• Jonkne

    Kan inte låta bli att bli besviken...

    Jag vet att det är dumt men jag kan inte låta bli att bli lite besviken.
    Vi gifter oss på lör och har inte önskat oss pressenter utan bidrag till vår resa.

    Vi kommer att bjuda på allt.....fri bar mm.
    Jag har öppnat ett konto där man kan sätta in pengarna eftersom vi tyckte att det var lättare att hantera.....men då kan jag juh även se hur mycket varje par lägger >:o(

    Festen kostar ca 1000:-/ perserson div 2000:- /par................dom fyra par som satt in pengar har satt in 500:-!!!!
    Va!!! De är 250:-/ per...har dom aldrig vart och ätit på resturang??

    Jag tycker det är snålt! Vi är ändå i 40års åldern och alla ha jobb.

    Gud jag ska inte kolla på de kontot förrens efter bröllopet......annars kommer jag säkert att störa mig på personernas snålhet.

    Vad tycker ni är en rimmlig peng att lägga, jag hade trott att varje par kanske skulle lägga runt 1000:- div 500:-/per.
    Vi brukar lägga runt 1000:- själva på bröllops pressenter.

  • Svar på tråden Kan inte låta bli att bli besviken...
  • mjeanettek

    Personligen tycker jag att det låter väldigt mycket... Jag brukar lägga 500kr till närmsta släkten från oss båda, och ca 250 till vänner från oss båda. För oss är det mycket pengar... Men ni är kanske i en annan social krets som har råd att lägga massa. :)

  • mirre01

    jag instämmer, jag ger enbart mina familjemedlemar gåvor för 500 kr, vänner samt tidigare bröllop har jag lagt 200 till max 250 kr .dvs pga av min ekonomi men oxå för att jag tycker inte det är pengar som man skall värdera,


    hoppas du iaf får en kanon bröllopsdag

  • Strawberry

    Beror på hur nära vi är brudparet men 500 kr till 1000 kr. Tror 500 kr för ett par är ganska normalt. Och vad spelar det för roll vad de kostar er att bjuda? Gåvan är ju inte en betalning för att få komma och att ni har ett dyrt bröllop är ju erat val och inte deras.,

  • Jonkne

    Vi har inte gott om pengar, men det är inte så ofta man går på bröllop i våra krettsar. Så jag ville tro att 500:-/per inte skulle vara för mycket.
    Vi har dessutom bara bjudit familj och när vänner inga kusiner och liknade.

     

  • passionsblomman

    Jag tycker du väntar dig ungefär dubbelt så mycket som jag uppfattar att "de flesta" ger. En present för 500-600 kr från ett prat till ett annat, är mycket i min familj och det är verkligen inte alltid det är sådana summor det är fråga om.


    Dessutom hoppas jag du vet, att en bröllopspresent aldrig mäts i vad gästen "kostat" brudparet. Det är helt orimligt att förvänta sig att det liksom skulle betala sig eller gå jämt upp. Vad ni bjuder till och vad era gäster vill uppvakta er med, är två olika saker. Ville ni ha betalt för kuverten, så skulle ni kallat det vid sitt rätta namn och satt en kuvertavgift. Fast notera att med en kuvertavgift på 1000kr/kuvert, så hade ni nog slutat rätt ensamma på er middag.

    Min uppfattning är, att om folk vill gå på restaurang och käka exklusiv middag, så lär de vilja välja både restaurang och meny själva, det har noll och ingenting att göra med vad man borde ge någon i bröllopsgåva.

    Så tycker jag.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Jonkne
    passionsblomman skrev 2012-05-09 18:44:54 följande:

    Jag tycker du väntar dig ungefär dubbelt så mycket som jag uppfattar att "de flesta" ger. En present för 500-600 kr från ett prat till ett annat, är mycket i min familj och det är verkligen inte alltid det är sådana summor det är fråga om.


    Dessutom hoppas jag du vet, att en bröllopspresent aldrig mäts i vad gästen "kostat" brudparet. Det är helt orimligt att förvänta sig att det liksom skulle betala sig eller gå jämt upp. Vad ni bjuder till och vad era gäster vill uppvakta er med, är två olika saker. Ville ni ha betalt för kuverten, så skulle ni kallat det vid sitt rätta namn och satt en kuvertavgift. Fast notera att med en kuvertavgift på 1000kr/kuvert, så hade ni nog slutat rätt ensamma på er middag.

