• M o J 2012

    Budget bröllopsresa?

    Jag sitter här och drömmer mig bort.... funderar lite kring bröllopsresa och vart vi ska åka/har råd att åka.

    Vet idagsläget inte hur mycket pengar vi kommer ha fått ihop, men gissar på att det inte blir någon enorm summa.

    Så jag tar tacksamt emot förslag och idéer på budget alternativ till en bröllopsresa. Allt av intresse!

    Enda "kravet" jag har på resan är att INTE vara borta mer än i HÖGST 4 dagar, gärna 3, då jag inte vill vara ifrån barnen längre än så.

    Berätta gärna om era resor! (planerade eller gjorda)
    Var?
    Antal dagar?
    Pris?
    Ungefär hur mycket fickpengar som kan tänkas gå åt?

  • Svar på tråden Budget bröllopsresa?
  • M o J 2012
    daniiel skrev 2012-03-15 21:30:59 följande:
    Haha ja, det är bara vi som är galen i djur. Har två katter och en hund, låter kanske inte så mkt, men vi har även dotter och bor i en hyffsat liten lägenhet mitt i stan :P Jag förstår helt och hållet att andra väljer att resa :)

    Ah okej, jag vet inte exakt vart de som jag pratat med har varit, men de sa att det var otroligt vackert och romantiskt där iaf :) Vet inte om de ens nämnde maten :P Skottland är väl samma sak, de som varit dit tycker naturen är helt fantastisk och att det är väldigt romantiskt även där. Många återvänder år efter år. Det är ju dock kanske inte så mkt bad och sol :P

    Rom vet jag att min pappa är väldigt förtjust i, han tycker det var toppen där. Själv tyckte jag väldigt bra om Barcelona. Maken gillar Paris :P Finns ju så otroligt många resmål.

    Ni ska nog hitta er ett resmål som passar :)
    Ja vi kommer nog hitta något som passar oss, kanon bra att få så mycket tips och idéer här!

    TACK alla som har svarat.
  • knyttan

    Vi funderar också på något liknande er, inte så dyrt, inte så långt, inte så länge Glad Främst för att vi ska förmodligen åka till mannens hemland (argentina) nästa vinter, o vet inte hur mkt pengar vi kommer ha över... men det kommer inte bli så mkt smekmånad av det så vi skulle villja komma iväg på någon helg bara vi två efter bröllopet. Vi tittade faktiskt på resor till Prag igår, hittade endel paketresor med flyg + hotell 3 nätter för ca 4-5000 Billigt tyckte vi!
    Eller så har vi också pratat om typ sista minuten till Mallis eller likande.

  • Ellis

    Är det många som ska åka i direkt anslutning till bröllopsfesten?

    Jag fick ingen semester på jobbet, kommer hoppa på grav. vik från juni och gifter mig i augusti (vilket jag inte visste när vi planerade bröllopsdatum) så vi ska tyvärr inte åka någonstans. Dock funderar jag på om det går att hitta något vi kan åka på fredag-söndag helgen efter. Kanske spa eller mini weekend någonstans, jag har hört att det finns bra spa i Polen, Ystad ska också ha något bra ställe har jag hört. Med övernattning alltså. Skulle gärna rest för jag och sambon har aldrig varit utomlands ihop under våra drygt 8 år tillsammans men jag kanske kan ta ledigt till vintern istället när man ändå vill komma ifrån vintermörkret :)

  • M o J 2012
    knyttan skrev 2012-03-15 21:49:19 följande:
    Vi funderar också på något liknande er, inte så dyrt, inte så långt, inte så länge Glad Främst för att vi ska förmodligen åka till mannens hemland (argentina) nästa vinter, o vet inte hur mkt pengar vi kommer ha över... men det kommer inte bli så mkt smekmånad av det så vi skulle villja komma iväg på någon helg bara vi två efter bröllopet. Vi tittade faktiskt på resor till Prag igår, hittade endel paketresor med flyg + hotell 3 nätter för ca 4-5000 Billigt tyckte vi!
    Eller så har vi också pratat om typ sista minuten till Mallis eller likande.
    Det lät ju som rimligt pris.
    Jag vet inte heller hur mycket pengar vi fått ihop till resan, det får liksom bli så mycket resa som pengarna räker till.
    Här läst lite här och var om att en del önskar sig typ pengar/presentkort till resa, vilket jag tycker är en kanon bra grej. MEN jag kan inte med att typ önska något sådant, eller prylar heller för den delen. Men får man sådant så kan ju det hjälpa en bit på vägen.
  • knyttan
    M o J 2012 skrev 2012-03-15 22:21:42 följande:
    Det lät ju som rimligt pris.
    Jag vet inte heller hur mycket pengar vi fått ihop till resan, det får liksom bli så mycket resa som pengarna räker till.
    Här läst lite här och var om att en del önskar sig typ pengar/presentkort till resa, vilket jag tycker är en kanon bra grej. MEN jag kan inte med att typ önska något sådant, eller prylar heller för den delen. Men får man sådant så kan ju det hjälpa en bit på vägen.
    Kolla tex här:
    www.ving.se/weekend
    har man ica-kort så blir det just nu ännu billigare!!
    Eller här:
    www.airtours.se/
  • sofi 88

