• FruSSE
    Äldre 31 May 06:51
    6986 visningar
    10 svar
    10
    6986

    Tackgåvor

    Funderar kring vad man ska ge till vigselförrättare, värdpar, toastmaster, bestman & tärna som tack för hjälpen?
    Alkohol tycker jag är vanskligt att ge bort till personer man inte känner väl (vigselförrättaren) eftersom det kan vara känsligt. Så, vad ger man?

    Vad gav du? 

  • Svar på tråden Tackgåvor
  • AnnL
    Äldre 31 May 07:09
    #1

    Till tärnor kan du tex ge någon sånt här http://www.loveandbeproud.se/sv/brollop/armband/armband-isa.html

    Annars är ju ansiktsbehandlingar, massage etc kul att ge för det är ju sådant som man väldigt sällan unnar sig själv. Till vigselförrättare kommer då inte vi ge något. En blomma och ett tackkort kanske räcker?

  • Hanna0­5
    Äldre 31 May 07:11
    #2

    Vi tänkte inte ge någonting till vår vigselförrättare. Brukar man göra det?

    Detta har vi annars köpt i gåvor.
    Föräldrar & svärföräldrar - En korg med vin, pasta, olja, pesto, choklad, marmelad, syllt. Till kvinnorna var sitt halsband med gravyr "Tack 120811" och till karlarna manchett knappar med "tack" gravyr.

    Värdpar - Till tjejen ett halsband med gravyr "tack" och till killen en penna med gravyr "Tack". Sedan en restaurangcheck för dem två att gå ut och äta (de är gifta)

    Tärnor - Var sitt armband med tack gravyr
    Bestmen - En får ett visitkoretui med tack gravyr och datum, och den andra kommer få en fickkniv med tack gravyr och datum.

    De som sjunger på vår vigsel
    Hon som sjunger - Ett halsband med tack gravyr
    De som spelar musiken - Biobiljetter

    Han som ska fota under vår fest  - Ölprovning
    Min bror som ska sköta ljudet under festen - Fickkniv med tackgravyr

    Allting är inköpt på calligraphen.se, loveandbeproud.se, getpersonal.se :) (Förutom mat, biobiljetter och ölprovning) då förståss.

    Lycka till!! :)

  • Hanna0­5
    Äldre 31 May 07:12
    #3

    Glömde

    Serveringspersonalen - De kommer få varsitt hjärtformat decilitermått plus ett presentkort på spa 200 kr vardera. De är alla 3 tjejer så tror dom behöver det ;)

  • ofelia
    Äldre 31 May 09:12
    #4

    Hanna05: Vilka omtänksamma och generösa gåvor! De kommer säkert att bli väldigt uppskattade.

    Själva har vi en lite stramare budget så vi kommer att ge de två personer som avlastar oss ansvarsmässigt under dagen en symbolisk lite finare present (har inte bestämt vad än, men antagligen presentkort på spa eller ett smycke). De som hjälper till pratktiskt får varsin korg med hemgjord marmelad, kex, saft osv. Tjejen som sjunger under vigseln får, förutom korgen med godsaker, en flaska vin (håller med om att det kan vara svårt att ge bort alkohol, men detta är en god vän som vi vet skulle uppskatta det så det känns safe).

    Jag passar på att kapa tråden lite och ställer en fråga också: När ger man tackgåvorna?

    På ett sätt skulle jag vilja tacka personerna "mellan fyra ögon", så att jag verkligen kan uttrycka hur lycklig jag är över att ha såna underbara människor i mitt liv. Å andra sidan vill jag att de ska få den uppmärksamhet de förtjänar så, med det i åtanke, kanske det är bättre att tacka dem med presenter och ett litet tal under kvällen? Men då måste man ju klumpa ihop dem och tacka alla samtidigt och det känns inte lika personligt. Hur gör ni?

  • Hanna0­5
    Äldre 31 May 11:50
    #5
    ofelia skrev 2012-05-31 09:12:06 följande:
    Hanna05: Vilka omtänksamma och generösa gåvor! De kommer säkert att bli väldigt uppskattade.

    Själva har vi en lite stramare budget så vi kommer att ge de två personer som avlastar oss ansvarsmässigt under dagen en symbolisk lite finare present (har inte bestämt vad än, men antagligen presentkort på spa eller ett smycke). De som hjälper till pratktiskt får varsin korg med hemgjord marmelad, kex, saft osv. Tjejen som sjunger under vigseln får, förutom korgen med godsaker, en flaska vin (håller med om att det kan vara svårt att ge bort alkohol, men detta är en god vän som vi vet skulle uppskatta det så det känns safe).

    Jag passar på att kapa tråden lite och ställer en fråga också: När ger man tackgåvorna?

