• FreNi

    Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!

    Det är just nu ett år kvar till den stora dagen, och jag tänkte att vi brudar som ska säga ja till våra älskade i augusti 2013 kan samlas i en grupp för att prata av sig om allt från tidig planering, jobbiga släktingar, klänningsletande, dekoration, mat, tårta och allmänt skitsnack däremellan Flört

    Alltid skönt att kunna prata med andra som sitter på samma ställe  planeringen, fråga om tips & råd, svära över jobbiga saker och glädjas åt varandras lycka. Hoppas vi får många roliga stunder här i tråden! {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!
  • Marille

    Hej brudar,
    Min man kallar mig för bridezilla jag som tycker jag är kolugn??
    Vi var och tittade på flertal lokaler i helgen och det som man kommer ifrån när man väljer lite finare ställen med ordnade menyer etc är att gästerna får sina 2 glas vin till maten och 2 mousserande. Sen är man uppe i 25000 kr bara för alkoholen? Det är ju vanvettigt dyrt, en bygdegård som man kan ha egen dricka och mat med där kostar det knappt 7000 kr. Men då ska man dekorera lokalen då den inte fått ett lyft sen 50-talet någon gång...

    Hur har ni tänkt och hur löser ni lokalfrågan?

  • Cajjo
    Marille skrev 2012-08-28 20:33:59 följande:
    Hej brudar,
    Min man kallar mig för bridezilla jag som tycker jag är kolugn??
    Vi var och tittade på flertal lokaler i helgen och det som man kommer ifrån när man väljer lite finare ställen med ordnade menyer etc är att gästerna får sina 2 glas vin till maten och 2 mousserande. Sen är man uppe i 25000 kr bara för alkoholen? Det är ju vanvettigt dyrt, en bygdegård som man kan ha egen dricka och mat med där kostar det knappt 7000 kr. Men då ska man dekorera lokalen då den inte fått ett lyft sen 50-talet någon gång...

    Hur har ni tänkt och hur löser ni lokalfrågan?
    Vi var runt och tittade i förra veckan och kom fram till ungefär samma sak som ni. För oss är en av de viktigare sakerna att tänka på gästerna. Vi har många långväga gäster och många av dem är studenter, så vi vill dels att de ska kunna välja boendenivå, men vi kommer även ha dricka till självkostnadspris efter middagen. Om man har på ett "finare ställe" tar de betydligt mer...
    Vi hade tur. Efter mycket letande hittade vi en lokal som var riktigt fräsh! En bygdegård, men precis vid vattnet (som vi önskat) och nästan nyrenoverad. Det mesta går i vitt och stolarna är bekväma. Vitt är lätt att dekorera vidare på med våra egna färger.

    Jag tror det bara gäller att leta. Själv tyckte jag det var svårt att hitta den här typen av lokal. Googlar man får man nästan bara upp jättefina ställen med helhetslösningar. Jag vill dessutom kunna pyssla en del själv...

    Leta, leta, de finns!  Var letar ni nånstans?
  • kipso

    Vi har bestämt oss för att bjuda på allt, inlusive dryck, för oss stiger inte kostnaden så enormt då vi har ett litet bröllop.
    Lokalen vi bokat har vi fått mycket billigt och där ingår i princip allt, det vi får stå för själv är dukar och pynt. Vi tog lokalen för dess läge mitt i stan med närhet till hotell och bostäder.

  • Biographic

    Våran lokal är gratis. Prostgården som hör till kyrkan. Vi kommer stå för allt utom bord och stolar.

  • Mandala

    Vi har bokat en hembygdsgård ganska nära där vi, svärföräldrar o min mamma bor, den är mellan kyrkan och där vi bor, känns praktiskt för då är det ganska nära om många vill övernatta hos oss eller de andra som bor i närheten. Vi bokade den under tre dagar för 4000, men då har vi hela fre, lör o sön på oss. Sen har vi inte bestämt vad vi ska ha för mat. Dryck bjuder vi på.


  • Sjörå

    Nu har vi bokat vår fotograf, det blir Peter Olsson i Göteborg.


     


    Vi har valt ett helt annan koncept när det gäller festlokal. Vi hyr in oss i en herrgård och får då betala cirka 1300 per person för mat, tårta, serveringpersonal, blommor, brudskål, frukt framåt kvällen och hyra av herrgården. Dricka ingår i det priset. Men vi vill slippa sköta allt själva och bara få vara.

  • AnnieViola

    Jag är så himla glad just nu! Efter att ha kollat runt och letat efter lokaler på nätet fick jag äntligen napp här om dagen! En jättefin lokal båda på utsidan och insidan men underbara vyer! Skogen runt hörnet, hagar med får i och en enorm vätterutsikt! Vi har varit och kollat från utsidan och nu ska vi bara boka tid att kolla runt inne och kolla in porslint, bord, stolar osv sen hoppas jag att de blir den lokalen och att min kära m2b hinner slå slag i saken så vi kan boka :)

  • Augusti13
    Sjörå skrev 2012-08-30 18:24:29 följande:

    Nu har vi bokat vår fotograf, det blir Peter Olsson i Göteborg.


     


    Vi har valt ett helt annan koncept när det gäller festlokal. Vi hyr in oss i en herrgård och får då betala cirka 1300 per person för mat, tårta, serveringpersonal, blommor, brudskål, frukt framåt kvällen och hyra av herrgården. Dricka ingår i det priset. Men vi vill slippa sköta allt själva och bara få vara.


    Vi kör något liknanade :) Har hyrt Junibacken som sköter allt med mat och dryck, jag tycker det är superskönt att släppa tänka på det själv! Men visst, dyrt blir det.. Spara, spara fram till augusti ;)
  • Biographic

    Tänker dela ut uppgifter till nära och kära ;) typ ta emot cateringen, betala, duka fram tårta och kaffe, se till så alla är nöjda med dryck osv. Disk hoppas jag nån vill fixa för en slant :) typ systers kompisar eller liknande. Skulle vilja ha serveringspersonal också...

Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!