• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • kitkät

    Haha bra! Det gillar jag. 

    Jag börjar fundera lite på att sy upp min klänning i Kina ändå, såg i en av Kina-trådarna en blivande brud som hade sytt upp en liknande klänning som jag är ute efter och den var jättefin och välsydd! Men jag vet inte om jag vågar. Tänk om den blir helt fel?  

  • Pagnie
    kitkät skrev 2012-11-29 12:28:52 följande:
    Jaaaa, vad kul! Jag ser framemot det! Har du köpt biljetter till bröllopsmässan, Pagnie? 
    Jag funderar på om jag vill gå eller inte, känns lite onödigt eftersom vi har kommit så långt i planerandet och jag tror inte bröllopsmässan kan tillföra något till det. Meningen med bröllopsmässan är att man t ex ska få kontakt med fotografer, cateringfirmor osv, och allt det har vi ju redan klart. Jag kan tänka mig att bröllopsmässan är bra för dom som precis börjar planera för bröllop och är på jakt efter inspiration och att komma i kontakt med olika företag, men för min del känns det lite meningslöst nu när det mesta är klart! 
    ja du har en poäng. jag känner också lite så men det skulle ändå vara kul. se allt och så där. man kanske får lite ideer som man annars inte har tänkt på och så. allt är ju inte klart i dekorationsväg och sambons kläder och så. Så lite ideer kanske man får. men det tål att tänkas på. frågade svärmor om hon ville med och oj vad glad hon blev. haha
  • Pagnie
    goli skrev 2012-11-29 16:17:51 följande:
    Hej Kitkät! Det var längesen! Ja, det vire jättebra om vi kunde få anställning i Örebro. Mailade snubben som har hand om det och fick ett svar tillbaka om att det skulle vara ett plus om vi kunde titta förbi en sväng... Hahahaha! Ja, vi hade skrivit i våra brev att vi pluggar utomlands så... Men absolut, ska bara sätta igång vår privata jet och e där alldeles strax!

    Har aldrig varit i Örebro men hört att det e en fin stad o att de har bra AT-utbildning där. Men Pagnie, nu blir jag nyfiken. Varför tycker du inte om sjukhuset där?
    tycker inte om allt jävla skitsnack som är på det där sjukhuset. det håller sig inte bara till en avdelning utan alla snackar skit om alla på alla avdelningar. och chefen jag hade var allt annat än bra. Kunde inte ta och ordna upp konflikter. och jobbade någon för sakta eller var för säker i sitt jobb om man var ny osv osv helt enkelt inte följde normen så snackades det skit.
  • Pagnie
    kitkät skrev 2012-11-29 17:09:02 följande:
    Haha bra! Det gillar jag. 

    Jag börjar fundera lite på att sy upp min klänning i Kina ändå, såg i en av Kina-trådarna en blivande brud som hade sytt upp en liknande klänning som jag är ute efter och den var jättefin och välsydd! Men jag vet inte om jag vågar. Tänk om den blir helt fel?  
    ja varför inte. testa. dom är ju billiga ;)
  • kitkät

    Får se, ska först gå till olika butiker i Stockholm och testa klänningar, även om jag vet hur jag vill att klänningen ska se ut. Vem vet, kanske fastnar för något helt annat? Måste man boka tid innan man går till brudbutiker, eller hur funkar det?  Hur lång tid tar det i varje butik ungefär? Jag tänkte att jag ska försöka hinna med fler butiker på en och samma dag, eftersom jag inte kan åka dit närsomhelst. 

  • goli
    kitkät skrev 2012-11-29 17:09:02 följande:
    Haha bra! Det gillar jag. 