    På ett sätt skulle jag vilja tacka personerna "mellan fyra ögon", så att jag verkligen kan uttrycka hur lycklig jag är över att ha såna underbara människor i mitt liv. Å andra sidan vill jag att de ska få den uppmärksamhet de förtjänar så, med det i åtanke, kanske det är bättre att tacka dem med presenter och ett litet tal under kvällen? Men då måste man ju klumpa ihop dem och tacka alla samtidigt och det känns inte lika personligt. Hur gör ni?
    På alla bröllop jag varit på har brudparet (innan de lämnat festen) tackar personerna, de har fått komma upp på "scen" och hämta sakerna :) Det tycker jag är väldigt fint! Så så tänker vi göra :)

    Vi har också en stram budget och jag har sökt efter de billigaste alternativen :P Manchettknapparna kostade bara 300 kr istället för 1500 på andra ställen!!! :P Så vi har inte spenderat hutlöst med pengar på dem...
  • Äldre 31 May 12:01
    #6

    Våra föräldrar, toastmastrar, tärnor och marskalker fick alla varsitt specialbeställt krus/ mugg som dom även fick använda under middagen.
    Den ena toastmastern (vi hade bara bett en, men han tog med sin son, som är makens kusin, som hjälp efter att han kollat upp att det var ok med oss) fick även en kanna som passade till krusen. (Även detta specialbeställt).
    Tärnorna fick ett hängsmycke i silver och bärnsten + "huvudtärnan" fick även matchande örhängen och marskalkerna fick varsitt halsband med hängsmycke i brons.

    Alla gäster (inklusive ovanstående) fick ett hängsmycke som hängde i en rem av vaxat linsnöre. Hänget hade en granne till oss smidit. Det var så kallade trollkors.

    I efterhand så har våra föräldrar plus tärnor och marskalker fått en fotobok från bröllopet. Toastmastrarna ska också få men vi har inte träffat dom än. Varje gång vi har tid så är dom bortresta eller tvärt om Tungan ute 

    Jag älskar att ge bort saker och att skämma bort folk. Om jag får välja mellan att ge bort eller att få en present så ger jag bort... 
    Vi funderar att bjuda in alla ovanstående till en middag eller grillkväll hemma hos oss på årsdagen. Men det är inte spikat än. 

  • Hanna0­5
    Äldre 31 May 12:23
    #7
    Chicita skrev 2012-05-31 12:01:33 följande:
    Våra föräldrar, toastmastrar, tärnor och marskalker fick alla varsitt specialbeställt krus/ mugg som dom även fick använda under middagen.
    Den ena toastmastern (vi hade bara bett en, men han tog med sin son, som är makens kusin, som hjälp efter att han kollat upp att det var ok med oss) fick även en kanna som passade till krusen. (Även detta specialbeställt).
    Tärnorna fick ett hängsmycke i silver och bärnsten + "huvudtärnan" fick även matchande örhängen och marskalkerna fick varsitt halsband med hängsmycke i brons.

    Alla gäster (inklusive ovanstående) fick ett hängsmycke som hängde i en rem av vaxat linsnöre. Hänget hade en granne till oss smidit. Det var så kallade trollkors.

    I efterhand så har våra föräldrar plus tärnor och marskalker fått en fotobok från bröllopet. Toastmastrarna ska också få men vi har inte träffat dom än. Varje gång vi har tid så är dom bortresta eller tvärt om Tungan ute 

    Jag älskar att ge bort saker och att skämma bort folk. Om jag får välja mellan att ge bort eller att få en present så ger jag bort... 
    Vi funderar att bjuda in alla ovanstående till en middag eller grillkväll hemma hos oss på årsdagen. Men det är inte spikat än. 
    Då är du och jag lika, jag älskar att GE!! Det är mkt roligare än att FÅ :)
  • Cosy
    Äldre 31 May 15:01
    #8

    Själv funderar jag på att införskaffa manchetknappar av tärningar(t6, t10 osv t står för tärning och siffran för hut många sidor den har) och ge till alla som hjälper oss (bortsett från förädrar som är enormnt stöd vi tänkte bjuda dem på brunch dagen efter eller mat åtminstånde) 

    Till gästerna tänkte vi ge en tvål som jag nålbundit ett fodral till, var inte tänkt från början men det är något jag sitter ofta och gör när vi tittar på film och har inset att när man kommit upp i ett 10-tal att man kan lika gärna göra några till till favors, vem behöver inte en tvål^^ 


    We did it on DreamHack. Geeky love
  • august­esen
    Äldre 31 May 17:28
    #9

    Vilka fina presenter ni gett bort, det är ju verkligen inte lätt att komma på något som de hjälpsamma kommer uppskatta och inte spräcker budgeten :p

    Jag letar efter lite billigare smyckesset som jag kan ge till de 4 tärnorna + toastmadamen ( varar en är tärna + toast) men till bestman + toastmaster (samma person) har jag verkligen ingen koll alls. Vill ge något symboliskt iaf och jag har alltid varit värdelös på att komma på presenter att ge bort.

    Ska kika på Ebay där det finns mycket fint som är lite billigare!


  • FruSSE
    Äldre 31 May 17:30
    #10

    Så fina presenter ni alla verkat ha hittat till era nära och kära! :)
    Armbandet AnnL var jättefint!

    Vi väljer att ge till vigselförrättaren eftersom vi tycker att de 100 kr hon får i "lön" från sin arbetsgivare för detta inte är nog. Dels träffade vi henne en timme igår för att gå igenom hur vi vill ha det och dels åker hon ut till platsen, en lördag och kommer en halvtimme tidigare. 
    Visst, ingen tvingar henne, men det känns ändå som att vi vill ge henne något.  

Svar på tråden Tackgåvor