• Sara1291

    Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

    Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

  • Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • CorneliaApplehoff
    BlomAnna skrev 2011-10-02 21:05:01 följande:
    Vi bor så nära färjan att det nog inte blir så dyrt för oss av den anledningen så det är ju bra men frågan är om man tjänar på det ändå tänker jag...Om man handlar på systemet kan man ju lämna tillbaka det som blir över också. Svårt detta.
    Vi bor relativit nära och har föräldrar med bro bizz så vi drar ner till Tyskland... Det som blir över kommer gå åt under sommaren störst troligen... :) Jag tror personligen att man tjänar på det faktiskt...

    Försök skriva upp hur mycket mer person ni ska räkna sen handla något lite extra så blir det säker alldeles perfekt :) Det är er dag och ni bestämmer.. Sen skulle mot förmodan spriten ta slut får det ju vara så.. typ..
  • Imke1977

    Fyllefest? Näe..... Det var nog inte vår tanke. Men är man 70 stycken så går det ju åt lite till mat och avec ändå. Det är inte direkt billigt med alkohol om man säger så :-/  Varken jag eller sambon är någon stordrickare men tycker det är jättegott med något glas vin eller öl till maten. Så såför tänker vi servera alkohol under vårt bröllop
    Och jag tvivlar väldigt starkt på att det blir en fyllefest.

  • BlomAnna
    Hanna05 skrev 2011-10-02 21:23:55 följande:
    Tänk på att detta bara är en dag, och lägg inte ner en förmögenhet på det här!
    Gifta blir ni faktiskt ändå.

    Ni kan ju faktiskt ha ett alkoholfritt bröllop :)
    Ta festen med era vänner istället före eller efter bröllopet :) Där alla betalar sin egen alkohol.
    Eller så på möhippan/svensexan om ni har det.

    Man måste inte ha alkohol på bröllopsfesten, man är väl inte där för att dricka egentligen? ;)

    Självklart kan man ah alkoholfritt men både jag och min blivande uppsakttar ett gott glas vin till maten så för oss känns det självklart att vi ska servera alkohol då.


    Att ta festen med våra vänner före eller efter känns inte aktuellt, vi vill ju att de ska vara med och dela vår dag och vi skulle nog aldrig komma på tanken att bjuda in till fest och sen låta gästerna stå för mat eller dryck själva.


    Tror ingen går på bröllop för att supa sig full, har aldrig varit med om det och är verkligen inte orolig för att det ska hända på vårt bröllop heller.


     

  • drömmer

    Vi kommer också servera alkohol på bröllopet. Vi blir ca 100gäster och räknar med ca 10.000 i alkohol från Tyskland. Bor också nära och det blir inte jättemycket kostnader. bensin ca 1 tank och sen bron och färjan. Färjan får man ju dock tillbaka det mesta om man är snabb i Tyskland vilket brukar gå bra så det räknar vi med .
     Kommer dock inte köpa ngt avancerat utan det blir öl och vin till maten, och vatten såklart, och sen lite likörer till kaffet. I den fri baren efteråt kommer det inte heller vara avancerat utan det blir öl, vin, kanske lite cider och ev ngn enkel drink. Vill egentligen inte ha sprit på bröllopet eftersom det lätt kan bli lite för mkt, men det kommer inte vara så att folk kan gå och hämta hur de vill ändå utan de blir serverade så då kan barpersonalen se till att drinkarna inte blir så starka ;).

  • BlomAnna
    drömmer skrev 2011-10-03 09:49:37 följande:
    Vi kommer också servera alkohol på bröllopet. Vi blir ca 100gäster och räknar med ca 10.000 i alkohol från Tyskland. Bor också nära och det blir inte jättemycket kostnader. bensin ca 1 tank och sen bron och färjan. Färjan får man ju dock tillbaka det mesta om man är snabb i Tyskland vilket brukar gå bra så det räknar vi med .
    Kommer dock inte köpa ngt avancerat utan det blir öl och vin till maten, och vatten såklart, och sen lite likörer till kaffet. I den fri baren efteråt kommer det inte heller vara avancerat utan det blir öl, vin, kanske lite cider och ev ngn enkel drink. Vill egentligen inte ha sprit på bröllopet eftersom det lätt kan bli lite för mkt, men det kommer inte vara så att folk kan gå och hämta hur de vill ändå utan de blir serverade så då kan barpersonalen se till att drinkarna inte blir så starka ;).

    Vi var på ett bröllop där bruden och brudgummen gjort två egna drinkar så man kunde beställa en Niklas eller en Sofia så gjorde bartendern sånna. Det var skit smart tyckte jag. Då finns det två alternativ på drinkar men man vet exakt vad man ska köpa in.


     


    Tror också att det är bra att man har någon som gör drinkarna/ delar ut öl, vin etc då har de lite koll och jag tror att spillet blir mindre. Dvs att folk inte bara går och tar en öl ställer den nånstan, glömmer vart och går och tar en ny.

  • Hanna05
    BlomAnna skrev 2011-10-03 08:29:53 följande:

    Självklart kan man ah alkoholfritt men både jag och min blivande uppsakttar ett gott glas vin till maten så för oss känns det självklart att vi ska servera alkohol då.


    Att ta festen med våra vänner före eller efter känns inte aktuellt, vi vill ju att de ska vara med och dela vår dag och vi skulle nog aldrig komma på tanken att bjuda in till fest och sen låta gästerna stå för mat eller dryck själva.


