• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Pagnie
    goli skrev 2013-01-12 21:19:55 följande:
    Hahaha, vad gulligt av dig, tack ska du ha! Jag funderar på det fram o tillbaka. Saken e den att min fästman håller på att byta sitt efternamn just nu o ska ta sin mors efternamn, det är mer persiskt än det ha heter nu. Så jag vet faktiskt inte! Är du säker till 100 procent att du ska byta efternamn?

    Om vi har! Jättemycket! det roliga e att vi kommer på så många flicknamn men inte alls många killnamn. Favoriterna just nu är Natalie, Amelie (min favorit, inte fästmannens), Melanie (hahaha, allt slutar typ på samma ändelse!). Och just nu smakar jag lite på flicknamnet Pilar. Tycker det e speciellt o vackert. Tror det e spanskt. När det gäller killnamn har jag fastnat lite för Damon men fästmannen gillar det inte alls, haha!
    Vilka namn har ni diskuterat då?
    yes jag är helt säker på att jag kommer byta. vill gärna ha samma och han tvärvägrar att byta. och jag tror det handlar lite om att han är ju född i sverige och så och han har inte så mycket av sina rötter kvar. så för min del spelar det ingen roll. :D
    tycker du inte man ska ha persiskt elelr utländskt efternamn i sverige? :P
    min sambo skulle aldrig byta sitt efternamn. jag kom med förslaget att vi byter båda två så båda får byta men icke.

    oh ja vi har pratat massor men vi kommer bara fram till två nman som vi gillar. flicknamnet bestämde vi i typ januari -10 så det var ett tag sen. Som flicknamn kommer vi ha Parmida och som pojknamn kommer vi ha Dastan från spelet prince of persia.
    Jag vill jättegärna ha kommentarer på detta då du är iranier och jag inte har någon koll alls. ;)
  • goli

    Jodå, tycker absolut inte att man ska glömma sina rötter. Det efternamnet min fästman har är en del av ett längre efternamn som låter arabiskt men hasn mors efternamn låter mer persiskt o eftersom hasn syskon har bytt så ville han oxå heta samma som sina syskon. Men han var och är lite ledsen över att överge sin fars efternamn. Jag måste säga att jag har lite svårt för det här att man som utländsk byter namn till ngt svenskt. Förstår inte grejen helt enkelt. Tycker man ska vara stolt över sitt ursprung o hålla fast vid det, speciellt som vi redan glömmer så mycket när vi bor i Sverige o pratar svenska hela tiden. Jag o fästmannen försöker prata mer persiska men efter typ 3 minuter börjar vi prata svenska igen av ren vana. Vill jättegärna att våra barn ska växa upp med persiska kulturer och traditioner oxå. Det är ett stort plus att få ta del av flera kulturer, vill inte beröva våra barn det!

    Tycker att Parmida och Dastan är jättevackra namn! Annorlunda o originella! Vad tycker du om namnet på Big brother-Kittys unge då: Bibbi Nikki-Lo Inga-Lill Krabban Störby Jutbring?

  • Pagnie
    goli skrev 2013-01-12 21:38:47 följande:
    Jodå, tycker absolut inte att man ska glömma sina rötter. Det efternamnet min fästman har är en del av ett längre efternamn som låter arabiskt men hasn mors efternamn låter mer persiskt o eftersom hasn syskon har bytt så ville han oxå heta samma som sina syskon. Men han var och är lite ledsen över att överge sin fars efternamn. Jag måste säga att jag har lite svårt för det här att man som utländsk byter namn till ngt svenskt. Förstår inte grejen helt enkelt. Tycker man ska vara stolt över sitt ursprung o hålla fast vid det, speciellt som vi redan glömmer så mycket när vi bor i Sverige o pratar svenska hela tiden. Jag o fästmannen försöker prata mer persiska men efter typ 3 minuter börjar vi prata svenska igen av ren vana. Vill jättegärna att våra barn ska växa upp med persiska kulturer och traditioner oxå. Det är ett stort plus att få ta del av flera kulturer, vill inte beröva våra barn det!

    Tycker att Parmida och Dastan är jättevackra namn! Annorlunda o originella! Vad tycker du om namnet på Big brother-Kittys unge då: Bibbi Nikki-Lo Inga-Lill Krabban Störby Jutbring?
    ja men precis. Sambon kommer tyvärr inte prata persiska med våra barn utan det överlåter vi åt svärföräldrarna och det är av den enkla anledningen att han har lärt sig två språk (persiska och kurdiska) halvdant och behärskar dom inte. så det är inte så bra att prata persiska och sen blanda in svenska ord mitt i allt. så det är väl bra att dom får efternamnet i alla fall. dock ska dom vara mycket hos farmor och farfar så dom ska lära sig ändå. och sen kan pappa prata persiska med dom.
    men vi får se hur det blir.
    men det är ju därför jag läser persiska också för att vi ska kunna prata det med våra barn. om jag kommer igång och lär mig en massa så kanske det går. för när jag lär mig så lär jag ju sambon massa saker som inte han kan också. Men vi får se helt enkelt.

