• blåsippa

    Bröllopsgäster och transport till o från bröllopet?

    Vi är bjudna till bröllop och nu undrar jag om det är vanligt med transport till kyrkan och bröllopet och från festen sedan??? Kan jag fråga brudparet? - kanske lite känsligt då det är en kostnad. Men för mig så skulle jag självfallet betala detta.
    Intressant att höra hur ni gjort el gör.

  • Svar på tråden Bröllopsgäster och transport till o från bröllopet?
  • Anneli256

    I min värld så fixar gästerna sådant själv. Jag vet att vissa brudpar ombesörjer sådant men troligtvis så hade det funnits någon inforamation i inbjudan eller bilaga om det varit så. Viss frågan är ju fri, annars kan du fråga om d finns några gäster som bor i närheten av dig som du hade kunnat prata med om att dela på taxi eller liknande.

  • aniara

    Det normala är att gästerna betalar och arrangerar det själva.

    Vi har hyrt en buss som kommer köra från vår festlokal till ett vandrarhem i närheten på natten efter festen, men anledningen till att vi gör så är för att alla inte får plats att övernatta på festplatsen och vi vill att alla ska kunna vara med hela kvällen och inte tänka att de måste vara nyktra för att kunna komma till sin nattlogi.

  • Aniara4

    Att ta sig till och från bröllopet är i regel gästernas ansvar, man tar sig ju till alla andra fester och tillställningar man går på. Ett omtänksamt brudpar tänker igenom transportfrågan, särskilt om de håller till på något svårtillgängligt ställe, men det är egentligen upp till gästerna.

    Vi ordnade transport mellan kyrkan och festlokalen (en ganska kort sträcka, men lite för lång för att gå i finkläder), men några som hade egna bilar ville förstås hellre ha bilen med sig. Men vi höll till inne i stan och visste att de flesta skulle åka kollektivt / taxi. Tog in offerter från flera bussbolag, men i slutänden visade det sig bli billigare att beställa taxi till alla gäster för den korta sträckan! (Det gick på ca 1500:-, så vi tyckte inte det var så farligt att ta den kostnaden.)

    Men varför inte fråga brudparet (eller den/de som tar emot anmälningarna) hur man tar sig dit och hem. Man bör ju få en vägbeskrivning om inte annat!

  • pulmonate

    Jag tycker heller inte det är någonting man ska förvänta sig som gäst. Jag tror de som ordnar det gör det bara om det är långt ifrån stan, svårt med parkering, svårt att hitta eller liknande.  Det kan även ordnas till självkostnadspris. 
    Vi ordnar 2st bussar då det är 45 min att köra, i Italien där folk inte hittar, dåligt med parkering, tidsbrist, och för att vi vill att folk ska kunna dricka på festen. Bussen åker ifrån hotellet till vigselplatsen, sen från vigselplatsen till restaurangen (som ligger vid hotellet). Dock hem ifrån restaurangen till hotellet har vi inte ordnat något (1km) då det skulle kosta det tripla. Kostar redan 600 euro som det är.  


  • Grodprinsens brud

    Vi funderar också på den frågan. Jag vill att alla gäster ska kunna njuta av festen men många bor ca 5-6 mil bort och kommer troligtvis inte nappa på övernattningsalternativet viket leder till att en stor del av deltagarna "åker på" att vara chaufför.


  • AnnL

    Vi har bokat en buss som tar gästerna mellan kyrkan och festlokalen. Dels för att en kompis har ett bussbolag så det blev en liten kostnad för oss samt att lokalen är en by långt från stan så det går inte att åka kollektivt.

Svar på tråden Bröllopsgäster och transport till o från bröllopet?