    Tror ingen går på bröllop för att supa sig full, har aldrig varit med om det och är verkligen inte orolig för att det ska hända på vårt bröllop heller.


     


    Du förstod mig fel..
  • BlomAnna
    Hanna05 skrev 2011-10-03 10:53:09 följande:
    Du förstod mig fel..
    Jaså?
  • Hanna05
    drömmer skrev 2011-10-03 09:49:37 följande:
    Vi kommer också servera alkohol på bröllopet. Vi blir ca 100gäster och räknar med ca 10.000 i alkohol från Tyskland. Bor också nära och det blir inte jättemycket kostnader. bensin ca 1 tank och sen bron och färjan. Färjan får man ju dock tillbaka det mesta om man är snabb i Tyskland vilket brukar gå bra så det räknar vi med .
     Kommer dock inte köpa ngt avancerat utan det blir öl och vin till maten, och vatten såklart, och sen lite likörer till kaffet. I den fri baren efteråt kommer det inte heller vara avancerat utan det blir öl, vin, kanske lite cider och ev ngn enkel drink. Vill egentligen inte ha sprit på bröllopet eftersom det lätt kan bli lite för mkt, men det kommer inte vara så att folk kan gå och hämta hur de vill ändå utan de blir serverade så då kan barpersonalen se till att drinkarna inte blir så starka ;).
    Om du inte vill ha sprit, varför har du det då? :) bara en onödig kostnad!
  • Hanna05
    BlomAnna skrev 2011-10-03 08:29:53 följande:

    Självklart kan man ah alkoholfritt men både jag och min blivande uppsakttar ett gott glas vin till maten så för oss känns det självklart att vi ska servera alkohol då.


    Att ta festen med våra vänner före eller efter känns inte aktuellt, vi vill ju att de ska vara med och dela vår dag och vi skulle nog aldrig komma på tanken att bjuda in till fest och sen låta gästerna stå för mat eller dryck själva.


    Tror ingen går på bröllop för att supa sig full, har aldrig varit med om det och är verkligen inte orolig för att det ska hända på vårt bröllop heller.


     


    Jo, för enligt dig lät det som att jag menade att man bjuder in till privat fest och tvingar gäster att köpa alkohol och mat. ? & att de sedan inte ska komma på bröllopsfesten. Var inte riktigt så jag menade...

    Jag menade att man har bröllopsfesten som planerat och bjuder in de man vill, men att man på bröllopsfesten inte serverar alkohol (vilket blir betydligt billigare)

    Sen kan man istället för att servera alkohol på bröllopsfesten, ha en "vanlig" fest hemma och bjuda in de närmsta vännerna. Dansa, dricka och ha skoj! :) Antingen före bröllopet, eller efter för att fira :) Så slipper hela släkten vara med bland festandet. :P Och hur ofta betalar man alkohol till alla sina vänner då man har en "vanlig fest?" aldrig, de tar ju alltid med eget dricka :)

    Och nej, tror inte heller att folk super sig fulla på bröllop. MEN det kan hända, och sedan är det en onödig kostnad tycker JAG att lägga ut så pass mycket pengar på något som inte spelar så stor roll. Man kan ju få en lika fin bröllopsfest utan alkohol :)

    Finns ju 100 000 andra dagar att dricka vin till maten på :)
  • BlomAnna
    Hanna05 skrev 2011-10-03 12:35:29 följande:
    Jo, för enligt dig lät det som att jag menade att man bjuder in till privat fest och tvingar gäster att köpa alkohol och mat. ? & att de sedan inte ska komma på bröllopsfesten. Var inte riktigt så jag menade...

    Jag menade att man har bröllopsfesten som planerat och bjuder in de man vill, men att man på bröllopsfesten inte serverar alkohol (vilket blir betydligt billigare)

    Sen kan man istället för att servera alkohol på bröllopsfesten, ha en "vanlig" fest hemma och bjuda in de närmsta vännerna. Dansa, dricka och ha skoj! :) Antingen före bröllopet, eller efter för att fira :) Så slipper hela släkten vara med bland festandet. :P Och hur ofta betalar man alkohol till alla sina vänner då man har en "vanlig fest?" aldrig, de tar ju alltid med eget dricka :)

    Och nej, tror inte heller att folk super sig fulla på bröllop. MEN det kan hända, och sedan är det en onödig kostnad tycker JAG att lägga ut så pass mycket pengar på något som inte spelar så stor roll. Man kan ju få en lika fin bröllopsfest utan alkohol :)

    Finns ju 100 000 andra dagar att dricka vin till maten på :)

    Jag tror jag förstod vad du menade förutom att jag trodde du menade att vi inte skulle bjuda med våra vänner på bröllopet.


    Vi bjuder alltid på det som dricks när vi har fest om det inte är en spontanfest vill säga men om vi bjuder in till tex födelsdagsfest är det självklart att vi står för dryck


     


    Jag ser inte alkohol som en onödig kostnad (som tex hyra stolsöverdrag för 50 kr st), jag tycker bara det är svårt att beräkna hur mycket pengar det kommer att kosta. Om någon mot förmodan skulle få i sig lite för mycket är inte det hela världen tycker jag. Ingen av våra vänner eller någon i familjen blir odrägliga, aggressiva eller liknande om de dricker för mycket. Skulle tro att någon ser till att den överförfriskade får ta sig hem och sota för sitt tilltag dagen efter

Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)