• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Pagnie
    Lavelii skrev 2013-05-15 22:48:46 följande:
    Kitkät

    hahaha!! Ja, det har hänt nu ett par gånger!! Solig 
    Sitter och kollar runt på etsy nu... så mkt fint!!

    Jag tänker vitt/champagne färgtema med eventuellt detaljer i guld... (känns som det är ganska så standard, förutom rött/vitt!). Är lite osäker på guld dock just nu och lär väl bestämma mig först när jag kommer till dekoratören...
    Dels är jag osäker för att jag inte är en "guld" person (använder EXTREMT sällan gult guld t ex). Tycker att det kan se "trashigt" ut om det inte görs med fingertopskänsla. Måste se smakfullt och elegant ut. Är också rädd för att det på bilder sen kommer se mer gult ut (t ex rosetten runt stolarna, vitt överdrag och guldigt band). Däremot så ska t ex text och så på inbjudningskort, placeringskort osv vara guld folierade. Inbjudningskorten vi fastnat för nu är champagnefärgade med guldigt sidenband. 

    Men är det bara jag som tycker att guld ibland kan se för gult ut? Vill ju ha en varmare ton av guld... Äsch vet inte hur jag ska förklara... men vill inte att det ska se ut som att man kommer in i något osmakligt kungligt slott som har massa guld krimskrams och detaljer bara för att guld associerats med rikedom hahaha... Förstår ni hur jag menar eller är jag ute och cyklar?! haha...

    Vill ju träffa dekoratören NU, så att jag kan få ordning på mina idéer, tankar, funderingar och sen höra vad han tycker/tänker/anser...

    Antar att ni alla redan träffat era dekoratörer?
    vi träffade vår dekoratör 2 april så det var ett tag sen. Men vi har ett möte till med honom den 29:e maj. Då ska han ha plockat fram prover av blommorna och så också så vi får se det. Sen ska vi spika det sista.
    Men när vi träffar honom nästa gång så är det ju bara 6 veckor kvar till bröllopet. Då kommer det verkligen vara på riktigt.

    Helt galet vad fort det går.
    hum det där med guld är svårt. vi har ju silver just av den anledningen att guld kan vara såååå olika. det marinblå har däremot varit svårare då det finns många varianter av det så jag förstår helt vad du menar. Men när jag var hos dekoratören så var det exakt rätt nyans dom hade. så det känns ju som att dom borde kunna få fram det du vill ha.
  • Pagnie

    gud vad mycket ni skrev nu. gjorde min morgonläsning där. haha. bara att köra på. Känns som ni alla har gjort rätt mycket i alla fall.
    Vet inte ens vad vi har och inte har gjort. usch måste nog kolla lite på det.

    arrangörerna har vi träffat flera gånger för jag är en jävla kontrollfreak och ska ha kontroll på allt. träffade dom i mars sist och kollade lite på kontraktet och la till lite saker som dom skulle få fixa. bland annat den vita chokladen.

    Dekoratören träffade vi 2 april och igen ska vi träffas 29 maj. dom fixar både utsmyckning och blommor

    fotografen vi har är robertsfoto och jag tycker faktiskt om hans fotostil MEN vi har ändå tagit in 2 fotografer till. det är faktiskt två vänner till oss som är jätteduktiga. Den ena är en tjej som kommer sova med mig natten till bröllopet och kommer sedan vara min svans hela dagen. och hon går verkligen all in. hon kommer säkert kräla mer på golvet än att stå upp haha.
    Den andra är en man också en vän och han kommer följa sambon heeeela dagen. tror det kommer bli jättebra.

    frisören har jag träffat nu 8:e maj och hon var verkligen grym, ska träffas igen 1:a juli. Då åker löshåret i. är så nervös och längtar så mycket. kommer bli helt galet bra tror jag. Har ju aldrig haft löshår men har alltid velat ha. haha.

    limousine är bokad sedan mars. blir en hummerlimousine i silver. kommer bli hur bra som helst. Kitkät kunde inte ni välja rolls royce via lokalen? det ingick i alla fall i våran. känns ju som att panorama borde ha lite valmöjligheter eller att man hade kunnat förhandla det?

