• Beccastina

    december brudar 2012, var är ni?????

    Vi skall gifta oss 12-12-12 vilket faller sig väldigt naturligt då vi blev tillsammans 12/12-06 :)

    Kyrkan är bokad, Tärna och Bestman är utsedda och de har tackat ja, nu återstår "bara" resten!

  • Svar på tråden december brudar 2012, var är ni?????
  • Jonna1983

    Godkväll!


     


    Igår berättade vi för de första personerna, glada reaktioner och nu ser de fram emot en bra fest. I morgon ska en av mina bästa vänner få veta, hon var sjuk igår kväll så hon får en egen liten ceremoni. I morgon åker också korten ut med posten och på lördag är det dags för föräldrarna! Det pirrar lite i magen, man hoppas ju verkligen på fina reaktioner och inte bara "jaha, hur ska ni göra allt det här på så kort tid då"-suckar. Håll tummarna!


     


    Angående ringar så tycker jag det är toksvårt! Jag fick en väldigt enkel silverring av m2b för ett år sedan och jag kommer troligtvis bara ha en ring på fingret så jag letar efter något i vitt guld med diamanter. Tycker det är så svårt, alla säger olika om hur bra de håller färg och pratar om rhodinering och sånt där. För min del gör det ingenting att ringen "slits", det ska ju synas att jag har den på mig jämt. Så länge man kan få den fin när det behövs, till andra bröllop eller bara andra fester så tycker jag det är helt okej. Har hittat tre stycken fina på Guldfynd. Börjar jag titta på nätet blir jag bara snurrig i bollen, finns alldeles för mycket. M2b är också lite intresserad av typ titan eller något annat material, men jag tror nog i slutändan att det blir vitt guld där med. Mest för att ingen av oss tycker om att inte kunna prova ordentligt. Fanns visst några titanringar från Flemming Uziel har jag för mig, ska väl titta en sväng till på dom. Men usch vad svårt det är att välja! Ska väl snart ut och titta lite igen. Kanske kan hitta någon bra affär i Eskilstuna dit vi ska på dagsutflykt nästa vecka. :)


     


    Håller på med gästlistan nu, tycker det är jättesvårt var och hur man ska dra gränser. Hur många släktingar måste man bjuda egentligen? Visst, de är trevliga och så, men jag vet inte om jag är jätteintresserad av att ha alla med på festen... Hur bjuder man in trevligt till bara vigseln? Och kan man bjuda bara sina kusiner på festen? Det borde man väl kunna? Är det inte man själv som bestämmer? Sen det där med bekanta, hur himla generös måste man vara mot människor som man bara träffar på fest och inte har något gemensamt med i övrigt? Vi har inte varken hur mycket plats eller pengar som helst, vill ju hinna partaja med alla! Lite peptalk där tack! Nästan så man hoppas att några inte kan komma....


     


     


    121208 säger J+A ja.
  • Teza

    Nu är jag riktigt uppåt. har en pappa som är kock som har lovat att fixa maten, jag bad honom göra en kalkyl på ungefärlig kostnad, men chansade innan på kanske 5000 för 65 pers som vi nog blir om alla kommer.


     


    Fick kalkylen idag, och då har han räknat med efterrätt vilket vi tänkt skippa hehe. Slutsumman hamnar på 1800 kr helt sanslöst, men de e klart då tar han ju inget för jobbet hihi, ville egentligen inte att nån skulle behöva stå å slava, hade faktiskt tänkt lägga budget högre och beställa buffe tex nånstans, men det ville han inte höra talas om, haha yrkesstolthet eller nåt, gamle man som är pensionär nu vill visa sina skills ändå ;)


     


    Han lagade nämligen en hel bröllopsmiddag själv för 50 pers när han var hör och häpna bara 12 år, snacka om naturbegåvning :)

  • vinterfrost
    teddy skrev 2012-07-05 16:35:30 följande:
    Har era blivande fått se era klänningar/ska få se era klänningar?? :) 
    Han har fått set på bild. Sen vet jag inte om han kommer få se den på innan eller inte..
    Jonna1983 skrev 2012-07-05 21:17:52 följande:

    Håller på med gästlistan nu, tycker det är jättesvårt var och hur man ska dra gränser. Hur många släktingar måste man bjuda egentligen? Visst, de är trevliga och så, men jag vet inte om jag är jätteintresserad av att ha alla med på festen... Hur bjuder man in trevligt till bara vigseln? Och kan man bjuda bara sina kusiner på festen? Det borde man väl kunna? Är det inte man själv som bestämmer? Sen det där med bekanta, hur himla generös måste man vara mot människor som man bara träffar på fest och inte har något gemensamt med i övrigt? Vi har inte varken hur mycket plats eller pengar som helst, vill ju hinna partaja med alla! Lite peptalk där tack! Nästan så man hoppas att några inte kan komma....


