• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • kitkät

    Mm, han är skum även på mejl, skriver VÄLDIGT kortfattat. Om det nu är samma person vi pratar om!
    Men jag ska göra som du säger, jag ska prova så mycket jag kan. Jag ska till Stockholm över jul- och nyårshelgen så jag ska försöka passa på då. Han skrev att leveranstiden är 6-8 veckor om man väljer att sy upp en klänning istället för att köpa en färdig i butiken. 

    Jag har en kompis som är väldigt bra på att teckna och hon har erbjudit sig att rita min brudklänning, så kanske kan hon hjälpa mig att illustrera hur jag vill att klänningen ska se ut.

    Hur går det med din klänning, goli? Du skulle väl sätta dit fler pärlor, eller hur?

    Jag måste ringa till Oscarsfoto också och be om att få komma till deras ateljé och diskutera lite! Kanske kan vi gå dit tillsammans? Haha.. Två bridezillas i samma rum skulle nog sätta skräck på dom!  

  • goli

    Yup, det låter som honom! du kommer förstå när du träffar honom. Bitter, ung kille, hahaha! men inte så konstigt. Säljer brudklänningar för flera tusen men fler o fler blivande brudar hittar tillförlitliga kina-sidor o beställer därifrån. tror att han allmänt e misstänksam mot alla. vi fick t ex inte ta ngn bild när jag hade klänningarna på mig. just för att jag kanske skulle skicka bilden till en kina-sida.... hahaha, little does he know!

    Ja, vi hade kunnat trasha hela stället! men tror inte att oscars foto e aktuellt längre tyvärr. min mamma har ringt runt lite o hittat några iranier som verkar ha bra meriter o deras ateljéer ligger mycket närmare där vi bor. ska gå dit o pruta lite! men om det inte går ringer jag min bride-squad (dig o Pagnie!) så får ni komma o hjälpa mig att sätta press på dem!

    Ja, ska sätta på lite fler kristaller som min mamma har köpt från iran. Sen har jag hittat ett ställe i Kista galleria däe jag tänkte be dem sy på ärmar o kanske korta ner klänningen lite. Men imorgon ska jag köpa en underkjol från en polsk brudbutik som ligger här i närheten o det blir lite billigare än det jag har hittat i sverige. Sen kan jag alltid sälja den på blocket! Ska bli kul, ser fram emot att fixa lite med klänningen tillsammans med min goa mamma!

  • Pagnie
    kitkät skrev 2012-11-29 17:17:50 följande:
    Får se, ska först gå till olika butiker i Stockholm och testa klänningar, även om jag vet hur jag vill att klänningen ska se ut. Vem vet, kanske fastnar för något helt annat? Måste man boka tid innan man går till brudbutiker, eller hur funkar det?  Hur lång tid tar det i varje butik ungefär? Jag tänkte att jag ska försöka hinna med fler butiker på en och samma dag, eftersom jag inte kan åka dit närsomhelst. 
    vissa behöver du boka tid hos men inte alla. stockholm brud och fest hittade jag min på och där behöver du inte boka. men gå dit tidigt om du åker dit på helgen. Kommer mycket folk. men dom är hur trevliga som helst. jag var faktiskt aldrig på någon annan eftersom jag hittade rätt på en gång. ;)
    Men lilly till exempel måste du boka på och det flera veckor i förväg. Samma sak med den som ligger bredvid lylly vet dock inte vad den heter.
    men det finns väldigt många på hornsgatan så kör den gatan upp så är det i alla fall 3 eller 4. Garamaj heter nog föresten den bredvid lilly men den ska inte vara nå bra utan otrevlig personal.
  • Pagnie
    goli skrev 2012-11-29 17:26:44 följande:
    ja, skitsnack går överallt tyvärr. det var ju tråkigt att höra. men så länge det inte e själva AT-utbildningen som e dålig så. Jag ska försöka ta mig till Örebro, Kitkät men tyvärr ligger Kalmar ännu längre upp på listan. Fast det e så många som söker så det blir svårt!

    Vad kul med bröllopsmässa! hade jag varit i Sverige då, hade jag definitivt gått!

    Kitkät, det finns inte många brudbutiker som man måste boka i förväg. Vet att till Cosmos bröllopsexperterna måste man det men det var en tjej som hade skrivit om dem på BT här om hur otrevliga o oproffsiga de var. Har själv inte varit där. Annars funkar det nog på en heldag, lite jobbigt bara att ta sig igenom alla från norr till söder. O vissa ställen har inte öppet så länge på lördagar heller så kolla upp öppettider. Jag satt o gjorde upp en planering innan o kollade alla öppettider o på kartan, gjorde allt mycket smidigare då! Men jag rekommenderar dig att testa drottningg brud o fest. dyra klänningar men jättesnygga. det var där jag hittade min snygga maggie sottero!
    haha det gjorde jag också innan. en planeringslista. men som sagt hann bara till en. Ja sök örebro du. mer respekt för läkare så det blir nog bra. men det är ju ett bra sjukhus annars. alltså stort med mycket resurser.
  • Mandis

    Oj vilken full fart det är på ert planerande, kul =)!