    Tårtan känner jag egentligen också att den inte spelar såååå stor roll. bara den är snygg. tårtor är ju tårtor och jag tycker inte riktigt att man kan misslyckas med dom. Men vi kommer ha en med flera våningar. kommer bli jättebra tror jag.

    Nästa projekt i det hela är att vi måste ringa vår Dj och boka ett möte och gå igenom spellistan. Det är något som jag verkligen INTE har koll på. vi har ingen aning om vilken musik vi vill ha och vad som egentligen passar på ett bröllop.
    Det kommer bli svårt.

    Vi måste dock ringa dawoul zurna igen och bara bekräfta bokningen. för dom var faktiskt svårast att få tag i till hela bröllopet. vi sökte vääääldigt länge. Men nu har vi dom i alla fall.

    Just ja vi måste bestämma möte med prästen också. det kommer bli en utmaning att försöka få ihop det med allt jobb. Helt galet.

    Men nu är jag som sagt helt galen på allt småplock som är kvar. Toalettkorgar, såpbubblor, servetter (eller inte?), örhängen, diamanter på borden eller inte?
    Fjärilar att ha i blommorna.
    Skicka upp khom loy eller inte?
    Eldshow eller inte?

    Nej usch nu blir man bara mer galen bara av att tänka på det.

  • Lavelii
    Kitkät,

    Avancerat och avancerat... nej det tycker jag inte... eller jag vet inte. haha... Det är väldigt subjektivt.

    Jag tänker så här... Jag har en idé i mitt huvud, jag vill ha det på ett visst sätt, med dukning, med placering, med vaser/kandelabrar, brudbordet osv... När jag pratade med Afram så sa han att dekoratören måste ni träffa ca 3 månader innan bröllopet, minst 1 gång iaf. Gärna 2.
    Dekoratören/floristen visar vad de kan göra, vad de kan erbjuda för något, vad som ingår i vårt paketpris osv... Jag vågar t ex inte lita på att vårt brudbord inte kommer göras enligt deras "standard" modellen såvida jag inte talar om för honom hur VI vill ha det. (standardmodellen = rynkat satängtyg på bordet och bakrunden med rosor på pelare, typ. Har för övrigt inte ens bestämt mig för hur jag vill ha brudbordet.)
    Jag vill bara ha koll helt enkelt! haha... För när jag prata med dekoratören så sa han mer eller mindre "vi kan ses första gången 3 mån innan bröllopet, men vill ni så kan vi ses "nu" och så får ni se vad vi kan erbjuda nu. Det kan ändras till oktober, då vi får in nya saker, får nya infallsvinklar ute på mässor osv så ni är välkomna när som".

    Men jag tänker inte heller egentligen att man kanske behöver träffa dekoratör så jättemkt...det är mest att jag vill ha koll och vill vet vilka olika typer av vaser som finns, höjd osv...
  • Lavelii

    Vi har hittills träffat arrangören (Afram) 2 gånger. Ska träffa honom igen om någon vecka för att få se lokalen dekorerad.

    Fotograf via Afram är bokat per automatik. Funderade först på att inte ha dem, men till slut bestämde jag att vi behåller dem och lägger till en till. Johanna Demir heter hon. Så himla driven och duktig!! Hon följer mig från morgon till kväll! Har förankrat det hos Afram och "hans" kamera team och de hade inga problem med att samarbeta med fler fotografer. Tyckte bara att det var bra! Fotograferna ska vi träffa typ 2 månader innan bröllopet och gå igenom allt. Räknar med att det enbart behövs en träff för de...

    Rolls Roycen är bokad...ska bara bekräfta upphämtningsställe.

    Sångare, Josef Özer, är bokad och handpenning betald. Ska träffa honom/dem under sommarn och gå igenom spellista osv.

    Matmeny är det inte bråttom med. Vi har fått lista på allt...men kommer bestämma oss senare vad vi vill ha.
    Ska dit och provsmaka om någon vecka.
    Dekoratör/florist: 6 juni.

    MUA/hår ska jag boka konsultation med.

    Tårtan bryr jag mig, som sagt, inte så mkt om. Den får vara fin och that's it. Men det kan också bestämmas senare.

    Präst måste vi prata med. Men det är inga problem. Kommer bland annat vara den präst som även döpt mig (vi kommer eventuellt ha två).