    Vi ska åka på spa på västkusten, två övernattingar typ med någon/några behandlingar var och god mat. Går väl på 2 000-3 000 per person och dag beroende på hur mycket mat å behandlingar vi tar. Sen avslutar vi med ett par dagar i sommarstugan som också ligger på västkusten :) Vi har precis köpt ett radhus så därför vill vi inte vara borta för länge eller spendera för mycket och spa känns som en perfekt grej att unna sig som bröllopsresa.

  • M o J 2012
    sofi 88 skrev 2012-03-15 22:38:12 följande:
    Vi ska åka på spa på västkusten, två övernattingar typ med någon/några behandlingar var och god mat. Går väl på 2 000-3 000 per person och dag beroende på hur mycket mat å behandlingar vi tar. Sen avslutar vi med ett par dagar i sommarstugan som också ligger på västkusten :) Vi har precis köpt ett radhus så därför vill vi inte vara borta för länge eller spendera för mycket och spa känns som en perfekt grej att unna sig som bröllopsresa.
    Låter mysigt, något jag mycket väl kan tänka mig. Vilket spa ska ni till?
  • pulmonate

    Flera har ju rekomenderat Rom tidigare och det kan jag också!!
    Jag har bott här (bor fortfarande i Italien) i 5 år och det är verkligen en romantisk stad.
    2-3 stjärniga hotell kostar runt 45-55 euro / natt / rum, speciellt i området runt tågstationen där de flesta hotell finns. Om du inte åker i en jätte turistig säsong behövs ingen bokning utan du kan göra det direkt när du kommer fram på tågstationen, och då får man ofta bra sista minuten deals. 
    Det finns så otroligt mycket att se så ni kommer att kunna uppleva en massa. Samtidigt är det bara så skönt och romantiskt att vandra runt i smågränderna runt Pantheon, Piazza Navona, mm.
    Många goa restauranger, min tumregel är "finns menyn på engelska, gå någon annanstans!"..haha. För det betyder ofta att det är turistigt.
     Jag har skrivit en massa tips här i andra trådar. Bestämmer ni er för att komma till Rom så skriv ett privat medelande så ska jag ge er mer konkreta tips om vad man ska se, var man ska äta, mm.


  • ungbrud
    pulmonate skrev 2012-03-15 23:28:44 följande:
    Flera har ju rekomenderat Rom tidigare och det kan jag också!!
    Jag har bott här (bor fortfarande i Italien) i 5 år och det är verkligen en romantisk stad.
    2-3 stjärniga hotell kostar runt 45-55 euro / natt / rum, speciellt i området runt tågstationen där de flesta hotell finns. Om du inte åker i en jätte turistig säsong behövs ingen bokning utan du kan göra det direkt när du kommer fram på tågstationen, och då får man ofta bra sista minuten deals. 
    Det finns så otroligt mycket att se så ni kommer att kunna uppleva en massa. Samtidigt är det bara så skönt och romantiskt att vandra runt i smågränderna runt Pantheon, Piazza Navona, mm.
    Många goa restauranger, min tumregel är "finns menyn på engelska, gå någon annanstans!"..haha. För det betyder ofta att det är turistigt.
     Jag har skrivit en massa tips här i andra trådar. Bestämmer ni er för att komma till Rom så skriv ett privat medelande så ska jag ge er mer konkreta tips om vad man ska se, var man ska äta, mm.
    OH DE TIPSEN TAR JAG GÄRNA EMOT!
    vi var i rom, maten var god men inte alls som vi förväntade oss. Vi bodde mellan spanska trappan och fontana de trevi, helt under bart 3500:- ink frukost i nov, underbart väder. Rom är verkligen en stad vi återvänder till. Var där på vår 4 årsdag :D 
Svar på tråden Budget bröllopsresa?