• Esonda
    Äldre 30 Apr 15:32
    4783 visningar
    23 svar
    23
    4783

    Vad är okay att lägga??

    Vi är några som är bjudna till bröllop och vi tänkte gå ihop och ge en gemensam present.
    Jag kom med förslaget att man kan lägga 200kr /pers. och en i gänget fick en klump i halsen och sa att det avr alldeles för mycket medans jag själv tog 300kr mindre än vad jag anser att man bör lägga.

    Så jag tänkte kolla med er vad ni tycker är rimligt att lägga till bröllop??

    Jag tar fullt hänsyn till att alla kanske inte har råd men i detta gänget handlar det inte om att man inte har råd.
    Det är ju ändå ett bröllop... och denna personen som rynkade näsan sa att 100kr bör räcka. Men alla kommer inte vara med och lägga heller.

  • Svar på tråden Vad är okay att lägga??
  • MochK
    Äldre 30 Apr 15:55
    #1

    Svår fråga tycker jag. För mig beror det på hur "nära" man är brudparet och så klart på den egna ekonomin. Men samtidigt så håller jag med dig att det är ju ändå ett bröllop och jag personligen vill ge lite extra vid ett sånt tillfälle som bröllop. Vi har lagt 500kr per par de senaste gångerna vi varit på bröllop efter att ha jämkat lite i vänkretsen och tycker att det känns bra =)!

  • Äldre 30 Apr 16:05
    #2

    Det är väldigt olika. Jag tillhör gruppen som säger mellan 500:- och 1000:-. Beror lite på hur nära man står brudparet.

  • Strawb­erry
    Äldre 30 Apr 16:48
    #3

    Mellan 500 kr och 1000 kr per par brukar vi lägga när det är dags för bröllop. Är det familj eller nära vänner lägger vi mer. 100 kr per person låter väldigt lite om jag ska vara ärlig..

  • Esonda
    Äldre 30 Apr 17:35
    #4

    Ja jag tycker det med, nu är vi då bara anställda på ett väligt litet företag och ahr ändå rätt mycket kontakt med chefen. Vi är till och med några stycken som ska vara med och hålla i möhippan.

    Tycker också att 500-1000 per par är rimligt! Skönt och veta att man inte är ensam =)

  • annapa­nna88
    Äldre 30 Apr 17:42
    #5

    Fast jag tycker nog det är bättre att komma överens om vad man ska köpa först och sedan dela på det. Går man ihop blir det ju ofta billigare per person även om man köper något finare. Så beroende på hur många man är kan ju 100-200/person blir mycket pengar!
    Dessutom är det, i alla fall för mig, tanken bakom presenten som räknas. Inte vad den kostade...

  • Jonson
    Äldre 30 Apr 17:50
    #6

    Det är, som sagt, tanken som räknas. Det bästa är väl annars att ge efter förmåga...

  • Äldre 30 Apr 18:18
    #7

    500-1000 var det vi fick av dom flesta som var par så ca  250 per person då. 
    (vi fick mest present kort och pengar) vi fick också mer av en del men det tyckte jag kändes för mycket.
    (den allra bästa presenten vi fick var ett handgjort present kort på städning av min fattiga syster )
    Det är såklart tanken som räknas. Men har man penar så tycker jag 250-300 inte är för mycket.

  • Äldre 30 Apr 18:46
    #8

    Det beror verkligen på vilken ekonomi man har.
    250 kr, det är ungefär vad jag lägger på nöjen/café/mig själv på mer än en månad. Så i min lilla värld är det mycket pengar.
    Även om det är en skapligt nära bekant så har jag helt enkelt inte mer pengar att lägga. Skulle jag gå ihop med några andra omgemensam present och de ville att jag skulle bidra med t.ex. 500 kr, då skulle jag få dra ner rejält på mat-handling eller något annat under den månaden och det känns inte riktigt värt det, tyvärr.
    1000 kr som någon av er här föreslog, det finns inte på kartan när man har varit sjukskriven i flera år.

    Jag brukar ge något hemgjort när jag ger presenter, det blir billigt men uppskattat, t.ex. kokar vi massvis av saft sommartid, då kan man alltid ge en flaska hemkokt saft med fin ettikett i present. Eller baka kakor, koka kola, m.m.

    Men är man frisk och jobbar så resonerar man kanske annorlunda.

  • JuliBr­ud89
    Äldre 30 Apr 19:16
    #9

    200 ær enligt mig før lite, 100 kr ær på tok før lite! Jag tycker som du, 500 ær passande! Men sen ær det ju olika hur mycket pengar man har.. Det dær ær kænsligt! Men om jag skulle bli bjuden på brøllop och ge 100 kr hade jag skæmts!

  • aniara
    Äldre 30 Apr 19:56
    #10

    Du menar att det är en present till chefen? När vi har insamlingar på jobbet lägger vi 20-40 kr/pers!!! Har man en nära vänskapsrelation lägger man troligtvis mer, men har verkligen alla dina kollegor det? Jag förstår om de tycker det är mycket pengar att lägga på chefen, speciellt om det är h*n som sätter era löner Förvånad

Svar på tråden Vad är okay att lägga??