    Min uppfattning är, att om folk vill gå på restaurang och käka exklusiv middag, så lär de vilja välja både restaurang och meny själva, det har noll och ingenting att göra med vad man borde ge någon i bröllopsgåva.

    Så tycker jag.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Vi har absolut inte räknat med att det skulle betala sig...men jag hade trott att runt 500:-/per var rimligt för en 3 rätters med fri bar.
    Men börjar förstå att jag är på tok för generös själv för mitt egna bästa :o(
  • Anneli256

    Vi har gjort likadant.. men vi har inga förväntningar direkt. Det är ju inte pga gåvorna /pengarna som vi har fest.


    Om jag ska fundera över en summa ..o gissa.. så kommer jag att gissa på 100kr /person.. jag tror dock att det är flera som lägger mer.. men oavsett så ger det iaf oss 6000 :) om dom nu lägger 1000 .. detta är enbart bonuspengar för oss inget annat. Jag tror även att någon kanske väljer att ge present istället för pengar.. o det är också välkommet även om vi inte önskade det just pga vi redan bor ihopa och om vi vill ha något till hemmet så köper vi det själv.


    Dessutom så har vi gäster som kommer långväga ifrån.. där resan kostar en del pengar. Vi är glada att dom kommer. Vi har även folk som har väldigt dålig ekonomi bland gästerna


    Däremot kan jag förstå din besvikelse om människorna är såna som har god ekonomi.. och som kanske har möjlighet att ge större summa..o som kanske fått det av er vid något tillfälle...kanske ni redan har budgeterat in dom pengarna... ?? o då kan det ju bli krisigt. Personligen så beroende på vem det är så ligger vi nog runt 500 vid ett bröllop från mig och m2b om det inte är någon som står väldigt nära.. då kan vi ge en hel del mer..


    Försök att inte fokusera så mycket på summorna.. låt det inte förstöra eran dag och som någon sa.. så är det ju självvalt från er sida att välja en dyr kuvertavgift.


    Hoppas ni får en underbar dag iaf :)

  • mjeanettek

    Ok, detta låter kanske hårt, men kallar du det generöst när du förväntar att få pengar i retur? På vårat bröllop önskar vi att gästerna kommer, de behöver inte ge present. Vi förväntar inte presenter, vi ser på det som en gåva att folk vill vara med oss på vår dag :) Det vi lägger på mat och dricka är något vi önskar bjuda på, på våran dag. Om du önskar dig en resa så mycket så kanske ni skulle ha valt en annan bröllops lösning och lagt de pengarna på resan. 

    Hoppas iallafall att ni får en jättefin dag og kommer iväg på en resa! :)

     

  • georgialee

    Jag har hört att etiketten vid bröllop bör vara minst 300 per person alltså minst 600 per par, men har man mer pengar så ger man självklart så mycket man kan/vill. Vi har gått efter detta en gång då vi lade 600 i bensin också. Men annars har vi gett 1000 kronor per par.

  • Jonkne
    mjeanettek skrev 2012-05-09 18:57:33 följande:
    Ok, detta låter kanske hårt, men kallar du det generöst när du förväntar att få pengar i retur? På vårat bröllop önskar vi att gästerna kommer, de behöver inte ge present. Vi förväntar inte presenter, vi ser på det som en gåva att folk vill vara med oss på vår dag :) Det vi lägger på mat och dricka är något vi önskar bjuda på, på våran dag. Om du önskar dig en resa så mycket så kanske ni skulle ha valt en annan bröllops lösning och lagt de pengarna på resan. 

    Hoppas iallafall att ni får en jättefin dag og kommer iväg på en resa! :)

     
    Förstå mig rätt, är man själv bjuder ofta och är generös så önskar man att man någon gång får tillbaka lite utav det man sjäv ger.
    Självklar är det själv valt att bjuda på allt vi vill inget annat än ha en trevlig kväll.
    Men det var en kännsla som kom när jag tittade in på kontot, att jag blev lite besviken :o(
    Och min m2b skulle bli arg om jag sa något hemma...så jag kännde att här kunnde man få skriva ut kännslan.
Svar på tråden Kan inte låta bli att bli besviken...