    Jag börjar fundera lite på att sy upp min klänning i Kina ändå, såg i en av Kina-trådarna en blivande brud som hade sytt upp en liknande klänning som jag är ute efter och den var jättefin och välsydd! Men jag vet inte om jag vågar. Tänk om den blir helt fel?  
    jag förstår dig fullständigt. men saken e att man kan påverka mkt beroende på vilken kinasida man beställer ifrån. Jag blev ju nöjd trots mina mardrömmar o min osäkerhet men jag ångrar att jag inte la i mig mer i själva processen. för det tror jag man kan göra! Det bästa vore om du beställde från en hemsida som har gjort den varianten innan o be dem skicka bilder på det de själva har sytt upp. På så sätt vet du bättre vilka ändringar du vill göra. Du binder dig ju inte till ngt genom att bara maila dem o kolla om de har sytt upp den klänningen du vill ha. Finns jättebra trådar på BT som har spaltat upp alla säkra sidor att beställa från!
  • goli

    ja, skitsnack går överallt tyvärr. det var ju tråkigt att höra. men så länge det inte e själva AT-utbildningen som e dålig så. Jag ska försöka ta mig till Örebro, Kitkät men tyvärr ligger Kalmar ännu längre upp på listan. Fast det e så många som söker så det blir svårt!

    Vad kul med bröllopsmässa! hade jag varit i Sverige då, hade jag definitivt gått!

    Kitkät, det finns inte många brudbutiker som man måste boka i förväg. Vet att till Cosmos bröllopsexperterna måste man det men det var en tjej som hade skrivit om dem på BT här om hur otrevliga o oproffsiga de var. Har själv inte varit där. Annars funkar det nog på en heldag, lite jobbigt bara att ta sig igenom alla från norr till söder. O vissa ställen har inte öppet så länge på lördagar heller så kolla upp öppettider. Jag satt o gjorde upp en planering innan o kollade alla öppettider o på kartan, gjorde allt mycket smidigare då! Men jag rekommenderar dig att testa drottningg brud o fest. dyra klänningar men jättesnygga. det var där jag hittade min snygga maggie sottero!

  • kitkät

    Goli, 

    Ja, jag läste också den tråden, så är inte speciellt sugen att gå dit faktiskt. Men Drottninggatan Brud & fest ska jag definitivt till! Det är ju dom jag haft lite mejlkontakt med, jag skickade en bild på en klänning som jag gillar och dom skrev att den skulle kosta ca 6000 kr att sy upp hos dom, så det är ju inte alls farligt. Kanske bättre det, än att lägga ett par tusenlappar på en klänning som blir helt fel pga. kommunikationsproblem via en Kina-sida. Känns jobbigt att förklara hur jag vill ha klänningen på engelska till en kines, då jag inte har hittat en sån klänning som ser ut exakt så som jag vill ha den, utan jag har bild på en överdel som jag gillar och en underdel på en annan klänning, så jag vill sätta ihop två klänningar till en!

    Jag vill ha den här underdelen, och samma modell på överdelen, fast i spets och djupare urringning i ryggen. 



     Jag kanske har visat den förut? Men jaja, ni får leva med att jag upprepar mig. 
  • goli

    det var bara bra att du upprepade dig, för det hade jag glömt!

    Ja, jag förstår dig! Hade det varit en hel klänning som du velat ha en kopia av hade det nog varit lättare. Men kolla noga ang priser med dem i butiken, tyckte han killen som ägde stället var lite småskum. Tjejerna som jobbade i butiken var mkt trevligare, tyckte jag. När jag kom in första gången stod han mest o bara stirrade lite surt tills jag gick fram o ställde frågor. Då svarade han lite kortfattat. o när jag sa att jag tyckte klänningen var dyr så blev han ännu konstigare. Men tjejerna var skittrevliga och hjälpte mig jättemycket med att prova klänningar o underkjolar osv. jag passade på att prova flera olika klänningar, t o m såna som jag bestämt mig för att inte ha. O just en av dessa fastnade jag för så passa på att PROVA!!!! Vissa klänningar ser helt annorlunda ut från det att de hänger på galgen tills du sätter på dig den, lovar!

Svar på tråden Orientaliskt bröllop