mer eller mindre är ett måste att träffa dekoratören! Men jag vill inte ha någon extravaganza-dekoration och allt som jag vill ha är dom vana vid, så jag behöver nog inte oroa mig. Och jag känner inget behov av att träffa dekoratören, det känns faktiskt mest skönt att slippa ha ännu ett MÅSTE! 

    Det känns bättre om George förmedlar vad vi vill ha! Han är väldigt noga med att det blir rätt och exakt så som vi vill ha det. Han verkar också petig och berättade att om brud vill ha en viss färg på blommorna t ex så ger han sig inte förrän dom har kommit fram till precis rätt nyans etc. 
    Han sa också att om jag vill så kan jag ta med mig inspirationsbilder till vårt möte, så ser dom till att dekorera/duka exakt enligt bilderna, om jag vill det! 

    När vi var hos honom sist så förstod han att jag är väldig petig och att jag var noga med att påpeka att saker och ting måste bli exakt som jag vill ha det! Och då berättade han om en brud som hade bett om en väldigt avancerad modell på bröllopstårtan med ett speciellt band runt tårtan. Hon hade med sig en inspirationsbild. Och eftersom konditoriet bakar en tårta som inte är dekorerad egentligen (eftersom det är en "falsk" tårta som kommer ut när bruden ska skära tårtan), så tog George på sig ansvaret att hitta exakt likadant band som på inspirationsbilden. Och han visade oss både inspirationsbilden och resultatet. Man såg ingen skillnad! 

    Och samma sak med ett brudpar som ville ha ett väldigt speciellt brudbord! Dom ville inte sitta vid ett bord på stolar, utan på varsin sofffåtölj med ett litet bord. Dom hade med sig inspirationsbild! Han visade oss bilden och en bild på resultatet - han hade sett till att ordna mer eller mindre exakt likadana fåtöljer och bord (dom var väldigt speciella om man säger så) och allt runtomkring såg exakt likadant ut.

    Nä, jag är inte orolig faktiskt. Jag blev det först när ni skrev dekoratör hit och dit, men jag har verkligen försökt komma på varför det krävs att vi träffar en dekoratör och ta saker och ting direkt med honom, men jag kommer inte på varför det är så viktigt. Då är det nog inte så viktigt för oss! 
    Vi ska också ha stolsöverdrag, stolsband, ev kandelaber på borden, stora kandelaber vid entren med blommor i, jag är väldigt noga med hur dukningen ska se ut, jag vill ha brudbordet väldigt simpelt - ett vitt draperi bakom oss och blommor på bordet. Men jag menar, det är ju inget avancerat och inget av det jag vill ha är något som dom aldrig har varit med om förut. Och jag anser att arbetar man inom den branschen så ska man kunna förmedla detta till en ev. dekoratör. Jag känner inte att jag behöver träffa en dekoratör för att tala om att jag vill ha stolsöverdrag eller kandelaber! Haha. 

    Haha. Ursäkta mitt långa inlägg, men jag ville ge lite perspektiv på saker och ting. Jag tror att goli också blev lite orolig och stressad, precis som jag. Men goli, du kan vara lugn. Jag tror inte att det är nödvändigt att träffa dekoratören om man inte vill Glad 

  • goli

    Kitkät, håller med dig. Men det beror noh helt och hållet på om man kanske vill ha något extra utöver... Jag tycker att Danny gör ett fantastiskt jobb med inredningen av lokalen så det känns inte alls nödvändigt att lägga sig i. Sen tror jag att om det hade behövts för vår del att prata med dekoratören så hade han nog sagt det till oss.

    Kitkät, det var just ikea handla-kortet vi skulle ansöka om men eftersom vi inte pluggar i Sverige så måste vi ha ngn som går i god för oss. Ingen av oss får lån eller bidrag från CSN längre så det är därför. Men vi fick låna pengar av fästmannens mor så länge, är så otroligt tacksamma för det!

    Ja, tjejer. Idag var jag och fästmannen på stranden för första gången efter 6 år här i Polen, hahaha! Bättre sent än aldrig, va? Och det var jättehärligt! Så skönt att koppla bort alla tankar på bröllop och examen och jobb och lägenhet och jag vet inte vad... Hoppas att ni har lika fint väder där ni är och att ni också stornjuter! Kram till er alla!

  • Pagnie

    ja men man gör ju precis som man känner kitkät. inte tycker jag att du behöver bry dig om att träffa dekoratören om du känner dig lugn med att förmedla det via honom. kör bara på det som känns bäst så blir det nog jättebra.

    Jag eller snarare vi ville jättegärna träffa dekoratören för att gå igenom precis allt in i minsta detalj. sen vill vi ha lite annorlunda med blommor och så också. Jag vill liksom gå igenom varje liten detalj in i det minsta för jag är en sån jävla kontrollfreak och R är faktiskt lika på den här punkten. därför träffar vi dekoratören. Men det känns jättebra för oss i alla fall att göra det. nu känner det som att jag har kontroll. :D

    Goli: jag såg allt bilderna på fb om att ni hade varit på stranden. det såg ju inte liiiiite skönt ut det där. en annan har ju jobbat hela kvällen så här har det inte blivit någon strand direkt ;)

  • Lavelii

    Som sagt, jag tror inte att det är superviktigt, men jag tror inte heller att det behöver ha att göra med att man vill ha något extra utöver...
    Jag tycker t ex inte att jag vill ha något extra, jag vill däremot veta vad som finns som alternativ och sedan välja det jag tycker om och tänker mig. Jag vill se honom duka upp ett bord (enligt Afram så gör dekoratören det när vi är där), och sedan se om det jag tänkt mig såg ut som jag förväntat mig eller om det kanske hade blivit bättre med något annat centerpiece etc...

    Jag vill att han binder en bukett och visar mig osv...

    Jag tror helt enkelt att man väljer själv. Hos oss har Afram lagt fram "ring dekoratören, boka möte med honom minst 3 månader innan, ring mig och berätta när ni ses och vad ni väljer hos honom så att jag kan tala om för dig vad du kan förvänta dig med tanke på den meny (budget) ni valt". Likadant har han sagt med fotograf och kameramän... Så, det är väl så Afram jobbar också. 
    Inte alls säkert att de andra gör det ju, för då hade det påpekats för er med. 

    Sen, som vi alla nu kommit fram till, alla våra arrangörer finns ju där för oss. Vill vi säga till dem hur vi vill ha det och att de ska fixa och dona för oss så gör dem (Danny, George, Afram you name it) ju så klart det. Så det handlar ju om vad man själv vill... och jag vill ha kontroll haha Det var nog det första jag sa till Afram. Tror till och med att han sa i början "Du kan få så involverad du vill eller inte vill..." mitt svar: "Jag ska ha koll på allt !" 

    Iaf, nog om detta nu... den 6 juni så återkommer jag om hur det var att träffa dekoratören... Jag kanske får en reality check och inser att det inte var så viktigt som jag trodde hahaha...

  • Lavelii

    Gaaah! Jag är så frustrerad!!

    Vi kommer aldrig hitta inbjudningskort eller någonstans att bo!!
    Varför är vi (jag, om sanningen ska fram!) så jäkla petig?!?! Skrikandes 

     

Svar på tråden Orientaliskt bröllop