• goli
    Äldre 7 Oct 13:27
    1418515 visningar
    3377 svar
    3377
    1418515

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Äldre 11 Oct 21:26
    #31
    goli skrev 2012-10-11 18:36:13 följande:
    hur gick det med lägenheten? Glad
    går sakta men säkert. har lagt bud på den men säljaren vill inte ge sig. Men vi håller hårt på vårt och spelar ointresserade så får vi se hur det går. han verkar lite desperat så det kan gå vägen. ;)
  • Äldre 11 Oct 21:50
    #32
    Pagnie skrev 2012-10-11 21:26:46 följande:
    går sakta men säkert. har lagt bud på den men säljaren vill inte ge sig. Men vi håller hårt på vårt och spelar ointresserade så får vi se hur det går. han verkar lite desperat så det kan gå vägen. ;)
    hahaha! låter bra! hoppas han viker sig och att ni får lägenheten. håller tummarna!
  • Äldre 12 Oct 11:40
    #33
    goli skrev 2012-10-11 21:50:55 följande:
    hahaha! låter bra! hoppas han viker sig och att ni får lägenheten. håller tummarna!
    ja vi får hoppas. men annars gör det inte så mycket. vi sitter inte direkt i sjön om vi säger så. Så det känns väldigt bra. Och ju längre vi bor kvar här desto mer pengar sparar vi. vill flytta innan april bara ;)
  • Äldre 13 Oct 09:37
    #34
    goli skrev 2012-10-11 18:35:01 följande:
    Hej! Det var länge sedan! Vad kul att ni hittat en lokal! Stort grattis!

    Måste säga att 40 000 kr är MYCKET pengar! Vet att det är jobbigt att börja om med att leta kyrka men det är väl värt att kolla sina options, eller?

    Om ni nu inte vill ha ngn annan kyrka, kan inte ni ha en paus mellan kyrkan och själva festen då? Ni kan t ex passa på att bli fotade då. Problemet är bara vad ni ska göra med alla gäster, speciellt de som inte bor i närheten. Finns det ngn samlingsplats där de kan bara ta det lite lugnt och vila upp sig inför festen?

    Svårt att komma med förslag när jag inte vet hur du har tänkt dig att schemat för dagen ska bli. Kan inte du berätta lite så kan vi kanske hjälpas åt med lite förslag? hursomhelst så kommer det att lösa sig! Skrattande
    Vad go' du är goli, tack för att du försöker hjälpa till att lösa vårt dilemma! Vi har kontaktat några andra kyrkor och fått svar från allihop att det bara är lördagar som är vigseldagar. Så det verkar inte vanligt med kyrkvigsel på fredagar, tydligen är fredagar begravningsdagar i många kyrkor. Så vi får se.. Vi har fram till 25 okt att bestämma oss. 

    Som du säger, om vi väljer att vigas på en fredag kl 15.00 så blir problemet vad vi ska göra av alla gäster emellan vigseln och festen. Tyvärr finns det ingen bra lösning på det. Det funkar helt enkelt inte! Dessutom blir det väldigt stressigt för alla gäster, eftersom många av gästerna enligt tradition först åker hem till brudens föräldrar för att tillsammans med familjen "följa bruden ut från föräldrarnas hem". Men den kyrkan som jag vill ha har vi ju bokat på en lördag kl 16.30. Och det är ju ändå en stor skillnad, 1,5 timma! 
  • Äldre 13 Oct 11:36
    #35
    kitkät skrev 2012-10-13 09:37:05 följande:
    Vad go' du är goli, tack för att du försöker hjälpa till att lösa vårt dilemma! Vi har kontaktat några andra kyrkor och fått svar från allihop att det bara är lördagar som är vigseldagar. Så det verkar inte vanligt med kyrkvigsel på fredagar, tydligen är fredagar begravningsdagar i många kyrkor. Så vi får se.. Vi har fram till 25 okt att bestämma oss. 

    Som du säger, om vi väljer att vigas på en fredag kl 15.00 så blir problemet vad vi ska göra av alla gäster emellan vigseln och festen. Tyvärr finns det ingen bra lösning på det. Det funkar helt enkelt inte! Dessutom blir det väldigt stressigt för alla gäster, eftersom många av gästerna enligt tradition först åker hem till brudens föräldrar för att tillsammans med familjen "följa bruden ut från föräldrarnas hem". Men den kyrkan som jag vill ha har vi ju bokat på en lördag kl 16.30. Och det är ju ändå en stor skillnad, 1,5 timma! 
    Hahaha, inget att tacka för. Klart man ska hjälpas åt!