    Du tycker det alltså? svärmor hatar namnet Dastan tyvärr. hon säger att det är gammalt gubbnamn. haha. men det finns jättefå i sverige som heter det så det är ju bra.

    haha det var det fulaste namnet jag har hört någonsin. hur kunde hon få till det?
  • Aidis

    Hej! Tänkte delta i eran forum. Jag är från Iran och ska gifta mig med en halv dansk / halv spansk kille. Vi bor nere i Skåne och planera att gifta oss till 7 september 2013 . Vi har tänkt oss gifta oss i kyrkan och ha en persisk vigsel...lokal, kyrka, florist är bokade. Hade varit jättebra att ha några att utbya idéer och tankar med.... )!

  • Pagnie
    Aidis skrev 2013-01-12 22:35:26 följande:
    Hej! Tänkte delta i eran forum. Jag är från Iran och ska gifta mig med en halv dansk / halv spansk kille. Vi bor nere i Skåne och planera att gifta oss till 7 september 2013 . Vi har tänkt oss gifta oss i kyrkan och ha en persisk vigsel...lokal, kyrka, florist är bokade. Hade varit jättebra att ha några att utbya idéer och tankar med.... )!
    välkommen till våran tråd. kul med lite nytt folk då det mest är vi tre här som tjatar med varandra.
    klänning, ringar, blommor hur har du tänk?
  • goli

    hej Aidis! välkommen till vår tråd! du har kommit rätt! vi har gott om tankar att utbyta här, haha! Så det är bara att sätta igång o berätta hur långt ni har kommit, vad ni har kvar att fixa... ALLT!!!!

  • goli

    Pagnie, jag tycker att du är riktigt ambitiös och det är beundransvärt att du lär dig persiska. Så fortsätt kämpa på o snart kan du ta o lära mig lite persiska oxå, hahaha!

    Tråkigt att din svärmor tycker så men det kan stämma att det namnet var vanligt med tanke på hennes generation. Men jag tycker inte alls att det e så nu, tvärtom. Lite som mode o trender, att saker o ting återkommer efter ett tag. T o m min fästman tycker om namnet Dastan o tro mig, han e svår! Skrattande O sen kan man tyvärr inte alltid göra alla nöjda med de val man gör, det viktigaste är att du och din sambo är nöjda med det valet. o tänk sen när er son blir lite äldre o får veta var o vem han har fått sitt namn ifrån. HUR COOLT SOM HELST JU! Cool

  • Pagnie
    goli skrev 2013-01-12 23:40:50 följande:
    Pagnie, jag tycker att du är riktigt ambitiös och det är beundransvärt att du lär dig persiska. Så fortsätt kämpa på o snart kan du ta o lära mig lite persiska oxå, hahaha!

    Tråkigt att din svärmor tycker så men det kan stämma att det namnet var vanligt med tanke på hennes generation. Men jag tycker inte alls att det e så nu, tvärtom. Lite som mode o trender, att saker o ting återkommer efter ett tag. T o m min fästman tycker om namnet Dastan o tro mig, han e svår! Skrattande O sen kan man tyvärr inte alltid göra alla nöjda med de val man gör, det viktigaste är att du och din sambo är nöjda med det valet. o tänk sen när er son blir lite äldre o får veta var o vem han har fått sitt namn ifrån. HUR COOLT SOM HELST JU! Cool
    haha eller hur. Jag älskar verkligen det namnet och har gjort det från början. helt underbart är det. Svärmor älskar dock namnet parmida så det är ju bra. Då tycker jag svärmors val av namn är värre på min sambo. låter enligt min mening som ett tjejnamn men vad ska jag göra åt det ;) hon tycker ju som hon tycker. han är dessutom den enda i världen som heter så enligt vad jag har förstått. så ja hon ska inte klaga.

    Ja både mamma och pappa kommer ju alltid ha älskat tv-spel så då är det väl bra för honom att få det därifrån då. ;)
    jag gillar namnet Namine också.
  • Aidis

    Hej tjejer, tack !! Som sagt, kyrka, lokal, florist och fotograf inkl. kamraman är bokad. När det gäller klänningen så har jag tänkt något i stilen mex inte alltför åtsittande eller alltför prinsseklänning om ni förstår vad jag menar....utan en som åtsittande upptill och går utåt från höften typ, helst ska det vara V-ringat som går neråt längst Håret ska vara uppsatt. Ringen...det ska vara vitt guld med diamanter runt som ska matcha min förlovningsring. Blommor vet jag inte riktigt....jag vet bara att jag vill ha i olika färger av vitt både i buketten och även i dekorationer med inslag av svalt grönt. Färgtema är vitt i olika nyanser med inslag svalt grönt och silver gäller för dekration och sofreh Bifogar bilder på klänningen och frisyr. Vad tycker ni? Hur gör ni med eran sofreh aghd? Fixar ni själv eller är det någon en bröllopskoordinator? Tips?

Svar på tråden Orientaliskt bröllop