• Sara1291

    Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

    Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

  • Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • Hanna05
    BlomAnna skrev 2011-10-03 12:52:42 följande:

    Jag tror jag förstod vad du menade förutom att jag trodde du menade att vi inte skulle bjuda med våra vänner på bröllopet.


    Vi bjuder alltid på det som dricks när vi har fest om det inte är en spontanfest vill säga men om vi bjuder in till tex födelsdagsfest är det självklart att vi står för dryck


     


    Jag ser inte alkohol som en onödig kostnad (som tex hyra stolsöverdrag för 50 kr st), jag tycker bara det är svårt att beräkna hur mycket pengar det kommer att kosta. Om någon mot förmodan skulle få i sig lite för mycket är inte det hela världen tycker jag. Ingen av våra vänner eller någon i familjen blir odrägliga, aggressiva eller liknande om de dricker för mycket. Skulle tro att någon ser till att den överförfriskade får ta sig hem och sota för sitt tilltag dagen efter


    Jag menade dock ingen födelsedagsfest eller liknande, utan bara en spontan fest :)
  • Hanna05

    Ibland tycker jag bara att bröllop lätt kan bli lite över "hajpat" och sådär.
    Man behöver inte göra det så märkvärdigt eller dyrt.
    Det blir fint ändå!

  • BlomAnna
    Hanna05 skrev 2011-10-03 13:02:34 följande:
    Jag menade dock ingen födelsedagsfest eller liknande, utan bara en spontan fest :)
    Fast spontanfest blir det väl inte om man ska fira att någon gift sig? Nåja det spelar ingen roll vi har nog olika syn på detta helt enkelt.
  • Hanna05
    BlomAnna skrev 2011-10-03 13:09:29 följande:
    Fast spontanfest blir det väl inte om man ska fira att någon gift sig? Nåja det spelar ingen roll vi har nog olika syn på detta helt enkelt.
    Jo det blir det ju. Man firar ju hur som helst vigseln på bröllopsdagen, men tänkte väl mer att man kan ha en spontanfest för vänner antingen före eller efter, om man nu vill det och inte vill servera alkohol på bröllopet.
    Tex i samband med möhippa/svensexa.

    Fira och fira.. beror väl på hur stort man ser på det! Tänkte väl mer FEST, "grattis till att ni gifte er, fasiken vad kul det var att vi fick komma" sen festar man vidare liksom :)

    Ja, vi har nog olika åsikter. Har festat rätt mycket i mitt liv, men anser att på bröllopsdagen kan alkoholen stanna hemma :) Även om det bara tänkt till något glas.

    Men jag tycker man kan spara in pengar, inte ruinera sig och ändå kunna leva stadigt dagen efter :)
  • augusti2012

    HannaO5: men det är ju det som är det roliga med oss som har budget på 40 000 kr. 
    Och se hur folk prioritera olika. Skrattande inget är rätt, och inget är fel. Det är det som det sköna. 
    jag har köpt allt till mig för 1200 kr ( klänning, skor etc) och kommer ha en ärvd ring. Men prioritera solo i kyrkan, mat och alkohol på festen. Och underhållning där. 
    Du prioritera bort alkoholen och lägger pengar på annat. 

  • BlomAnna
    augusti2012 skrev 2011-10-03 13:23:26 följande:
    HannaO5: men det är ju det som är det roliga med oss som har budget på 40 000 kr.
    Och se hur folk prioritera olika. Skrattande inget är rätt, och inget är fel. Det är det som det sköna.
    jag har köpt allt till mig för 1200 kr ( klänning, skor etc) och kommer ha en ärvd ring. Men prioritera solo i kyrkan, mat och alkohol på festen. Och underhållning där.
    Du prioritera bort alkoholen och lägger pengar på annat.
  • Hanna05

    Det är klart vi alla gör olika :)

    Jag kommer nog inte lägga mer än 20. 000 kr på mitt bröllop.
    Men kommer bli lika vackert och underbart ändå!

  • Imke1977

    Det är ju det som är det underbara med bröllop. Det finns inga fel eller rätt. Alla bröllop är ju unika på det sättet just för att man gör det som just JAG vill ha det

    Jag har varit på tre bröllop dom senaste 2 åren. Förra året var det två bröllop.
    Det första var ett klassiskt bröllop med fest i en hembygdsgård. Tre rätters middag och alkohol till alla så mycket man orkade dricka. Ca 60 gäster och jag lovar det gick loss på minst 70 000 kr. Här hade man iallafall lagt mest prio på själva festen och middagen.

    Det andra var oxå klassiskt. Men ägde rum i ett tält på deras gård. ca 50 gäster och kanske gick loss på 50 000 kr. Men här hade dom lagt mer prio på vigseln som ägde rum i carlbergs kapell i Stockholm. Vackert vackert.
    Middagen bestod buffé och så tårta.

    Årets bröllop var ca 60 gäster och gick loss på inte mer än 25 000 kr. Bjöds på sallads buffé och hemgjort vin och öl. Men OJ vad vackert det var ändå.

    Alla bröllop är ju vackra tycker jag

  • BlomAnna
    Imke1977 skrev 2011-10-03 14:37:18 följande:
    Det är ju det som är det underbara med bröllop. Det finns inga fel eller rätt. Alla bröllop är ju unika på det sättet just för att man gör det som just JAG vill ha det

    Jag har varit på tre bröllop dom senaste 2 åren. Förra året var det två bröllop.
    Det första var ett klassiskt bröllop med fest i en hembygdsgård. Tre rätters middag och alkohol till alla så mycket man orkade dricka. Ca 60 gäster och jag lovar det gick loss på minst 70 000 kr. Här hade man iallafall lagt mest prio på själva festen och middagen.

    Det andra var oxå klassiskt. Men ägde rum i ett tält på deras gård. ca 50 gäster och kanske gick loss på 50 000 kr. Men här hade dom lagt mer prio på vigseln som ägde rum i carlbergs kapell i Stockholm. Vackert vackert.
    Middagen bestod buffé och så tårta.

    Årets bröllop var ca 60 gäster och gick loss på inte mer än 25 000 kr. Bjöds på sallads buffé och hemgjort vin och öl. Men OJ vad vackert det var ändå.

    Alla bröllop är ju vackra tycker jag
    Precis hela grejen och det härliga med bröllop är ju att det ska spegla de man är
  • drömmer
    Hanna05 skrev 2011-10-03 12:29:23 följande:
    Om du inte vill ha sprit, varför har du det då? :) bara en onödig kostnad!
    För att jag tycker det är lite lyxigt att bjuda mina nära och kära på drinkar, och för att ge lite valmöjlighet. Och för att jag själv vill ha min favorit, och då måste den ju finnas !
Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)