• Troll

    Ppiller, hur lång tid tog det till graviditet?

    Hej!

    Man har ju hört många gånger att det kan ta jäääätte lång tid innan man kan bli med barn om man äter ppiller/ minipiller. Jag undrar hur lång tid det tog för er, från att ni sluta tills att ni blev gravida.

  • Svar på tråden Ppiller, hur lång tid tog det till graviditet?
  • dropin

    Hoppar in lite sent i tråden så jag vet inte riktigt vad ni har kommit fram till med "hur lång tid det tar". En kompis till mig hade inte tänkt bli gravid och tänkte som alla andra typ: Jag har ju alltid knaprat p-piller, så jag lär ju ha lite "p-piller bromsning" även ett tag efter att man slutat. Hon hade inte haft tid att skaff anya piller och trodde som sagt ett par veckor ska väl vara lugnt å ha sex utan att fundera på om man blir gravid. Så var det inte. :) Nu är hon gravid (och glad för det) och som sagt, för hennes del gick det trots piller knaprande i 5 år att bli gravid redan efter 2 veckor. Det kan gå fort, men det kan lika gärna ta lång tid. Så håll ut alla som vill bli på tjocken där ute. Själv räknar jag ner inför förlossning i slutet av Juli. :)

  • 120530
    dropin skrev 2012-05-24 15:25:49 följande:
    Hoppar in lite sent i tråden så jag vet inte riktigt vad ni har kommit fram till med "hur lång tid det tar". En kompis till mig hade inte tänkt bli gravid och tänkte som alla andra typ: Jag har ju alltid knaprat p-piller, så jag lär ju ha lite "p-piller bromsning" även ett tag efter att man slutat. Hon hade inte haft tid att skaff anya piller och trodde som sagt ett par veckor ska väl vara lugnt å ha sex utan att fundera på om man blir gravid. Så var det inte. :) Nu är hon gravid (och glad för det) och som sagt, för hennes del gick det trots piller knaprande i 5 år att bli gravid redan efter 2 veckor. Det kan gå fort, men det kan lika gärna ta lång tid. Så håll ut alla som vill bli på tjocken där ute. Själv räknar jag ner inför förlossning i slutet av Juli. :)
    Grattis till bebisen i magen! Hur lång tid tog det för dig att bli gravid?
  • dropin

    Tack så mycket! Solig

    Jag slutade med p-piller långt innan jag ens ville bli gravid. Testade p-stav och hoppades bli av med mensen mer eller mindre. Jag tillhörde den "lyckliga" skaran som istället hade konstant mens. Stod ut med mensen i ett år och sedan plockade jag ut staven. Dröjde ca. 1½ år efter det då jag och min sambo under tiden praktiserade osäkert sex innan vi bestämde oss för att okej, nu slutar vi med att "råka skaffa bebis". Så efter beslutet att nu kör vi "skarpladdat" så tog det ca 1 månad. Så det gick ju också fort... :) En tredje kompis till mig kämpade i nästan ett år efter att han slutade med p-piller innan det hände något för henne. Då var hon ändå bara 20. (jag har fått för mig att det är lättare ju yngre man är?) Så, som sagt, en annan har nog varit lyckligt lottad. Men å andra sidan så gjorde jag heller aldrig någon stor grej av att försöka bli gravid. Vi räknade ju med att det inte skulle fästa först efter iaf ett halvår med försökande. Så när jag väl blev gravis blev jag lite ställd och nästan så där: Jaha, ska man vara glad nu då eller? Just när jag såg pluset kände jag mig mest nervös och rädd... Var det här verkligen så genomtänkt!? Men jag har bara gått från klarhet till klarhet och nu när jag insett att jag är gravid och att jag ska genomgå en förlossning, så är min stora fasa vad som ska hända när vi står där hemma en dag och helt plötsligt är tre?!? Får nästan lite panik när jag tänker på det... Jag menar, jag kan ju inget om att vara förälder!? Lite läskigt... Men jag längtar ändå efter dagen då det är dags. :)

  • LindaP87
    Red skrev 2012-05-23 07:38:29 följande:

    Skönt att inte vara ensam! Hade såklart varit ännu mer hoppfullt om någon blivit gravid men det kommer förhoppningsvis snart :)


     


    För mig blev det ju inget sist och nu borde jag få ägglossning vilken dag som helst. Testar med stickor varje morgon men "försöker" dessutom varje dag nu för som jag förstår det har man ganska bra chans dagen innan ÄL också? Om dagarna blir exakt som sist får jag ÄL på fredag. Att en månad skall vara så lång!


     


    Linda P87: Håller med om att man gått och oroat sig förrut över ett missat p-piller och sedan när man läser på så är risken/chansen inte så stor! Lite som det där "Hur fan kan skogsbränder uppstå när det är så djävla svårt att tända i en braskamin"....


    Enligt min app så ska jag ha ÄL på tisdag  det är väl bara att "köra hårt" nu då! Men egentligen är det väl inte den bästa tid om jag skulle bli gravid. Funderar på om jag o en kollega ska starta en egen möbel- o inredningsbutik till hösten.. Men är det någonsin pefekt läge? Om man tänker efter.. Det blir ju bra när det nu blir tror jag.
  • 120530

    Inget utslag på ÄL-stickan idag heller... att det skall vara så segt! Läste att en del kvinnor bara få ägglossning varannan månad, hoppas verkligen inte att jag ä en av dem :(

  • LindaP87

    Jag håller tummarna för er allihopa! Inklusive mig!


    O nu är det ju helg så nu gäller det att ligga i! Kom igen nu =)

  • 120530

    Idag gav det äääntligen utslag, på dag 19! Nu får vi ligga i som LindaP87 säger, vi började faktiskt redan imorse :)

     

  • Isabellaandersson

    Slutade med p-piller i Jan 2010 och i nov 2010 föddes vår son 5 veckor för tidigt....får se hur det blir när det är dax för syskon!

  • 120530

    Nu är det bara till att vänta... Tråkigaste delen! Att en månad skall vara så lång...

  • Hame

    Här är en till som väntar och längtar! Är inne i domedagsvekan nu och jag tror inte det blev något denna månaden heller, har fått munsår vilket brukar vara ett tdligt tecken på mens...


     


    Hur går det för er andra? Någon solskenshistoria?

Svar på tråden Ppiller, hur lång tid tog det till graviditet?