    Skönt att ni har lite tid att fundera på saken iaf. Förstår att det blir stressigt och jobbigt, så mycket som ska fixas! Hoppas det löser sig och ledsen för att jag inte kunde hjälpa till med ngt förslag.
  • Äldre 13 Oct 12:06
    #36
    goli skrev 2012-10-13 11:36:28 följande:
    Hahaha, inget att tacka för. Klart man ska hjälpas åt!

    Skönt att ni har lite tid att fundera på saken iaf. Förstår att det blir stressigt och jobbigt, så mycket som ska fixas! Hoppas det löser sig och ledsen för att jag inte kunde hjälpa till med ngt förslag.
    Ja, det kommer lösa sig på ett eller annat sätt! Vi har ju ändå bokat både kyrka och lokal som vi vill ha! Så det är ju positivt i alla fall! Men det hade varit bra om vi hade kunnat boka samma kyrkan en fredag och då kunnat spara 40 000 KR på lokalen, men men... Jag håller er uppdaterade om hur det går med det där sen! Hur går det för er då? Hur långt i planeringen har ni kommit? 
  • Äldre 13 Oct 16:25
    #37
    kitkät skrev 2012-10-13 12:06:23 följande:
    Ja, det kommer lösa sig på ett eller annat sätt! Vi har ju ändå bokat både kyrka och lokal som vi vill ha! Så det är ju positivt i alla fall! Men det hade varit bra om vi hade kunnat boka samma kyrkan en fredag och då kunnat spara 40 000 KR på lokalen, men men... Jag håller er uppdaterade om hur det går med det där sen! Hur går det för er då? Hur långt i planeringen har ni kommit? 
    tja, har hamnat i ngn sorts chill-mode... Sitter och spånar lite med texten på inbjudningskorten. Har inte riktigt bestämt vad som ska stå och hur vi ska utforma allt. Har ni bestämt något ang det?
  • Äldre 13 Oct 17:12
    #38

    Hej tjejer. En heldag i stockholm och mina fötter är dödade. Nu har vi fixat hur alls trycksaker ska göras. Mammas kusin jobbar på tryckeri med reklam och ska trycka upp allt till oss. Inbjudningskort, festhäften och vigselprogram. Underbart med kontakter ibland. .

  • Äldre 13 Oct 19:20
    #39
    Pagnie skrev 2012-10-13 17:12:13 följande:
    Hej tjejer. En heldag i stockholm och mina fötter är dödade. Nu har vi fixat hur alls trycksaker ska göras. Mammas kusin jobbar på tryckeri med reklam och ska trycka upp allt till oss. Inbjudningskort, festhäften och vigselprogram. Underbart med kontakter ibland. .
    vad kul att höra! ännu en sak att checka av på att göra-listan!

    Får jag fråga hur ni gjorde med era inbjudningskort? Hur hade ni tänkt er att folk ska svara om de kommer eller ej och hur långt före bröllopet ska de svara?

    Vi tänkte skapa ett mailkonto dit folk kan svara så det blir lättare, alla våra gäster har tillgång till internet och det blir lättare att samla allt på en och samma plats, plus att man slipper gå till posten och köpa frimärken och sånt. Sedan tänktte vi att de ska svara senast två månader innan bröllopet så att vi hinner "ersätta" de som inte kommer med andra gäster som vi oxå vill bjuda... vad tycker ni?
  • Äldre 14 Oct 12:55
    #40
    goli skrev 2012-10-13 19:20:11 följande:
    vad kul att höra! ännu en sak att checka av på att göra-listan!

    Får jag fråga hur ni gjorde med era inbjudningskort? Hur hade ni tänkt er att folk ska svara om de kommer eller ej och hur långt före bröllopet ska de svara?

    Vi tänkte skapa ett mailkonto dit folk kan svara så det blir lättare, alla våra gäster har tillgång till internet och det blir lättare att samla allt på en och samma plats, plus att man slipper gå till posten och köpa frimärken och sånt. Sedan tänktte vi att de ska svara senast två månader innan bröllopet så att vi hinner "ersätta" de som inte kommer med andra gäster som vi oxå vill bjuda... vad tycker ni?
    vi kommer nog göra så att endera får de mejla till mig, sambon, eller svärföräldrarna eller så får dom ringa då.
    Vi kommer nog skicka ut korten 3 månader innan och så ska dom svara 1 månad innan bröllopet. tänkter att man inte behöver mer tid för planceringarna. Så det blir nog bra.
Svar på tråden Orientaliskt bröllop