• Sara1291

    Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

    Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

  • Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • knyttan
    hysch skrev 2012-01-08 14:43:08 följande:
    250 ska det stå, men ändå mycket prisvärt :)
    Haha tänkte väl det, jag fick 8 meter tyg för 150 kr  Tungan ute Jag har kollat på halvpanaman, men det fanns inte i någon färg just nu iaf som jag ville ha (dvs. inte billigt haha!) Men jag kollar in ibland för att se om det ändras! Bra att veta att det är lagom tjockt ialla fall jag funderade över det!!
    Nudax skrev 2012-01-08 14:52:44 följande:
    Bra tips., vi har ännu inte fått tag på /hittat servetter. Hur många kan man beräknas då ut på de 17 metrarna då tro? =)
    Om man tänker att man vill ha 40*40 servetter och tyget ligger på 150 så får man ut 9 st på 1.3 meter (inkl sömsmån). Så för att få ut de 60 servetter som jag vill ha behöver jag.. hur var det nu? ja ca 9 meter tyg (minns ej exakt nu). Så har jag räknat ialla fall.
  • drömmer

    Vår budget ser ungefär ut såhär, för 100 personer.

    Lokal: 2000:- (porslin ingår)
    Tårta: 1500-2000:-
    Bruden: 5000:-
    Brudgum: 2000:-
    Tärnor: 2000:-
    Markskalkar: 1000:-
    Brudnäbbar: 1500:-
    Ringen: 7000:-
    Blommor: 1500:-
    Mat och dryck: 12.000:-
    Vickning/snacks 2000:-
    Liveband: 3000:-
    Där har vi 41.000:- , och sen tillkommer fotograf och dekorationer så vi hoppas som sagt på max 45.000.

    Fotograf, blommor och ev. håruppsättning ska vi göra som många andra....fixa genom gymnasieskolan här. Vi kommer även ha 3-4 serverings-/diskpersonal och ett par barnpassare som vi ska fixa genom kompisar.
    Jag hoppas komma ner i pris på mig själv (5000 genom att köpa en kinaklänning. Vi får se vart summan slutar men målet är att hålla det så budget som möjligt eftersom vi gärna vill ha råd med en bröllopsresa också .

    Det är inte dags förrän april/maj nästa år (kan inte bestämma oss mellan två datum!) men vi börjar planerigen redan nu eftersom vi vill få ner kostnaderna .

    Maten gör vi som sagt själva med hjälp av våra tärnor och marskalker (4 tärnor, 2 marskalker). Det kommer bli minipajer till förrätt, och jag ska provbaka olika recept så att jag vet att de går att frysa ett par veckor innan... Till huvudrätt blir det potatisgratäng, potatissallad, sallad, olika varma och kalla såser samt kyckling och fläskfilé.  Jag tror att vi kommer ner i pris där, samt att alkoholen köps i Tyskland.
    Efterätt skippar vi, och kör enbart tårtan. Den kommer vi antingen köpa på City Gross vilket blir ca 1200kr för 84-98 bitar och be dom dekorera lite extra. Blir alltså vita prinsesstårtor, med rosa rosor. (plus hyra av ställning!) Eller så ber jag en kompis göra den. Hade kunnat göra den själv också (mina tårtor kostar ca 1000:- i inköp  för 100pers så jag räknar med att ge henne det dubbla) men jag känner att jag måste leja bort något om jag inte ska stressa ihjäl mig

    Tärnorna kommer själva få ordna med hår och smink, och köpa egna skor om de inte har ett par vita/ljusa. Vi kommer vara tillsammans hela fm och då hjälpa varandra med smink och hår. Både jag och den ena tärnan är Mary Kay konsulter, så sminket är inte så svårt bara man har bra grejer och bra underlag!
    Marskalkerna kommer själva få ordna med kostym, vilket jag är 95% säker att båda har, och så köper vi skjorta och slips.

    Brudnäbbar blir våra två barn som ska vara "minikopior" av oss med vit klänning och grå kostym, samt mina två syskonbarn och min lillasyster. Har redan köpt jättefina kritstrecksrandiga västar till syskonbarnen för 40kr/styck på Kappahls rea , och min lillasyster ska få en klänning jag just nu väntar på ska sänkas i butiken. Slutet på Januari räknar jag med att köpa den billigt .

