• Sara1291

    Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

    Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

  • Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • Amor in aeternum
    augusti2012 skrev 2012-04-25 14:58:31 följande:
    Angående att inte säga att det är till bröllop tycker jag är lite fel. Dem tittar ju i tidningen sen och ser att man har ljugit. Bor man som jag på en liten ort är det inte så vidare roligt... Tror att ärlighet varar längst och att man får hitta andra hål att minska pengar på.

     


    Fast det får man väl överväga själv. Om man som jag inte vill lägga ut en massa pengar på en dag och vet att det blir billigare att säga att det är till någon som fyller jämnt eller att det är till sambons "whatever" så är det ju min fulla rätt att göra det. Om butiksägare sätter ett överpris på grejer bara för att man nämner ordet bröllop, ja då får de skylla sig själva tycker jag. Men i och med att jag vet hur det är så har jag köpt det mesta på tradera, ebay och etsy, då kan man kolla i lugn och ro och slipper ha en flåsande expedit bakom.

    Och jag undrar lite nyfiket vad du menar med "andra hål"?

    Jag skäms inte för att jag vill ha saker med kvalité med så billigt pris som möjligt, det är ju ändå jag som betalar i slutändan, inte dom?!

    Hehe, men vad vet jag, jag är rätt snål, det finns ett gemensamt liv dagen efter bröllopet också. Vi kommer att bjuda runt 45 personer och med ringarna så ligger vår budget under 20.000:- .
  • drömmer
    Amor in aeternum skrev 2012-04-25 16:01:10 följande:
    Fast det får man väl överväga själv. Om man som jag inte vill lägga ut en massa pengar på en dag och vet att det blir billigare att säga att det är till någon som fyller jämnt eller att det är till sambons "whatever" så är det ju min fulla rätt att göra det. Om butiksägare sätter ett överpris på grejer bara för att man nämner ordet bröllop, ja då får de skylla sig själva tycker jag. Men i och med att jag vet hur det är så har jag köpt det mesta på tradera, ebay och etsy, då kan man kolla i lugn och ro och slipper ha en flåsande expedit bakom.

    Och jag undrar lite nyfiket vad du menar med "andra hål"?

    Jag skäms inte för att jag vill ha saker med kvalité med så billigt pris som möjligt, det är ju ändå jag som betalar i slutändan, inte dom?!

    Hehe, men vad vet jag, jag är rätt snål, det finns ett gemensamt liv dagen efter bröllopet också. Vi kommer att bjuda runt 45 personer och med ringarna så ligger vår budget under 20.000:- .
    Jag håller med dig . Jag är nog inte snål, men jag vill faktiskt inte lägga hur mkt som helst på bara EN dag. Däremot vill jag ju ha mitt drömbröllop och då är det att jaga reor, ebay och att få ner priserna så mkt som möjligt som gäller. Dock kommer jag nog inte kunna "mygla" med blommorna. Ska ha en brud, 4 tärn, 2 näbb och 4 corsage. Svårt o säga vad de ska vara till om det inte är bröllop . Kommer dock gå till floristskolan och se vad de tar. Tror man kan tjäna massor på det!!
  • Amor in aeternum
    drömmer skrev 2012-04-25 16:11:36 följande:
    Jag håller med dig . Jag är nog inte snål, men jag vill faktiskt inte lägga hur mkt som helst på bara EN dag. Däremot vill jag ju ha mitt drömbröllop och då är det att jaga reor, ebay och att få ner priserna så mkt som möjligt som gäller. Dock kommer jag nog inte kunna "mygla" med blommorna. Ska ha en brud, 4 tärn, 2 näbb och 4 corsage. Svårt o säga vad de ska vara till om det inte är bröllop . Kommer dock gå till floristskolan och se vad de tar. Tror man kan tjäna massor på det!!
    Haha, ja blommorna kan ju bli liite svårt

    "jaha, va kan jag hjälpa till med?" "Jaaaaaeee, eeehhh, jag skulle vilja köpa en stor bukett, några mindre och ehhh ... typ corsage även fast det inte ska var till det.. eller kanske.. eller?!"

    Det kan bli roligt. Men floristskola är ett jättebra val.
  • annelie1981

    Å vilka mysiga småa svarta tavlor, hur stora är de? Vore ju perfekt till buffén...jag som är lärare å allt =)


    augusti2012 skrev 2012-04-25 14:58:31 följande:
    Angående att inte säga att det är till bröllop tycker jag är lite fel. Dem tittar ju i tidningen sen och ser att man har ljugit. Bor man som jag på en liten ort är det inte så vidare roligt... Tror att ärlighet varar längst och att man får hitta andra hål att minska pengar på.

