• Sara1291

    Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

    Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

  • Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • Imke1977

    Jo vi har oxå pratat om att åka tll Tyskland. Men frågan är om man verkligen verkligen tjänar på det. Med tanke på bensinpriser och alla andra kostnader för att åka dit.
    Här på systembolaget är det såklart hutlösa priset. Men kan ju vara värt det med tanke på att man får lämna tillbaka överbliven alkohol inom 2-3 veckor om man har kvitto kvar. Jag vet inte... Vi håller på tat räkna på det lite.

  • Kattpoet

    Jo men ska ni ha fyllefest eller ska ni ha middag med  lite dricka till och sedan avec till maten?  Det beror ju på vad ni vill ha.

  • knyttan

    Vi har suttit och räknat på detta nu, och vi räknar inte med att lägga så mycket mer än ca 6000:- på alkohol till 50 gäster, då räknar vi med cava till brudskålen, argentinskt malbec till buffén, alt öl för dem som vill och likör (evt bailys) till kaffet, plus fri bar efteråt (boxvin, öl och någon sorts sprit).
    Vi har räknat med dessa priser:
    www.puttgarden.border-shop.se/
    Antar att det blir lite billigare ändå om man handlar på ngt annat ställe än i bordershopen?

    För oss så skulle inte bensinen gå på mcket mer än nån femhundring, plus säg fem hundra till för färja (vet ej vad det kostar??) så låt säga 7000:- inkl allt...

    Med systemet-priser skulle det nog bli ca 10 000 (fast då höftar jag ganska mycket) så lite sparar man nog allt.

  • annapanna88

    BlomAnna: Om du skriver ut lite budgetposter och vad ni har räknat med för kostnader här på forumet så kan säkert många komma med tips och ideér på var man kan spara!

  • BlomAnna
    Kattpoet skrev 2011-10-02 14:21:09 följande:
    Jo men ska ni ha fyllefest eller ska ni ha middag med  lite dricka till och sedan avec till maten?  Det beror ju på vad ni vill ha.
    Vi har aldrig några fyllefester och förstår inte varför du säger så om jag ska vara ärlig.

    Dricka till fördrink,dricka till maten, avec till kaffet och sen fri bar med vin, öl, cider och möjligen någon drink är det vi vill bjuda på.
  • BlomAnna
    Imke1977 skrev 2011-10-02 13:10:47 följande:
    Jo vi har oxå pratat om att åka tll Tyskland. Men frågan är om man verkligen verkligen tjänar på det. Med tanke på bensinpriser och alla andra kostnader för att åka dit.
    Här på systembolaget är det såklart hutlösa priset. Men kan ju vara värt det med tanke på att man får lämna tillbaka överbliven alkohol inom 2-3 veckor om man har kvitto kvar. Jag vet inte... Vi håller på tat räkna på det lite.
    Vi bor så nära färjan att det nog inte blir så dyrt för oss av den anledningen så det är ju bra men frågan är om man tjänar på det ändå tänker jag...Om man handlar på systemet kan man ju lämna tillbaka det som blir över också. Svårt detta.
  • Hanna05

    Tänk på att detta bara är en dag, och lägg inte ner en förmögenhet på det här!
    Gifta blir ni faktiskt ändå.

    Ni kan ju faktiskt ha ett alkoholfritt bröllop :)
    Ta festen med era vänner istället före eller efter bröllopet :) Där alla betalar sin egen alkohol.
    Eller så på möhippan/svensexan om ni har det.

    Man måste inte ha alkohol på bröllopsfesten, man är väl inte där för att dricka egentligen? ;)

  • Kattpoet

    Om man har middag med avec så räknar man inte efter hur mycket Åke eller Sven dricker utan man följer normen, man räknar  1 brudskål, 3 glas till maten (om tre rätters) och en avec per person och sedan kan man lägga till1-3 drinkar på kvällen.

    Vatten glas och en karaff med vatten bör finnas vid bordet , eftersom gästerna inte ska dricka sig otröstiga på vin utan  man kan ta vatten eller soda då.

  • Sara1291

    Varken jag eller blivande dricker och kommer av den anledningen inte att ha alkohol på vårt bröllop. Jag tror vi sparar massor med pengar på det!

    En liten anekdot: När min mamma gifte sig var det också alkoholfritt, men en av hennes bästa kompisar gick och köpte öl på en bensinstation bredvid. Alltså sjysst eller? Gör man så? Hoppas ingen får för sig att göra detsamma på vårt bröllop.

  • Hanna05
    Sara1291 skrev 2011-10-02 21:45:56 följande:

    Varken jag eller blivande dricker och kommer av den anledningen inte att ha alkohol på vårt bröllop. Jag tror vi sparar massor med pengar på det!

    En liten anekdot: När min mamma gifte sig var det också alkoholfritt, men en av hennes bästa kompisar gick och köpte öl på en bensinstation bredvid. Alltså sjysst eller? Gör man så? Hoppas ingen får för sig att göra detsamma på vårt bröllop.


    Vi kommer inte heller att servera alkohol, även om vi dricker annars.
    Vet inte om jag egentligen riktigt tycker det hör till.. men största anledningen var att man inte får servera alkohol där vi ska ha festen. Så vi valde bort spriten framför lokalen, för den är SÅ vacker!

    Dom som inte kommer pga att det inte finns alkohol, kan lika gärna stanna hemma :)

    Sen ska man ju inte ruinera sig heller, det kommer en dag morgonen efter bröllopet också.. Man ska kunna leva då med :) Det är väl egentligen vigseln som är det viktiga och inte festen? :P
Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)