    Vi kommer även hyra in en (kanske två) bartender (som är min brors vän, jobbar som bartender någonstans på Stureplan, och gladeligen ville ställa upp!), honom ska vi träffa och gå igenom sprit osv...hur mkt som behövs etc innan vi köper något. Vi ska även komponera ihop en liten drinkmeny (folk kan inte få ha allt för mkt valmöjligheter framme vid baren haha...)

    Klänningen ska jag prova igen den 25 maj... handpenning betald på den.

    Ja, nu kommer jag inte på mer... hotell och massa små grejjer är kvar. Som t ex beställa servetter med tryck, glas, tårtspadeset, osv... Slipper iaf stress med tärnor/tärnklänningar då vi valt att inte ha det! Vi kommer ha våra vittnen och ringbärare och brudnäbb...

  • Pagnie

    Kitkät - nu har jag beställt ett paraply. Får se hur det blir nu när jag får det. men det kan ju ta en stund i alla fall. men det kändes som att det var dags med tanke på att det börjar dra ihop sig och det kan ju ta upp till 30 dagar att få det.

  • goli

    Ojojojoj, här har ni varit flitiga! Tog mig en bra stund att läsa igenom allt, hahaha! Och insåg mitt i allt detta att jag inte har någon aning om att man ska prata med en dekoratör..? Har jag inte alls tänkt på! Kanske borde prata med Danny och kolla upp det där! Problemet är att vi kommer knappt vara i Sthlm alls, vi åker direkt till Sollefteå för att börja jobba och sen stannar vi till i Sthlm två gånger, men de gångerna har vi fullbokat med konditor, florist, provuppsättning o sminkning mm. Vet inte hur vi ska hinna! Och sedan åker vi tillbaka den 3 dagar innan bröllopet och då har vi en jäkla massa annat att göra också... Puh! Mycket att tänka på! Men det får vi lösa!

    Tjejer, hur har ni gjort med fästmännens kläder? Min fästman håller på att sy upp sina kläder här i Polen och igår gick han på sin första provning. Även fast det var långt ifrån färdigt så såg han så otroligt stilig ut! Ska bli jätteroligt att se honom i kostymen och allt när de är färdiga. På måndag ska vi gå på nästa provning. Tänkte fråga er om ni vet hur mycket det kostar ungefär att sy upp en kostym i Sverige? Och hur mycket era fästmän har tänkt lägga ut på sina outfits. Min fästman kommer att få kostymen tillsammans med väst, skjorta (med initialer samt manschettknappar) och kravatt för ca 6000 kr. Han fick väldigt mycket ångest och tyckte det blev väldigt dyrt. Har för mig att det är dyrare i Sverige men har ingen aning. Så jag försökte muntra upp honom med det, säga att han kommer ju alltid kunna använda sin kostym mm. Det är ju inte som med våra brudklänningar. Vi kan ju inte direkt ha på oss dem på andras bröllop, hahaha! Men jag tycker definitivt att det är värt 6000. Vad tycker ni?

    Vi har oxå haft fullt upp med att inhansla möbler till vår nya lägenhet. Hyresrätt, visserligen, men känns ändå som vår. Har suttit i telefon med Ikea i två dagar och försökt reda ut med avbetalning mm, att min blivande svärmor måste gå i god för oss eftersom vi inte har anställning förrän i juni osv. Så idag ringde jag för att fråga lite om ansökan och hur det funkar via internet och räntor och allt och jag hade lite svårt att hänga med. Så då ställde jag extra mycket frågor för att vara säker. Så från ingenstans hör jag hur telefonisten viskar: fyfan, vad jobbig du e... WHAT? Först trodde jag att jag inbillade mig, att jag hallucinerade... men sen började jag bli arg och frågade rakt ut. Då började hon förneka det och jag sa att jag tyckte det var väldigt oproffessionellt av henne. Då finns ju till för att hjälpa idioter som mig! Och jag var inte alls otrevlig mot henne. Iaf, så bad jag hene att koppla mig till en annan telefonist och då lade hon på luren bara. Men jag ringde upp igen. Skam den som ger sig! Fick prata med en supertrevlig tjej, jag förklarade situationen för henne hon var riktigt hjälpsam och bad om ursäkt för den andra tjejen. Seriöst, alltså! Tillräckligt jobbigt med att fixa allt ändå, men så kan man ju inte bete sig!