     


    Vi började fnula lite, jag skrev en lista och han skrev en lista av dem skrev jag vilka vi ville garanterat ha med dvs närmast sörjande (familjen) och vänner vi umgås med, sen blev det lite vänner som vi inte träffar så ofta men som vi ville bjuda iallafall, sen vart övriga släkten på en egen lita då var vi i valt o kvalet hur vi skulle göra men jag kände att jag ville bjuda en av mina fastrar men då måste jag bjuda dem andra (faster o farbror med familjer) och vi står varandra ganska när i min släkt så det kändes själjvklart o bjuda dem, så blev att vi kommer bjuda alla från bådas håll (även om jag har några på BJs sida som jag hade kunnat tänka mig och hoppa då vi inte blivit bjudna till deras bröllop/dop osv, några av dem hörde inte en av sig när vi bjöd in dem på sonens dop så det känns otacksamt) men men nu blir de bjudna iallafall. Vi kommer att bli ca 70 st då valde vi bort alla under 18 år då vi kommer att ha fri bar till kvällen, men de 2 som är närmast 18 brukar inte komma ändå på såna tillställningar, den ena vägrar sätta sin fot i kyrkan och den andra har en cpskada
    Hade vi bjudit alla barn med så hade vi landat på straxt över 100 st
    Teza skrev 2012-07-05 21:22:28 följande:

    Nu är jag riktigt uppåt. har en pappa som är kock som har lovat att fixa maten, jag bad honom göra en kalkyl på ungefärlig kostnad, men chansade innan på kanske 5000 för 65 pers som vi nog blir om alla kommer.


     


    Fick kalkylen idag, och då har han räknat med efterrätt vilket vi tänkt skippa hehe. Slutsumman hamnar på 1800 kr helt sanslöst, men de e klart då tar han ju inget för jobbet hihi, ville egentligen inte att nån skulle behöva stå å slava, hade faktiskt tänkt lägga budget högre och beställa buffe tex nånstans, men det ville han inte höra talas om, haha yrkesstolthet eller nåt, gamle man som är pensionär nu vill visa sina skills ändå ;)


     


    Han lagade nämligen en hel bröllopsmiddag själv för 50 pers när han var hör och häpna bara 12 år, snacka om naturbegåvning :)


     ÅH vilken lyx! Klart det är yrkesstoltheten, det är ju hans dotter som gifter sig!
  • Jonna1983

    Godkväll!


    Idag berättade vi för våra föräldrar! Ingen bröt ju precis ryggen av glädjeskutt, men jag tror de blev glada. M2b har inte så känslosamma föräldrar och mina och min syster verkade inte så förvånade heller. På måndag kommer också save-the-datekorten fram till alla andra och så ska vi till min farmor och berätta. Om 5 månader idag är vi gifta och i full fart med att ha bröllopsfest! Jippie!


    Försökte få ordning på det här citerandet, men det gick så där. Hur som helst.


     


    Vinterfrost: Jag tror vi fått ihop en bra gästlista med lagom många namn nu, tror dessutom att "det naturliga urvalet" kommer sköta en del. Vi måste nog till lokalen och mäta lite, så vi får se hur trångt det blir och efter det bestämma om några bara blir bjudna till vigseln. Vi har dessutom räknat med 17 barn, men jag tror ju inte att alla de kommer.


     


    Teza: Vilken lycka med maten! Min pappa sa att vi skulle få handla via honom på en grossist han har kort på, det kommer spara oss en del pengar. Dock måste vi nog catera en del, fast vi har inte frågat den privata cateringfirman på riktigt än, det kan ju faktiskt hända att de vill hjälpa till med någonting iallafall. Det löser sig! Men vad glad du måste vara för en sådan present! Han är säkert jättestolt!