    Pagnie, du undrade vad som tog upp all tid månaderna inför bröllopet...när jag tänker efter så vet jag faktiskt inte haha. Vi hade mycket pysslande kvar månaderna innnan, det ingick ju inte full dekoration av stället och borden så vi ordnade med menyer, lite dekorationer till trädgården och bordsplaceringslappar. Bordsplaceringstavla. Underkläder, skor och smycken. Sen var det frisör, florist, underhållning till festen, regelbundna provningar av tärnklänningarna som min mans mormor sydde (jag var tvungen att följa med varenda gång eftersom mormor inte pratar så bra svenska!). Framför allt sista månaden var stressig, vi hade möten med alla (fotograf, filmare, dj mm) för att stämma av planeringen. Ansiktsbehandling, massage, manikyr, pedikyr osv osv.

    En annan sak som tog mycket tid var att vi gorde "körscheman" för dagen innan då vi hade en stor grillfest för släkte, bröllopsdagen och dagen efter då vi hade brunch för de gäster som valde att sova över på stället. I schemat hade vi t.ex. skrivit namn och ansvarsområde för varje person som hjälpte till, t.ex. vem som skulle ta emot fotograf och filmare, vem som skulla ta emot vigselförrättaren, vem som skulle ha kontakt med dj'n under kvällen osv osv.

    Som ni märker är jag ett riktigt kontrollfreak ;)

  • Mandis

    Goli, vad kul att du studerar till läkare. Jag gör min ST i allmänmedicin så jag har gått samma väg som du går =). Två av mina vännner gör sin AT i Örebro just nu och de verkar vara ganska nöjda, annars är Mälarsjukhuset i Eskilstuna också bra, jag gjorde min AT i Katrineholm och hade min kirurg- och ortopedplacering i Eskilstuna!

  • goli

    jag gick oxå till lilly men jag behövde inte boka tid i förväg. kanske e annorlunda under sommaren? garamaj skippade jag eftersom det inte riktigt var min stil plus att jag hörde att det var riktigt dyrt. Finns ett ställe som heter Kik, är det den du menar Pagnie? Tyckte inte alls om den butiken. Klänningarna var alldeles för enkla o de flesta var i spets, men det var inte ens fin spets. När vi kom in kom det en snubbe fram som var typ konsult eller whateever o snackade i evigheter om deras koncept, fy fan, ville bara därifrån!

    Håller med Pagnie, butikerna på hornsgatan e jättebra! Finns två ganska stora brudbutiker på hornsgatan med fina klänningar, sen finns det ett litet litet ställe typ mellan dem butikerna, om jag minns rätt, som både säljer klänningar och syr upp. Jobbade med en tjej på KS i somras o fick veta att hennes pappa äger stället. Hm, att inte jag tänkte på det innan! Kitkät, de kanske kan sy upp klänningen till dig? Du kan ju nämna att en annan butik har gett dig 6000 kr i pris och då kanske de kan ge dig ännu billigare? Iaf, han har mycket erfarenhet o verkar duktig. Önskar bara jag kunde komma på namnet. Tog deras visitkort oxå t o m men vete fan vad jag gjorde av den! Ska försöka komma på namnet!

  • kitkät

    Vad skönt att ni hittat filmare till slut! Vad vill dom ta för pris? 

    Och vad kul att få hålla på att trixa & fixa med klänningen och göra den till din egen, hoppas du blir nöjd till slut! 

    Jag tänkte precis på en sak, jag som var så orolig för att ni hade kommit så långt i er planering, du och Pagnie, och nu har jag nästan kommit lika långt. Det går undan när man väl kommer igång. Det som tog mest tid för oss var ju att hitta en festlokal. Det känns skönt att ha kommit såhär långt nu, men ändå lite tråkigt för att för varje sak som vi bockar av på listan, ju mindre har vi att planera och det är ju roligt att planera tycker jag! 

    Berättade jag att vi bokat Djn Mattias Nyström som jag skrev om förut? Han svarade ju inte på vårt mejl först, men han hade missat den (mejlet hade hamnat i hans skräppost), så nu har vi hursomhelst preliminärbokat honom! Det känns skönt! 
     

  • goli
    Mandis skrev 2012-11-29 18:33:03 följande:
    Goli, vad kul att du studerar till läkare. Jag gör min ST i allmänmedicin så jag har gått samma väg som du går =). Två av mina vännner gör sin AT i Örebro just nu och de verkar vara ganska nöjda, annars är Mälarsjukhuset i Eskilstuna också bra, jag gjorde min AT i Katrineholm och hade min kirurg- och ortopedplacering i Eskilstuna!
    Hej Mandis, vad kul! Vad tyckte du om Katrineholm? Var det bra? (Nu kommer Kitkät bli sur om jag nämner ngn annan stad än Örebro, hahaha!) O min fästman undrar vad du tycker om allmänmedicin hittills? Han funderar oxå på det, nämligen!
Svar på tråden Orientaliskt bröllop