• Sara1291

    Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

    Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

  • Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • CorneliaApplehoff

    vi skickade våra i fredags dvs 4 mån innan själva bröllopet.. känns lagom i julhysterin...

  • smulanz

    men under 40k... vi kommer nog inte ha så värst mycket över 20k haha =) köpte min klänning på ebay för väldigt billig peng, fin som tusan =).
    Sen tar vi buffe och gäster har kuvert istället för presenter så man vinner på mycket =).
    Sen finns det mycket billigare saker att ha till och sen låta familjen hjälpa till, min bästa vännina ska göra tårtan då hon är SÅ super på sånt =).

    bonusfamily.blogg.se/brollop/

  • Hanna05
    RedHead skrev 2011-10-31 19:12:51 följande:

    Håller med Imke. Vill inte skicka ut inbjudningarna för tidigt då kanske folk glömmer bort när det väl är... Man vill ju inte ringa och påminna folk, sen kostade save the date korten 65 kronor och sen inbjudningarna kostar inte mer än 100kr ca.


    Så blir inte så farligt dyrt.


    Fast jag kan tycka att save the date är som en inbjudan så tycker det blir lite "kaka på kaka" :)
    Skickar man inbjudningarna runt Januari så borde väl de flesta ändå veta och meddela direkt? Sen kan man sätta ett tidigare OSA kanske runt april månad och de som inte svarat , ringer man upp och kollar med :)

    Jag tycker inte det är lika kul att skicka ut en inbjudan då alla redan vet att vi ska gifta oss då ? Det blir lite fel i mina ögon :P Men det är ju vad jag tycker :)

    Vi kommer gifta oss i Aug och skickar våra inbjudningar i Januari.
  • Imke1977
    Hanna05 skrev 2011-10-31 19:27:46 följande:
    Fast jag kan tycka att save the date är som en inbjudan så tycker det blir lite "kaka på kaka" :)
    Skickar man inbjudningarna runt Januari så borde väl de flesta ändå veta och meddela direkt? Sen kan man sätta ett tidigare OSA kanske runt april månad och de som inte svarat , ringer man upp och kollar med :)

    Jag tycker inte det är lika kul att skicka ut en inbjudan då alla redan vet att vi ska gifta oss då ? Det blir lite fel i mina ögon :P Men det är ju vad jag tycker :)

    Vi kommer gifta oss i Aug och skickar våra inbjudningar i Januari.
    Jomen precis. Det är vad du tycker. Och jag tycker att det är en bra grej och funkar för oss Super att vi är olika allihopa ändå
  • knyttan
    Hanna05 skrev 2011-10-31 19:27:46 följande:
    Fast jag kan tycka att save the date är som en inbjudan så tycker det blir lite "kaka på kaka" :)
    Skickar man inbjudningarna runt Januari så borde väl de flesta ändå veta och meddela direkt? Sen kan man sätta ett tidigare OSA kanske runt april månad och de som inte svarat , ringer man upp och kollar med :)

    Jag tycker inte det är lika kul att skicka ut en inbjudan då alla redan vet att vi ska gifta oss då ? Det blir lite fel i mina ögon :P Men det är ju vad jag tycker :)

    Vi kommer gifta oss i Aug och skickar våra inbjudningar i Januari.
    Tänk på att om du skickar ut inbjudningarna så tidigt och inte har OSA förrän 4månader senare så kommer garanterat hälften ha glömt bort att de ska svara öht. Man ska nog inte ha mer än en månads OSA-period om man vill att folk ska komma ihåg det. Sen kan man ju gärna vilja att folk "meddelar direkt", som etiketten bjuder, men ska man vara lite realist så tänker nog de flesta "ah ok OSA i april, ska kolla så det inte krockar med nått annat" och så lägger man det i en byrålåda/sätter det på kylen eller så hamnar det underst i nån av de där lapp/brev/viktiga pappershögarna vi alla har hemma, och ser det aldrig mer igen.