    121208 säger J+A ja.
  • Pekkiisch4

    Gästlistan är ju SUPER svår att hålla ordning på ! Vi vill ju ha ett litet bröllop och att det skulle vara ganska hemligt och bara dem gästerna vet. Nu helt plötsligt vet alla ! och vill komma. SUCK. men jag lär få gå igenom den 100 ggr till innan jag skickar ut inbjudningskorten i början av september. Vi har ju ändå max antal med platser. :)

    Angående ringar har jag och min m2b breda vanliga släta ringar med gravyr både på och i :) Jag är ingen sten tjej och dessutom ett väldigt slitsamt arbete.

    Däremot har jag ångest och ont i magen när jag insåg hur mycket det faktiskt ändå är kvar !! Det är ju bara drygt 5 månader ! SHIT! typ.
    - Har ni mycket kvar eller pysslar ni en massa och är klara med det? :)
    Vore roligt och veta :)

  • sajenthi

    Gaaahh.. Det börjar dra ihop sig.. Även om det är 5 månader kvar känns det som att det finns en hel del att ta itu med. Vi skickade ut "Save the Date" i mitten på april så det känns inte panik med inbjudningarna, vilket är skönt. Jag har inte betällt korten ännu och det känns som att jag behöver gå igenom gästlistan några gånger till. Vill verkligen försäkra mig om att det känns rätt. Finns några som står på en "Reservlista", STD-korten skickades till de närmsta vänner och släkt som vi verkligen vill försäkra oss att de kan komma, sen finns det ju alltid några som man känner att man "borde" bjuda, de står på en så kallad reservlista.
    Men jag måste så spika nu vilka som verkligen skall bjudas då det snart är dags att skicka ut inbjudan.. Tycker verkligen att det är sjukt svårt..

    Klart på listan:
    Kyrka
    Lokal med mat, personal osv
    Hår och makeup
    Klänning
    Fotograf
    Bröllopsresa (90% klar)
    DJ + Musik

    Ush, va mycket det är kvar inser man nu.. Semestern får väl gå åt att fixa resten som att boka tårta, kläder till brudföljet, skor, blommor och bukett och inbjudningar.

  • Pekkiisch4

    Visst jag har väl kommit långt så, men jag känner mig smått panikslagen när jag ska börja, SUCK!

    Vi har i alla fall klart;

    Kyrka
    fotograf
    lokal
    bröllopsklänning
    kostym
    tärnklännigar
    mat
    tårta
    inbjudningar, ( - några fler jag måste göra  när vi hade glömt folk ! )
    början till placeringskort, felar bara namn
    kommit en bra bit i dekoration
    Porslin
    en del av alkoholen.

    Men har en lista på 3 meter typ som ska göras/ordnas.

    Dessutom har jag en bil som käkar upp ekonomin just nu. Inte riktigt planerat.

  • teddy

    Jag håller me er tjejer... just nu känns det sjukt stressigt! Försöker tänka att man faktiskt hinner rätt mycket på fem månader, men det hjälper lixom inte! Jag tror de beror på att jag den senaste månaden inte gjort så mycket bröllopsrelaterat och att det känns som att tiden bara går och att inget blir gjort!
    Jag tror jag måste strukturera upp mig ännu mer än jag redan gjort, o strukturera upp blivande mannen också, haha... Listor e jättebra, men de e fortfarande sjuuuuukt långa! 

    Håller på me inbjudningskorten nu, som ska ut i augusti e tanken, men det står lite still... och mina tärnor krånglar me sina klänningar så där kommer vi itne framåt heller... o så beställde jag ett halsband från ebay, men de va inte snyggt... så jag får kolla igen!

    men som ni andra gör, jag måste nog tänka på allt som faktiskt redan ÄR gjort...! 

  • teddy

    121201 
    minuz Mönsterås 
    Lycklig01, Norrbotten 
    teddy, Skåne :) 

    121208 
    Vinterfrost, Rosersberg (Norra Stockholm)

    Jonna1983, Dalarna (Vi fick byta datum för att fina lokalen var ledig då, tur kyrkan forfarande fanns!)

    121212 
    Memsan, Norrköping 
    Pekkiisch4 Oskarshamn 
    Jenny121212 Falkenberg 
    SkövdeSophie Skövde

    121215 
    sajenthi, Uppsala 

    121222 

    121229 


    Arioso, Värmland


    121231


    Teza, Torshälla

Svar på tråden december brudar 2012, var är ni?????