    Så mina tips är alltså att jaga reor och att köpa på Ebay. Kolla in Ebay-tråden också!!
    Och att göra så mkt som möjligt själva. Vi sliter gärna innan bröllopet, men på vår dag ska vi och alla gäster ta det lugnt och därför ska vi ha personal till det.

  • hysch
    Nudax skrev 2012-01-08 14:52:44 följande:
    Bra tips., vi har ännu inte fått tag på /hittat servetter. Hur många kan man beräknas då ut på de 17 metrarna då tro? =)
    Jag tror det tyget är 120cm, så det blir 4 servetter per meter isf :) Jag får ut 68 servetter på mina 17 meter, vilket borde räcka till våra 70 inbjudna gäster.
  • Pertinax
    knyttan skrev 2012-01-08 15:18:55 följande:
    Haha tänkte väl det, jag fick 8 meter tyg för 150 kr  Tungan ute Jag har kollat på halvpanaman, men det fanns inte i någon färg just nu iaf som jag ville ha (dvs. inte billigt haha!) Men jag kollar in ibland för att se om det ändras! Bra att veta att det är lagom tjockt ialla fall jag funderade över det!!
    Nudax skrev 2012-01-08 14:52:44 följande:
    Bra tips., vi har ännu inte fått tag på /hittat servetter. Hur många kan man beräknas då ut på de 17 metrarna då tro? =)
    Om man tänker att man vill ha 40*40 servetter och tyget ligger på 150 så får man ut 9 st på 1.3 meter (inkl sömsmån). Så för att få ut de 60 servetter som jag vill ha behöver jag.. hur var det nu? ja ca 9 meter tyg (minns ej exakt nu). Så har jag räknat ialla fall.
    Hur händig måste man vara för att sy själv? Det är bara att fålla och sy raksöm eller? Jag är totalt hopplös när det gäller "kvinnogöra" (men är en hejare på att byta däck på bilen ;) ). Hur stort ska jag klippa om jag vill ha 40x40?
  • Nudax
    Brudiframtiden skrev 2012-01-08 14:55:15 följande:
    Hej! Var ett tag sedan jag kikade in..har en liten fundering och frågor..ni som har buffé..har ni hyrt in någon som plockar fram, sköter disk, plockar undan etc? Dessutom undrar jag om någon har erfarenhet av dj in a box...?
    Vi hade inte tänkt det först men på stället vi tog catering ifrån tillkom inte så mycket pengar för att också hyra 2 personal från dem som plockar fram, bort etc. Då tar vi porslinet från dem också så de plockar nju ned och tar med sig allt - d.v.s. ingen disk =)
  • knyttan
    Pertinax skrev 2012-01-08 19:42:46 följande:
    Hur händig måste man vara för att sy själv? Det är bara att fålla och sy raksöm eller? Jag är totalt hopplös när det gäller "kvinnogöra" (men är en hejare på att byta däck på bilen ;) ). Hur stort ska jag klippa om jag vill ha 40x40?
    Det är värdens enklaste. Det krångligaste är nog att hitta inställningarna för zickzack och raksöm på symaskinen, sen är det bara att "gasa" Skrattande Du klipper ca 2 cm extra på varje sida som sömsmån, fållar kanterna, viker in dubbelt och sen syr du med raksöm en cm in runt kanten. Klart! Du kan ju prova på en annan lapp först en gång - man kan behöva få lite snits på att vika in hörnen.
  • Insanire

    Jag kommer beställa klänningarna till våra två tärnor från Kina. Jag har hittat klänningen och kostnaden för att få två st skräddarsydda och fraktade till Sverige kostar 1000 kr sammanlagt.

  • Rosi


    Jag gjorde en lite provduning idag. =)
    Men saker jag har gjort själv men även fyndat här på BT.. =)

    Kommer dock vara andra färger på program och namnskyltar samt vara röda nejlikor i bollarna.. =)
  • Tinzi
    Rosi skrev 2012-01-09 15:08:57 följande:


    Jag har hittat min ring! passa väldigt bra ihop men förlovnings ringen.
    Var? pris?
    Rosi skrev 2012-01-09 15:15:46 följande:
    Jag gjorde en lite provduning idag. =)
    Men saker jag har gjort själv men även fyndat här på BT.. =)


    Kommer dock vara andra färger på program och namnskyltar samt vara röda nejlikor i bollarna.. =)
    Fint! :)
Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)