    Måste tipsa om följande:
    Köpte dessa små svarta tavlor på netto för 5 kr styck. Klädnypa på baksidan.
    Är tänkt att ha till vår kak/tårtbuffe.


  • augusti2012

    Jag och  min sambo vill inte heller betala jätte mycket för en enda dag. 
    Kallas fynd-anna av mina vänner då jag jämt fyndar. Kommer bli ett toppen bröllop då jag har gjort likadant som dem flesta i denna tråden fyndat  på Bröllopstorget, ebay, tradera, diverse rea i olika affärer mm. 

    Tycker att det är förjävligt att dem ska ta överpriser i affärerna bara för att man nämner ordet bröllop.
    Men jag bor i en rätt "liten" ort,utanför jönköping där man inte är så anonym som man tror. Skulle bli jätte konstigt om jag skulle säga att jag ska ha en festsminkning, eller en finare bukett till någon som fyller jämnt. Tror att det är lättare att "ljuga" om man bor i en större stad. Sedan skulle jag skulle ha svårt att sitta och bli sminkad och fin i håret och inte säga ett enda ord om att i eftermiddag säger jag ja till min blivande man :) 

     
    Dem svarta tavlorna är  7* 5 cm. Perfekt för dig som är lärare :) Hoppas du kan fynda :) 

  • drömmer
    augusti2012 skrev 2012-04-26 06:36:37 följande:
    Jag och  min sambo vill inte heller betala jätte mycket för en enda dag. 
    Kallas fynd-anna av mina vänner då jag jämt fyndar. Kommer bli ett toppen bröllop då jag har gjort likadant som dem flesta i denna tråden fyndat  på Bröllopstorget, ebay, tradera, diverse rea i olika affärer mm. 

    Tycker att det är förjävligt att dem ska ta överpriser i affärerna bara för att man nämner ordet bröllop.
    Men jag bor i en rätt "liten" ort,utanför jönköping där man inte är så anonym som man tror. Skulle bli jätte konstigt om jag skulle säga att jag ska ha en festsminkning, eller en finare bukett till någon som fyller jämnt. Tror att det är lättare att "ljuga" om man bor i en större stad. Sedan skulle jag skulle ha svårt att sitta och bli sminkad och fin i håret och inte säga ett enda ord om att i eftermiddag säger jag ja till min blivande man :) 

     
    Dem svarta tavlorna är  7* 5 cm. Perfekt för dig som är lärare :) Hoppas du kan fynda :) 
    Nej men jag förstår såklart det också . Själv har jag tagit ett paket med vår fotograf så både hår och smink ingår där efrtersom hans fru är stylist. Känns väldigt skönt! Får fixa lite champagne o jordgubbar med mina tärnor istället som kommer vara med direkt från morgonen .
  • Jaget
    augusti2012 skrev 2012-04-25 14:58:31 följande:
    Angående att inte säga att det är till bröllop tycker jag är lite fel. Dem tittar ju i tidningen sen och ser att man har ljugit. Bor man som jag på en liten ort är det inte så vidare roligt... Tror att ärlighet varar längst och att man får hitta andra hål att minska pengar på.

    Måste tipsa om följande: 
    Köpte dessa små svarta tavlor på netto för 5 kr styck. Klädnypa på baksidan. 
    Är tänkt att ha till vår kak/tårtbuffe.


    Åhh vad fina! Var det längesen du köpte dem? Älskar tanken av tårt&kakbuffé med små skyltar! Som här :http://www.dittbrollop.se/riktiga-brollop/sanna-andreas-nassjo/ Så himla fint!!
  • augusti2012

    Jaget: 
    jag köpte skyltarna förra veckan :) så passa på :) Gillade vimplarna på dem hade. Ser ut som lakanväv och potatistryck av hjärtan. Gillar ideen.
    Får bli att köpa röd färg och ett lakan på ikea och pyssla lite :)

    Undrar hur dem har gjort pussmunnen/ mustaschen?? 
    Såg att man kunde beställa lite roliga saker till photo both på etsy.. men det borde vara enkelt att göra själv egentligen.. 
    Skulle man egentligen ha ett litet bås vid toaletten vid vår festlokal :)
    En kandelaber, lakan, digitalkamera och saker att leka med :)

     
     

  • augusti2012

    Förresten, någon av er som vet om det är någon lag på att skicka upp följande i himlen:
    Khom loy lyktor och ballonger? 

  • FruHassel
    augusti2012 skrev 2012-04-26 21:20:44 följande:
    Förresten, någon av er som vet om det är någon lag på att skicka upp följande i himlen:
    Khom loy lyktor och ballonger? 
    Det är bara att köra på .... ska man ha MASSOR med lyktor så kanske man kan säga till polisen så de inte blir nedringda av folk i närheten som tror att ufon är på väg ;)
Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)