• Sara1291

    Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

    Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

  • Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • Hanna05
    Imke1977 skrev 2011-10-12 12:06:08 följande:
    Ja fast här var det lite annat. Jag hade ju en speciell klänning jag hade tänkt mig. Men det ville hon absolut inte ha. Utan hon skulle ha en lång klänning istället för kort som jag tänkt mig. Och sen skulle hon ha en i chiffong så hon inte skulle se tjock ut. Det enda jag fått bestämma är färgen efter temat då.
    Både chiffong och lång klänning gör ju allt dyrare..... Så den gick på mer än jag budgeterat för :-/
    Men men... buketten får jag väl betala för antar jag... men någe mer tänker jag inte stå för,
    Om hon krävde det, tycker jag att hon kanske skulle betalt hela ??

    Jag kom med förslag och tärnonrna tyckte den vi valde var bäst. Den var också dyrast, så jag frågade om det var okej att betala halva var. och de tyckte det var okej.

    :/ Jobbig sits ... svårt sånt här.
  • fasit

    Vi ska äta varmrökt lax till huvudrätt. Det var inte så dyrt, ca 4000 för 100 personer, sedan är det bara potatis, grönskare oxh sås som kostar typ och det blir nog inte jättemkt. Det var iaf en positiv överraskning för oss. En annan grej också är att göra små tackgåvor till typ kökspersonal och liknande själv. Om man nu tycker om att pyssla :)

  • augusti2012
    Doris: klart jag delar med mig av mina tips på fynd. Skorna har jag köpt ett par vita med liten klack på tradera för ynka 64 kr inklusive frakt. Sen ett par röda sandaler köpte jag på rean nu efter sommaren. Röda och jätte fina och passar vårt tema perfekt. Sen har jag ett par röda ballerina. Skopunkten. Ta 3 får det billigaste på köpet = dem skorna på köpet. Eller 50 kr annars.

    Tiara, slöja, örhänge, halsband, stay ups, bolero, sjal har jag fyndat på ebay.
    Klänning och väska har jag fyndat på tradera. Klänningen kostade ca 400.
    Sen har jag via facebook fyndat ett jätte fint bröllopsparaply för 100 kr. Här i jönköping har dem en loppis på facebook. 

    Så mitt tips är väl, va ute i god tid om du kan. Kommer ner jätte mycket i tips. 

    Till alla angående tärn och bestman: 
    Vi kommer betala tjejernas klänningar och blommor och en liten sjal till axlarna. Sen kommer killarna få slipsar och servetter till kavajfickan.
    Sen kommer nog killarna även få manschettknappar och lite roliga strumpor. 
    Blir inga stora summor då klänningarna till tjejerna har en budget på runt 300-400 kr. Killarnas slipsar och servetten har jag köpt på ebay för 20 kr styck. Och manschettknappar ligger runt 30 kr. 
    För oss är det en självklarhet att betala deras kläder när det är vi som har bestämt färgtemat. 
    Allt kommer hamna på runt 1000 kr. Och jag vet hur mycket dem kommer hjälpa oss. Så det är guld värt. 

     
  • Hanna05

    Detta kommer vi ha som tackgåvor

    Mina föräldrar
    En korg fylld med en flaska vitt & en flaska rött med våra egna ettiketter som jag har designat ;)
    Choklad, servetter, handdukar, ett hjärtformat decilitermått, mandelskorpor, tvål, ljus, handcreme.
    Till kvinnan - ett halsband (egen designat) till mannen - inte kommit på ngt billigt än! Tips mottages.

    Sambons föräldrar
    Två alkoholfria drycker (eftersom dom inte dricker) men har inte kommit på något.. Med vår ettikett på.
    Sedan samma saker

    Tärnonrna
    Armband

    Värdparet
    Biobiljetter & presentkort på Restaurang

    Serveringspersonal
    Decilitermått - hjärtformat & presentkort på SPA.
    Alla tre är nyblivna mammor, och behöver ngt att unna sig :P

    Tror det var allt :D:D

    Har ni funderat på morgongåva?

  • Imke1977

    Presenter har jag inte hunnit fundera på värst... Vi ska ju ha 2 toastmasters bara och inget värdpar. Dom ska fungera lite som värdpar oxå. Och dom enda föräldrarna som hjälper till är igentligen mina. INgen annan har visat något intresse att hjälpa till alls. Lite trassligt på sambons sida.....
    Så vi får se hur det blir.

    Serveringspersonalen får vi nog betala med pengar. För vi har ingen vi känner som vill göra det sådär för nån present bara.

    Morgongåva tror jag inte vi köper själva sådär. utan vi har sagt att vi ska fixa graverade champagneglas och champagne tillsammans som en morgongåva.

  • Guffi

    Vi har betalat tärnornas klänningar och kommer att betala blommorna. Resten får de stå för själva. Eventullt får de en liten gåva också, annars anser jag att klänningarna i sig är gåvor..

    Gåvor till toastmaster och toastmadame vet vi inte än. De blir föräldrar strax innan bröllopet så det kan bli något sådant, eller barnvakt och biobiljetter ;)

    Morgongåva har jag ingen aning om! Jag önskar mig smycken :P Men min blivande använder inget sånt så jag lider av lite idétorka. Manschettknappar och slipsnål har han redan jättefina! Samtidigt vill han kanske ha något nytt till just detta tillfället...? Vad tror ni? Vad ska ni ge? Ska ni ge något?

  • Susannasot

    Är lite i samma sits. Mitt bästa tips är att ha italiensk buffe som ställs ut på borden istället för bordsservering med 3 rättersmeny. Då kan man göra mkt själv och det blir inte så dyrt. Men säkert uppskattat. Det ska iaf vi ha på vårt bröllop! Lycka till!

  • Imke1977

    Ja vi ska ha en buffé av något slag och tror det blir enklare än bordsservering. på så sätt behöver man kanske bara ha 2 personal som plockar fram och av och ser till att det finns vin i karafferna och vatten mm.

    Nä... presenter får jag fnula på. jag känner mig lite snål faktiskt. :-P  tur man har dryga 7 månader på sig att leta fynd. Det är väldigt lätt att det drar iväg märker jag....

  • Hanna05

    Min sambo har velat ha en snygg klocka nu jätte länge med ett brett läderband. Funderar på att ge honom det i morgon gåva, sedan gravera in på baksidan "Jag har alltid tid för dig/H" eller "I have always time for you my love"

    men tycker det är lite finare på svenska :)

  • Imke1977
    Hanna05 skrev 2011-10-12 13:59:33 följande:
    Min sambo har velat ha en snygg klocka nu jätte länge med ett brett läderband. Funderar på att ge honom det i morgon gåva, sedan gravera in på baksidan "Jag har alltid tid för dig/H" eller "I have always time for you my love"

    men tycker det är lite finare på svenska :)
Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)