    I mina ögon så blir det också lite skevt att skicka inbjudan till en fest åtta månader fram, det ställer lite konstiga krav på ens gäster att de ska kunna veta så långt i förväg om de kan eller inte....
    Vi skickar save the date nu, och väntar med inbjudan till i mars, OSA i april och bröllop i juli.
  • Nudax

    Fast jag tycker också att det beror helt på vilka man bjuder. Om man bjuder avlägsna släktingar, kusiner, mostrar och fastrar och allt möjligt... ja, då kan jag tänka så att jag skulle vilja skicka save the dates. Men om man som t.ex. jag bjuder endast närmsta familj och vänner (ändå 50 pers) så känns det lite fånigt att skicka save the dates först och sen inbjudningar på det också. Blir så högtidligt/övertydligt. Alla som ska bjudas är ju liksom sådana som jag pratas vid med varenda vecka ändå, tror knappast de glömmer bort att jag ska gifta mig =P Så för min del känns det som om det räcker gott med inbjudningskort i Januari inför mitt bröllop i Juli. Vi kommer att ha ett OSA datum på senast 31/3 d.v.s 3 månader på sig men ändå med gott om tid för oss att sen kunna beställa allt som beror av antalet gäster + göra bordsplaceringar, gästbeskrivningar och allt det kan vara.

    Summa summarum: Alla gör olika och inget sätt är bättre än det andra, man anpassar ju helt enkelt sitt sätt till sina gäster och vad man vet behövs/funkar för just den/sin "målgrupp".

  • Hanna05
    Nudax skrev 2011-10-31 22:23:40 följande:
    Fast jag tycker också att det beror helt på vilka man bjuder. Om man bjuder avlägsna släktingar, kusiner, mostrar och fastrar och allt möjligt... ja, då kan jag tänka så att jag skulle vilja skicka save the dates. Men om man som t.ex. jag bjuder endast närmsta familj och vänner (ändå 50 pers) så känns det lite fånigt att skicka save the dates först och sen inbjudningar på det också. Blir så högtidligt/övertydligt. Alla som ska bjudas är ju liksom sådana som jag pratas vid med varenda vecka ändå, tror knappast de glömmer bort att jag ska gifta mig =P Så för min del känns det som om det räcker gott med inbjudningskort i Januari inför mitt bröllop i Juli. Vi kommer att ha ett OSA datum på senast 31/3 d.v.s 3 månader på sig men ändå med gott om tid för oss att sen kunna beställa allt som beror av antalet gäster + göra bordsplaceringar, gästbeskrivningar och allt det kan vara.

    Summa summarum: Alla gör olika och inget sätt är bättre än det andra, man anpassar ju helt enkelt sitt sätt till sina gäster och vad man vet behövs/funkar för just den/sin "målgrupp".
  • Rosi
    Hanna05 skrev 2011-10-31 19:27:46 följande:
    Fast jag kan tycka att save the date är som en inbjudan så tycker det blir lite "kaka på kaka" :)
    Skickar man inbjudningarna runt Januari så borde väl de flesta ändå veta och meddela direkt? Sen kan man sätta ett tidigare OSA kanske runt april månad och de som inte svarat , ringer man upp och kollar med :)

    Jag tycker inte det är lika kul att skicka ut en inbjudan då alla redan vet att vi ska gifta oss då ? Det blir lite fel i mina ögon :P Men det är ju vad jag tycker :)

    Vi kommer gifta oss i Aug och skickar våra inbjudningar i Januari.
    Håller helt och hållet med... Alla jag ska bjuda vet ju redan att vi ska gifta oss. och så spara man ju pengar om man skiter i Save the date.
    Jag kommer med skicka ut mina i Januari, och har sista datumet den 1/6 Nästan två månader före vi gifter oss..
  • Imke1977

    Ja som sagt Alla gör vi som vi tycker och känner passar just dom personerna rätt Den behöver man inte spekulera så mycket mer i det
    Och save the date kort behöver knappast vara dyrt om man pekar på det. Jag skickade ut via e-mail :-P

  • Hanna05
    Imke1977 skrev 2011-11-01 08:18:16 följande:
    Ja som sagt Alla gör vi som vi tycker och känner passar just dom personerna rätt Den behöver man inte spekulera så mycket mer i det
    Och save the date kort behöver knappast vara dyrt om man pekar på det. Jag skickade ut via e-mail :-P
     Nja jag tänker inte så mycker på kostnaderna, jag tänkte mer att det inte är lika roligt att få ett inbjudningskort ifall man redan fått en annan "inbjudan" före. Blir som ingen överraskning ! :)
Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)