• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Mustikka
    goli skrev 2013-02-07 14:54:46 följande:
    Mustikka, jag e oxå ett stort fan av snörning! tycker klänningen sitter så mkt bättre då, testade klänningar med dragkedja oxå o det var inte alls lika bra. när jag beställde min klänning kunde jag lätt beställa en storlek större eftersom jag visste att snörningen fixar allt... Skrattande ska fortfarande bli av med min mage dock! hur går det för dig med dieten? lyckats avhålla dig från sötsaker fast Kitkät frestar oss hela tiden med sina cupcakes? Flört
    Jo det är en sån skön säkerhet att ha snörning. 
    Hahah måste säga att sötsuget tog fast mig och dessutom dog jag när det bjöds på cupcakes på stan
    och dessutom åt jag liiite godis och smaka på en bit cupcake Drömmer de va pga fästmanen, skyller på honom när han kom hem med två godispåsar. En till honom och hans bror som var på besök. Men så duktig som han är så gav han mig några bitar och fick sitta och titta på en serie medans dem fick lite bro time. Som straff fick han promenera med mig idag i 30 min. Ska skippa det där löpbandet och gå ut istället :D

    Hur gick det för dig med alla dessa nomi nomi bilder som läggs up? 
  • Mustikka
    Juventina skrev 2013-02-07 20:21:58 följande:

    Hej tjejer! tack för intressanta idéer och tankar det har varit super kul att läsa era inlägg :) Jag gifter mig på Panorama i södertälje. Glad att jag hittade hit!


    Lycka till med era planer!


    Hej Juventina :D
    Vad roligt Solig när gifter du dig? hur långt har du kommit med dina planer? 
  • Mustikka
    kitkät skrev 2013-02-07 14:41:38 följande:
    Mustikka,
    Om det blir någon större förlust på tårtan eller ej återstår att se! Det beror på vad dom drar av för tårtan på Panorama. Om tårtan t ex skulle kosta 5000 kr via Panorama, så kanske dom bara drar av 3000 kr, för dom drar inte av hela summan. Det är för att dom ändå ska tjäna en slant på det. Jag tror att det är så, jag tror inte att dom drar av hela summan faktiskt. Jag tror att även om man väljer bort vissa saker från paketet, så tjänar dom i slutändan ändå på det eftersom dom inte drar av hela summan. Så tror jag att det är överallt! 

    För brudbuketten och tärnbuketten drar dom av 1000 kr, även fast det i själva verket kostar mer än 1000 kr enbart för brudbuketten!  Så vi kommer ju förlora en hel del på det! Det är samma sak med bilen, Panorama drog bort 3000 kr från paketsumman, men vi får betala minst 5500 kr för bilen som vi bokade på annat företag - beroende på hur länge vi vill ha tillgång till bilen! 

    Vi fick ju en paketsumma från Panorama, t ex dekorationer, bil, tårta & filmkamerateam kostar 30 000 kr. Det är ett paket. Så man vet ju inte vad man får betala för varje enskild sak, utan sedan om man väljer bort något från paketet så drar dom bort en summa bara, så det jag menar är att man vet inte om dom drar bort hela summan för vad det skulle kosta, eller om dom drar bort en del bara - för att dom ändå ska tjäna på det! Förstår du hur jag menar? 
    Jag förstår precis vad du menar. Hur kom det sig att ni valde egna florister? frågar själv pga det där med tårtan. Det jag fick reda på var att jag får endast välja rosor annars tillkommer det extra. Och i paketer får vi för mig, tärnan och 30 st kavajblommor till de närmaste grabbarna. Tror vår tårta skulle kosta 5000 kr sa han och då var det för en enkel tårta men mig kvittar det. Så länge den ser bra ut och smakar så klagar jag inte, hahah fast det återstår att se. Måste ju snacka med dem för att veta mer om vad som ingår osv. Till mig sa han att jag borde komma 3 månader innan för att planera allt som hör till lokalen, kyrkan och maten osv. Så har tagit det ganska lungt men börjar faktist bli lite nervig över det, ni har kommit så långt redan och jag sitter här och chillar och litar på att dem fixar det :/

     Ska ta ett snack med honom, vill ju veta allt så man kan planera lite i god tid. 
    Roligt att du köpt boken, funderar också på att göra det om den är värd det. Vart finns den att köpa? Solig 
  • Mustikka
    kitkät skrev 2013-02-07 16:49:48 följande:
    Jag blir så trött på att det inte går att få tag på Panorama via mejl. Jag mejlade dom för typ över en vecka sedan och jag har fortfarande inte fått något svar ännu. Ibland blir jag så trött på att ha med utländska företagare att göra (ja, jag får säga så - jag har själv utländska rötter Förvånad). Det känns så oseriöst när dom inte svarar på mejl. Nu gör jag en grov generalisering, men det är faktiskt lite så. Jag vill inte behöva ringa varje gång jag undrar något, det är så mycket smidigare att mejla när det inte är akut. 
    Ring och skäll ut dem! Service är viktigt och en irriterad brud är inget  att leka med, det borde dem ju veta hahah
  • Juventina

    Vi gifter oss i början på sommaren :) Det viktigaste är bokat och klart men det finns en hel del kvar att göra! Vi har fortf inte hittat dj! Börjar bli stressigt!


     

  • Pagnie
    Juventina skrev 2013-02-07 20:51:18 följande:

    Vi gifter oss i början på sommaren :) Det viktigaste är bokat och klart men det finns en hel del kvar att göra! Vi har fortf inte hittat dj! Börjar bli stressigt!


     


    välkommen. nej det där med dj kan vara lite knivigt faktiskt. glad att vi slapp det faktiskt då lokalen fixade det.
  • kitkät

    Juventina,
    Välkommen! Vad kul med en till brud som ska hålla bröllopsfesten i Panorama. Då har jag ju någon som jag kan prata om just Panorama med! Jag & min fästman ska nämligen också hålla vår bröllopsfest där! Är du/din fästman syrian? 

    Har ni valt hela paketet från Panorama eller har ni valt att ordna en del på egen hand?  

  • Juventina

    Hej Kitkät!
    Vad roligt att ni också gifter er där. Vi är båda libaneser.


    Vi valde "paketet" som man får med, men valde bara bort bilen. Fotografen som ingår skulle tydligen bara fota på själva festen det ingick inte atelje bilder eller utomhusfotografering så den var rätt onödig. Det skulle tillkomma väldigt mycket om man ville ha med det och en till kamera tyckte han att vi skulle ha och en kran mm och det blev så otroligt dyrt. Vi kommer att ha detta kamera team till det som ingår men vi har bokat fotograf med atelje och utomhusfotografering på annat håll.


    Nu letar vi dj och inbjudningskort, jag beställde provkort på calligraphen men dom var rätt tråkiga, väldigt simpla och såg ut som vykort. Har ni tips på ställen man kan beställa ifrån? Jag tänkte eventuellt be min syster ta med sig från Dubai.


    Jag är så sent ute med allt :D


     

  • Mandis

    Så..nu har jag mailat flödesschemat och festhäftet är på väg..fattar inte varför det tar så lång tid att ladda!!! Mustikka, ge mig din mailadress så skickar jag till dig oxå..du kan skicka till min inbox om du inte vill skriva ut den här =)!

Svar på tråden Orientaliskt bröllop