• Sara1291

    Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

    Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

  • Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • Tinzi
    syringa skrev 2012-03-14 10:27:56 följande:

    Hur gör ni med serveringspersonal?


    Vi ska ha catering/buffé och funderar på serveringspersonal. Cateringföretaget räknar på 1 personal på 20 gäster och vi kommer vara ca 40-50 vuxna och 10-20 barn. De tar 320 kr/tim för personal och minst 4 timmar måste de "anställas". Det blir jättemycket pengar.... Man fick heller inte blanda en personal från dem med en vän som ställer upp....


    hitta hellre bekantas bekanta som kan göra det för nån hundralapp. Blir så dyrt annars :(
  • knyttan
    syringa skrev 2012-03-14 10:27:56 följande:

    Hur gör ni med serveringspersonal?


    Vi ska ha catering/buffé och funderar på serveringspersonal. Cateringföretaget räknar på 1 personal på 20 gäster och vi kommer vara ca 40-50 vuxna och 10-20 barn. De tar 320 kr/tim för personal och minst 4 timmar måste de "anställas". Det blir jättemycket pengar.... Man fick heller inte blanda en personal från dem med en vän som ställer upp....


    Oj dyrt! Vi ska ha två bekantas tonåringar som ska hjälpa till lite med fram-o avdukning, plus sätta igång ngd diskmaskin, inget avancerat, ska ha buffe så ingen bordsservering. Tror att vi kommer betala ca 500- 700 kr var åt dem, priset är inte färdigförhandlat än.
  • Amanda547

    vi har buffe med all mat och dryck på ett och samma bord så får alla ta själva vad dem vill ha =) spar många kr på de!

  • annelie1981
    Amanda547 skrev 2012-03-14 20:23:48 följande:
    vi har buffe med all mat och dryck på ett och samma bord så får alla ta själva vad dem vill ha =) spar många kr på de!
    Jo så tänkte vi också. Men sedan kommer man till det kluriga....vem dukar av all disk, kokar kaffe etc? Hur har ni löst det? Jag har inte kommit på något bra än att vi behöver någon form av personal.
  • Nudax
    syringa skrev 2012-03-14 10:27:56 följande:

    Hur gör ni med serveringspersonal?


    Vi ska ha catering/buffé och funderar på serveringspersonal. Cateringföretaget räknar på 1 personal på 20 gäster och vi kommer vara ca 40-50 vuxna och 10-20 barn. De tar 320 kr/tim för personal och minst 4 timmar måste de "anställas". Det blir jättemycket pengar.... Man fick heller inte blanda en personal från dem med en vän som ställer upp....


    Vi ska också ha bufé (som inte ska serveras vid bordet) och tar också vår personal från cateringföretaget. För oss kostar det 2 Personal 5 timmar á 200kr = 2000kr
  • drömmer
    annelie1981 skrev 2012-03-14 20:29:14 följande:
    Jo så tänkte vi också. Men sedan kommer man till det kluriga....vem dukar av all disk, kokar kaffe etc? Hur har ni löst det? Jag har inte kommit på något bra än att vi behöver någon form av personal.
    Vi kommer ha 2 personer som plockar undan och diskar det nödvändigaste. Känns som ett måste då vi absolut inte vill att varken vi eller våra föräldrar (eller typ mormor/farmor ;)!) ska stå i köket en sådan dag. Vi hoppas kunna hitta genom bekanta på ngt sätt och kanske erbjuda dom mellan 500-1000kr beroende på vad vi kommer överens om att de ska göra. Lutar dock åt att vi skulle vilja ha dom med redan vid brudskålen och sen tills tårtan är undanplockad så 1000:- var blir det nog.
  • Amanda547

    jag tror att vi hjälps åt, mina systrar, mamma att duka av och sätta på kaffe.. ska låna stora termosar från en skola och fylla med kaffe och tevatten..
    appropå öl vin hur länge håller de sig? vi gifter oss i juni kan vi börja samla på oss redan nu? 

  • drömmer
    Amanda547 skrev 2012-03-14 21:10:02 följande:
    jag tror att vi hjälps åt, mina systrar, mamma att duka av och sätta på kaffe.. ska låna stora termosar från en skola och fylla med kaffe och tevatten..
    appropå öl vin hur länge håller de sig? vi gifter oss i juni kan vi börja samla på oss redan nu?

    Ja det kan ni absolut göra. Min sambo var i Tyskland för ett par veckor sen o bunkade inför sommaren. Man får bara titta för en del flak säljs ju billigare pga kort datum o det kan de vara dåliga på o skriva ut.


    Systemet är väl bättre på o skriva det dock, om de nu gör så .

  • annapanna88
    annelie1981 skrev 2012-03-14 20:29:14 följande:
    Jo så tänkte vi också. Men sedan kommer man till det kluriga....vem dukar av all disk, kokar kaffe etc? Hur har ni löst det? Jag har inte kommit på något bra än att vi behöver någon form av personal.
    Vi ska också ha två personer som plockar bort tallrikar, håller ordning på buffébordet, serverar vin, diskar lite osv. Det är två bekanta till svärmor som brukar göra sånt, vet inte riktigt hur mycket man ska ge dem dock... Vad är rimligt? 
  • Guffi

    Vi kommer ha en tjej som ordnar med fram- och avdukning av buffébordet. Hon får 800kr för hela kvällen, plus att hon får äta och vara med på festen sen när tårtan och kaffet är framdukat. Vi kommer sitta vid småbord så jag funderar på att ha "bordsvärdar" som får ansvara för att disken kommer tillbaka till köket och att det finns vatten i kannorna på bordet. Tanken är att vi ska engagera "ungdomarna" som kanske behöver lite sysselsättning. Varje bordsvärd har ett kuvert på sin plats där det kommer stå att de får detta speciella uppdrag för att vi vet att de kommer göra ett bra jobb osv.. :)

Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)