    Jaja, ni får förlåta mig men kände lite att jag behövde skriva av mig. Den här tråden har även blivit min terapitråd, alla ni är så himla underbara så det känns skönt att vända sig till er och alltid få så bra råd!

    Pagnie, vill bara säga att jag håller med de andra. Jag älskar barn ocj kan sitta och gulla med dem hur mycket som helst men en möhippa är ingen plats för ett spädbarn! Går inte riktigt ihop! Kan inte din syster vara med under en del av dagen iaf, utan sitt barn?

  • Pagnie

    ja då är det nog dags att du kollar upp det goli. dekoratören är ju en utav dom viktigaste punkterna tycker jag. haha.
    Men det ska nog lösa sig ska du se.

    Ja 6000 tycker inte jag är speciellt mycket för att få det uppsytt så jag tycker han ska köra på. All in så att säga. R hyr ju sina kläder då han inte vill ha en kostym men han vill inte köpa något han aldrig kommer använda igen. så han kommer ha longjacket/frackcoat någon kombo av det båda om jag förstod butiken rätt. Han kommer vara marinblå.

    What?! ikea kan ju vara väldigt roliga måste jag säga. haha. men vad roligt då får ni ägna några månader åt att sätta ihop ikeamöbler då. alltid lika roligt. kom ihåg trälimmet bara :D
    Vi kommer ju också köra ikea och fan vad vi ska skruva. Längtar verkligen till augusti. känns som att allt börjar då. livet liksom.

    Vi skulle ju ha kört igång med bebisverkstaden denna månaden och jag vet att jag har ägglossning nu så jag är lite besviken på mig själv för det känns som man slösar tiden nu. MEN jag tog beslutet att det är dumt att börja nu ifall det går på en gång. träffade dessutom en patient tidigare som var i v 8-9 någon gång och mådde så sjukt illa så hon behövde bli inlagd.
    Skulle det fungera för mig nu så skulle jag vara i ungefär samma vecka så nu sköt vi på det. känns ändå rätt bra faktiskt. då hinner vi med resan i höst också och så hinner vi spara upp lite mer innan bebis kommer också. R har ju fått för sig att jag är överfertil och att han har superspermier så vi får väl se hur det blir med det.
    Men ja då kör vi bröllopsnatten istället och smekmånaden så får vi se om man har tur och kommer hem och är befruktad.
    bara för att komma lite off topic. men hoppas ni accepterar det ändå. haha

    nej jag håller helt med. ett barn ska inte med på möhippan. enkelt.

    du det är nog en terapitråd för oss alla. vad skulle jag göra utan er alla va?

  • goli

    Haha, ja det lär nog ta några månader innan vi är färdiga! Och ska absolut inte glömma trälimmet. Första natten i vår första lägenhet ska vi nog spendera på en madrass på golvet. Möblerna ska levereras på dagen och då ska vicevärden släppa in ikea-killarna. Jag o fästmannen kommer vara framme vid 23-tiden någon gång och lär knappast orka skruva ihop något då. Men det ska bli mysigt ändå!

    Haha, ja för mig är det riktigt bra terapi, verkligen! Inte nog med att man får skriva av sig, man får så jäkligt bra feedback också!

    Vad skönt att du har bestämt dig ang bebisverkstaden. Ja, det där med illamående är inte att leka med. Min mamma var illamående hela tiden när hon var gravid med mig och tålde inte ens att prata om mat. Hon fick kopplas till dropp många gånger och när hon var i femte månaden vägde hon 47 kilo!!! Hon hade det tufft! Men en rolig grej som hon berättade var att när hon var liten så hade de ett grannpar som skulle få sitt första barn. Men kvinnan klarade inte av att se sin man, han framkallade hennes illamående så de var tvungna att spendera större delen av hennes graviditet isär!!! Får hoppas att det där inte händer någon av oss! Skrattande

    Men nu är et inte alls lång tid kvar för er, vad spännande! Allt detta planerande... För några månader sedan tyckte jag tiden gick så långsamt, men nu så känns det som att det har gått fort. Kanske för att det händer så mycket nu. Ser verkligen fram emot allt!

