• Sara1291

    Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

    Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

  • Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • saraolsson86

    Skriv ett privat mail till författaren på Bröllop Catering hon har hjälpt till flera gånger och är VÄLDIGT duktig på det här med bröllop och att hålla en låg budget

  • AndroSid
    saraolsson86 skrev 2011-11-01 11:15:02 följande:
    Skriv ett privat mail till författaren på Bröllop Catering hon har hjälpt till flera gånger och är VÄLDIGT duktig på det här med bröllop och att hålla en låg budget
    Väldigt översatt sida...
  • knyttan
    saraolsson86 skrev 2011-11-01 11:15:02 följande:
    Skriv ett privat mail till författaren på Bröllop Catering hon har hjälpt till flera gånger och är VÄLDIGT duktig på det här med bröllop och att hålla en låg budget
    VÄLDIGT mycket vad den sidan blir omnämd här då, (ehum "smyg"reklam, någon?)
  • annapanna88

    Är det någon som har koll på det här med priser när man gör om gamla guldsmycken till nya?
    Jag har lämnat in en gammal guldring i 24 karats guld till en guldsmed för att ha ska göra om den till en vigselring som passar min förlovningsring.
    Det ska alltså ändras bredd och storlek, de ska graveras in mönster på utsidan, likadant som på förlovningsringen, och det ska sättas in tre små diamanter, det ska även graveras på insidan naturligtvis.
    Igår var vi hos guldsmeden för att få en pisuppgift, 6800:- skulle han ha för det!
    Är det bara jag som tycker det är dyrt? Vi ska ju inte betala för något nytt guld utan bara de tre diamanterna och arbetet... Är detta ett rimligt pris?

  • Hanna05
    annapanna88 skrev 2011-11-02 11:20:30 följande:
    Är det någon som har koll på det här med priser när man gör om gamla guldsmycken till nya?
    Jag har lämnat in en gammal guldring i 24 karats guld till en guldsmed för att ha ska göra om den till en vigselring som passar min förlovningsring.
    Det ska alltså ändras bredd och storlek, de ska graveras in mönster på utsidan, likadant som på förlovningsringen, och det ska sättas in tre små diamanter, det ska även graveras på insidan naturligtvis.
    Igår var vi hos guldsmeden för att få en pisuppgift, 6800:- skulle han ha för det!
    Är det bara jag som tycker det är dyrt? Vi ska ju inte betala för något nytt guld utan bara de tre diamanterna och arbetet... Är detta ett rimligt pris?
    Om det bara är för diamanterna och arbetet så tyckte jag det lät dyrt. Beror väl kanske på hur stora diamanterna är :P

    Jag har en guldring med 9 diamanter.
    Betalar 7100 för den.
  • knyttan
    annapanna88 skrev 2011-11-02 11:20:30 följande:
    Är det någon som har koll på det här med priser när man gör om gamla guldsmycken till nya?
    Jag har lämnat in en gammal guldring i 24 karats guld till en guldsmed för att ha ska göra om den till en vigselring som passar min förlovningsring.
    Det ska alltså ändras bredd och storlek, de ska graveras in mönster på utsidan, likadant som på förlovningsringen, och det ska sättas in tre små diamanter, det ska även graveras på insidan naturligtvis.
    Igår var vi hos guldsmeden för att få en pisuppgift, 6800:- skulle han ha för det!
    Är det bara jag som tycker det är dyrt? Vi ska ju inte betala för något nytt guld utan bara de tre diamanterna och arbetet... Är detta ett rimligt pris?
    Nej det tyckte jag lät som ett överpris! Nu vet jag inte vad det är för mönster som ska graveras in, om det är väldigt mycket arbete med det då kanske? Och om du ska bredda smycket mycket så att det går åt mycket mer guld?
    Det vi har hört är att det går på ca 1500 kr för att tex smälta ner gamla guldsmycken till en ny ring, det är hos en välkänd guldsmed i Malmö. Nu har jag bara hört det och inte varit där o frågat själv, så det kan ju vara så att det priset gällde för ett par år sedan, och att det kostar mer idag, men det är ju ändå lite skillnad...
  • annapanna88
    knyttan skrev 2011-11-02 18:08:47 följande:
    Nej det tyckte jag lät som ett överpris! Nu vet jag inte vad det är för mönster som ska graveras in, om det är väldigt mycket arbete med det då kanske? Och om du ska bredda smycket mycket så att det går åt mycket mer guld?
    Det vi har hört är att det går på ca 1500 kr för att tex smälta ner gamla guldsmycken till en ny ring, det är hos en välkänd guldsmed i Malmö. Nu har jag bara hört det och inte varit där o frågat själv, så det kan ju vara så att det priset gällde för ett par år sedan, och att det kostar mer idag, men det är ju ändå lite skillnad...
    Nej tvärtom, ringen ska göras smalare, och så ska den göras 1 storlek större i omkrets...
    Vi var inne på guldfynd idag och beställde fästmannens vigselring så passade på att fråga dom, dom tyckte nog också det lät lite dyrt men att gravyren på utsidan förmodligen är svår att göra så det är väl den som ställer till det... Men hon skulle höra med "deras" guldsmed om pris och ringa mig imorgon, då kan man i alla fall jämföra lite :) 
  • BlomAnna
    annapanna88 skrev 2011-11-02 11:20:30 följande:
    Är det någon som har koll på det här med priser när man gör om gamla guldsmycken till nya?
    Jag har lämnat in en gammal guldring i 24 karats guld till en guldsmed för att ha ska göra om den till en vigselring som passar min förlovningsring.
    Det ska alltså ändras bredd och storlek, de ska graveras in mönster på utsidan, likadant som på förlovningsringen, och det ska sättas in tre små diamanter, det ska även graveras på insidan naturligtvis.
    Igår var vi hos guldsmeden för att få en pisuppgift, 6800:- skulle han ha för det!
    Är det bara jag som tycker det är dyrt? Vi ska ju inte betala för något nytt guld utan bara de tre diamanterna och arbetet... Är detta ett rimligt pris?
    Det beror ju också på vad det är för kvalité på diamanterna tex.

    Ang vigselring så var jag och hämtade ut ringarna jag köpte på auktion. Tyvärr passade de inte alls till min förlovningsring så nu har jag bestämt mig för att göra ringen som jag från början ville ha. Har kontaktat flera olika guldsmeder för att få prisuppgift. lltid bra tt kolla runt hos lite olika guldsmeder.
  • frumu

    ååå vilken bra tråd, jag är ny här inne, och vi eller jag rättare sagt håller på att kolla lite hur man kan få ihop ett billigt bröllop, ska fria till min sambo i år :D

  • Cosy

    Bästa tipsen som sagts flera gånger är att skapa en budget. då ser man exakt vad man kan lägga på saker för att få allt att räka till.

    Någon som har räknat ut sin budget på mat och dryck?
    Vi har lite svårt att räkna ut den eftersom vi inte riktigt bestmt menyn än. Men det sak bli buffe med förätt och godisbuffe. Någon som ska ha liknande
     

Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)