  • Pagnie

    haha ja men verkligen. men det är ju rätt roligt också måste jag säga. helt underbart att se allt när det blir klart. haha.
    Ja men det är ju halva grejen när man flyttar till nytt. dock brukade vi alltid ta sängen först. eller sovrummet rent generellt för det är ju där man hittar lugnet.
    Usch vi var ju borta i helgen och fan vad jobbigt det var att sova i en annan säng. kommer aldrig vilja sova i någon annan säng än våran. haha

    Ja det känns jätteskönt. men samtidigt lite jobbigt, men det som stressar mest är alla idioter som inte har några förutsättningar men ändå blir gravida. man blir bara arg. trött blir man också. tillsammans 1 år och sen gravida. men jag måste helt enkelt bara slå av det där och skita i det. vi kör helgen innan bröllopet och that´s it. kände det nu också nu när jag vet att visst det är slöseri MEN jag kände mig ändå inte helt redo att göra det riktigt än. känns liksom inte fel när kondomen åker på ändå. många känner ju att det känns som ett hån men jag känner inte alls så. så i det avseendet så var det nog klokt av oss faktiskt. och nu har jag så mycket annat att ta itu med innan så det bli nog bra.
    Ska hålla mig sysselsatt.

    inköpslistan börjar bli lång nu. Men R sa att vi måste köpa surfplattor för det är bra för barnen sen. haha. han är för gullig.
    Så nu blir det sådana, bil, tv, dator till mig, nya bokhyllor, soffa, soffbord och byrå samt massa mattor sen när vi nog klara. haha

    ja skoja inte. nu är det 57 dagar kvar. räknar ner sakta men säkert. bebisverkstaden startar om 47. det kommer gå jättefort. om 1 månad så kommer jag vara så nervös så jag kommer dö.

  • kitkät

    Jag blir lite orolig när ni säger att det är SÅ viktigt att träffa dekoratören, men jag förstår inte riktigt varför det är så viktigt att träffa han? Kanske jag borde prata med George på Panorama och fråga om det, men vad jag förstått så är det via Panorama som vi tar dekorationen!
    Men här pratar ni om att träffa dekoratören flera gånger och gå igenom prover etc. Då blir jag lite orolig och tänker att det kanske är jag som är knäpp, men jag kommer verkligen inte på något som jag känner att jag vill ta direkt med dekoratören! Goli, jag hade heller aldrig hört talas om att man ska träffa en dekoratör, men det kanske är vi som har missat det bara! Haha.  

    Jag har ju tänkt att vi vill ha lokalen som den är, men jag vill ha andra gardiner (gillar inte dom som är nu, jag vill ha vita draperier istället) och det är ju Panoramas ansvar. Och så vill jag inte ha så mycket dekoration förutom på gästborden (typ lite ljus i kandelaber med blommor kanske) och såklart brudbordet! Brudbordet vill jag ha väldigt simpelt, jag vill inte ha massa krimskrams runtomkring! Lokalen är otroligt vacker som den är, så jag vill inte smycka ut den för mycket. Och då känns det inte som att jag behöver träffa en dekoratör för det. (Anledningen till att jag skriver "jag" är för att min fästman inte bryr sig ett dugg om dekoration). Eller vad tycker ni? Borde jag be om att träffa dekoratören ändå? 

    Pagnie,
    Vilken paraply har du köpt? Visa! 

    Goli,
    Har ni hört talas om IKEA HANDLA - kort? Det ansökte jag och brorsan om när vi flyttade till en gemensam lägenhet som studenter och behövde handla möbler på avbetalning. Vi hade inte heller någon inkomst, men det gick bra ändå. Och ingen behöver gå i god för en! Kolla upp det! Då får ni ett IKEA HANDLA - kort som ni drar när ni handlar era möbler, upp till 60 000 kr. Det är räntefritt i 6 - 12 månader, ni bestämmer, beroende på hur ni lägger upp delbetalningen! Det är riktigt smidigt att bara dra kortet när man handlar! Här kan du läsa mer om det: https://secure.ikea.com/ms/sv_SE/customer_service/handla/secure/ikea_handla_hemkredit.html

     

Svar på tråden Orientaliskt bröllop